Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Комуникационни модели

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.
Брутен вътрешен продукт, безработица, брутен национален доход, валутен курс, лихвени проценти, национален дълг, потребителско търсене, процент на инфлация, търговски баланс, фондов пазар.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284008
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334817
Местоположение: Somewhere In Time

Комуникационни модели

Мнение от Mozo »

КОМУНИКАЦИОННИ МОДЕЛИ



1. Модел на Харолд Ласуел - 1948

Ласуел публикува своя модел през 1948 г. Той разглежда социалната комуникация от гледна точка на политическата пропаганда. Но тай като моделът му определено надхвърля рамките теорията на пропагандата, е един от най-изучаваните. Според Ласуел, за да опишем комуникацията в обществото, е необходимо да намерим отговори на следните въпроси: кой?, какво казва?, какво средство използва?, на кого го казва?, какво постига?

Кой какво как на кого с какъв ефект

Източник съобщение канал аудитория = ефект
(средство) (слушател)

Важно е да се запомни, че в модела на Ласуел комуникацията е еднопосочен процес, при който единият участник в комуникацията въздейства върху другите участници в нея чрез определено съобщение. Това става с помощта на канала. Недостатък на Ласуеловия модел е липсата на въпроси като при какви обстоятелства се казва?, с каква цел се казва?. И въпреки този недостатък, моделът е изключително актуален, тъй като обръща внимание на ефекта от предаденото съобщение.

2. Модел на Шенън и Уийвър – 1949

През 1949 г. двамата учени предлагат математическото определение на понятието количество информация. Те различават три проблемни равнища в изследването на комуникацията в обществото.
Равнище А – до каква степен е възможно точно предаване на комуникационните символи?
Равнище Б – до каква степен предадените символи носят точно желаното значение?
Равнище В – до каква степен приетото значение засяга поведението на получателя по желания начин?

Информационен източник – съобщение – предавател – сигнал – канал –(източник на шум) – получен сигнал – получател – съобщение – цел

Източникът в този модел създава едно съобщение от множество възможни други съобщения. То може да бъде написани или изговорени думи, музикален звук и т.н. Т.е. комуникацията тук включва не само написаната или казаната реч, но и музиката, театъра, изобразителното изкуство, балета, фактическо цялото човешко поведение.
Предавателят трансформира съобщението в сигнал, подходящ за комуникационния канал, който ще пренесе сигнала от предавателя до получателя. Предназначението или целта е лице или нещо, за което е предадено съобщението.
Шенън и Уийвър въвеждат и нов елемент в изучаването на социалната комуникация – шума, който може да възникне в канала, предавателя, в източника, а и в съобщението.
И в този модел недостатъкът е, че комуникацията е еднопосочна. Процесът на комуникация се финализира с достигане на целта.

3. Модел на Шрам – 1954 г.


Шрам е автор на 3 комуникационни модела. Първият модел напомня този на Шенън и Уийвър. При него имаме

Източник - кодатор - сигнал - декодатор - крайна цел

целият материал:
Прикачени файлове
Комуникационни модели.rar
(6.82 KиБ) Свален 7 пъти
Прочетено: 78 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Икономика”