КОМУНИКАЦИОННИ МОДЕЛИ
1. Модел на Харолд Ласуел - 1948
Ласуел публикува своя модел през 1948 г. Той разглежда социалната комуникация от гледна точка на политическата пропаганда. Но тай като моделът му определено надхвърля рамките теорията на пропагандата, е един от най-изучаваните. Според Ласуел, за да опишем комуникацията в обществото, е необходимо да намерим отговори на следните въпроси: кой?, какво казва?, какво средство използва?, на кого го казва?, какво постига?
Кой какво как на кого с какъв ефект
Източник съобщение канал аудитория = ефект
(средство) (слушател)
Важно е да се запомни, че в модела на Ласуел комуникацията е еднопосочен процес, при който единият участник в комуникацията въздейства върху другите участници в нея чрез определено съобщение. Това става с помощта на канала. Недостатък на Ласуеловия модел е липсата на въпроси като при какви обстоятелства се казва?, с каква цел се казва?. И въпреки този недостатък, моделът е изключително актуален, тъй като обръща внимание на ефекта от предаденото съобщение.
2. Модел на Шенън и Уийвър – 1949
През 1949 г. двамата учени предлагат математическото определение на понятието количество информация. Те различават три проблемни равнища в изследването на комуникацията в обществото.
Равнище А – до каква степен е възможно точно предаване на комуникационните символи?
Равнище Б – до каква степен предадените символи носят точно желаното значение?
Равнище В – до каква степен приетото значение засяга поведението на получателя по желания начин?
Информационен източник – съобщение – предавател – сигнал – канал –(източник на шум) – получен сигнал – получател – съобщение – цел
Източникът в този модел създава едно съобщение от множество възможни други съобщения. То може да бъде написани или изговорени думи, музикален звук и т.н. Т.е. комуникацията тук включва не само написаната или казаната реч, но и музиката, театъра, изобразителното изкуство, балета, фактическо цялото човешко поведение.
Предавателят трансформира съобщението в сигнал, подходящ за комуникационния канал, който ще пренесе сигнала от предавателя до получателя. Предназначението или целта е лице или нещо, за което е предадено съобщението.
Шенън и Уийвър въвеждат и нов елемент в изучаването на социалната комуникация – шума, който може да възникне в канала, предавателя, в източника, а и в съобщението.
И в този модел недостатъкът е, че комуникацията е еднопосочна. Процесът на комуникация се финализира с достигане на целта.
3. Модел на Шрам – 1954 г.
Шрам е автор на 3 комуникационни модела. Първият модел напомня този на Шенън и Уийвър. При него имаме
Източник - кодатор - сигнал - декодатор - крайна цел
целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Комуникационни модели
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 284008
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 334817
- Местоположение: Somewhere In Time
Комуникационни модели
- Прикачени файлове
-
- Комуникационни модели.rar
- (6.82 KиБ) Свален 7 пъти
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Десетте марки с най-безопасни модели
В съвременния свят безопасността на автомобилите е не по-малко важна от тяхната надеждност. През последните години в индустрията навлязоха огромен... - 0 Отговори
- 35 Преглеждания
-
Последно мнение от шони
съб авг 26, 2023 20:36
-