Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Културни и литературни епохи

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 295606
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 365596
Местоположение: Somewhere In Time

Културни и литературни епохи

Мнение от Mozo »

Културни и литературни епохи

Ренесанс
Най-забележителната епоха в развитието на европейската цивилизация. Ренесанс означава възраждане и се отнася към възраждането на античната културна традиция на новите времена. Характеризира се с всестранен разцвет на културата, изкуството, науката и литературата. За Ренесанса основополагащ принцип е антропоцентризмът. Според него висша ценност на битието е човека, неговата предприемчивост, амбиция и лични качества. Така се ражда идеологията на Ренесанса, известна като хуманизъм.

Класицизъм
В общия смисъл понатието се употребява, за да обозначи изкуство, свързано с поетическите и реторическите канони на древната класика; то е то е строго и подражателно. Понятието обозначава и литературно направление, господстващо основно във Франция през 17. век и характеризиращо се със строго нармативност.

Просвещение
Понятието Просвещение определя преобладаващото през 18. век духовно движение на европейската интелигенция. Неговият отличителен белег е уповаването върху разума като основен източник на цялото познание, като ръководно начало на човешкото действие и като мярка за всички стойности. В своето съчинение "Какво е Просвещение?" от 1784г. Кант дефинира Просвещението като "изход за човека от неговото самовиновно непълнолетие". В разумното мислене и в определеното от разума действие просветителите са виждали гаранцията за постоянен напредък на човечеството в победата над природните сили, както и в установяването на справедлив социален ред. Социално-историческият фон на Просвещението е стопанският и социалният напредък на гражданското общество, чиито еманципационни стремежи от друга страна получават важни импулси от Просвещението. Идейно-историческите корени на Просвещението са в хуманизма, в Реформацията и в рационалистичната философска система на 16.и17.век(Спиноза,Декарт). Просвещението е общоевропейско явление, което се простира чак до Северна Америка. Началото си то води от Холандия и Англия, където философи и учени на държавното право като Т. Хобс, Дж. Лок и др. развиват идеята за присъщото на човека естествено право, за естествената религия, обществения договор и неотменните човешки права. По този начин се поставя под въпрос и кралската власт "по божията милост", както и претенциите на църквата да бъде най-висшата решаваща инстанция по въпроси на морала, в сферата на науката, литературата, изкуството и образователвното дело.

Романтизъм
Естетика в европейската литература и изкуство, характерна за последната четвърт на 18. и началото на 19. век. Наименованието се свързва с романс. Предпоставките за нейното възникване могат да се видят в две посоки:
- общественото развитие и промяната на мастото на личността в обществото;
- строгите норми за творчество и рационализма на 18. век.
Основният мотив в тази естетика е мотивът за освобождение. Той се проявява в множество конкретни мотиви: пътуването – бягство; култ към екзотиката; връщането към фолклора; култ към природата; любовта; съня.
Литературният първообраз на романтизма може да се види в сантиментализма (Лоурънс Стърн – Сантиментално пътешествие из Франция и Италия), който реабилитира човешката емоционалност в отношението към света.

Реализъм
Естетика, която се основава върху оформилото се вече (от времето на Романтизма) историческо съзнание и според която не може да се разбере човешката природа (а следователно и да й се влияе), ако човекът не се види в своята обществена среда и не се анализират скритите процеси, формиращи тази среда. Тя се стреми да покаже обществотно и човека такива, каквито са.

Натурализъм
Ярко обособена разнвидност на реализма. В основата му стои схващането, че обществените процеси могат да бъдат изследвани като природните. Особено влияние оказва теорията на Дарвин.

Модернизъм
Съвкупност от новаторски направления в литературата и изкуството от края на 19 и началото на 20 в. Характеризира се със стремеж към нови идейно-естетически схващания и търсене на нови изразни средства, отхвърля традиционното и класическо изкуство. С модернизма се свързват дадаизъм, абстракционизъм, екзистенциализъм, експресионизъм, сюрреализъм, нов роман , театър на абсурда, кубизъм, футуризъм, попарт, фовизъм.
Символизъм
Понятието назовава не просто школа или естетика, а цяластна концепция за преориентиране на поетиката към модерното.
Световно разпространена естетика и поетика, основаваща се върху романтическата традиция и развиващо се основно в последните десетилетия на 19. век. Основните идеи и принципи на направлението се налагат от френските символисти Бодлер, Рембо, Верлен, Маларме. Името е наложено от Жан Мореас в неговия “Манифест на символизма” от 1886 г., където той определя целта на символистичното изкуство като показване на езотеричната връзка на всички осезаеми страни на нещата с първоначалните Идеи. (ВЖ по този въпрос и херменевтика – наука за тълкуването, етимологията на названието на която идва от Хермес – какви са неговите функции?) Поетическият език в този смисъл е средство да се открие единството на всичко съществуващо в сферите на въображението и духа. Близостите с романтизма са в идеите за синестезията и за двумирието. Различията са в разбиранията за твореца – за символизма той е аскет, мъченик, чиято религия е изкуството; изкуството е служене на идеал, изискващо максимално усилие и напрежение. Ако романтическият творец е органичен, то символистът не е; той е дете на града, на цивилизацията в нейните най-изтънчени форми. Особено място в символизма имат идеите на Едгар Алън По за абсолютната красота, за поезията “за себе си”, която трябва да бъде “сенчеста”, да се родее с музиката.
Декаданс- отвращение от естественото; интерес към разрухата, болезненото. Светонагласа, в която нират первердомизното и шокиращото префиненост и,.
Прочетено: 17491 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

Върни се в “Литература”