Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Образа на светеца в "Пространното житие на Кирил"

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 218930
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 130793
Местоположение: Somewhere In Time

Образа на светеца в "Пространното житие на Кирил"

Мнение от Mozo » нед мар 15, 2009 22:57

Образа на светеца в „Пространното житие на Кирил”

„Пространното житие на Кирил” е написано след смъртта на Кирил, за да се отвърди докрай делото му. Житието показва Кирил като богоизбран, които умее да печели сърцето и възхищението на средновековния човек.
В житието Кирил е представен като посредник между Бога и обикновения човек. Той по достъпен начин обяснява и тълкува християнската религия, което кара хората да я разбират и предпочитат.
Още от малък Константин е предан на Бога и се отказва от житейските удоволствия: „От днес ще поема друг път, който е по-добър от тоя. И няма да прахосвам дните си в шума на на този живот.”
От тогава Светеца е отдаден на науката и най-вече на Бог: „..той с бистрата си памет преуспяваше в науката повече от всички други ученици..”
Според житието младият Константин е воден от Бог и благодарение на него той успява да научи различни писания и езици.
Но „жаждата” му за знания не е спряла до там: „Отиде при него, падна в краката му, откриваше му душата си и го молеше: „Научи ме добре на граматическо изкуство.” Въпреки че, молбата към чужденеца е отхвърлена, молитвата към Бог сбъдва желанието му.
За кратко време Кирил се прочува на много места с вродените си качества и дарби. Хората бързо го обикват и той се издига като един от най-великите философи в Цариград: „В три месеца той усвои граматиката”; ”изучи Омира и геометрията”; „диалектиката и всички философски науки, а освен тях и риторика, и аритметика, и астрономия, и музика...”
Цариградските управници, удивлени от неговия ум, го наели на служба при тях. Прославен като най-великия философ, Кирил е пращан на всякакви мисии.
Една от първите му мисии е да „обори” сваления от патриаршество Анис. И светеца изпълнил мисията си – Анис бил посрамен.
След това в следващата си мисия той успява да учуди сарацините, които толкова му завидели, че прибягват към отрова, която също не успява да прекрати мисията на Богоизбрания.
Философът постига още по-голям успех в третата си мисия – хазарите. Той им рзяснява нещата относно религията христова, обяснява им ги по толкова достъпен начин, че това кара хазарите да са поредните приобщени към Константинополската църква.
Най-големият му успех е в Моравия. Там той не само проповядва християнството, но и успява да измисли нова азбука, като това в житието е представено като просветление от Бога.
Успява да преведе на новия славянски език много книги и да обучи много ученици.
Последната му мисия е да защити славянската писменост. Доводът му е, че религията е за всички и всеки има право да пороповядва христовата религия на свой език. Резултатите отново са успешни. Папата осветява всички славянски книги и приема новата писменост на равно с другите свещени езици.
Кирил е възприеман като необикновен и богоизбран. Той е невероятен не само като философ, но и като човек. Прави впечатлението, че вместо дарове, той иска роби и ги освобождава, и именно за това църквата го провъзгласява за светец след смъртта му.
Прочетено: 12693 пъти
ИзображениеИзображение

Нова тема Отговори

Върни се в “Литература”