Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Житейските позиции, които Вазов разкрива

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
simeon8999
Регистриран
Мнения: 20
Регистриран: ср мар 31, 2010 19:36
Репутация: 5
пол: Мъж

Житейските позиции, които Вазов разкрива

Мнение от simeon8999 »

Чрез разказа “Е.Б.” патриотът Вазов откликва по своеобразен начин на действителността. Пренесъл ни в неспокойното бунтовно време, изпълнено с героизъм и малодушие. Със саможертва и страх, авторът умело свързва конкретно – историческото с житейското, за да отрази духа на времето.
Чрез образа на главната героиня Б.И, Вазов припомня забравени идеали, утвърждава ценности и житейската позиция, в която вярва.
Челопеченката носи идеала на автора. Вътрешната доброта, християнско милосърдие и благочестие, способността да преодолее страха за собствения си живот, готовността да помогне на нуждаещия се – това са опорните точки в житейската позиция на героинята. На смелостта и духовното извисяване на Б. И Вазов противопоставя в 3-та глава страха и малодушието на божия служител. Колко различни са житейската позиция и човешкото поведение на божия служител! Чрез контраста в поведението им Вазов поставя въпроса за това що е нравствено и безнравствено в мигове на върховни исторически изпитания.
Ехото на бунтовното събитие е прескочило манастирските зидове и нощният скитник в лицето на Б.И внася смут в заключения покой на онези, които стоят далече от тревогите на времето. Цялото внимание на автора се съсредоточава върху отец Ефтимий. Егоистичният стремеж да запази живота и спокойствието си, да се освободи от отговорност, държи калугера далеч от борбата на народа. Бездушен към тревогата на старата жена, дошла да търси помощ в светата обител, той я посреща с неприсъщи за благочестив божи служител ругатни и проклятия. Последвалия диалог ни убеждава в разбирането на Б.И за християнски дълг и в малодушието на калугера. Затворил се зад портите на манастира, треперещ единствено за собствения си живот, той е чужд на патриотизма. Самата мисъл, че бунтовниците биха потърсили спасение в светата обител, го хвърля в тревога. За тях той говори дори без да ги назове, наричайки ги “ония”. Колкото повече расте страхът му, толкова по – ярко изпъква неговата низост. Но сякаш най-подчертана е тя в признанието му: “Нищо тука нямам. Нищо тука не оставям да припари.”. Жалък страхливец, той трепери за дребнавото си съществуване във време, когато “ония” умират за неговата свобода. С ругатни посреща измъчената жена. Не го трогват нито горещите и молби, нито вида на болноте дете. Равнодушно подмята, че то е умряло, нетърпеливо и небрежно изчита молитвата. Единственото му желание е по-скоро да я отпрати. А тя наивно смята, че всеки българин би постъпил като нея и би помогнал.
В кратките реплики между Илийца икалугера прозира напрегнатата борба межди всеотдайност и бездушие. Така Вазов разкрива две коренно различни житейски позиции. Поведението на божия служител показва, че не е способен на милосърдие. Егоистичната му душа е изпълнена от себелюбие и страх. Използвайки контраст, авторът противопоставя два типа българи: калугерът – малодушен, безучастен към човешкото страдание, към народните тегла и беди – и Б.И – истинска християнка, благочестива, човечна, родолюбива българка.
Думите и “Нали сме христиени…” разкриват разбирането и за християнски дълг и определят желанието и – да служи на човека, на народа си. За нея християнската вяра е синоним на българщината. Успоредно с нейната жизнена позиция Вазов разкрива тази на калугера, а тя се характеризира с бездушие, предателство и страх за собствения живот.
Решението на Илийца да си тръгне изумява не само калугера, а и самия читател. За втори път той я нарича “луда”. Но това, което за него е лудост, за нея е съвсем естествен, патриотичен дълг. Слабохарактерният отец захлопва портата и заключва манастира. Напълно бездушен е той към останалата сама в нощта бедна жена, към всичко, което е извън манастира. Вазов откроява коренно разллични характери. Те имат различни жизнени позиции и нравственост: егоистичното съществуване е противопоставено на живота, изпълнен с великодушие, благородство и всеотдайно родолюбие.
Прекланяйки се пред духовната сила на Б.И, пред образа и, въплатил непреходните национални добродетели, Вазов ни показва в трета глава какви са измеренията на изконно българското. Те са в желанието да помогнеш, в способността да надживееш собствения си страх и страдание и да мислиш за другия, за ближния. Това е и житейската позиция, която патриотът на българската литература утвърждава по неоспорим начин чрез образа на баба Илийца.
Прочетено: 62 пъти
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Литература”