Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Теорията за поколенията X, Y, Z

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.
Брутен вътрешен продукт, безработица, брутен национален доход, валутен курс, лихвени проценти, национален дълг, потребителско търсене, процент на инфлация, търговски баланс, фондов пазар.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 296699
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 368022
Местоположение: Somewhere In Time

Теорията за поколенията X, Y, Z

Мнение от Mozo »

ИКОНОМИЧЕСКИ УНИВЕРСИТЕТ – ВАРНА

Условие на задачата:
Представете си, че сте маркетинг мениджър на фирма, производител на продукт за крайни клиенти. Наскоро ръководството на организацията Ви е поставило един въпрос: „Как трябва да оформим маркетинг микса, ако обслужваме клиентите от поколение „Х“, ако обслужваме клиенти от поколение „У“ и ако обслужваме клиенти от поколение „Z“?

Всъщност корените на теорията за поколенията X, Y, Z, идват от Америка. Първото нещо, което е необходимо да уточним, е че след края на Втората световна война в демографски план там се наблюдава бум на раждаемостта или т.нар. “бейби бум”. Приблизително този период трае от 1946 г. до 1960 г. Децата, родени тогава, съответно растат в трудни и много променливи времена, но са социално активни като поколение.
Техните деца т.е. родените в периода 60-те и началото на 80-те години се определят като поколение “X”. За Америка това са хора, които учат, работят, усъвършенстват се в една област и стават експерти. Те са двигател на прогреса и добър пример за своите деца, които са поколението “Y”. Това са родените през 80-те до края на 90-те години. Наричат ги също поколението “Милениум”, защото са един вид преходно поколение. Познават света преди и след компютрите, но не са толкова прагматични като своите родители.
След настъпването на новото хилядолетие се заговори за поколение “Z”. Това са родените след 2000-та година или тези, които образно казано са дошли на този свят с мишка в ръка. Те виждат света по изцяло нов начин. За тях дигиталното е дори по-нормално, отколкото е реалното. Харесват по-различни неща от тези, които са допадали на родителите им като деця, и правят всичко по свое му. Поколението “Z” е истинско предизвикателство за съвременния свят. Те са различни като деца, сякаш порастват за по-кратки срокове, развиват по-бързо се като личности и приемат за по-естествено да питат Google по даден въпрос вместо собствените си родители.

Поколението „Х“
Това е поколението родено от 1965 година до 1979 година. В статистически аспект това са хората на възраст от 36 до 50 години към 2016 година.
Това поколение преживява разнообразните динамични промени от 90 –те години на миналия век в България, преминава през тях и изживява периода на прехода към пазарна икономика. То се сблъсква често с финансови проблеми, 38% от него има дългове, които връща. Около 40% имат деца на около 18 години. Има по-малко спестявания, поради което не се чувства финансово сигурно. То инвестира във своето развитие. То е гъвкаво, прагматично и адаптивно, склонно към риск и авантюра. Технически е грамотно и информирано. Защитава равноправието. Това поколение живее във времето на появата на дигиталните технологии, които използва по-често като консуматор. Това поколение се влияе от телевизията, видеото и видеоигрите.
По отношение на децата си то е невротично като родителска грижа, склонно е да си създава светилища, които не могат да се разрушат от трусовете на пазара. Това поколение търси изживяване, а не статус. Понякога е заето в правенето на кариера,изчакващо най-добрия момент за създаване на перфектно семейство и деца. Притиснато е между зависими деца и остаряващи родители. Посвещава се сериозно на изграждането на семейството.
Приблизителната част от пазара, където оперира компанията е 30%.
Като използваме данните на Националната статистика можем да очертаем структурата на това поколение, Използваме и признака пол/социален критерий/ 51% от тези 24% са мъже и 49 % жени.

Поколението „У“
Това поколение е родено в периода от 1980 година до 1994 година. В статистически аспект то е на възраст от 21 до 35 години.
То израства с компютърните игри и web технологиите. То също както при предходното поколение живее във време на много промени. За него са характерни липсата на интерес към институциите, на гражданска позиция, силна консуматорска нагласа, забавено включване на пазара на труда, късно отделяне от дома на родителите, предпочита комуникацията с връстниците си, трудно за управление и манипулиране от традиционни авторитети, не е нарцистично настроено, гладно е за одобрение, то държи изцяло да контролира децата си, да планира живота им.
Представителите на поколението „Y“ следват правилата и са изключително зависими от родителите си, самоуверени, склонни да се надценяват. Вярват, че им се полага работа с голяма заплата, висок статус и много свободно време, без да полагат много усилия. Работят, за да се забавляват. Възприемат работата си като средство за покриване на сметките. Много прагматични, кариерно ориентирани. Обичат да работят в екип. Държат много на личния си живот.
Учат и възприемат информация по нов начин. Светът се опознава чрез интернет и личен опит. По-важно е какво ти казва виртуалната общност, с която обменяш идеи, отколкото какво пише в книгите или вестниците. Още тийнейджъри, те създават и поддържат блогове, участват в социални мрежи, изказват без страх своето мнение и позиция, без притеснение, че няма да бъдат разбрани, че не знаят достатъчно или ще бъдат разкритикувани. Освен, че възприемат мрежата като основен и предпочитан канал за комуникация, те нямат притеснения да се изразяват от свое име, не се крият зад маски и псевдоними. Историята за тях е емоция, а не сухи факти, които трябва да се насилваш да запомниш. Бизнесът е един от многото естествени начини на самоизява – те израстват в пазарно общество. Да купуваш и да продаваш за тях е най-естественото нещо на света. Могат да продадат всичко на всеки. Търгуват помежду си и с техните родители. Правят нещо само ако има ясна полза за тях. Рекламата е вече техен начин на мислене – те не превключват телевизорите, когато текат рекламните пакети. Те възприемат природата по начин по-естествен и по-отговорен от другите поколения. Затова са толкова бързи и активни в защита на всякакви зелени каузи и проекти. Това е целевия сегмент, към който компанията се е насочила и се фокусира за постигане на специфична пазарна ниша сред засилената конкуренция в бранша с туристически услуги. Компанията оперира на 50% на този пазар, с тенденция за растеж
Представителите на поколение „У“ са в студентска възраст, обучаващи се или вече завършили и дори работят или пък са безработни. Те също така създават свои семейства със или без деца. Те са на „Ти“ с рекламата, която е част от техния живот. Търсят самоизява. Тук отново се запазва половата структура установена за предходното поколение – 51% мъжки пол и 49% женски.

Поколението „Z“
Това са децата, родени от 1995 година до 2009 година. В статистически аспект те са на възраст от 6 до 20 години.
Те живеят във времето на дигиталната революция и разполагат с разнообразни дигитални играчки без които не могат. Те сменят изговореното и написаното слово с видеоизображение. Грамотността им „куца“, но 80% от децата „Z“ продължават обучението си след 12 клас. Приемат интернет за даденост и обработват информацията със скоростта на светлината. Често комуникират и си сътрудничат с онлайн общности, без да ги познават лично. Липсват им увереност и умения за общуване на живо. Индивидуалисти и незаинтересовани от работа в екип. Нетърпеливи, искат мигновени резултати от всичко, с което се захванат.

Целият материал:
Прикачени файлове
Теорията за поколенията X, Y, Z.rar
(17.38 KиБ) Свален 23 пъти
Прочетено: 398 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Икономика”