СТРАТЕГИИ ЗА СИГУРНОСТ НА ФИРМАТА
ВЪВЕДЕНИЕ
Икономическата система на всяко общество се състои от хиляди предприятия (фирми). Затова успешното, пълноценно и ефективно решаване на задачите, които стоят пред икономиката на държавата, до голяма степен зависи от резултативността на тяхната дейност.
Предприятието (фирмата) представлява самостоятелна система (субект) с права на юридическо лице, която произвежда и реализира продукция, изпълнява дейности и оказва услуги.
Фирмата функционира при динамика и неопределеност, както на вътрешните, така и на външните условия - политически, макроикономически, природни, социални, правни и др. Това налага постоянно следене, разкриване и реакция на съществуващи и прогнозируеми опасности и заплахи, като се мобилизират всички звена и ресурси. Защитата от тези опасности и заплахи ще създаде условия за достигане на стратегическата цел - устойчиво, интензивно функциониране и просперитет на фирмата.
Съобразно с тези постановки е изградена структурата и е определено съдържанието на учебника "Стратегии за сигурност на фирмата". Той е предназначен за студенти от специалностите "Национална сигурност" и "Корпоративна сигурност".
Теоретическите и практическите въпроси, залегнали в пособието, разкриват факторите, обуславящи необходимостта от защита на фирмата, като на тази база са формирани основните стратегии за противодействие.
Авторът не претендира за всеобхватност и изчерпателност на изложението. Стремежът е да се разработят в сравнителен план най-важните аспекти за обезпечаването на сигурността на фирмата.
ЧАСТ ПЪРВА. ФАКТОРИ, ОБУСЛАВЯЩИ ЗАЩИТАТА НА ФИРМАТА. СИСТЕМА ЗА СИГУРНОСТ
1. Фактори, обуславящи защитата на фирмата
Фирмата е отворена система, върху която оказват влияние различни фактори. Част от тези фактори са позитивни, но друга част са негативни, а някои от тях, определяни като силно рискови, могат да доведат и до крах на фирмата. Затова идентификацията на дестабилизиращите фактори е фундаментът, на който се гради мениджмънтът по сигурността на фирмата.
Най-общо факторите, които въздействат на предприятието, могат да се определят като вътрешни и външни.
А. Вътрешни фактори
Те са обусловени от тези процеси, които възникват в хода на производството на стоки и услуги и реализацията им. Най-значителните от тях са: качеството на планирането и вземането на решения; организацията на труда и работата с персонала;финансовата политика на предприятието; спазването на технологията; извънплановото спиране на производството; удължаването на сроковете за ремонт на оборудването; прекъсването на енерго-, водо-, топлоснабдяването; излизането от строя на компютърната техника; нарушаването на режимите на съхранение на конфиденциална информация; инцидентите с техниката и оборудването, водещи до взривове, пожари и отравяния; недостатъчната патентна защитеност и др.
Б. Външни фактори
Възникват извън пределите на фирмата и не са свързани с предмета на нейната дейност. Те могат да се групират на следните основни видове: политически, икономически, природни, научно-технически, социални, демографски, криминални и др.
Към политическите фактори могат да се отнесат: неблагоприятните изменения на политическата ситуация в страната и в конкретния икономически регион; стабилността на политическата власт, курсът, който тя провежда за развитието на пазарните реформи; поддържането на предприемачеството, демократизацията на отношенията на собствеността; пропуските и катаклизмите във финансовата политика на държавата; измененията на законодателството (курсът на лева, данъчната система, отношенията на собственост, договорните отношения и т.н.); противоречията между централната и местната власт; противоречията между структурите на гражданското общество и държавните институции и др.
За бизнеса от особено значение са икономическите фактори: намаляването на икономическата сигурност на държавата; нелоялната конкуренция; разрешителните режими; макроикономическите катаклизми (кризи, нарушаване на производствените връзки, инфлация, загуба на пазари); развитието на транспортните и други комуникации; наличието на местни суровини и енергийни ресурси; колебанието на цените на материалите, комплектуващите елементи, енергоносителите, митническите такси и т.н.; слабата развитост на инфраструктурата на пазара; наситеността на пазара с произвежданата във фирмата продукция и др.
Природо-климатичните условия обикновено влияят върху разходите за производство. Различните природни бедствия (земетресения, наводнения, пожари, бури, продължителна суша, епидемии и др.) могат да породят непредсказуеми проблеми за фирмата. Все по-голямо влияние оказват и екологичните фактори. В началния етап на държавното управление на обкръжаващата среда стои системата на преките административни актове, ограничаващи развитието на екологично вредни производства, а в някои случаи и до тяхното забраняване. След смяна на административните актове ще се въведат механизми за изграждане на сигурността на обкръжаващата среда, базиращи се на принципите на екологично нормиране и платено природоползване. На базата на пределнодопустимите норми на изхвърляне на замърсяващи вещества ще се определя такса за природоползване. Всяко нарушение на тези норми ще се наказва с глоби.
Научно-техническите фактори поставят на фирмите условия за постоянен контрол на постиженията на научно-техническия прогрес, разработване на нови технологии, материали, използване на ноу-хау в производството, управление и организация на производството, реализация на продукцията и др.
Към социалните фактори могат да се отнесат: социалните идеи и приоритети на обществото; социалните противоречия (между личност и социална група, между обществени групи, между обществена група и държава, между личност и държава); жизненото ниво на населението и неговата платежоспособност; наличието на свободни трудови ресурси и ниво на тяхната професионална подготовка; ориентацията на населението към производителен труд; вкусовете и предпочитанията на потребителите; модата.
Демографските фактори включват: състоянието на раждаемостта и смъртността; продължителността на живота; изменението на възрастовата структура на населението; състоянието на здравето на населението; нивото на образованост на хората; състоянието на безработицата; високата емиграция и "изтичане на мозъци" от страната и др.
Криминалните фактори са: тероризъм; организирана престъпност; разрастване на икономическата престъпност; корупция и рекет; противоправни действия на конкурентите за придобиване на контролния пакет от акции; компютърни престъпления и други форми на престъпно въздействие върху предприятието.
Намаляване на икономическата сигурност на държавата. Основни параметри и причини:
• изоставаща от световните постижения структура;
• неефективна организация на производството;
• неприспособеност на националното стопанство за работа в условията на външна и вътрешна конкуренция;
• технологична изостаналост в производството в сравнение с държавите с прогресивно развиваща се икономика;
• продължително преструктуриране на държавния и частния сектор;
• липса на перспективни възгледи и програми за развитие;
• разрушаване на конкурентни и национално значими производства и услуги, корупция и непрозрачна приватизация;
• загуба на значими международни пазари и позиции за пласиране на стоки и услуги на по-нискокачествено равнище;
• дъмпингово допускане на конкурентни вносни стоки на вътрешния пазар;
• неконкурентоспособност на стоките и услугите на свободния пазар;
• неконтролируем износ на капитали и бягство на стратегически инвеститори от страната;
• дефицит от квалифицирани кадри в материалното производство;
• увеличаващи се произшествия и аварии от технически характер и др.
Нелоялна конкуренция
Нелоялна конкуренция е всяко действие на предприятие, насочено срещу конкурент и целящо придобиване на пазарен приоритет с нестопански средства.
Нелоялната конкуренция е категория от обществен порядък и характеризира определени негативни обществени отношения в сферата на производството, разпределението и размяната на обществени блага. Следователно отношенията, които се реализират при и по повод на нелоялната конкуренция, са отношения с обществен характер. Подобно на корупцията в държавния апарат, нелоялната конкуренция е неизбежен спътник на съвременните делови отношения. Тя винаги е съществувала и едва ли скоро ще бъде ликвидирана, въпреки целенасочените усилия на държавите и на бизнеса в цивилизования свят.
Негативните обществени отношения, реализиращи се при и по повод на нелоялната конкуренция, имат свои субекти. Под субекти се разбират инициаторите на нелоялните конкурентни отношения и потърпевшите от тях.
Субектите на нелоялна конкуренция са предприятията, поставили си за цел придобиването на приоритетна пазарна позиция спрямо своите конкуренти чрез непазарни средства - наричат се инициатори. Субекти на нелоялна конкуренция са и предприятията, които в резултат от действията на инициаторите търпят преки вреди, пропускат ползи или поне дотогавашните им пазарни позиции са реално застрашени с промяна в негативна насока - те са потърпевши.
От казаното дотук е видно, че в отделни случаи субектите на нелоялни конкурентни отношения трябва да имат реален конфликт на търговските си интереси, иначе нелоялната конкуренция, в която и да е от нейните форми на проява, ще бъде безпредметна. Няма как да са конкуренти една фирма за производство на ядрени реактори в Канада и друга фирма, която в България отглежда ябълки. Ако обаче канадската фирма започне да строи ядрена централа в близост до ябълковите насаждения на българската фирма, налице ще бъде реално противоречие на делови интереси. Следователно нелоялната конкуренция между тях би могла да възникне и да се прояви в най-различни форми и чрез всевъзможни средства. От бум на финансирани от българската фирма екологични движения (деформиране на бизнессредата) до повреждане на машини и съоръжения на конкурента (промишлен шпионаж) или дори принуда срещу неговите топмениджъри (саботиране на управленския процес).
Приведеният пример показва, че, за да има условия за конкретна проява на нелоялна конкуренция, не е задължително нейните субекти да са от един и същ бранш или да имат сходен предмет на дейност, макар в общия случай да е така. Доста по-вероятно е в горния пример реален конкурент на канадския ядрен производител да се окаже руска фирма със същия предмет на дейност.
Терминът приоритетна пазарна позиция (пазарен приоритет) е събирателен. Конкретният пазарен приоритет, постигнат по пътя на някоя от формите на нелоялна конкуренция, може да бъде различен: новопривлечен клиент на едро (промишлен шпионаж); спечелен търг за държавна поръчка (деформиране на бизнессредата); подобряване на качеството на произвеждан продукт чрез открадната от конкурента технологична новост (промишлен шпионаж); привлечен на работа топспециалист от конкурентно предприятие (посегателство срещу чужд персонал). От своя страна загубването на пазарна позиция за потърпевшия от определена форма на нелоялна конкуренция може да се изрази в същите тези факти, но насочени с обратен знак: загуба на традиционни клиенти; намаляване на търговския оборот; невъвеждане на ново изделие в производството и много други.
Промяната на пазарните позиции между конкурентите обикновено се изразява в преки загуби или пропуснати ползи за единия и преки печалби и последвали ползи за другия. Възможно е обаче завоюването на приоритетна позиция със средствата на нелоялната конкуренция да се изрази и в нематериални привилегии под формата на търговски или медиен престиж или създаване на условия за материализиране на успеха в последствие. За потърпевшия неблагополучията могат да се изразят в нематериални вреди или, често срещан случай, в създаване на реални условия и заплахи материалните загуби да се отсрочат, реализирайки се в по-късен етап. Неинкасирането в даден момент на конкретни загуби за потърпевшия от определена форма на нелоялна конкуренция не означава, че тя не се е осъществила на практика. За да говорим за нелоялна конкуренция, достатъчен е фактът на поставяне на търговските интереси на конкурента в условия на реална заплаха.
Обекти на нелоялна конкуренция могат да бъдат само търговскоправните отношения в обществото като цяло - права, задължения, имущества и други, формирали се в резултата на общия търговскоправен оборот. Обществените отношения в областта на политиката, религията, културата, спорта и други подобни се изключват от този обект. Същото се отнася и до междуличностните, междуполовите, междувъзрастовите и всякакви други отношения в обществото, които са извън сферата на стопанската дейност. Нелоялната конкуренция пряко уврежда или застрашава с увреждане нормалните делови отношения. Оттук произлиза и нейната обществена опасност. Проблемите между две фирми в плоскостта на нелоялната конкуренция не са само техни проблеми. Касае се за общественозначим проблем.
Цел на инициаторите на нелоялна конкуренция е да извоюват водещи пазарни позиции за сметка на потърпевшите. В крайна сметка това се свежда до увеличени печалби или намалени загуби за първите и до точно обратното за вторите субекти. Но при всички случаи на нелоялна конкуренция имаме користна търговска цел.
Предмет на нелоялна конкуренция са благата, създаващи се в процеса на търговска дейност. Те могат да имат материална или нематериална субстанция - машини, стоки, информация, търговски престиж и други. Във всички случаи посегателството срещу тях със средствата на нелоялната конкуренция цели да доведе до материални придобивки, до увеличаване имуществото на инициаторите и съответно до материални загуби, намаляване имуществото на потърпевшите. За разлика от обекта на нелоялна конкуренция, предметът на тези обществени отношения винаги е свързан с реални, макар и неопределени по вид блага - машини сгради, складове със стоки, новаторски софтуер и прочие родово определени вещи. Предметът на нелоялна конкуренция винаги е свързан с вредоносните последици от нея. Обектът на нелоялна конкуренция винаги е свързан с обществената опасност на това явление, а предметът е съотносим с вредоносния резултат от нея.
Метод на нелоялна конкуренция е стопанската принуда, която се реализира от и срещу търговски предприятия. Потърпевшият от нелоялна конкуренция предприема действия или бездействия, които не би предприел при нормално развитие на обстоятелствата. От това той търпи вреди, а нелоялният му конкурент - ползи.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Стратегии за сигурност на фирмата
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 296663
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 368012
- Местоположение: Somewhere In Time
Стратегии за сигурност на фирмата
- Прикачени файлове
-
Стратегии за сигурност на фирмата .rar
- (141.71 KиБ) Свален 23 пъти

-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Санкционират фирмата, украсила Добрич за Коледа
от Mozo » пон дек 30, 2024 13:12 » в Любопитни новиниКоледната украса тази година в Добрич предизвика бурна полемика в социалните мрежи. Мненията са най-често критични и акцентират върху това, че... - 1 Отговори
- 82 Преглеждания
-
Последно мнение от beggginer
пон дек 30, 2024 15:55
-
-
-
ГДБОП арестува бандити, отвлекли и принудили мъж да прехвърли фирмата си
от Mozo » пон дек 16, 2024 17:10 » в Любопитни новиниГДБОП разкри престъпна група, отвлякла бизнесмен, съобщават от институцията.
Човекът е държан няколко дни в плен, през което време бил принуждаван... - 0 Отговори
- 16 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон дек 16, 2024 17:10
-
-
-
ЕК ни предупреди, че не се грижим за цифровата сигурност
от Mozo » чет ное 28, 2024 16:50 » в Любопитни новиниЕвропейската комисия стартира производства за установяване на нарушение като изпрати официално уведомително писмо на 23 държави членки, включително... - 0 Отговори
- 78 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет ное 28, 2024 16:50
-
-
-
През 6 пункта за сигурност допускат на новогодишния концерт в София
от Mozo » пон дек 30, 2024 13:19 » в Любопитни новиниСДВР предприе допълнителни мерки за сигурност във връзка с новогодишния концерт на пл. Княз Александър I Батенберг , който ще се проведе от 21:30... - 0 Отговори
- 56 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон дек 30, 2024 13:19
-
-
-
Без България: Над 20 членки на НАТО създадоха рамка за сигурност на Украйна
от Mozo » пет юли 12, 2024 16:54 » в Любопитни новиниТридневната среща на върха на НАТО във Вашингтон завърши на 11 юли със стартирането на Пакт за Украйна - рамка за сигурност, подписана от 24 държави... - 0 Отговори
- 75 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пет юли 12, 2024 16:54
-