D. технология на управление в БО
Що се отнася до технологията на управление в БО може би на първо място трябва да се отбележи, че мисията и целите (дългосрочни и краткосрочни) са представени и разяснени на служителите. Насърчава се находчивостта и участието в управлението, на всеки един служител,с идеи. Възникващите проблеми винаги са представени пред всички и се обсъждат заедно. Това обаче по никакъв начин не пречи на ясните права и задължения. Мнението на всеки е взето под внимание без да се нарушава организационната структура. Стилът на управление е демократичен. Допуска се самостоятелност на отделния служител, за която обаче той носи съответната отговорност. Плюс в БО е че има яснота и прозрачност и технологията на управление е ясна за служителите, което превантира съмнение и мнителност по отношение действията на управителя.
E. технология на операционния процес на БО
Технологията на операционния процес позволява качественото и навременно изпълнение на услугите, които предлага БО. Тя би могла да се илюстрира със следните етапи:
1) запитване от клиент;
2) проучване от страна на БО на възможностите;
3) изготвяне на примерна оферта с конкретни места, услуги цени;
4) представяне офертата на клиента и обсъждане;
a) в случай, че клиентът е доволен :
5) ангажиране на контрагенти за изпълнение на уговорените услуги, резервации и т.н.;
6) представяне на твърдата цена на услугата на клиента (която следва да не се различава от последната примерна такава);
7) сключване на сделката;
b) в случай, че клиентът не е доволен :
8) корекция на неодобрените от клиента аспекти и изготвяне на новата оферта;
9) връщаме се на етап 4) до успешно сключване на сделката или прекратяването й по волята на клиента.
Поради естеството на дейността има възможност операциите да се извършват паралелно, с което БО не бави клиентите си и съответно повишава конкурентноспособността си.
F. задачи
Разпределението на задачите между служителите изцяло е определено от функционалната насоченост на длъжността им. В ежедневната работа това най-вече са краткосрочни задачи, планирани в седмичния разпис, доколкото дейността на фирмата позволява планирането им. Много често задачите подлежат на промяна. Що се отнася до дългосрочните такива за тях по-голяма отговорност носи управителя на БО, като обаче служителите също са ангажирани. Контролът е ежедневен, а комуникацията непрекъсната тъй като без непрекъснатото сътрудничество изпълнението на операционния процес е невъзможно.
1.5. Външна среда на БО
A. външна среда с пряко въздействие
a) потребители
Клиентите са изключително важни за БО. Създаването на постоянни клиенти е една от основните й дългосрочни цели. Тъй като дейността на агенцията е удовлетворяването на желания, изпълняване на услуги, то клиентът е на перво място. Агенцията залага на честност, корекност и точност за реализиране на постоянни и дълготрайни връзки. Потребителите на БО са от частни лица, семейства, до учебни заведения, университети, фирми и БО, научни институти, фондации.
b) доставчици
От не по-малко значение за БО са нейните партньори, тъй като без сътрудничеството е невъзможна работата й. Ето защо агенцията изключително държи на стабилните връзки, честните отношения, доверието и професионализма що се отнася до своите партньори, както от тяхна така и от страна на БО.
Партньори на БО са :
• конгресни центрове : „Родина”,”Принцес”,”Тримонциум” и т.н.;
• хотели: „КемпинскиЗогравски”, ”Шератон”, ”Радисън”, ”Принцес”, ”Новотела”, ”Сандански”, ”Грант Хотел Варна” и т.н.;
• комплекси : „Мургавец”, ”Девин”, ”Сандански”, ”Хисар” и т.н.;
• превозвачи : „Балкан Турист”, Тони Травел”, ”Рали 13”, ”Марвел”, ”Елит 94”;
• агинции : „Балкан Холидейс”, ”Роял Холидейс”, ”Балкан Турист”, ”NATUR”, ”Balkanim Travel”, ”Star Tours”, ”Shuki Entertainment” и т.н.;
• държавни институции като Министерство на културата и Държавната агенция по туризъм.
Всички те са се наложили на пазара с качеството на услугите, които предлагат.
c) конкуренти
Конкурентите са неизменна част от външната среда на всяка БО. Те не трябва да бъдат пренебрегвани дори напротив, трябва да бъдат постоянно наблюдавани и проучвани. Без съмнение е фактът, че конкуренцията стимулира развитието на пазара във всяка една област. Ето защо една БО трябва добре да познава конкурентите си (или поне големите такива) за да бъде конкурентноспособна и да не губи свои клиенти. Що се отнася до „Бизнес Туризъм” нейни конкуренти са на практика всички туристически агенции в страната тъй като 90% от туристическите агенции предлагат сходни услуги и всъщност покриват един и същи пазар. Ако трябва да се разгледат по-подробно обаче конкурентите на БО биха могли да се разделят на такива на вътрешния пазар и на външния.
вътрешен пазар – що се отнася до вътрешния пазар, за съжаление той представлява едва 5 % от дейността на БО. Тук големи конкуренти са наложили се вече с дългогодишен опит туристически агенции като :
• „Балкан Турист”;
• „Premier Tours”;
• “New Balkan Tours”;
• “Alma Tours”;
• “Vip Tours”,
които на практика владеят 90% от този пазар. Това с което „Бизнес Туризъм” се стреми да превъзхожда конкурентите си е отношение към клиента, професионализъм, точност и отговорност.
външен пазар – 98% от външния пазар на агенцията се изразява във вкарването на чуждестранни туристи от Израел. За целта „Бизнес Туризъм” работи с дългогодишни партньори-туристически агенции в Израел. Основните конкуренти в тази ниша са други български туристически агенции с връзки и дълготрайни отношения с израелските туроператори, а именно :
• „Ола Турс”;
• „Барон Турс”;
• „Балкан Тур”.
d) нормативно-законова уредба
„Бизнес Туризъм” работи, спазвайки законовите разпоредби в страната. Законите, които засягат по-пряко дейността на БО са следните :
Кодекса на труда;
Закон за бюджета на НОЙ;
Закон за ДДС;
Закон за корпоративното подоходно облагане;
Закон за туризма;
Наредба № 4/16,02,1999 на Министерство на Финансите;
Закон за безопасни условия на труд;
Закон за защита на конкуренцията;
Всички правилници към тези закони.
B. външна среда с косвено въздействие
a) политическа ситуация
Политическата ситуация в България към момента е по-скоро стабилна и спокойна. Събития, като приемането на България в Европейския Съюз на 01.01.2007г. благоприятстват развитието на туризма, завоюването на нови пазари. В тази нова политическа обстановка и конгресният и културният туризъм тепърва могат да се разгръщат и превръщат в печеливш бизнес.
От друга страна навлизат европейски стандарти във всяка една област, с които несъмнено всяка БО трябва да се съобрази. Това би могло да доведе до затруднение и неочаквани разходи в първите месеци, но те ще са от краткосрочен характер. В дългосрочен план това ще повиши качеството и ще направи българските БО конкурентноспособни в Европейския Съюз, което несъмнено ще разшири пазара на тези, които докажат високо качество и професионализъм.
b) икономическа ситуация
Макар и годините на преход на България кем пазарна икономика да са отнели много време и това разбира се да има своите негативни последици, икономическата ситуация в момента може да се определи като подобряваща се. Икономиката на страната се стабилизира. Членството ни в Европейския съюз също можем да определим като положителен фактор. Ще се разкрият нови пазари за страната, нови капитали ще се влеят в различни насоки и ако държавата съумее да се възползва по най-добрия начин, несъмнено това ще се отрази на бизнеса във всяка една област. Конкретно туризмът би могъл да бъде твърде печеливш бизнес, от една страна като сравнително по-евтина дестинация (но с не по-ниско качество) за конгресен туризъм, и от друга като интересна и непозната дестинация за културен туризъм. По този начин можем и да представим страната си пред Европа с културното си наследство. Не по-малко печеливш би бил и ваканционния туризъм, вземайки предвид природните дадености на страната ни. В тази насока България е вече позната като дестинация с чудесни условия за почивка на сравнително по-ниски цени. Това обаче трябва да се развива за да бъдем конкурентноспособни и в трите насоки на туризма.
c) технологично развитие
Технологичното развитие в областта се изразява най-вече в средствата за комуникация, с което основно работят туристическите агенции в света. В този смисъл постиженията на техниката в тази насока, като мобилни телефони, факсове електронна поща благоприятстват развитието и по-добрата работа в туризма. Наличието на интернет е от изключителна важност. Не само заради електронната поща, но и като средство за намиране на информация, за реклама, за връзка със всяка точка на света по всяко време(интернет разговори и т.н.). Благодарении на тези технологични достижения, освен улеснена работа с партньорите си търистическите агенции имат възможност за постоянна връзка със своите клиенти.
Що се отнася за базата и инфраструктурата, те вече извън областта на туроператорите, макар че имат изключително голямо влияние и значение за туризма.
d) социални отношения
„Бизнес Туризъм” се стреми да бъде социално отговорна БО. Това е заложено в стратегията й. Тя гледа на туризма като на социална политика. Съобразява предложенията си със социалните и икономически проблеми на България. Не съдейства на туристическия бизнес, който в името на бързата печалба руши природата, пренебрегва инфраструктурата, фалшифицира историята и се примирява с корупцията. Не участва в сдружения, които имат чисто комерсиална цел и създават нелоялна конкуренция. За БО културният туризъм е обществена мисия, свързана с превръщането му през последните години в приоритет на държавата. Заедно с клиентите и партньорите си, работейки за утвърждаване на добрите европейски практики в бранша и превръщането им в публично достояние, „Бизнес Туризъм” учредяват първата българска Годишна награда за културен туризъм.
Познаването на външната среда може да бъде само плюс за БО. И макар това да и струва определени средства, с влизането ни в Европейския Съюз то напълно необходимо. Несъмнено външната среда ще бъде по-сложна дори само поради факта, че всеки един от елементите й ще се увеличи количествено, ще се засаили сложността и неопределеността й.
II. Проектна част
2.1. SWOT – анализ
A.
силни страни слаби страни
добра квалификация на персонала;
добра информационна база;
богат асортимент услуги;
завоювана ниша на външния пазар;
добра организационна структура;
добра работна атмосфера;
прости и ясни структурни връзки;
стабилни връзки с контрагенти;
постоянни клиенти;
позитивен имидж;
социално отговорна БО.
неразработен вътрешен пазар;
слаб зимен сезон;
слаба рекламна политика;
липса на интернет сайт;
наличието на силни конкуренти;
малко на брой постоянни клиенти;
външният пазар се изчерпва с работата в Израел;
недостатъчни контакти;
слаба политика за разширяване на пазарната ниша.
B.
възможности заплахи
разширяване на външния пазар в страните от Европейския Съюз;
разширяване на вътрешния пазар;
създаване на връзки с нови контрагенти;
разработване на културния туризъм;
разработване на селския туризъм
усъвършенстване на персонала в международни семинари;
участие в международни туристически организации;
по-голямо движение на капитали в отрасъла;
засилване на интереса към туризма;
провежданата държавна политика;
ресурсите, природни и културно-исторически за развитие на туризма;
международно признато културно наследство;
кръстопътно географско положение;
национална кухня и вино
неизползван потенциал за развитие на културен и селски туризъм.
увеличаване броя на конкурентите от Европа;
промяна в НЗУ с присъединяването ни в Европейския Съюз;
прекомерното застрояване на курортите;
не достатъчно добро отношение към клиента в сферата на обслужването;
застрашаване авторитета на бизнес организацията поради силна конкуренция и слаба реклама;
по-лошата инфраструктура на страната в сравнение със страните от Западна Европа.
2.2. Анализ чрез метода на Бостънската консултантска група
Нарастване
голямо
?
на пазара
малко
„дойна крава”
„куче”
голям малък
Пазарен дял
Фиг. 2.1. Матрица на Бостънската консултантска група
От направения по метода на Бостънската консултантска група анализ, вземайки предвид SWOT – анализ на фирмата получаваме следните резултати за предлаганите продукти/услуги:
звезди - в сферата на науката и бизнеса: конгреси, конференции, промоции, лекции, семинари, обучения, “team-building”, бизнес пътувания;
? въпроси - в сферата на изкуството и културата: фестивали, панаири, изложби, спектакли, концерти, годишнини; в сферата на природата и бита: селски туризъм, SPA- турове;
„дойни крави” - в сферата на изкуството и културата: посещение на забележителности, туристическа обиколка на България, обиколка на исторически забележителности; резервации; застраховка-медицински разноски при пътуване в чужбина; изготвяне на индивидуална програма според желанията на клиента; “rent-a-car”; екскурзии в чужбина.
„кучета” – в сферата на природата и бита: алпинизъм, лов и риболов, джип-трип, фото-сафари, рафтинг, дайвинг, “winetesting”.
Звездите за БО са твърде перспективни продукти с бързо нарастване на пазара. Пред туристическата агенция има благоприятни условия за развитие на тези свои продукти. Те изискват финансиране и биха реализирали бърза възвръщаемост. Разработването на тези продукти е доходоносно в дългосрочен план със все още малко конкуренти на този пазар. Очаква се също така развитие на този пазар. Възможност за БО е да се възползва от сравнително ненаситения пазар и да се наложи като основен лидер.
Въпросите са продукти, от които организацията също би могла да печели. Те за момента биха коствали по-големи инвестиции и повече усилия. Би следвало отделно за всеки от тях да се проведе отделно проучване и анализ. За всеки от тях би следвало да се разработи конкретна стратегия и по този начин те да бъдат преориентирани към някой от другите квадранти. За момента туристическата агенция провежда пасивна политика по отношение на тях с готовност за проучвания и анализи в краткосрочен план.
„Дойните крави” са всъщност основната дейност, която носи доходите на БО. Тези продукти, особено що се отнася до израелския пазар на фирмата, имат все още потенциал за реализация. Тук са стабилни имиджът на БО, традициите, опита, връзките и отношенията с контрагенти, което реализира едни относително постоянни приходи за БО. Въпреки това, в последните години се забелязва лек спад на тези пазари, което кара организацията да се обърне към своите звезди.
„Кучетата” са продукти, за чиято реализация в момента БО няма необходимите ресурси. Те изискват значително финансиране, дългосрочна стратегия, по-рискова възвръщаемост и много повече усилия. На този етап туристическата агенция се отказва от тяхното развиване с цел да се фокусира върху звездите.
2.3. Анализ чрез метода „Индустриална привлекателност”
Табл. 2.1. Оценка на стратегическите фактори за фирмен успех на „Бизнес Туризъм” ЕООД
показатели тегло оценка стойност
Привлекателност на пазара (отрасъла)
1. Размер (обем) на пазара 0,2 4 0,8
2. Процент годишно нарастване 0,2 4 0,8
3. Норма на печалба до момента 0,2 4 0,8
4. Сравнителна интензивност 0,1 3 0,3
5. Технологични изисквания 0,03 3 0,09
6. Инфлационен риск 0,05 3 0,15
7. Енергийни изисквания 0,03 2 0,06
8. Екологични проблеми 0,15 4 0,60
9. Социален и политически риск 0,04 3 0,12
1,00 3,72
Силни страни на организацията (конкурентоспособност)
1. Пазарен дял 0,05 2 0,1
2. Нарастване на пазарния дял 0,05 2 0,1
3. Качество на продукта 0,15 5 0,75
4. Имидж на марката 0,13 4 0,52
5. Дистрибуторска мрежа 0,06 4 0,24
6. Ефективност на рекламата 0,13 1 0,13
7. Производствен капацитет 0,05 3 0,15
8. Производствена ефективност 0,05 3 0,15
9. Себестойност 0,1 4 0,4
10. Доставка на суровини/материали 0,11 5 0,55
11. Резултати от НИРД 0,02 1 0,02
12. Ръководен персонал 0,1 2 0,2
1,00 3,31
В резултат на направения анализ по стратегическите фактори за успех получаваме и съответните оценки: привлекателност на пазара (отрасъла)-3,72; силни страни на организацията (конкурентоспособност)-3,31. Максималната оценка, която може да се получи при този метод е 5. Вижда се, че привлекателността на туристическия отрасъл в България е не малко над средното. Конкурентоспособността на БО също не е над средното ниво, но управленският екип следва да обърне внимание на слабите страни. Стремежът на БО винаги е 5, лидерство на пазара.
Съответните алтернативни стратегически подходи при този метод биха могли да се представят графично, като те са аналогични до голяма степен с алтернативите в матрицата на Бостънската консултантска група.
Привлекателност на подотрасъла
висока средна малка
Силни страни на организацията
много
средно
малко
Зона „Инвестирай/Разширявай производството”
Зона „Избирай/Увеличавай печалбата”
Зона „Обирай плодовете и се освобождавай”
Фиг.2.2. Матрица на стратегически подходи
Съответно в зоната „Инвестирай/Разширявай производството” попадат „звездите” на фирмата; в зоната „Избирай/Увеличавай печалбата” – „дойни крави” и „въпроси”; в зоната „Обирай плодовете и се освобождавай” – „кучетата”.
Направените три анализа на „Бизнес Туризъм” ЕООД показват от една страна силните и слабите страни на организацията като такава, конкурентоспособността й; възможностите и заплахите за бъдещо развитие и привлекателността на отрасъла и от друга, насоки за разработване на конкретни стратегии относно конкретните предлагани от организацията продукти/услуги. Отговорност на мениджърския екип е да обърне внимание на получените резултати и да предприеме необходимите мерки за благоприятното развитие на БО.
Използвана литература:
1. Благоев В., Маркетинг, ВЕККО ООД, С. 1998;
2. Велев МЛ., Д. Дончев, Реализация на продукцията, „Софтрейд”, С. 1998;
3. Велев МЛ., Маркетингови комуникации, „Софтрейд”, С. 1998;
Прочетено: 1028 пъти
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Стратегически анализи на „Бизнес Туризъм”ЕООД 2
-
- Регистриран
- Мнения: 6
- Регистриран: ср юни 10, 2009 21:17
- Репутация: 10
- пол: Жена
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Дипломат: Русия провокира НАТО със стратегически бомбардировачи
от Mozo » чет юли 27, 2023 12:05 » в Любопитни новиниРазполагането на стратегически бомбардировачи в руската военновъздушна база Оленя в непосредствена близост до страните от НАТО се обяснява с... - 0 Отговори
- 25 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет юли 27, 2023 12:05
-
-
-
Антикризисно управление на "Билла-България" ЕООД - презентация
Университет за национално и световно стопанство
Антикризисно
гр.София
История и описание на фирма
“Билла – България” ЕООД
•
Основите на веригата са... - 0 Отговори
- 13 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
вт апр 09, 2024 01:26
-
-
-
Черешов туризъм замислят в Кюстендилско
от Mozo » пон юни 19, 2023 13:26 » в Любопитни новиниОригинална инициатива - черешов туризъм, се заражда сред земеделските производители в Кюстендилско, предава БНР. Идеята е на бившия директор на... - 0 Отговори
- 18 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон юни 19, 2023 13:26
-
-
-
Как измененията на климата (ще) променят морския туризъм
от Mozo » чет авг 03, 2023 12:03 » в Любопитни новиниРазрушителни пожари, температури над 40 градуса по Целзий и туристи, избягващи възможна катастрофа, като си стоят вкъщи. Ще доведе ли изменението на... - 0 Отговори
- 21 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет авг 03, 2023 12:03
-
-
-
Бум на изборния туризъм - 30 668 ще гласуват на ново място
от Mozo » чет окт 19, 2023 13:13 » в Любопитни новиниПравителството се притесни, започват спешни проверки дали регистрациите са законни
Врачанско село се “пресели” в Монтана за вота
16 985 души са... - 0 Отговори
- 23 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет окт 19, 2023 13:13
-