Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Образователен мениджмънт

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.
Брутен вътрешен продукт, безработица, брутен национален доход, валутен курс, лихвени проценти, национален дълг, потребителско търсене, процент на инфлация, търговски баланс, фондов пазар.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284382
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 335764
Местоположение: Somewhere In Time

Образователен мениджмънт

Мнение от Mozo »

ШУМЕНСКИ УНИВЕРСИТЕТ „ЕПИСКОП КОНСТАНТИН ПРЕСЛАВСКИ”
ПЕДАГОГИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ

РЕФЕРАТ

ДИСЦИПЛИНА
„УПРАВЛЕНИЕ НА ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ИНСТИТУЦИИ”
ТЕМА:
ОБРАЗОВАТЕЛЕН МЕНИДЖМЪНТ

СЪДЪРЖАНИЕ:



1. Увод ;
2. Мениджмънт – понятие . Образователен мениджмънт ;
3. Обект на образователния мениджмънт;
4. Видове образователен мениджмънт ;
5. Принципи на управление на образователните институции ;
6. Заключителна част;

Понятието образование идва от английски език и обхваща цялостния процес на приобщаване на човека към културата на обществото. Структурата на българската образователна система е създадена на базата на определени принципи. Като най – съществени от тях, можем да отбележим единство на образователните институции и учебно съдържание, административно - териториално структуриране на училищната мрежа, умерена централизация на управлението, с осезаеми елементи на автономия и децентрализация. Тези заложени принципи, се осъществяват благодарение на Държавните образователни изисквания и правно – нормативната база. Опирайки се на така заложените основи и стратегии за хармонично функциониране на образователните институции , се обособяват и методите на управление на административно – териториалните единици , във всяка категория. Думата мениджмънт няма аналог в българския език и затова се използват синонимите „ управление ” и „ научна организация на труд ”. Възприетите стандарти от международната научна област са, че мениджмънтът е наука за управлението като практическа общочовешка дейност. Разгледан, в сферата на управление на образователните институции, мениджмънта е специфично обединение между понятията
„ образование „ и „ мениджмънт „ , консолидиращ в себе си ръководенето на една държавно урегулирана система във всеки един от управленските етажи.
Мениджмънтът е своеобразен процес, на ръководене , който се осъществява еднолично или екипно и включва в себе си
управление и координиране дейността на други хора, с цел постигане на конкретни резултати. Образователният мениджмънт, сам по себе си е вид мениджмънт, практикуван в сферата на образованието. Неговото реализиране е пряко обвързано с взимане на управленски решения , ръководене цялостната дейност на различни образователни нива. В тази връзка можем да разграничим образователният мениджмънт , спрямо обекта на управление - управление на образователната система, управление на образователните институции, управление на образователните услуги и управление на образователния процес .
Управлението на образованието като процес и дейност е съставна част на социалното управление, в центъра на което стои човекът.

Управленската дейност пряко или косвено е адресирана към него, към социалните обединения и групи, към съответните техни институти и дейности.Основното предназначение на възпитанието и обучението е целенасоченото направляване на развитието и формирането на личността. Управлението на възпитателния процес и дейност изисква да се познават социалните закони и психологическите и педагогически закономерности на развитие на личността. Управлението на съвременните образователни системи се осъществява на базата на няколко основни принципа за организационна идеология -централизация, децентрализация, училищна автономия. В зависимост от баланса между тези принципи и степента на тяхното реализиране в различните образователни системи функционират по-централизирани или децентрализирани модели на управление. Като цяло балансът между централизация и децентрализация е основан на традициите в образователната система, на реалностите, свързани с географските особености, обществено-политическия живот, икономиката на дадена страна.
Управлението на образователните институции е различно от това на другите организации. Целите на образователните институции са трудни за определяне в сравнение с тези на стопанските. Участниците в образователния процес са продукт и клиент на училището със свои отличителни характеристики, различни от продуктите на търговията. Учителите и непедагогическия персонал са от една професионална среда. Управлението на образованието е цялостен процес на взаимодействия и въздействия, включващи съвкупност от социални, информационни, организационни, психологически, административни, икономически дейности и действия, които изискват подходящи ръководни качества. От гледна точка на педагогическата наука образователните институции са цялостна педагогическа система и управлението им представлява организационно-педагогическа дейност. Административната наука определя тези институции като държавни и част от административната система. А социологическата наука отъждествява образователните институции като вид социални организации и институти с предмет на дейност социализацията на отделния индивид чрез възпитание и обучение, а управлението- като процес на взаимодействие между обекта и субекта на управление.

Позициите на теорията на организацията и мениджмънта са, че управлението е неделимо свързано и следва развитието на управленската и организационна мисъл. Затова и управлението е дейност, в която ръководния субект, с помощта на решаването на управленски задачи, гарантира организираност на съвместната дейност на учители, ученици, персонал, родители, за да се реализират целите на обучението, както и развитието на учениците и училището. За нормалното си функциониране като организация, образователното звено трябва да се съобразява със закони и подзаконови нормативни актове, както и с вътрешните си нормативни документи - устройствен правилник и правилник на вътрешния ред. В този ред , са се обособили и няколко модели на мениджмънт на образователната институция. Развитието на обществото, образователните системи, ценности и технологии , оказват влияние върху управлението на образователните институции. От историческа гледна точка , в образователната сфера се оформят три типа управление : традиционен, поведенчески и рационален. В началото на 20 век управлението се насочва към човешките отношения и устанонява близост с демократичното управление, с човечността , като увеличава участието на учителите в управлението. Този модел е адаптиран към пазарното общество. Поведенческият подход се разива през 60-70-те години на 20 век с помощта на становищата на науките психология, философия и социология и се създават национални структурни организации. Стратегическо-целевото управление е свързано с процеса на реализиране на стратегията на организацията, която е пътят, по който тя постига целите си и реализира мисията си.

Целият материал:
Прикачени файлове
Образователен мениджмънт.rar
(19.39 KиБ) Свален 29 пъти
Прочетено: 237 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

Върни се в “Икономика”