Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Държавни граници. Основни понятия и закономерности

Безплатни доклади, анализи, реферати, есета и всякакви теми свързани с полиция, отбрана и национална сигурност.
Полицейско разпореждане, обиск, проверка на МПС, използване на физическа сила, използване на оръжие, тайна полиция, армия, морски военни сили, военна авиация, държава, гражданска отбрана, въоръжени сили, разузнавателни служби, поверителна информация.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284012
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334827
Местоположение: Somewhere In Time

Държавни граници. Основни понятия и закономерности

Мнение от Mozo »

Въпрос №2
Държавни граници. Основни понятия и закономерности
От 2007 г. България е член на ЕС. Предстои да влезе в Шенген и като страна членка на ЕС и Шенген на територията й се оформят два вида граници-вътрешни и външни. Изхождайки от Договора за създаване на ЕО на 15.03.2006 г.е приет Регламент № 562/ 2006 на ЕС и парламент,който представлява основния нормативен акт регламентиращ преминаването на лица през границите на ЕС. Този Регламент определя правилата за гранични проверки за хора, преминаващи по външните граници на ЕС. Като и премахването на гранични проверки за хора, които преминават вътрешните граници на страни-членки на ЕС.
Държавната граница е линия, която обозначава пределите на сухоземната територия и водните пространства на РБ. Вертикалната повърхност, минаваща през тази линия е границата на въздушното пространство и земните недра на старната. Държавната територия е част от земната повърхност, акваторията, подземните недра и въздушното пространство над тази повърхност, които се намират под суверенитета на дадената държава.Тя включва :
Сухопътната територия - сушата под суверенитета на една държава;
Водната територия - вътрешните национални води и териториалното море;
Въздушното пространство - разположеното над сухопътната и водната територия с височина 100-110 км., отчитани от нивото на океана;
Недрата на държавната територия - недрата под повърхността, която се включва в държавната територия, съединяващи се по посока на центъра на Земята;
Условната държавна територия - морските, речните, въздушните и космическите кораби, носещи флага на държавата - условно приравняващи се към нейната територия.
Държавната граница се охранява от въоръжени сили и може да се пресича само на определени места,наречени гранични контролно-пропускателни пунктове.
Видове държавни граници
Сухопътна граница -Пределите на сушата на една държава:
- ортографична - съобразена с особеностите на географския релеф;
- геометрична - права линия;
- астрономична - определен паралел или меридиан.
Водна граница
- речна-границата минава по линията на най-голямата дълбочина за плавателните реки или по линията разделяща главния фарватер; за неплавателните реки –средата;
- водна -езера и други водоеми-линията се определя чрез международен договор м/у двете страни;
- морска - морските граници се определят от законодателството на крайбрежната държава в съответствие с международното право.
Въздушна граница-Линия, издигната вертикално нагоре от линията на сухопътната и водната граница с височина 100-110 от нивото на Световния океан. Не са определени с международен договор.
Границите на подземните недра – ограничават се от затворена линия под сухопътните и водни граници, стесняващи се към центъра на земята


Въпрос №3
Външни граници означава – сухопътните граници и летищата, речните, морските граници и пристанищата за речен и морски транспорт, както и транспорт по езера, които не са вътрешни граници на страните членки. Външните граници могат да бъдат преминавани само на гранично-пропусквателните пунктове в определените за това часове.
Граничните контролно-пропускателни пунктове са обособени територии със специален режим на пропускане и охрана, които се изграждат на международни шосейни пътища, както и на територията на международни железопътни гари, летища и пристанища за обществен транспорт, през които единствено се разрешава преминаването на държавната граница, ако не е предвидено друго в международен договор. Дейността по гранично-пропусквателните пунктове се извършва от определените за това специализирани органи

Преминаване на външните граници

Преминаването на външните граници е уредено в чл. 4. Те могат да се преминават единствено на гранично-пропускателни пунктове, и то в рамките на определеното работно време, ако не са отворени 24 часа в денонощието.
Предвидени са следните изключения за преминаване на външните граници:
а) във връзка с корабоплавания с развлекателна цел или крайбрежен риболов;
б) за моряци, които слизат на брега за престой в зоната на пристанището, където са акостирали корабите им или в съседни общини;
в) за лица или групи лица, когато съществува изискване от специален характер, при условие, че притежават разрешителните, изисквани от съответното национално законодателство и че не съществува конфликт с интересите на обществения ред и вътрешната сигурност на държавите членки;
г) за лица или групи лица в случай на непредвидена извънредна ситуация.
Всяка държава членка е длъжна да въведе национални санкции за всички видове нарушения на границите.
Член 5 е фундаментален за ЕС и всеки полицай. Той определя условията за влизане на граждани на трети страни, който не надвишава три месеца за период от шест месеца. С такъв статут сега са и българските граждани. След приемането на страната в Шенген те ще имат всички права не само на свободно движение, но и на установяване. Те трябва:
а) да притежават валидни пътни документи или документи, които дават право за преминаване на границата;
б) да притежават валидна виза, ако такава се изисква съгласно Регламент (ЕО) № 539/2001 относно определяне на третите страни, чиито граждани трябва да притежават виза при преминаване на външните граници на държави членки, и тези, чиито граждани са освободени от това изискване, с изключение на случаите, когато те притежават валидно разрешително за престой;
в) да обосноват целта на престоя и това, че разполагат с достатъчно средства за издръжка, както за срока на планирания престой, така и за завръщането си в страната или че са в състояние законно да придобият тези средства. Всяка страна обявява цената на еднодневния престой. В общата цена се смятат ваучерите за туристически услуги, стойността на билетите и др;
г) да не са регистрирани в ШИС със забрана за влизане;
д) да не представляват заплаха за обществения ред, националната сигурност, здравеопазването или международните отношения на някоя от държавите членки. (да не са въведени в националните АИС).
Приложение І на ШГК съдържа неизчерпателен списък на документи, които граничната охрана може да поиска от гражданин на трета страна, с цел да удостовери условията по чл.5. Тези документи трябва да се познават и контролират от всички органи на МВР във вътрешността на страната, както и за целите на ТГН и ТГП.
Допуска се изключение за граждани на трети страни (ГТС), които притежават разрешително за пребиваване или виза за повторно влизане, издадени от някоя от държавите членки при определени условия. Предвижда се издаване на визи на границата в съответствие с Регламент (ЕО) № 415/2003 за издаване на визи на границата и Регламент (ЕО) № 333/2002 за единния формат на формуляра за поставяне на визи. Издадените на границата визи се отразяват в списък с цел това да се удостовери при полицейски проверки във вътрешността.
Държава членка може да разреши влизане на граждани на трети страни, които не отговарят на условията по хуманитарни причини, национален интерес или поради международни задължения. Тя уведомява за това останалите държави членки.


Въпрос №4
Вътрешни граници означава – общите сухопътни граници и летищата на страните-членки на ЕС за вътрешни полети ( само от или до държавната територия на страните-членки, без приземяване в държавната територия на трета страна), речни и границите по вътрешните езера, както и пристанищата за морски, речен и транспорт по вътрешните езера на страните членки .
Вътрешните граници могат да бъда преминавани навсякъде без извършването на персонални проверки без значение от гражданската принадлежност на съответното лице.
Този Регламент определя и правилата за гранични проверки за хора, преминаващи по външните граници на ЕС. Като по смисъла на този регламент

Целият материал:
Прикачени файлове
Държавни граници. Основни понятия и закономерности.rar
(617.72 KиБ) Свален 15 пъти
Прочетено: 573 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Полиция, отбрана, национална сигурност”