Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Стратегии за сигурност на фирмата

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.
Брутен вътрешен продукт, безработица, брутен национален доход, валутен курс, лихвени проценти, национален дълг, потребителско търсене, процент на инфлация, търговски баланс, фондов пазар.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 296698
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 368022
Местоположение: Somewhere In Time

Стратегии за сигурност на фирмата

Мнение от Mozo »

СТРАТЕГИИ ЗА СИГУРНОСТ НА ФИРМАТА

ВЪВЕДЕНИЕ
 
Икономическата система на всяко общество се състои от хиляди предприятия (фирми). Затова успешното, пълноценно и ефективно решаване на задачите, които стоят пред икономиката на държавата, до голяма степен зависи от резултативността на тяхната дейност.
Предприятието (фирмата) представлява самостоятелна система (субект) с права на юридическо лице, която произвежда и реализира продукция, изпълнява дейности и оказва услуги.
Фирмата функционира при динамика и неопределеност, както на вътрешните, така и на външните условия - политически, макроикономически, природни, социални, правни и др. Това налага постоянно следене, разкриване и реакция на съществуващи и прогнозируеми опасности и заплахи, като се мобилизират всички звена и ресурси. Защитата от тези опасности и заплахи ще създаде условия за достигане на стратегическата цел - устойчиво, интензивно функциониране и просперитет на фирмата.
Съобразно с тези постановки е изградена структурата и е определено съдържанието на учебника "Стратегии за сигурност на фирмата". Той е предназначен за студенти от специалностите "Национална сигурност" и "Корпоративна сигурност".
Теоретическите и практическите въпроси, залегнали в пособието, разкриват факторите, обуславящи необходимостта от защита на фирмата, като на тази база са формирани основните стратегии за противодействие.
Авторът не претендира за всеобхватност и изчерпателност на изложението. Стремежът е да се разработят в сравнителен план най-важните аспекти за обезпечаването на сигурността на фирмата.
 

ЧАСТ ПЪРВА. ФАКТОРИ, ОБУСЛАВЯЩИ ЗАЩИТАТА НА ФИРМАТА. СИСТЕМА ЗА СИГУРНОСТ
1. Фактори, обуславящи защитата на фирмата
 
Фирмата е отворена система, върху която оказват влияние различни фактори. Част от тези фактори са позитивни, но друга част са негативни, а някои от тях, определяни като силно рискови, могат да доведат и до крах на фирмата. Затова идентификацията на дестабилизиращите фактори е фундаментът, на който се гради мениджмънтът по сигурността на фирмата.
Най-общо факторите, които въздействат на предприятието, могат да се определят като вътрешни и външни.
А. Вътрешни фактори
Те са обусловени от тези процеси, които възникват в хода на производството на стоки и услуги и реализацията им. Най-значителните от тях са: качеството на планирането и вземането на решения; организацията на труда и работата с персонала;финансовата политика на предприятието; спазването на технологията; извънплановото спиране на производството; удължаването на сроковете за ремонт на оборудването; прекъсването на енерго-, водо-, топлоснабдяването; излизането от строя на компютърната техника; нарушаването на режимите на съхранение на конфиденциална информация; инцидентите с техниката и оборудването, водещи до взривове, пожари и отравяния; недостатъчната патентна защитеност и др.
Б. Външни фактори
Възникват извън пределите на фирмата и не са свързани с предмета на нейната дейност. Те могат да се групират на следните основни видове: политически, икономически, природни, научно-технически, социални, демографски, криминални и др.
Към политическите фактори могат да се отнесат: неблагоприятните изменения на политическата ситуация в страната и в конкретния икономически регион; стабилността на политическата власт, курсът, който тя провежда за развитието на пазарните реформи; поддържането на предприемачеството, демократизацията на отношенията на собствеността; пропуските и катаклизмите във финансовата политика на държавата; измененията на законодателството (курсът на лева, данъчната система, отношенията на собственост, договорните отношения и т.н.); противоречията между централната и местната власт; противоречията между структурите на гражданското общество и държавните институции и др.
За бизнеса от особено значение са икономическите фактори: намаляването на икономическата сигурност на държавата; нелоялната конкуренция; разрешителните режими; макроикономическите катаклизми (кризи, нарушаване на производствените връзки, инфлация, загуба на пазари); развитието на транспортните и други комуникации; наличието на местни суровини и енергийни ресурси; колебанието на цените на материалите, комплектуващите елементи, енергоносителите, митническите такси и т.н.; слабата развитост на инфраструктурата на пазара; наситеността на пазара с произвежданата във фирмата продукция и др.
Природо-климатичните условия обикновено влияят върху разходите за производство. Различните природни бедствия (земетресения, наводнения, пожари, бури, продължителна суша, епидемии и др.) могат да породят непредсказуеми проблеми за фирмата. Все по-голямо влияние оказват и екологичните фактори. В началния етап на държавното управление на обкръжаващата среда стои системата на преките административни актове, ограничаващи развитието на екологично вредни производства, а в някои случаи и до тяхното забраняване. След смяна на административните актове ще се въведат механизми за изграждане на сигурността на обкръжаващата среда, базиращи се на принципите на екологично нормиране и платено природоползване. На базата на пределнодопустимите норми на изхвърляне на замърсяващи вещества ще се определя такса за природоползване. Всяко нарушение на тези норми ще се наказва с глоби.
Научно-техническите фактори поставят на фирмите условия за постоянен контрол на постиженията на научно-техническия прогрес, разработване на нови технологии, материали, използване на ноу-хау в производството, управление и организация на производството, реализация на продукцията и др.
Към социалните фактори могат да се отнесат: социалните идеи и приоритети на обществото; социалните противоречия (между личност и социална група, между обществени групи, между обществена група и държава, между личност и държава); жизненото ниво на населението и неговата платежоспособност; наличието на свободни трудови ресурси и ниво на тяхната професионална подготовка; ориентацията на населението към производителен труд; вкусовете и предпочитанията на потребителите; модата.
Демографските фактори включват: състоянието на раждаемостта и смъртността; продължителността на живота; изменението на възрастовата структура на населението; състоянието на здравето на населението; нивото на образованост на хората; състоянието на безработицата; високата емиграция и "изтичане на мозъци" от страната и др.
Криминалните фактори са: тероризъм; организирана престъпност; разрастване на икономическата престъпност; корупция и рекет; противоправни действия на конкурентите за придобиване на контролния пакет от акции; компютърни престъпления и други форми на престъпно въздействие върху предприятието.
Намаляване на икономическата сигурност на държавата. Основни параметри и причини:
• изоставаща от световните постижения структура;
• неефективна организация на производството;
• неприспособеност на националното стопанство за работа в условията на външна и вътрешна конкуренция;
• технологична изостаналост в производството в сравнение с държавите с прогресивно развиваща се икономика;
• продължително преструктуриране на държавния и частния сектор;
• липса на перспективни възгледи и програми за развитие;
• разрушаване на конкурентни и национално значими производства и услуги, корупция и непрозрачна приватизация;
• загуба на значими международни пазари и позиции за пласиране на стоки и услуги на по-нискокачествено равнище;
• дъмпингово допускане на конкурентни вносни стоки на вътрешния пазар;
• неконкурентоспособност на стоките и услугите на свободния пазар;
• неконтролируем износ на капитали и бягство на стратегически инвеститори от страната;
• дефицит от квалифицирани кадри в материалното производство;
• увеличаващи се произшествия и аварии от технически характер и др.
Нелоялна конкуренция
Нелоялна конкуренция е всяко действие на предприятие, насочено срещу конкурент и целящо придобиване на пазарен приоритет с нестопански средства.
Нелоялната конкуренция е категория от обществен порядък и характеризира определени негативни обществени отношения в сферата на производството, разпределението и размяната на обществени блага. Следователно отношенията, които се реализират при и по повод на нелоялната конкуренция, са отношения с обществен характер. Подобно на корупцията в държавния апарат, нелоялната конкуренция е неизбежен спътник на съвременните делови отношения. Тя винаги е съществувала и едва ли скоро ще бъде ликвидирана, въпреки целенасочените усилия на държавите и на бизнеса в цивилизования свят.
Негативните обществени отношения, реализиращи се при и по повод на нелоялната конкуренция, имат свои субекти. Под субекти се разбират инициаторите на нелоялните конкурентни отношения и потърпевшите от тях.
Субектите на нелоялна конкуренция са предприятията, поставили си за цел придобиването на приоритетна пазарна позиция спрямо своите конкуренти чрез непазарни средства - наричат се инициатори. Субекти на нелоялна конкуренция са и предприятията, които в резултат от действията на инициаторите търпят преки вреди, пропускат ползи или поне дотогавашните им пазарни позиции са реално застрашени с промяна в негативна насока - те са потърпевши.
От казаното дотук е видно, че в отделни случаи субектите на нелоялни конкурентни отношения трябва да имат реален конфликт на търговските си интереси, иначе нелоялната конкуренция, в която и да е от нейните форми на проява, ще бъде безпредметна. Няма как да са конкуренти една фирма за производство на ядрени реактори в Канада и друга фирма, която в България отглежда ябълки. Ако обаче канадската фирма започне да строи ядрена централа в близост до ябълковите насаждения на българската фирма, налице ще бъде реално противоречие на делови интереси. Следователно нелоялната конкуренция между тях би могла да възникне и да се прояви в най-различни форми и чрез всевъзможни средства. От бум на финансирани от българската фирма екологични движения (деформиране на бизнессредата) до повреждане на машини и съоръжения на конкурента (промишлен шпионаж) или дори принуда срещу неговите топмениджъри (саботиране на управленския процес).
Приведеният пример показва, че, за да има условия за конкретна проява на нелоялна конкуренция, не е задължително нейните субекти да са от един и същ бранш или да имат сходен предмет на дейност, макар в общия случай да е така. Доста по-вероятно е в горния пример реален конкурент на канадския ядрен производител да се окаже руска фирма със същия предмет на дейност.
Терминът приоритетна пазарна позиция (пазарен приоритет) е събирателен. Конкретният пазарен приоритет, постигнат по пътя на някоя от формите на нелоялна конкуренция, може да бъде различен: новопривлечен клиент на едро (промишлен шпионаж); спечелен търг за държавна поръчка (деформиране на бизнессредата); подобряване на качеството на произвеждан продукт чрез открадната от конкурента технологична новост (промишлен шпионаж); привлечен на работа топспециалист от конкурентно предприятие (посегателство срещу чужд персонал). От своя страна загубването на пазарна позиция за потърпевшия от определена форма на нелоялна конкуренция може да се изрази в същите тези факти, но насочени с обратен знак: загуба на традиционни клиенти; намаляване на търговския оборот; невъвеждане на ново изделие в производството и много други.
Промяната на пазарните позиции между конкурентите обикновено се изразява в преки загуби или пропуснати ползи за единия и преки печалби и последвали ползи за другия. Възможно е обаче завоюването на приоритетна позиция със средствата на нелоялната конкуренция да се изрази и в нематериални привилегии под формата на търговски или медиен престиж или създаване на условия за материализиране на успеха в последствие. За потърпевшия неблагополучията могат да се изразят в нематериални вреди или, често срещан случай, в създаване на реални условия и заплахи материалните загуби да се отсрочат, реализирайки се в по-късен етап. Неинкасирането в даден момент на конкретни загуби за потърпевшия от определена форма на нелоялна конкуренция не означава, че тя не се е осъществила на практика. За да говорим за нелоялна конкуренция, достатъчен е фактът на поставяне на търговските интереси на конкурента в условия на реална заплаха.
Обекти на нелоялна конкуренция могат да бъдат само търговскоправните отношения в обществото като цяло - права, задължения, имущества и други, формирали се в резултата на общия търговскоправен оборот. Обществените отношения в областта на политиката, религията, културата, спорта и други подобни се изключват от този обект. Същото се отнася и до междуличностните, междуполовите, междувъзрастовите и всякакви други отношения в обществото, които са извън сферата на стопанската дейност. Нелоялната конкуренция пряко уврежда или застрашава с увреждане нормалните делови отношения. Оттук произлиза и нейната обществена опасност. Проблемите между две фирми в плоскостта на нелоялната конкуренция не са само техни проблеми. Касае се за общественозначим проблем.
Цел на инициаторите на нелоялна конкуренция е да извоюват водещи пазарни позиции за сметка на потърпевшите. В крайна сметка това се свежда до увеличени печалби или намалени загуби за първите и до точно обратното за вторите субекти. Но при всички случаи на нелоялна конкуренция имаме користна търговска цел.
Предмет на нелоялна конкуренция са благата, създаващи се в процеса на търговска дейност. Те могат да имат материална или нематериална субстанция - машини, стоки, информация, търговски престиж и други. Във всички случаи посегателството срещу тях със средствата на нелоялната конкуренция цели да доведе до материални придобивки, до увеличаване имуществото на инициаторите и съответно до материални загуби, намаляване имуществото на потърпевшите. За разлика от обекта на нелоялна конкуренция, предметът на тези обществени отношения винаги е свързан с реални, макар и неопределени по вид блага - машини сгради, складове със стоки, новаторски софтуер и прочие родово определени вещи. Предметът на нелоялна конкуренция винаги е свързан с вредоносните последици от нея. Обектът на нелоялна конкуренция винаги е свързан с обществената опасност на това явление, а предметът е съотносим с вредоносния резултат от нея.
Метод на нелоялна конкуренция е стопанската принуда, която се реализира от и срещу търговски предприятия. Потърпевшият от нелоялна конкуренция предприема действия или бездействия, които не би предприел при нормално развитие на обстоятелствата. От това той търпи вреди, а нелоялният му конкурент - ползи.

Целият материал:
Прикачени файлове
Стратегии за сигурност на фирмата .rar
(141.71 KиБ) Свален 23 пъти
Прочетено: 141 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Икономика”