Реферат
ПО
СТОПАНСКА ГЕОГРАФИЯ
Тема: Въздушен транспорт
Изготвил: Владислав Димчев Димов
Факултетен номер:4161
Специалност: Икономика на строителството
Началото на новият век … 12000 рективни авиолайнера браздят въздушния океан, превозвайки около 1,7 милиарда пятници годишно!
В ерата на тоталната глобализация значението на въздушният транспорт все повече нараства. Световните тенденции показват стремеж към увеличаване броя на летателните апарати, тяхната вместимост (така наречените “Супер Джъмбо”), броя на дестинациите по които летят отделните авиокомпании и т.н.
Поради специфичните си качества (в сравнение с другите видове транспорт) въздушният транспорт е предимно пътнически – в световен мащаб товарните (карго) полети достигат 25-30% от общият брой полети. Причините за това са комплексни. На първо място това е себестойността на транспорта. Поради различни причини въздушният транспорт е по-скъп от всеки друг вид транспорт. На второ място, причина за слабото използване на самолети при транспортирането на товари са относително малките размери и малката товароносимост на съвременните средства за въздушен транспорт (например най-големият самолет в света – руско-украинският АН-225 “Мрия” има максимално излетно тегло малко над 600 тона и максимално тегло на полезния товар 250-300 тона, а най-големите кораби например имат товароносимост (бруто-регистър тонаж) 300-400 хиляди тона!). Това обаче ни най-малко не намалява значението на въздушния транспорт в световен мащаб. Основният пътникопоток на големи разстояния се поема от авиацията (както вече написах 1,7 млрд. пътника годишно при ежегоден растеж на броя на превозените пътници над 5%). Основни причини за това са:
1. Високата скорост на превоза-днешните авиолайнери летят с крейсерска скорост 900-1000 км/ч.
2. Изключително високата надеждност и сигурност на въздушния транспорт.
3. Високият комфорт и удобствата предлагани от световните лидери във въздушния транспорт.
При превозването на товари, авиотранспорта се предпочита при транспортирането на опасни товари (например доставките на ядрено гориво за атомната електроцентрала в Козлудуй), при транспортиране на скъпоструващи товари, стоки и продукти с малка трайност, изискващи най-краткото възможно време за извършване на превоза (например преди няколко години, ежегодно от летище Варна, преди започването на байряма, за арабските държави и по-точно Саудитска арабия, Йордания и ОАЕ ежедневно излитаха по десетина самолета със средно 20 тона агнешко месо на борда), но превозването на товари по въздуха получи най-голямо разпространение във въоръжените сили на отделните държави. Причините за това са същите като описаните по-горе, но има и някои съществени разлики. На първо място при транспортирането на товари по въздуха съществуват ограничения по размери и тегло на товара. Поради спецификата на принципа на движение на летателните апарати размерите и характеристиките на летателните апарати са ограничени в доста малък диапазон. Увеличаването на полезното натоварване на даден самолет води до нарастването на размерите му, от там се появява нуждата от по-мощни двигатели, това пък води до по-висок разход на гориво, общото увеличаване на размерите и теглото от своя страна повишава изискванията към летищата от които оперира даденият самолет и т.н. Получава се един порочен кръг от който няма излизане. Това е основната причина за използването на авиацията за превоз на специфични товари. Във военно-транспортната авиация нещата стоят по малко по-различен начин. При нея изискванията към самите самолети са разнородни (например един самолет като ИЛ-76 трябва да може да превозва оръдия, танкове, ранени, парашутисти и т.н.), като обикновено те довеждат до създаването на доста по-сполучливи, от гражданските, самолети.
Въздушният транспорт определено има своето място в световната икономика. С бума на пътническата авиация в края на 50-те и началото на 60-те години “отпадат” границите. За да стигнеш от Европа до Северна Америка вече стигат 10-12 часа. С появата на новото поколение авилайнери с вместимост от 350-450 пътника авиацията прави вторият си бум (доказателство за това са следните данни: през 60-те години основните американски авиокомпании превозват 58 млн. пътници в 3,8 млн. полета. 35 години по-късно същите тези превозвачи превозват 550 млн. души в 8,2 млн. полета. Т.е.през 60-те средният брой пътници на един полет е 15,26 докато 35 години по-късно този показател вече е 67,07!).
За запазване на мястото на авиотранспорта голямо значение има изключително високата безопасност на полетите. По данни на Боинг например, в периода 1985-1995г. в целия свят (с изключение на самолетите регистрирани в СССР) средногодишният брой на загиналите е 530. За сравнение – при пътнотранспортни произшествия само в САЩ са загинали около 41000 души!
.............................
Прочетено: 1194 пъти
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Въздушен транспорт
-
- Глобална котка-идиотка
- Мнения: 29946
- Регистриран: пет ное 30, 2007 12:06
- Репутация: 58101
- пол: Жена
Въздушен транспорт
Не ми казвай какво да правя... За да не ти кажа къде да идеш...!
Опознават ме само тези, на които позволя... за останалите съм просто това, което виждат!
Опознават ме само тези, на които позволя... за останалите съм просто това, което виждат!
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Хага, който забрани рекламите за петрол, въздушен транспорт и круизни кораби
от Mozo » пон сеп 16, 2024 12:17 » в Любопитни новиниНидерландският град Хага стана първият град в света, който забрани рекламите за петрол и рекламите за индустрии, които консумират енергия, като тази... - 0 Отговори
- 43 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон сеп 16, 2024 12:17
-
-
-
Изкуствен интелект пилотира Gripen във въздушен бой срещу жив пилот
от Mozo » ср юни 11, 2025 13:19 » в Любопитни новиниОсвен един от най-добрите многоцелеви изтребители в света, Saab Gripen вече може да се закичи и с титлата Най-мощен дрон . Шведският боен самолет е... - 0 Отговори
- 14 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср юни 11, 2025 13:19
-
-
-
До понеделник няма да има транспорт в София
от Mozo » пет май 16, 2025 12:14 » в Любопитни новиниДо понеделник София остава без градски транспорт, твърдят синдикалисти. Искането е 300 лева бруто на заплатата и са отхвърлили всички предложения на... - 0 Отговори
- 108 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пет май 16, 2025 12:14
-
-
-
Протестиращите от наземния транспорт пресолиха супата и то много!
от Mozo » пон май 19, 2025 12:58 » в Любопитни новиниПротестиращите от наземния транспорт пресолиха супата и то много!
Дори онези, които им симпатизират се огледаха в собствените си възнаграждения и се... - 0 Отговори
- 21 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон май 19, 2025 12:58
-
-
-
Работещите в столичния градски транспорт се готвят за протест
от Mozo » пон окт 07, 2024 11:53 » в Любопитни новиниФедерацията на транспортните синдикати - КНСБ подготвят протестни и стачни действия на работещите в общинските транспортни дружества на София. За... - 0 Отговори
- 44 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон окт 07, 2024 11:53
-