Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Конкуренция в търговията

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.
Брутен вътрешен продукт, безработица, брутен национален доход, валутен курс, лихвени проценти, национален дълг, потребителско търсене, процент на инфлация, търговски баланс, фондов пазар.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 295296
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 365053
Местоположение: Somewhere In Time

Конкуренция в търговията

Мнение от Mozo »

Конкуренция в търговията

Терминът конкуренция произлиза от латинската дума „co cure”, което означава бягам от целта. В икономичската литература се срещат множество определения за конкуренцията,като Майкъл Портър (бащата на конкуренцията) я определя като „състезание м/у фирмите,които използват национални,регионални и глобални мрежи”.
Многообразието от конкурентни отношения може да условно да се раздели на 3 равнища:
-Микроравнище-за отделни видове продукти,за отделни фирми;
-Мезоравнище-за даден отрасъл,корпоративни обединения и фирми от конгломератен тип;
-Макроравнище-за дадена страна
Съдържанието на конкуренцията е разкрито чрез т.нар механизъм на конкуренцията. Съставните части на този механизъм са:
-Източникът за конкурентно предимство.Тп се дели на 2вида – по-ниски разходи и диференциация на стоките.
-Обект на конкуренцията – най-общо това са потреб.търцене, фактори на производство
-Субекти на конкуренцията-лица и групи от тях,водещи борба за обектите на конкуренцията (конкурентни фирми)
-Предмет на конкуренцията-това са стоки, услуги и продукция

Функции на конкуренцията

Първата функция е съпоставителна. Тя намира израз във влиянието на конкуренцията в 2 направления:
-конкуренцията представлява универс.инструмент за сравняване на ефективността на разл.търговски фирми
-подобна съревнователност отговаря на интересите на потребителя
Втората функция е селективна.Тя се изразява в отстраняването на участниците на пазара,които работят неефективно.
Третата функция на конкуренцията е свързана с ролята и на дисциплиниращ фактор в пазарната икономика.
Четвъртата – конкуренцията е динамичен процес, това предполага откриване на нови идеи ,нови канали за реализация.
Функционалната роля на конкуренцията в паз.икономика се изразява в трансформирането на личния интерес в обществен.

Съвременнни тенденции в развитието на търговията

През годините на преходния период настъпват съществени изменения в развитието на конкуренцията в търговията.Факторите,които обуславят тези изменения могат да се обусловят в 2 осн.групи: макроикономически и микроикономически.
Макроикономически предпоставки:
-Увеличаване на броя и на организационно-структурните форми на предприятията
-Либерализация на цените и силно нмаляване на платежоспособното търсене
-Либерализация на външноикономическите отншения
-Приватизация
-Демонополозация на икономиката
-Създаване и функциониране на пазарни институции/търг.банки,стокови борси и др./
-Присъединяване на страната към ЕС

Микроикономически предпоставки:
-Изменения в поведението на търг.фирми на пазара
-Трансформации в поведението на потребителите
-Промени в продукта на търг.дейност
-Стремеж на търг.фирми към завладяване на по-голям пазарен дял
-Интернационализация на търговската дейност

Видове конкуренция

Икономическите признаци,на основата на които се класифицира,са:
В зависимост от икономическите цели:
-Ефективна конкуренция
-Разумна конкуренция
В зависимост от степента на интензивност:
-Привлекателна – потрбителят задоволява потребностите си
-Умерена - субектът на конкуренция поддържа конкурентна среда
-Ожесточена за обекта на конкурнция – субектът поглъща обекта от дадения паз.сегмент
-Ожесточена за субекта конкуренция - обектът поглъща или изгонва субекта от дадения паз.сегмент
В зависимост от методите:
-Ценова конкуренция:
Открита – широка реклама на цените
Скрита – предлагат се стоки с подобрени качества
-Неценова конкуренция – тя е на база качество
В зависимост от продуктовите особености:
-Конкуренция основаваща се на потребителските паритети;
- Конкуренция основаваща се на характеристиките на самия продукт
- Конкуренция основаваща се на потребностите от продукта – по този вид тя може да се раздели още на функционалка,видова,предметна и м/у търговски марки
В зависимост от средата:
-Вътрешноотраслова – борбата се води за влияние и в резултат се образува единна паз.цена
-М/уотраслова – борбата е насочена към влагане на капитала в сферата с най-много печалба
-Национална и м/ународна – конкурнтна борна м/у фирми в рамките на отделни страни
-Глобална - в свет.мащаб
Според силата на конкурентите:
-Изключителна – липсват конкуренти
-Селективна – няколко конкуренти
-Интензивна – множество конкуренти
Според степента на държ.влияние:
-Свободна конкуренция – без държ.намеса
-Регулирана от държавата
Според икономическите теории:
-Статична – основава се на базови фактори
-Динамична – основава се на иновациите

Типове търговия

В зависимост от равнищата, на които се осъществява типовете конкуренция биват хоризонтална и вертикална.
Хоризонталната се проявява между търговските,осъществяващи специализирана търговска дейност.А търг.дейност в зависимост от продаваните стоки се извършва в опр.за целта обекти: супермаркети,минимаркети,универс.магазини и др. На основата на типа на магазините и складовете търг.фирми участват в 2 вида хоризонт.конкуренция:
1.Междутипова – тя се осъществява от търговци от разл.тип и мащаб,които продават едни и същи стоки на едни и същи потребители.
2.Вътрешнотипова – тя се осъществява м/у търговци от един и същ тип и мащаб, които продават едни и същи стоки на едни и същи потребители.
Вертикалната конкуренция се осъществява м/у пазарни участници,които са разположени на разл.равнища в процеса на реализацията. Те са икономически, организационно и финансово независими помежду си,но продават едни и съши стоки на едни и същи потребители.

Социална отговорност на фирмите
Социалните отговорности могат да се обобщят в 5 групи:
-Социални отговорности в рамките на търговската фирма – като тук се включват:
Осигуряване на безопасни и благоприятни у-вия на труд
Осигуряване на равни възможности за наемане на разл.работни места
Осигуряване на иконом.сигурност на заетите
-Социални отговорности към клиента на фирмата – по-конкретно това е гарантиране:
Правото на потребителя да купува безопасни продукти
Правото му да получава информация
Правото на избор
Правото на обслужване
Правото на връщане на стоката
-Социална отговорност по опазване на околната среда
-Социални отговорности към общностите /доставчици,кредитори,държавата/
-Социална оговорност към конкурентите

Основни закономерности

В процеса на осъзнаване и овладяване на конкуренцията като механизъм тя заема важно място в управлението на иконом.процеси в търг.фирми.Това е наложило и необходимосттаот разкриване на основните и закономерности:
-Конкуренцията е интензивна,когато напускането на бизнеса е по-скъпо в сравнение с оставането в него и воденето на конкурентна борба
-Конкуренцията се засилва при увеличаване на конкурентите с относит.еднакъв тип
-Конкурнцията е по-силна,когато търг.дейност се развива с ниски темпове
-Конкуренцията нараства пропорционално на по-високата рентабилност
-Конкуренцията е опасна,когато действията на търг.фирми са диференцирани.

Конкуренцията е двигателят на пазар и тя го прави такъв какъвто е. Тя представлява мощен стимул за усъвършенстване на технологиите в производството, раждането на нови идеии и осъществяването им.
Прочетено: 545 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Икономика”