НАЦИОНАЛЕН ВОЕНЕН УНИВЕРСИТЕТ
„ВАСИЛ ЛЕВСКИ”
ФАКУЛТЕТ „ ОБЩОВОЙСКОВИ”
КУРСОВА РАБОТА
по
Учебната дисциплина: „Използване на военна техника при аварийно спасителни дейности”
на тема:
Използване на Артилерийски влекачи в
аварийно спасителни дейности
СЪДЪРЖАНИЕ:
Увод……………………..…………………………………………………………….....3
1. Артилерийските влекачи, роля и задачи……………………………………….3
2. Условия за подвоз на материални средства до пострадалите от бедствия…..3
3. Извличане на тежко заседнали машини………………………………………..4
4. Условия за прилагане на теглителното усилие към извличането на машина.5
5. Използване на рязко движение при тръгване от място……………………….7
6. Използване на теглителните усилия на няколко машини……………….........8
7. Изправяне на обърнати автомобили……………………………………………8
8. Извличане на автомобили със спаднали гуми, на джантите на колелата на спирачните барабани………………………………………………………….....9
9. Начин на теглене на повредени машини…………………………………...…..9
9.1 . Теглене на автомобили………………………………...…………………….…9
9.2 . Теглене на верижни машини…………………………………………………10
10. Заключение……………………………………………………………….….....11
11. Представители на артилерийските влекачи………….………………….…...12
УВОД
Артилерийските влекачи с присъщите му черти — висока маневреност и подвижност, възможност да работи по път и без път, денем нощем, зиме и лете, да поема и доставя товарите до потребителя и особено ценното му качество да изпълнява функцията на свързващото звено между видове транспорт — днес заема най-голям относителен дял в превоза на товари в тонове от всички видове транспорт в стопанство.
Голямо приложение артилерийските влекачи е намерил и звено при подвоза на материални средства от гари и пристанищата до складовете и базите, а често пъти до пострадалите от бедствия.
1. Артилерийските влекачи, роля и задачи
Подвозът на материални средства в съчетание с предварително създадени е решаващо условие за поддържане на готовност на войските и е една от главните и най-сложните задачи на тиловото осигуряване. Непрекъснат подвоз на материални средства непосредствено при АСД се осигурява при комплексно използване на всички видове транспорт.
При откъсване от железопътните линии или разрушаване на комуникации основна роля в осигуряване превоз на материални средства играят артилерийските влекачи, който притежава висока маневреност и добра приспособеност към работа във всякакви условия. Той е свързващо звено между всички видове транспорт и в едно цяло транспортния процес. Без артилерийските влекачи е немислима непрекъснатостта на превозите.
2. Условия за подвоз на материални средства до пострадалите от бедствия
Характерът и начините за извършване на артилерийските влекачи при подвоза на материални средства и при евакуация може да се изменят в зависимост от характера на АСД.
При подвоз на материални средства до пострадалите от бедствия се имат пред вид нарастващата напрегнатост на работата на артилерийските влекачи
нуждата от подвоз за пострадалите, рязко нарастващият обем от материални средства по пътищата;
- нуждата от работа на артилерийските влекачи в условия на възможно разрушаване на големи мостове, възлови пътища, големи населени места, участъци на планински проходи и диги от бедствията, както и възможното заразяване на пътищата с радиоактивни и отровни вещества и с бактерио-логични средства;
- нарастването на обема на евакуационните превози.
- при отбрана на артилерийските влекачи се използва по-продължително време на определени направления с постоянни рамена на превоза, което създава по-благоприятни условия за работа на артилерийските влекачи и тяхното управление.
При организиране подвоза на материални средства в пострадалите райони а трябва да се имат пред вид подготовката на артилерийските влекачи.
Пострадалите се превозват със специално оборудвани товарни автомобили, с автобуси и леки коли.
При организиране превозите на пострадалите се осигуряват:
— рационално използване на транспортните средства;
— максимална бързина и точност на организирането на превозите;
— гъвкавост на маршовия ред и готовност всеки момент да се измени маршрутът на движение в района на разтоварването.
Артилерийските влекачи, отделен за евакуация на ранени и болни на носилки, се оборудва със брезент (чергило) за защита на ранените от вятър, валежи, прах, радиоактивни и отровни вещества и бактериологични средства.
3. Извличане на тежко заседнали машини
В началния момент на засядането усилието, необходимо за извличане на машините на относително равен участък, рядко превишава половината от собственото тегло на машината и такава машина може да се извлече сравнително леко с помощта на обикновени приспособления, увеличаващи силата на сцеплението на двигателните колела с пътя, или с усилието на друга машина. Автомобилите и верижните машини в много случаи може да бъдат изведени от положение на засядане от шофьора без чужда помощ след извършване на подготвителни работи с цел да се намали силата на съпротивлението на движението и да се увеличи, силата на сцеплението на двигателните колела с почвата. За да се намали силата на съпротивлението на движението, с лопата трябва се намали наклонът на пътя пред всички колела на заседналия автомобил и да се освободят от пръста предната и задните оси. Ако това не е достатъчно, с периодично движение на автомобила „напред-назад" под най-заседналите колела се поставят камъни, дъски, пръти и друг подръчен материал.
При маневрирането с автомобила на мястото на засядането не трябва да се допуска колелата да боксуват продължително време, особено при размекнати почви, тъй като често пъти това води до увеличаване на засядането. За да се увеличи сцеплението на колелата влекача с почвата, се използват предварително приготвени Фа шини — клонки от храсталак, оплетени с тел, а също и колейни мостчета. Няколко такива Фа шини се возят в каросерията, а конте мостчета — върху рамата под платформата на автомобила. Сцеплението на веригите на влекача с влажна почва се увели-значително чрез закрепване на греда към двете вериги. Ако влекачът се извлича напред, то отпред, непосредствено до веригите, подготвя място за поставяне на гредата така, че да легне напълно на земята. След това гредата се прикрепва към веригата с е така, че краищата на гредата, които излизат от двете страни влекача, да бъдат еднакви. Гредата трябва да бъде с 1—2 м по-дълга от ширината на веригите. Диаметърът на гредата трябва да бъде за влекача АТ-Т 25 см, за влекача АТ-С 22 см, за влекача АТ-П 17 см.
След завършване на подготовката се включва ниска скорост и влекачът започва да се движи бавно, докато премине гредата. Ако машината не може да се извлече с един опит, тогава всичко се повтаря отначало.
При извличане от блата понякога се прави настилка от греди, върху която се извлича машината. Гредата може да се закрепи към веригата с помощта на допълнителните прешлени (фиг. 1) или специални клупове от въже.
Понякога машините засядат много силно. Така например при продължително боксуване на двигателните колела на размекнали почви автомобилът потъва в почвата с колелата и дори с мостовете. Практиката показва, че в този случай най-силно засядат автомобилите с всички двигателни колела. При продължително боксуване на едно място такъв автомобил напълно ляга на кратерите на мостовете, които потъват в размекнатата почва, като все повече увеличават силата на съпротивлението на движението и намаляват силата на сцеплението на двигателните колета с почвата. При продължително боксуване на верижните машини коловозът става все по-дълбок, машината потъва все по-надолу, като се намалява пътният просват (клиренсът). В резултат на това се намалява силата на сцеплението на веригите с почвата, а към силите на съпротивлението на движението се прибавя силата на триенето на дъното на корпуса в почвата. При продължителен престой на машините в такова състояние влажната пръст прониква и дори затрупва частите на ходовата част. Замръзването на почвата към колелата, мостовете или движите ля още повече усложнява процеса на извличането на машините и увеличава трудоемкостта на евакуационните работи.
За извличане на тежко затънали машини са необходими теглителни усилия, превишаващи теглото на затъналия автомобил понякога от 1,5 до 2 пъти. Опитът от извличането на такива машини показва, че използването на по-големи теглителни усилия обикновено нанася сериозни повреди на извличания автомобил: изкривяване и дори откъсване на предните краища на надлъжните греди на рамата, откъсване на мостовете и т. н.
При извличането на затънали машини трябва да се имат пред вид конкретните условия на затъването. Така например при незначително потъване на колелата машината трябва да се извлича с хоризонтално теглително усилие напред или назад, като въжето от влекача може да се закрепи за едната предна теглична кука на извличаната машина.
Ако например на затъналия автомобил са потънали в почвата частично предният и задните мостове, при извличане с хоризонтално усилие въжето трябва да се закрепи и за двете предни теглични куки, както е показано на фиг. 2 Това закрепване на въжето намалява почти два пъти натоварването, което се пада на всяка теглична кука и намалява вероятността за повреда.
При голямо затъване на колелата на автомобила в почвата и стръмен изход автомобилът трябва да се извлича назад с хоризонтално теглително усилие или напред, като се използва начинът на полуповдигането.
От ъглите на надлъжния и напречния наклон също зависят до голяма степен посоката на извличането и начините на закрепването на въжето. Така например автомобил, затънал в яма, се извлича значително по-лесно назад, понеже при извличането напред предната напречна греда и задната част на рамата ще се опират в почвата, вследствие на което ще са необходими не само по-големи усилия, но може да се повреди и автомобилът.
Напречният наклон на автомобила в редица случаи усложнява извличането, тъй като се налага да се извършват допълнителни работи по повдигането на попадналата надолу страна на автомобила или по предпазването му от преобръщане при извличането. В този случай понякога се използват два влекача. Единият от тях извлича затъналия автомобил, а другият с помощта на въже го предпазва от преобръщане.
При малък страничен наклон с едновременно потъване на колелата на автомобила в почвата се препоръчва въжето да се закрепва за предната теглична кука, разположена на надлъжната греда на по-затъналата в почвата страна на автомобила.
4. Условия за прилагане на теглителното усилие
към извличането на машина
Голямо значение има посоката на теглителното усилие, приложено към извличаната машина. При извършване на евакуационните работи посоката на теглителното усилие не винаги ще съвпада с посоката на извличането. При това несъвпадане се появяват хоризонтални и вертикални съставящи, които може да затруднят или улеснят изпълнението на работата. Ето защо избирането на правилна посока и място за прилагане на теглителното усилие при извличане на затънали машини трябва да се предшества от извършването на много работи.
Ще поясним казаното с помощта на примери. Ако автомобилът е попаднал в канавката с едната страна — дясната или лявата (фиг. 3), — при извличане напред усилието трябва да се приложи под известен ъгъл към надлъжната ос на автомобила. В този случай съставящата Р ще го придвижва по оста, а силата Т ще го изтласква на пътя.
Ако автомобилът е затънал в дълбок коловоз, за извличането по посока на движението ще са необходими значителни усилия. Силата F, която го придвижва по коловоза, е по-малка от силата Р, тъй като F=Р cosα. Освен това другата съставяща Т= Р sinα па притиска колелата на автомобила към края на коловоза, което още повече увеличава усилието, необходимо за извличането.
При извличането на такива автомобили най-добре е влекачът да се поставя по оста на затъналия автомобил. В този случай, както и в първия, трябва да се използва максимално вертикалната съставяща Q (фиг. 4), която намалява натоварването, падащо се на предния мост, и улеснява извличането на затъналите машини.
За увеличаване на силата Q понякога е изгодно влекачът да се поставя по-близо до извличания автомобил, да се прекара въжето под предния мост и да се закрепи за задната теглична кука; може също така да се използва повдигателна стрела или влекачът да се разполага на по-високо място.
Фиг. 4. Схема на силите при извличане на автомобил от яма
В практиката по изтегляне на машини от аварийни положения често пъти се срещат случаи, когато влекачът не може да реализира максималната теглителна сила на тегличната кука или на въжето на лебедката поради недостатъчно сцепление на колелата с пътя. Такива случаи има през всяко време при работа извън пътищата или при лоши пътни условия. В тези случаи за успешна работа с лебедката влекачът трябва да се закрепва за котва (фиг. 5).
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Артилерийски влекачи, използвани в аварийно-спасителни дейности
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 284430
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 335864
- Местоположение: Somewhere In Time
Артилерийски влекачи, използвани в аварийно-спасителни дейности
- Прикачени файлове
-
- Артилерийски влекачи, използвани в аварийно-спасителни дейности.rar
- (360.22 KиБ) Свален 5 пъти
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Финландия скоро ще произвежда артилерийски снаряди за Украйна
от Mozo » вт дек 05, 2023 12:54 » в Любопитни новиниФинландия скоро ще започне производство на артилерийски снаряди за Украйна, каза министъра на отбраната на страната Анти Хяканен, цитиран от Би Би... - 0 Отговори
- 24 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
вт дек 05, 2023 12:54
-
-
-
Великобритания обеща на Украйна десетки хиляди артилерийски снаряди
от Mozo » ср сеп 20, 2023 12:14 » в Любопитни новиниЛондон ще прехвърли десетки хиляди артилерийски снаряди на Киев. Това заяви министърът на отбраната на Обединеното кралство Грант Шапс.
Днес ние... - 0 Отговори
- 20 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср сеп 20, 2023 12:14
-
-
-
Самолет кацнал аварийно в София, пиян британец опитал да отвори вратата във въздуха (Видео)
от Mozo » вт юли 04, 2023 11:39 » в Любопитни новиниБългарската полиция е арестувала пиян британец през нощта в неделя срещу понеделник на летище София след аварийно кацане на полет от турския курорт... - 0 Отговори
- 21 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
вт юли 04, 2023 11:39
-