Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Мениджърът в управленския процес - същност и функции

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.
Брутен вътрешен продукт, безработица, брутен национален доход, валутен курс, лихвени проценти, национален дълг, потребителско търсене, процент на инфлация, търговски баланс, фондов пазар.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284023
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334903
Местоположение: Somewhere In Time

Мениджърът в управленския процес - същност и функции

Мнение от Mozo »

ВЕЛИКОТЪРНОВСКИ УНИВЕРСИТЕТ
„СВ.СВ. КИРИЛ И МЕТОДИЙ ”
РЕФЕРАТ
ПО “ УПРАВЛЕНСКИ УМЕНИЯ”

Мениджърът в управленския процес-същност и функции.

Дългоочакваното членство на страната ни в Европейския съюз е вече Факт. Все по-осезаемо чувстваме необходимостта от резки, дори драстични промени, за да се впишем адекватно в параметрите на общоевропейската икономика. Промяната като основен фактор на движението се изявява като едно твърде разнолико предизвикателство в закостенелия ни и пообъркан пазар. Проблемите са много и разностранни. Много от структурите, които дълги години са стояли над конкуренцията, поради изключителните си права на монополисти, сега се оказват в позицията на губещия в условията на една друга пазарна среда – на мощни, иновационно подсигурени конкуренти. Широко разпространена е мисълта, че мениджърът е човек, който постига резултати, като кара другите да работят. И разбира се това е така.
Фокусът на тази мисъл обаче е мениджърът, а не неговите подчинени. Колкото и болезнено да е, трябва да признаем безспорната истина, че за да има във фирмата качествени служители, определящият фактор е ръководителят и неговото умение да ръководи хора. От него и само от него зависят резултатите. Според Питър Дракър мениджърите изпълняват пет основни дейности: определяне на цели, организиране, мотивиране и общуване, измерване и оценяване, развитие на хората. Те обаче могат да бъдат интегрирани в три основни съставки: функции, умения и роли, които мениджърите изпълняват.
Под функции на мениджмънта се разбира комплекс от логически взаимосвързани дейности, които се извършват от хора в управлението на организацията и са обединени от постигането на нейните цели и задачи в рамките на техните задължения.
Основните функции на управлението изпълват съдържанието на управленския процес. Функциите на мениджмънта могат да бъдат класифицирани в две основни групи:
А.Стопански – подготвителни (осигуряват ресурси, - доставка, договаряне); основни (същински) –транспорт, ремонт; заключителни – реализация, маркетингови, спедиция.
Б.Управленски (общи) – действията на мениджърите за успешно реализиране на стопанските функции. Управленските могат да бъдат класифицирани като:
Общи - без оглед на конкретнатастопанска дейност – планиране, организиране, ръководство (мотивиране), контрол и специализирани –диспечиране, разпределение на работата между подчинените и др.
Мениджърските функциите са форми на проявление на въздействието на управляващата върху управляваната система, чрез които се постигат целите на стопанската система като цяло.
Планиране - дейност, стремяща се да подскаже бъдещи действия и насоки във фирмата. Включва определяне на целите и задачите на системата, пътищата и средствата за постигането им. Обхваща подготовка на дългосрочни, средносрочни и годишни прогнози, концепции и планове за всички дейности на организацията.
Организиране – дейност свързана с установяване на структурата на фирмата по отношение на права, власт, отговорност, и задачи. Обхваща формирането на предприятието, фирмата или стопанската система - управляващата, управляваната, техническата, технологическата, трудовата и икономическата система;
Ръководство - (координирането) - обхваща насочването на подчинените. Осигурява съгласуваност между различните участъци в хода на функциониране на системата, стремеж за осигуряване на оптимални количествени и качествени взаимоотношения. Ръководството осигурява директното реализиране на взетите решения. Тук влизат комуникациите, мениджърското поведение и дейностите по награждаване и наказване - Мотивиране – включва разработването на ефективни методи и средства за стимулиране с цел да се постигнат оптимални резултати от функционирането на системата;
Контрол - обхваща разработване, внедряване и използване на система за установяване на съответствието между протичането и развитието на производствения процес и плановете,стандартите, нормативите и инструкциите, разработването и внедряването на система за проверка на решенията.
Един мениджър трябва да знае и много добре да е запознат с вътрешния и външния контекст , трябва да умее и прилага планирането, организацията, ръководството и контрола. Основните функции на управлението изпълват съдържанието на управленския процес. Умения: Освен функциите, мениджърите трябва да имат и съответстващи умения (качества), независимо от равнището което се намират. Те се разделят на три групи: технически, хуманитарни (човешки) и концептуални (интелектуални).
Технически - познаване и способност за използване на средствата, техниките, инструментите и процедурите за изпълнение на дадена работа. За мениджърът тези умения са двустранни - възможност да изпълнява дадена работа и познания да управлява хора, които я изпълняват.
Хуманитарни – възможност за подбор, направляване и ръководене на хора – индивидуално и групово. Изисква познания за квалификацията им, какво ги мотивира, как да ги предразположи.
Концептуални – способност да види цялостната картина на организацията, връзките между детайлите, да отсее важните за бизнеса позиции, да обвърже отделните елементи, така че да се постигне общата цел.
Управелнчески умения – създава връзки, води преговори, мотивира подчинените, разрешава конфликти, да създава информация чрез подчинените си, решава проблеми, разпределя ресурси. Всеки мениджър трябва да е лидер, но не всеки лидер е мениджър. Лидерството се проявява в междуличностните ни отношения. То се свързва с постигането на цели така, че последователите да ги възприемат като свои собствени. Управлението засяга хората като изпълняващи определени функции, контролирайки взаимодействието помежду им. Ефективното управление е невъзможно без лидерство. Ако трябва да се опише един мениджър въз основа на най-общи мисли, представени в днешните медии, той може да бъде охарактеризиран като интелигентен, решителен, силен, харизматичен, смел, ентусиазиран и т.н. Той организира и насочва действията на индивиди и групи с цел решаването на определени трудови задачи.
Съдържание на стила и метода на ръководство.
Методите на управление представляват начини на въздействие върху групи от хора или отделни служители с цел осъществяване на координация на тяхната работа в процеса на функциониране на организацията. Разграничават се три основни метода на управления: административни, икономически и социално-психологически.
Административните методи на управление се основават на отношенията на единоначалие, дисциплина и отговорност. Осъществяват се под формата на организационно и разпоредително въздействие.
Организационното въздействие е насочено към организация на процесите на производство и управление и включва организационно регламентиране, организационно нормиране и организационно методическо инструктиране.
С организационното регламентиране се определя с какво точно трябва да се занимава конкретния мениджър.
С организационното нормиране в организацията се въвеждат нормативи като качествено-технически, технологични, трудови, транспортни, финансови, материални, организационно управленски и други.
Организационно методическото инструктиране се осъществява под формата на указания и инструкции. Актовете на организационното въздействие са със силата на нормативи. Издават се от ръководителите на организацията съобразно действащото законодателство и при съгласуване, ако е необходимо със съответните обществени организации.
Втората форма е разпоредително въздействие. Изразява се във формата на заповеди, разпореждания и указания, които се явяват правни актове с нормативен характер. Издават се, за да осигурят наблюдение, изпълнение и приемане на действащото законодателство и другите нормативни актове, а така също за да се придаде юридическа сила на управленските решения. Разпоредителното въздействие изисква по чести проверки и контрол на изпълнението от организационното въздействие. Поради това е необходимо установяване на единен порядък на отчитане, регистриране и контрол при изпълнението на заповедите, разпорежданията и указанията.
Прикачени файлове
Мениджърът в управленския процес - същност и функции.rar
(24.27 KиБ) Свален 5 пъти
Прочетено: 44 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Икономика”