Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Средствата за масова комуникация като възпитателен фактор

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с педагогиката.
Дидактика, образование, специална педагогика, социална педагогика, военна педагогика, възпитание, формиране на личността, предучилищна педагогика, училищна педагогика, педагогика за възрастни.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 295549
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 365456
Местоположение: Somewhere In Time

Средствата за масова комуникация като възпитателен фактор

Мнение от Mozo »

Доклад по
Теория на Възпитанието


Тема:
Средствата за масова комуникация като възпитателен фактор

Социализиращо- енкултуриращи и възпитателни функции на масовите комуникации.
Специфика на енкултурационно-възпитателното въздействие на различните мас-медии.

Преподаватели:
Проф. Емилия Рангелова
Гл. Ас. Владислав Господинов

1. Социализиращо-енкултуриращи и възпитателни функции на масовите комуникации
По мнението на чл.-кор. проф. Любен Димитров дпн, “под наименованието “социализиращо-енкултуриращи и възпитателни функции” на средствата за масова комуникация условно в случая” се има предвид “цялостното тяхно функционално проявление в социално- културно въздействащо отношение.” (1, 504). В началото на 21в. Ролята и мястото на средствата за масовоа комуникация в ежедневието на обикновения човек става все по-голяма и по-голяма. Появата на нови и все по-богати източници на информация през последните 50-60 години(от радиото до Интернет), поставя нови проблеми пред хуманитарните науки (в това число и Педагогиката), които изискват специално внимание.
Средствата за масова комуникация задоволяват нарастващите нужди от информация на обществото, представят в достъпен и интересен формат познания за света и хората, показва различни модели на подражание.
Съществуват три направления в изследването на функциите на средствата за масова комуникация. Първото направление изяснява последствията от осъществяване на масовата комуникация чрез технически средства за обществото, към определяне на социалната роля на медиите като цяло(Е. Карц, Р. Лазаефилд, Мертон) . Второто направление анализира възприемането на определени категории предавания и удовлетвореността на потребителите им. Третото направление във функционалния подход към средствата за масова комуникация проучва техния принос за процесите на комуникация и социалната комуникация като цяло, както и промените предизвикани от възникването на съвременните средства за масова информация. (2, 275)
Според чл.-кор. проф. Любен Димитров, дпн, могат да бъдат изброени следните функции на масовите комуникации: Информационна, комуникативна, социализираща, енкултурираща, развиваща, възпитаваща, образователна, обучаваща, развлекателна и хедонистична.
Информационната функция на масовите комуникации “се проявява в своевременното, бързо и точно разпространяване сред много бройни аудитории на актуално значими сведения. По своя характер информацията бива научна, политическа, техническа, икономическа, художествена, спортна, управленска, правна, религиозна и т.н.”(1, 505). В обществото на 21в. наречено “информационно” бързият и лесен достъп до информация се е превърнал в основна ценност и цел. Задоволявайки тази нужда на обществото средствата за масова комуникация се превръщат в основен компонент от живота (съответно и от възпитанието) на човека.
Комуникативната функция има както инфомационна страна така и може да бъде представена като “своеобразно общуване на потребителите с информацията”. В средствата за масова комуникация са ни познати похвати зза получаване на обратна връзка като – интервюта, дискусии по актуални проблеми, репортажи и обобщени данни от представителни изследвания. Обратната връзка е един от основните компоненти на процеса общуване и е предпоставка за правилното му протичане. Наличието й в медииното пространство (у нас и по света) е задължително условие на демокрацията.
Социализиращата функция се изразява в “насищането на повседневната и обществена жизнена среда на индивида с типичната за комуникативните средства “социалност”.”(1,505). Редица изследвания доказват, че дори и в ранна детска възраст детето усвоява модели на социално поведение освен от семейната среда и от средствата за масова комуникация. Те представя в достъпен вид социалния опит и нагласи на обществото. В този смисъл може да се каже, че се извършва “цялостно социално въздействие и взаимодействие на индивида с масовите комуникации”, а от там и с обществото.
Енкултуриращата функция е в пряка връзка със социализиращата функция, поради многото представяни модели на поведения и отношения. Чрез масовите комуникации се усвояат културни ценности и традиции, както и се извършва запознаване с нови и/или непознати такива. Така новите поколения са улеснени в запознаването, съхраняването и развитието на собствените културни традиции, както и на тези на други народи.

Целият материал:
Прикачени файлове
Средствата за масова комуникация като възпитателен фактор.rar
(11.51 KиБ) Свален 32 пъти
Прочетено: 682 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Педагогика”