Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Артилерийски влекачи, използвани в аварийно-спасителни дейности

Безплатни доклади, анализи, реферати, есета и всякакви теми свързани с полиция, отбрана и национална сигурност.
Полицейско разпореждане, обиск, проверка на МПС, използване на физическа сила, използване на оръжие, тайна полиция, армия, морски военни сили, военна авиация, държава, гражданска отбрана, въоръжени сили, разузнавателни служби, поверителна информация.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284008
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334817
Местоположение: Somewhere In Time

Артилерийски влекачи, използвани в аварийно-спасителни дейности

Мнение от Mozo »

НАЦИОНАЛЕН ВОЕНЕН УНИВЕРСИТЕТ
„ВАСИЛ ЛЕВСКИ”
ФАКУЛТЕТ „ ОБЩОВОЙСКОВИ”

КУРСОВА РАБОТА
по
Учебната дисциплина: „Използване на военна техника при аварийно спасителни дейности”

на тема:

Използване на Артилерийски влекачи в
аварийно спасителни дейности

СЪДЪРЖАНИЕ:


Увод……………………..…………………………………………………………….....3

1. Артилерийските влекачи, роля и задачи……………………………………….3
2. Условия за подвоз на материални средства до пострадалите от бедствия…..3
3. Извличане на тежко заседнали машини………………………………………..4
4. Условия за прилагане на теглителното усилие към извличането на машина.5
5. Използване на рязко движение при тръгване от място……………………….7
6. Използване на теглителните усилия на няколко машини……………….........8
7. Изправяне на обърнати автомобили……………………………………………8
8. Извличане на автомобили със спаднали гуми, на джантите на колелата на спирачните барабани………………………………………………………….....9
9. Начин на теглене на повредени машини…………………………………...…..9
9.1 . Теглене на автомобили………………………………...…………………….…9
9.2 . Теглене на верижни машини…………………………………………………10
10. Заключение……………………………………………………………….….....11
11. Представители на артилерийските влекачи………….………………….…...12
УВОД

Артилерийските влекачи с присъщите му черти — висока маневреност и подвижност, възможност да работи по път и без път, денем нощем, зиме и лете, да поема и доставя товарите до потребителя и особено ценното му качество да изпълнява функцията на свързващото звено между видове транспорт — днес заема най-голям относителен дял в превоза на товари в тонове от всички видове транспорт в стопанство.
Голямо приложение артилерийските влекачи е намерил и звено при подвоза на материални средства от гари и пристанищата до складовете и базите, а често пъти до пострадалите от бедствия.

1. Артилерийските влекачи, роля и задачи

Подвозът на материални средства в съчетание с предварително създадени е решаващо условие за поддържане на готовност на войските и е една от главните и най-сложните задачи на тиловото осигуряване. Непрекъснат подвоз на материални средства непосредствено при АСД се осигурява при комплексно използване на всички видове транспорт.
При откъсване от железопътните линии или разрушаване на комуникации основна роля в осигуряване превоз на материални средства играят артилерийските влекачи, който притежава висока маневреност и добра приспособеност към работа във всякакви условия. Той е свързващо звено между всички видове транспорт и в едно цяло транспортния процес. Без артилерийските влекачи е немислима непрекъснатостта на превозите.

2. Условия за подвоз на материални средства до пострадалите от бедствия

Характерът и начините за извършване на артилерийските влекачи при подвоза на материални средства и при евакуация може да се изменят в зависимост от характера на АСД.
При подвоз на материални средства до пострадалите от бедствия се имат пред вид нарастващата напрегнатост на работата на артилерийските влекачи
нуждата от подвоз за пострадалите, рязко нарастващият обем от материални средства по пътищата;
- нуждата от работа на артилерийските влекачи в условия на възможно разрушаване на големи мостове, възлови пътища, големи населени места, участъци на планински проходи и диги от бедствията, както и възможното заразяване на пъти­щата с радиоактивни и отровни вещества и с бактерио-логични средства;
- нарастването на обема на евакуационните превози.
- при отбрана на артилерийските влекачи се използва по-про­дължително време на определени направления с постоянни ра­мена на превоза, което създава по-благоприятни условия за ра­бота на артилерийските влекачи и тяхното управление.
При организиране подвоза на материални средства в пострадалите райони а трябва да се имат пред вид подготовката на артилерийските влекачи.
Пострадалите се превозват със специално оборудвани товарни автомобили, с автобуси и леки коли.
При организиране превозите на пострадалите се осигуряват:
— рационално използване на транспортните средства;
— максимална бързина и точност на организирането на пре­возите;
— гъвкавост на маршовия ред и готовност всеки момент да се измени маршрутът на движение в района на разтоварването.
Артилерийските влекачи, отделен за евакуация на ранени и болни на носилки, се оборудва със брезент (чергило) за защита на ранените от вятър, валежи, прах, радиоактивни и отровни вещества и бактериологични средства.

3. Извличане на тежко заседнали машини

В началния момент на засядането усилието, необходимо за извличане на машините на относително равен участък, рядко превишава половината от собственото тегло на машината и такава машина може да се извлече сравнително леко с помощта на обикновени приспособления, увеличаващи силата на сцеплението на двигателните колела с пътя, или с усилието на друга машина. Автомобилите и верижните машини в много случаи може да бъдат изведени от положение на засядане от шофьора без чужда помощ след извършване на подготвителни работи с цел да се нама­ли силата на съпротивлението на движението и да се увеличи, силата на сцеплението на двигателните колела с почвата. За да се намали силата на съпротивлението на движението, с лопата трябва се намали наклонът на пътя пред всички колела на заседналия автомобил и да се освободят от пръста предната и задните оси. Ако това не е достатъчно, с периодично движение на автомобила „напред-назад" под най-заседналите колела се поставят камъни, дъски, пръти и друг подръчен материал.
При маневрирането с автомобила на мястото на засядането не трябва да се допуска колелата да боксуват продължително време, особено при размекнати почви, тъй като често пъти това води до увеличаване на засядането. За да се увеличи сцеплението на колелата влекача с почвата, се използват предварително приготвени Фа шини — клонки от храсталак, оплетени с тел, а също и колейни мостчета. Няколко такива Фа шини се возят в каросерията, а ко­нте мостчета — върху рамата под платформата на автомобила. Сцеплението на веригите на влекача с влажна почва се увели-значително чрез закрепване на греда към двете вериги. Ако влекачът се извлича напред, то отпред, непосредствено до веригите, подготвя място за поставяне на гредата така, че да легне напълно на земята. След това гредата се прикрепва към веригата с е така, че краищата на гредата, които излизат от двете страни влекача, да бъдат еднакви. Гредата трябва да бъде с 1—2 м по-дълга от ширината на веригите. Диаметърът на гредата трябва да бъде за влекача АТ-Т 25 см, за влекача АТ-С 22 см, за вле­кача АТ-П 17 см.
След завършване на подготовката се включва ниска скорост и влекачът започва да се движи бавно, докато премине гредата. Ако машината не може да се извлече с един опит, тогава всичко се повтаря отначало.
При извличане от блата понякога се прави на­стилка от греди, върху която се извлича машината. Гредата може да се закрепи към веригата с помощта на допълнителните преш­лени (фиг. 1) или специални клупове от въже.
Понякога машините засядат много силно. Така например при продължително боксуване на двигателните колела на размекнали почви автомобилът потъва в почвата с колелата и дори с мостовете. Практиката показва, че в този случай най-силно засядат автомо­билите с всички двигателни колела. При продължително боксуване на едно място такъв автомобил напълно ляга на кратерите на мостовете, които по­тъват в размекнатата почва, като все повече увеличават силата на съпроти­влението на движението и намаляват силата на сцеплението на двигателните колета с почвата. При продължително боксуване на верижните машини коловозът става все по-дълбок, машината потъва все по-надолу, като се нама­лява пътният просват (клиренсът). В резултат на това се намалява силата на сцеплението на веригите с почвата, а към силите на съпротивлението на движението се прибавя силата на триенето на дъното на корпуса в почвата. При продължителен престой на ма­шините в такова състояние влажната пръст прониква и дори за­трупва частите на ходовата част. Замръзването на почвата към колелата, мостовете или движите ля още повече усложнява процеса на извличането на машините и увеличава трудоемкостта на ева­куационните работи.

За извличане на тежко затънали машини са необходими теглителни усилия, превишаващи теглото на затъналия автомобил по­някога от 1,5 до 2 пъти. Опитът от извличането на такива машини показва, че използването на по-големи теглителни усилия обикно­вено нанася сериозни повреди на извличания автомобил: изкривя­ване и дори откъсване на предните краища на надлъжните греди на рамата, откъсване на мостовете и т. н.
При извличането на затънали машини трябва да се имат пред вид конкретните условия на затъването. Така например при незна­чително потъване на колелата машината трябва да се извлича с хоризонтално теглително усилие напред или назад, като въжето от влекача може да се закрепи за едната предна теглична кука на извличаната машина.
Ако например на затъналия автомобил са потънали в почвата частично предният и задните мостове, при извличане с хоризонтално усилие въжето трябва да се закрепи и за двете предни теглични куки, както е показано на фиг. 2 Това закрепване на въжето намалява почти два пъти натоварването, което се пада на всяка теглична кука и намалява вероятността за повреда.

При голямо затъване на колелата на автомобила в почвата и стръмен изход автомобилът трябва да се извлича назад с хоризон­тално теглително усилие или напред, като се използва начинът на полуповдигането.
От ъглите на надлъжния и напречния наклон също зависят до голяма степен посоката на извличането и начините на закрепването на въжето. Така например автомобил, затънал в яма, се извлича значително по-лесно назад, понеже при извлича­нето напред предната напречна греда и задната част на рамата ще се опират в почвата, вследствие на което ще са необходими не само по-големи усилия, но може да се повреди и автомобилът.
Напречният наклон на автомобила в редица случаи усложнява извличането, тъй като се налага да се извършват допълнителни работи по повдигането на попадналата надолу страна на автомобила или по предпазването му от преобръщане при извличането. В този случай понякога се използват два влекача. Единият от тях из­влича затъналия автомобил, а другият с помощта на въже го пред­пазва от преобръщане.
При малък страничен наклон с едновременно потъване на коле­лата на автомобила в почвата се препоръчва въжето да се закрепва за предната теглична кука, разположена на надлъжната греда на по-затъналата в почвата страна на автомобила.

4. Условия за прилагане на теглителното усилие
към извличането на машина

Голямо значение има посоката на теглителното усилие, прило­жено към извличаната машина. При извършване на евакуационните работи посоката на теглителното усилие не винаги ще съвпада с посоката на извличането. При това несъвпадане се появяват хори­зонтални и вертикални съставящи, които може да затруднят или улеснят изпълнението на работата. Ето защо избирането на пра­вилна посока и място за прилагане на теглителното усилие при извличане на затънали машини трябва да се предшества от из­вършването на много работи.
Ще поясним казаното с помощта на примери. Ако автомобилът е попаднал в канавката с едната страна — дясната или лявата (фиг. 3), — при извличане напред усилието трябва да се приложи под известен ъгъл към надлъжната ос на автомобила. В този случай съставящата Р ще го придвижва по оста, а силата Т ще го из­тласква на пътя.
Ако автомобилът е затънал в дълбок коловоз, за извличането по посока на движението ще са необходими значителни усилия. Силата F, която го придвижва по коловоза, е по-малка от силата Р, тъй като F=Р cosα. Освен това другата съставяща Т= Р sinα па при­тиска колелата на автомобила към края на коловоза, което още повече увеличава усилието, необходимо за извличането.
При извличането на такива автомобили най-добре е влекачът да се поставя по оста на затъналия автомобил. В този случай, както и в първия, трябва да се използва максимално вертикалната съставяща Q (фиг. 4), която намалява натоварването, падащо се на предния мост, и улеснява извличането на затъналите машини.



За увеличаване на силата Q понякога е изгодно влекачът да се поставя по-близо до извличания автомобил, да се прекара въжето под предния мост и да се закрепи за задната теглична кука; може също така да се използва повдигателна стрела или влекачът да се разполага на по-високо място.


Фиг. 4. Схема на силите при извличане на автомобил от яма

В практиката по изтегляне на машини от аварийни положения често пъти се срещат случаи, когато влекачът не може да реали­зира максималната теглителна сила на тегличната кука или на въжето на лебедката поради недостатъчно сцепление на колелата с пътя. Такива случаи има през всяко време при работа извън пъти­щата или при лоши пътни условия. В тези случаи за успешна работа с лебедката влекачът трябва да се закрепва за котва (фиг. 5).

Целият материал:
Прикачени файлове
Артилерийски влекачи, използвани в аварийно-спасителни дейности.rar
(360.22 KиБ) Свален 5 пъти
Прочетено: 75 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Полиция, отбрана, национална сигурност”