Софийски университет ,,Св. Климент Охридски”
Факултет по начална и предучилищна педагогика
Курсова работа
по
Педагогическа психология
Мотивацията в психологията
I.Същност на мотивацията
Думата мотивация произлиза от латинското (motives), което означава причина, за да се предприеме нещо.
В редица психологически издания, публикации, проучвания мотивацията се определя като явление, което има огромно значение, но трудно се детерминира като строго определено понятие.(1)
Ето едно от множеството съществуващи определения за мотивацията:
Мотивацията е съвкупност от психически процеси, определящи силата и посоката на поведението, предизвикващи насочването и поддържането на доброволни целенасочени действия.(2)
Благодарение на това определение за мотивация можем да направим извода, че във всеки човек има вътрешни стимули, които в даден момент предизвикват конкретно доброволно поведение. Важно е да се открие точният подход, за да бъдат ефективно стимулирани вътрешните процеси.
В психологията с понятието мотивация се описва доста широк кръг от явления: желания, предпочитания, влечения, стремежи, очаквания, нагласи, стимули, ценности и значения на ситуативните условия, цели намерения и т.н. С мотивацията се обозначава активирането, насочването и регулирането на поведението и дейността.(1)
Мотивацията е тясно свързана с емоциите, а именно емоциите са този проблем, с който трудно се справят в различните организации.(1)
Да мотивираш означава да накраш хората да се движат в посоката, в която ти искаш и да предприемеш необходимите стъпки за да стигнат до там. А да бъдеш мотивиран означава, или да искаш да постигнеш нещо по собствено желание, или да бъдеш окуражен от всички налични средства и пак по собствено желание да тръгнеш към крайната цел и да я постигнеш.
II.Потребностите като ядро на мотивационната система.
Счита се, че потребността е вътрешно състояние на човека. Гладът (потребността от храна), постоянната работа (нуждата от сигурност) или напредъкът в кариерата (потребността от издигане) се разглеждат като потребности, които подбуждат индивидите да избират конкретни действия или линии на поведение.(1)
Потребностите са най-дълбоката същност на мотивацията.Те са основният източник на човешката активност.(1)
Една от най-популярните систематизации на човешките потребности е концепцията на А. Маслоу. През 1954г., той дефинира своята пирамида (йерархия) на човешките потребности, която играе ключова роля за развитието на човешките ресурси и теорията за мотивацията. Пирамидата се състои от следните пет нива:
1.На най-ниско ниво са физиологичните нужди: за въздух, вода,храна, сън и основните изисквания за поддържане на живота.
2.Нуждата от безопастност, сигурност и спокойствие.
3.Социални потребности от одобрение, привързаност и любов.
4.Потребност от уважение, социален статус, признание и самоуважение.
5.Потребност от себеутвърждаване (себеактуализация) - най-високото и абстрактно ниво в пирамидата.(3)
Фиг. 1.Йерархия на потребностите по Маслоу
Първите четири нива той обособява в една група, като потребност от дефицити. Тази група от потребности, намиращи се на по-ниско стъпало,изисква задоволяване, преди да се премине към следващата, намираща се на по-високо стъпало потребност.(1)
Според А. Маслоу човекът преминавакъм потребностите на развитието тогава, когато потребностите от дефицитарната сфера са задоволени. Концепцията на А.Маслоу по отношение на потребността от развитие е опиентирана към потребността от самоактуализация. Така потребността от самоактоализация включва потребност от знание и познание, естетическа потребност и потребност от себеактуализация. Тези потребности той обособява в група - потребност от развитие. Според него актуализирането на потребностите от по-високите нива може да се осъществи единствено след задоволяване на по-низшите. Единствено изключение прави потребността от самоактуализация, която функционира независимо от останалите потребности в системата. Специфичното за потребностите от първите четири нива е че след тяхното задоволяване активността им намалява, получили сигурност, адекватна оценка, лицата се успокояват и снижават активността си, но се появява следващият дефицит. Втората група потребности, отнасящи се до потребността от развитие, се характеризира с това, че след тяхното задоволяване активността на личноста не прекъсва, а напротив увеличава се в търсене на повече и повече задоволяване. Основната теза на А. Маслоу е, че колкото по-себеактуализиращ става един човек, толкова повече той се стреми към личностно израстване и помъдряване, което го прави по-уверен и знаещ при решаване на редица проблеми и ситуации.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Мотивацията в психологията
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 283199
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 332742
- Местоположение: Somewhere In Time
Мотивацията в психологията
- Прикачени файлове
-
- Мотивацията в психологията.rar
- (38.52 KиБ) Свален 40 пъти