Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Образователна система на Република Гърция

Безплатни доклади, реферати, есета, анализи и всякакви теми свързани с евроинтеграцията.
Европа, европейски съюз, европейска комисия, преподавателски дейности, мрежа Жан Моне, научни и изследоветелски дейности, европейско управление.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284008
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334817
Местоположение: Somewhere In Time

Образователна система на Република Гърция

Мнение от Mozo »

Образователна система на Република Гърция


Предучилищното образование в Гърция не е задължително. То е безплатно за всички деца, които посещават предучилищната степен, предлага се обикновено в градовете и включва около 50% от децата между 2 и половина и 5 и половина годишна възраст. Има и много частни детски градини.
Предучилищното образование има неофициален характер. Ударението в него се поставя върху способностите за адаптиране в обществото, върху морала и религиозния мироглед. Заниманията в детските градини започват около средата на септември и завършват около средата на юни. Всички учители тук са жени.
Началното образование е задължително и безплатно. Децата започват училище на 5 и половина години и продължават да посещават училище докъм дванадесетата си година. Училищата се класифицират според големината на учителския състав. Повечето начални училища в Гърция са монотесия или ексатесия. Монотесия са училища с 1 учител и 1 класна стая за всички класове. Ексатесия имат по 1 учител за всеки клас, който учи в собствена класна стая. Броят на учениците, посещаващи монотесия и ексатесия, варира съответно от 15-30 до 420-450.
Обучението в началното училище трае 6 години. Програмата е еднаква за всички ученици и определена от Министерството на образованието и религийте. Предметите и материалът също се определят от министерството. Учебната година е от 15 септември до 10 юни. След завършването учениците получават свидетелство и имат право да се запишат в първата степен на средното образование – тригодишна гимназия.
Средно образование се получава в гимназии и лицеи. Гимназията обхваща VII,VIII и IX клас, а лицеят – X,XI и XII клас и е втората, по-висша степен. Гимназията е задължителна в Гърция за всички ученици между единадесет и половина и четиринадесет и половина години. Лицеят е по избор за учениците от четиринадесет и половина до седемнадесет и половина годишна възраст. За да се запишат в лицеите, учениците държат приемен изпит след завършване на гимназия. Лицеите са общообразователни, професионални и технически. Неуспешно положилите приемния изпит могат да запишат двегодишно (X и XI клас) средно професионално или техническо училище без изпит. Ученическият състав в тези училища в повечето случай обаче се формира от отпадналите от лицеите или от завършилите общообразователни лицеи, които не са били приети да следват висше образование. Завършилите двегодишното училище могат да се запишат без изпит в професионален и технически лицей.
В Гърция има около 1092 дневни и 30 вечерни държавни и частни гимназии и около 863 дневни и 58 вечерни държавни и частни лицеи. Освен тях има 8 класически лицея ( с ударение върху хуманитаристиката – старогръцки език, новогръцки език и литература, история, чужди езици). Има четири лицея за търговския флот. Там, освен предметите на общообразователните лицеи, се изучават дисциплини, свързани с търговията, флота и навигацията. Има 15 образцови училища, които включват гимназия и лицеи. Те са прикрепени към някой университет и в тях студентите практикуват. Учебната година започва в третата седмица на септември и завършва през последната седмица на юни. Учениците се дипломират със свидетелство за зрелост.
Завършилите лицей или средно училище с подобно ниво могат да постъпят във висше училище, университет или училище, което отговаря на нашите полувисши институти. Сега в Гърция има 8 държавни университета, 6 образователни института с ранг на университет и повече от 23 висши училища за преподавателски кадри по различни дисциплини. Религиозно образование се дава в 2 църковни училища и 2 педагогически академии на православната църква. Гърция разполага с 24 центъра за висше техническо и професионално образование с програми за специализация в 36 области. Ако са частни или църковни, техните програми отново се определят от държавата. Има също училища, свързани с обучение по изкуствата, медицина, обществени науки, и 15 училища за търговския флот. Освен това има 11 висши военни училища за флота, авиацията, полицията, сухопътните войски и др.
Курсът на обучение във висшето образование е от 2 до 6 години, в зависимост от програмата и степента, която завършващият получава. Във висшите училища се кандидатства. Студентите се приемат на основата на бал, образуван от средната сума на оценките по всички предмети от втората и третата година на общообразователния лицей или образцовото училище и от оценките, получени от учениците на общогръцките изпити след края на втората и третата година на общообразователния лицей или образцовото училище, умножени по коефициент, в зависимост от дела на специалните предмети, изучавани в училищата, в които се кандидатства.
Със закон от 2001 г. висшето образование в Гърция се разделя на Университетско образование осъществявано в местните Университети и Висше Технологично образование – осъществявано в институти. Мисията на университетите е да осигурят академична подготовка на високо ниво. В различните градове на Гърция са разположени 20 университета, разделени от своя страна на факултети и департаменти.
Ролята на Технологичните институти е да допринасят за развитието в областта на научния прогрес и приложните изследвания. Предлаганите специалности са с практична насоченост.
Университетските специалности са с продължителност на обучението от 4 години, с изключение на някой специалности с продължителност 5 или дори 6 години.
Академичната година се състои от 2 семестъра всеки от които завършва с изпитна сесия. В Университетите се предлагат учебни програми в следните области:
Право, хуманитарни науки, точни науки, здравеопазване, икономика и мениджмънт.
Обучението в Техническите институти е с продължителност 8 семестъра и завършва с теоретични и практически изпити. Предлагат се 81 специалности в следните области: Графично и приложно изкуство, музикални технологии, мениджмънт и икономика, здравеопазване, приложни технологии, хранене и хранителна промишленост, селско стопанство.
Освен признатите от държавата висши училища има и такива, които са учредени в чужбина, но не са легитимни в Гърция. Техните дипломи не се признават в Гърция, защото Конституцията забранява учредяването и функционирането на частни университети. Кадрите им обаче се търсят в частния сектор на икономиката(промишленост, бизнес и услуги). Водещи за хуманитарното образование в Гърция са Атинският и Солунският университет, за техническото образование – Националната Мецовска политехника в Атина, а за стопански науки – Висшият институт по промишленост в Пирея.
Консервативната система във висшето образование е обект на много дискусии в гръцкото общество и в нея се очакват промени, които бавно си прокарват път. Това са реформи в учебните програми, в методиката на преподаване и приема на студенти. Висшето образование все повече се обвързва с изискванията на Европейската общност. За обучението на студентите се използват съвременни технически средства, оборудвани лаборатории, има богати университетски библиотеки. Висшите училища поддържат тясна връзка с гръцките изследователски институти, с множество европейски и американски научноизследователски центрове, чиито представителства се намират в столицата Атина и в други градове.




Стратегия за развитие на Висшето образование в България


Основни акценти
Масовизация на висшето образование
Проявления
- постоянно разширяване на достъпа до висше образование
- намаляване на периодите на обучение
Измерения
- Брой студенти: ЕС (25 членки) – около 17 млн. студенти (3,7% от населението), България – около 244 000 студенти (3,2% от населението)
- Брой обучаеми след средно образование между 20 и 24 години като % от общия брой население в тази възраст:
ЕС (25 членки) – 57%, САЩ – 81%, България – 34%
Изводи
- Големият брой студенти, съответно специалисти с висше образование не е проблем за страната.
- Необходимо е създаването на възможност
Перспективи пред Европа. Гаранции за запазване на достъпа до образование.
Система за социално подпомагане на студентите.
- стипендии – изясняване на съотношението със студентските заеми
- общежития – програма за изграждане и поддържане на студентските общежития, в т. ч. чрез форми на публично-частно партньорство
Система за кредитиране на студентите
- отпускане от търговските банки
- облекчени условия и ред
- държавен гаранционен фонд
Очаквани резултати
Конкуренция между висшите училища
- при привличането на студенти
- при определянето на таксите за обучение
Като резултат: преосмисляне на приемните изпити
Увеличаване на приходите на висшите училища
Решение на въпроса за обучението на студенти от държавите членки на ЕС
Намаляване на натиска за създаване на нови висши училища
По-ефективно и прозрачно управление
Принципи
Висшите училища са автономни институции
- Засилване на автономията във финансовата сфера
Висшите училища са публични институции
- Създаване на допълнителни механизми за публичност и
прозрачност на управлението
Основни моменти (1)
Създаване на колективни органи с участието на външни спрямо висшето училище лица (съвети на настоятелите).

Целият материал:
Прикачени файлове
Образователна система на Република Гърция.rar
(15.39 KиБ) Свален 20 пъти
Прочетено: 1086 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Европейска интеграция”