
Това не е нещо ново. Откакто съществува света се "чуват" "мислите", че електронната китара, не е истинска като акустичната, че конският косъм на цигулката може да създава само цвилене, вместо истинската музика на ударните инструменти, че ударните инструменти не свирят, а само дрънчат и истината е в духовите инструменти и... че всички инструменти са прост изкуствен заместител, който всеки може да използва и не се и доближават до истинската красота на вокала... Накратко - объркани и грешни схващания. Винаги ги е имало и за съжаление винаги ще ги има.

Но все пак - как свири компютъра? Ха...

Ето един пример с използване на първият електронен инструмент - Теремин (Theremin).
И познайте кой е единствения... "инстински" инструмент на тази композиция? НИКОЙ!

Излишно е да казвам че музиката е точна и перфектна, без нищо излишно и иначе казано съвършена за сериала, като повече казва за него от почти всяко ревю. Но историята има продължение. Не знам точно фактите, но продуцентите вероятно са били много горди от истинския жив звук, докато... не разбрали че не е от истински оркестър. Понеже явно са били "разбирачи", веднага наели истински симфоничен оркестър за продължението и резултата който се е получил е.... плачевен. Сигурно си мислите, че няма логика да събереш екип от професионалисти и да не се получат нещата, както са замислени от композитора? Е... не само има логика, но повечето пъти така става. Резултата в случая е приповдигнат, превзет звук, на който фона е прекалено плътен и контрастен, с което се губи основната простичка тема зададена от Теремин. И изобщо всичко изглежда адски изкуствено от... да - напълно естествените инструменти.
Би бил лесен извода че компютърната система за синтез е решението. Е... не познахте. Тя е в пъти по-трудна за овладяване и използване, в сравнение с някои инструменти и не случайно са много малко композиторите, които я използват.
И това винаги е било проблем - посредника между музиката на композитора и резултата, било то музикант/и и инструмент/и. Винаги е имало идеи, как да се създадат нови инструменти, които да имат богат и разнообразен звук и едновременно с това техниката на свирене да е лесна, а не както сега да е необходим половин живот за усвояването им. И тогава се е получил пробив, който би бил революция, но не е защото просто думата е прекалено малка за това. Да, инструмента Теремин в началото е постигнал небивал фурор. Представете си (знам, че е невъзможно) в краят на 20-те, във времена, когато електричеството е било магия, радиото е било анатемосвано като дяволско изобретение, да се появи музикален инструмент с напълно безжичен... интерфейс. Затова когато пристигнал в Ню Йорк, изобретателя (Леон Теремин) бил посрещнат с фанфари и бил почетен като един от великите учени. Откритието му било смятано за равно на радиото (по-това време се е смятало за абсолютния връх на технологията). Изпълненията му били отразени широко в пресата със заглавия, които говорели за магическа музика, която се прави от въздуха, макар че се е прокрадвал страх пред ха ...

И не, не възхвалявам технологията, а простичката и гениална идея на електронния инструмент. Та това са два лампови осцилатора с две антени, нищо повече. Робърт Мууд, който след време се превръща в пионер на синтезаторите, в началото произвежда и продава теремини. По-късно той пише, че инструментът се оказва "важен крайъгълен камък за съвременната музикална технология".
Пиша толкова много, защото това е началото на нов тип инструменти и музика, но какво се получава? Идва голямата депресия и на никой не му е до революционни инструменти. Освен това се рекламира, че всеки можел да свири на този музикален инструмент (което е една от основните цели на музикалните инструменти), но в крайна сметка наистина всеки може да свири на него, но всеки... музикант.

А изобретателя? По стара съветска традиция, всеки учен и изобретател е заточен в Сибир по някакви измислени обвинения и... този случай не е изключение. Освен че не вижда парите от изобретението си (партията има по-голяма нужда от тях) за награда получава 8 годишна присъда в Сибир, като се връща в СССР в 1939 г. Благодарение на Втората Световна е върнат да създава електронни подслушвателни устройства. След войната преподава своя инструмент в Московската консерватория.
Но... кутията на пандора вече е отворена. В САЩ тереминът се завръща през 40-те и 50-те години в Холивуд. Звукът му се използва в във филми на Алфред Хичкок и изобщо в доста филми на ужасите.

Supergrass - Richard III
The Beach Boys - Good Vibrations
Виждат се... т.е. чуват се някои похвати и ефекти, които ще бъдат масови по-късно. Примерно ФУЗ ефекта и ДИСТОРШЪНА които са започнали като ефекти от... лошо работещи и претоварени лампови усилватели.

Но The Rolling Stones са ми любимци с 2000 Light Years From Home
Истинска болест направо. Не знам защо Мик Джагър е избрал името на албума Their Satanic Majesties Request защото съвсем за друго се разказва и видеото по-долу много по-ясно го показва. Смятам че Мик Джагър просто е искал да шокира (с цел популярност) и затова е казвал че Антон Ла Вей, е вдъхновил групата за тази плоча...
The Rolling Stones: 2000 Light Years From Home
Мда... какво да говорим... Неприятното е, че връща лоши... спомени. Чували ли сте понятието религиозно ограничен? Това се използваше за тези които не приемат "истината" в която дори и Айнщайн е вярвал. Как пък един сатанист не ме е обиждал, защото не приемам религията му,

Завършваме (да, най-после) с този инструмент, но в изпълнението на някой който логически се свързва с електронна музика и електронни инструменти. Jean-Michel Jarre в концерта му в 1997г. в Москва. Едва ли скоро ще го видите в такъв... имидж.

Доста го измъчи стария класически Теремин.


Та, търсенето на Свещения Граал т.е. инструмента който ще свърже пряко композирането и изпълнението не е приключило и ето един от резултатите на въпросното търсене:
ДА - лазерната арфа! Но кой проблем решава от въпросните въпросният инструмент? НИКОЙ! Но е много... яка



Всъщност това дори не може да се каже че е инструмент, защото е най-обикновен... е добре, де много необикновен MIDI контролер. Иначе казано просто управлява синтезатора.
Jean Michel Jarre също харесва лазерната арфа, но не точно на това видео, където се налага да рестартира контролера и да... импровизира през това време. Ето в такива моменти се вижда кой, кой е като музикант.

26-ти май в 2009г. Heineken Music Hall - Amsterdam
Преди да стигнем до съвременната инструментална революция (е... поне опита за нея), не можем да подминем Япония.

Въпросният инструмент се нарича... UDAR (е... не звучи добре на български език и... не само) и наистина е малък (без да смятаме класическия лампов усилвател), удобен и изглежда че се свири много лесно на него... Но ключовото е... изглежда.

И най-после стигнахме до нещо което беше крайно време да се появи. Нещо което съчетава тракера, синтезатора, компютърния софтуер за целта, но в много удобен хардуер, а именно AlphaSphere:
Музиката която се чува на клипа изцяло се генерира от "сферата" и от този който свири с нея.

Времето ще покаже, дали поне ще замени ужасните DJ грамофони с директно задвижване, кросфадера и НАЙ-ВЕЧЕ Traktor Sratch, Final Scratch и изобщо деградиралите системи до обикновени джойстикове просто управляващи позицията на семпъли. Да, понякога се получават чудеса чрез тях, но... според мен са съчетание на най-лошото от миналото и съвремието, докато въпросната сфера е нещо уникално, но... май и тя не е толкова лесна за използване.
