Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Система за икономическо разузнаване в организацията

Безплатни доклади, анализи, реферати, есета и всякакви теми свързани с полиция, отбрана и национална сигурност.
Полицейско разпореждане, обиск, проверка на МПС, използване на физическа сила, използване на оръжие, тайна полиция, армия, морски военни сили, военна авиация, държава, гражданска отбрана, въоръжени сили, разузнавателни служби, поверителна информация.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283199
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 332742
Местоположение: Somewhere In Time

Система за икономическо разузнаване в организацията

Мнение от Mozo »

ЕВРОПЕЙСКО ВИСШЕ УЧИЛИЩЕ ПО ИКОНОМИКА И МЕНИДЖМЪНТ

Дисциплина: „Активна корпоративна сигурност”
РЕФЕРАТ
На тема:
„СИСТЕМА ЗА ИКОНОМИЧЕСКО РАЗУЗНАВАНЕ В ОРГАНИЗАЦИЯТА”
Изготвил: Проверил:……………….

Специалност:
....................................................
София, 2016 г.
СЪДЪРЖАНИЕ
Увод
I. Същност на системата за икономическо разузнаване.
II. Цели на системата за икономическо разузнаване.
III. Потребност от разузнавателна информация в организацията.
IV. Предпоставки за възникването на система за икономическо разузнаване.
V. Финансиране на подсистемата за икономическо разузнаване на организацията.
VI. Обезпечаване на информационната система за сигурност в системата за икономическо разузнаване.
Заключение
Приложение 1. „Модел на АКС”
Приложение 2. „Competitive Intelligence”
Използвана литература
УВОД
Въпросът за корпоративната сигурност е изключително актуален в контекста на съвременното състояние на съревнование и хиперконкуренция в глобален мащаб. Колкото по-голяма е една корпоративна структура, колкото по-широкомащабна е дейността на организацията, толкова по-сложен и отговорен е въпросът за осигуряването на нейната сигурност. Всяка една голяма чуждестранна корпоративна структура изгражда, поддържа и развива собствена система за икономическо разузнаване. Не съществува универсален модел за корпоративно икономическо разузнаване. На съвременен език, терминът икомическо (търговско или научно-техническо) разузнаване означава планирани активни действия, насочени към събиране, натрупване и обработка на ценна информация, забранена за достъп за странични лица. Международния опит в тази сфера е изключитело разнообразен, като в съвременната епоха мащабите на икономическото разузнаване рязко нарастват. Информацията за интелектуалната собственост, за резултатите от чуждите приложни и фундаментални изследвания позволява да се икономисат собствени ресурси и средства и да се съсредоточи цялото внимание върху основната дейност и маркетинга. Ожесточаването на конкуренцията като „война на всички против всички” прави присвояването на чуждите тайни особено печелившо и затова привлекателно. Така на преден план излиза острата нужда от създаване на подразделение или система за икономическо разузнаване. На това подразделение за икономическо разузнаване се възлагат задачи на единния в рамките на стопанския субект информационен център за обработка и анализ на информацията, осигуряваща на висшето ръководство възможност да взема обосновани решения по най-важните за интересите на организацията въпроси.
I. Същност на системата за икономическо разузнаване.
Системата за икономическо разузнаване в организацията представлява структура, която от една страна се занимава със събирането, проверката (верификацията), обработката, анализа и синтеза на данните от различни области на стопанската дейност на организацията, а от друга – с по-нататъшнотото използване на получената информация за разрешаване на конкретни задачи, свързани с нейната стопанска дейност. В условията на пазарната икономика организацията не може ефективно да работи без дълбоко разбиране на нейните движещи сили и без да разполага с най-новата информация за това, което става в заемания от нея сегмент на пазара. При това задължително трябва да се отчита, че наличните във фирмата възможности, диктувани от заобикалящата среда и определяни от баланса на интересите на различните общности, групировки и отделните личности, често произтичат не от логиката на събитията, а от емоциите, личните симпатии и антипатии. Много важно е съвместно с ръководството на организацията да се постигне единно общо разбиране на проблема за икономическото разузнаване и да се посочат пътищата за неговото разрешаване, да се изясни и унифицира използваната в работата терминология. Основното предназначение на системата за икономическо разузнаване е осигуряването на мениджмънта с актуална, достоверна, обективна и пълна информация за намеренията на партньорите, клиентите и контрагентите, за силните и слабите страни на конкурентите. Събирането на данни , позволяващи да се оказва влияние върху позицията на опонента в хода на деловите преговори, оповестява се (колкото се може по-рано) за възможното възникване на кризисни ситуации; мониторинг и контрол върху хода на реализацията на сключените договори и на постигнатите предходни договорености.
С негативите и препятствията, които съпътстват икономическото разузнаване, организацията може да се справи само чрез повишаване на качеството на управление, по-ефективна отчетност, по-стриктен контрол, подобряване на координацията, по-внимателен подход към подбора на кадрите, провеждането на адекватни оперативни мероприятия. Много важно е също така създаването на работещ за нуждите на корпорцията имидж на системата за сигурност. Този процес е труден и достатъчно продължителен. За нуждите на системата за икономическо разузнаване и нейното успешно функциониране също така трябва да се състави бюджетен план.
Работата на системата за икономическо разузнаване на организацията има своебразен мултипликационен (умножаващ се) аспект, съвместявайки интересите за обезпечаване на икономическата сигурност на организацията с решаването на въпросите на маркетинга, тъй като върху тази основа се разработва ефективната икономическа политика на организацията.

Фигура . Схема на разузнаването
II . Цели на системата за икономическо разузнаване.
В условията на пазарна икономика, главна цел на организацията е стремежът за получаване на по-голяма печалба. Рискът е неотстраним елемент от управленското решение на което и да е било ниво. Отклоненията в оценката на информация могат да бъдат какво позитивни, така и негативни. В първия случай става въпрос за възможностите за получаване на печалба, а във втория за инкасиране на загуба.
Въз основа на всичко казано дотук могат да се формулират накратко целите на системата за икономическо разузнаване в организацията. Те са:
Своевременно осигуряване на мениджмънта с надеждна и всестранна информация за обкръжаващата среда на организацията. Включва се също и разкриване на рисковите фактори, които могат да засегнат икономическите интереси на организацията и да попречат на нейното нормално функциониране;
Организация на максимално ефективна информационна работа, включваща функциите на всички структурни подразделения на организацията;
Изработването на краткосрочни и дългосрочни прогнози за влиянието на различните фактори върху стопанската дейност на организацията. Разработването на препоръки за локализиране и неутрализиране на активизиращите се фактори на риска;
Усилване на благоприятните и локализиране на неблагоприятните фактори на влияние от страна на заобикалящата среда върху стопанската дейност на организацията (управление на риска).
III . Потребност от разузнавателна информация в организацията.
Много често системата за икономическо разузнаване трябва ефективно да работи в условия, когато още е неизвестно какви решения и на основата на какво трябва да се вземат. За да може максимално да се избегнат подобни моменти, много е важно съвместно с ръководството да се постигне общо разбиране на проблемите и пътищата за тяхното решаване, а също и договореност за унификация на използваната терминология. Начин за решаване на тази задача е провеждането на подробни интервюта и разговори с ръководството на организацията и с ръководителите на структурните подразделения за информационните им потребности.
Всяка една корпоративна структура се развива, появяват се нови цели, променя се пазарът и обкръжаващата среда. Това налага периодически да се актуализират приоритетите и нуждите на организацията и да се преразглеждат с възможност за тяхното измемение на основата на повторен анализ на целите и информационните потребности. Въплъщението на рузузнавателни технологии на практика е съпроводено със специфично психологическо противодействие, по-известно като „информационен монополизъм”. Още преди започване на внедряване на системата за икономическо разузнаване има наложил се баланс на интереси, основан на това, че всеки сътрудник, владеещ определен обем информация по направление на своята дейност, се старае колкото се може по-малко да я дели с останалите. Това е обусловено от факта, че статусът на сътрудника, необходимостта на фирмата от него и съответно получаваните от него материални блага, се определят от степента на достъп до тази информация. Преди началото на реализирането на програмата по създаването на системата е необходимо дълбоко осмисляне на съществуващата ситуация, изучаване на интересите на всички участници в събитието, техния възможен баланс и единствено след това – създаването на благоприятни условия за внедряване на системата.

Целият материал:
Прикачени файлове
Система за икономическо разузнаване в организацията.rar
(18.62 KиБ) Свален 41 пъти
Прочетено: 651 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Полиция, отбрана, национална сигурност”