Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Пазар и пазарни механизми

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.
Брутен вътрешен продукт, безработица, брутен национален доход, валутен курс, лихвени проценти, национален дълг, потребителско търсене, процент на инфлация, търговски баланс, фондов пазар.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284008
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334817
Местоположение: Somewhere In Time

Пазар и пазарни механизми

Мнение от Mozo »

І. ПАЗАР И ПАЗАРНИ МЕХАНИЗМИ

ПАЗАР И ВИДОВЕ ПАЗАРИ
Пазар – това е съвкупност от правила, чрез които купувачите и продавачите влизат във връзка за размяна на стоки и услуги. Функционирането на пазара се изразява чрез взаимодействие между основните пазарни сили – търсенето и предлагането, а в резултат на това взаимодействие се определя механизма за образуване на цените. Пазарът е размяна организирана по законите на стоковото производство и обръщението, той включва купувачите и продавачите които са подчинени на предлагането и търсенето. Пазарът изпълнява две важни функции : 1. Посредническа – икономическите блага се разпределят между търсещите и предлагащите; 2. Оценяването – изяснява се пазарната цена на предлаганите икономически блага.
Съществуват различни видове пазари изградени на базата на определени критерии, а именно:
1. Според обектът на продажбите, т.е. видът на стоките и услугите разграничаваме 3 основни вида:
◦ Стокови пазари – те са най-масовите, най-старите и традиционни форми на пазара, разделят се на: продуктови /пазари на хранителни и нехранителни продукти/; Суровинни пазари – такива са пазарите на метали, злато, зърно, добитък; аукционни; електронизирани; тържищни.
◦ Финансови пазари – отнасящи се до парите, те се разделят на 3 самостоятелни вида: Капиталови пазари, които търгуват с дългосрочни кредити и ценни книжа, към тях са инвестиционните и фондовите пазари; Парични пазари – това са между банковите пазари; Пазарите на задълженията.
◦ Трудови пазари – пазарите на работната сила.
2. Според степента на свобода и въздействие на външни сили пазарите биват: Свободен – независим пазар и Регулиран – монополизиран, направляван пазар.
3. Според достъпът до пазара – Отворени и Затворени пазари.
4. Според степента на съсредоточеност и на честотата на доставките – Наситен и Ненаситен пазар.
5. В зависимост от характера на продажбите говорим за: Първичен пазар – на нови стоки и услуги; Вторичен пазар – на стари автомобили и техника; Третичен пазар – обикновено такива пазари са акциите извън борсата.
6. Според институционалната рамка и географското положение пазарите се разделят на : Териториални, Национални, Регионални, Интернационални и Световни.
7. В зависимост от компактността се са: Централизирани и Нецентрализирани.
8. Според подходите и методите на ценообразуване говорим за: Единствен – наличие само на една цена и Диференциран – много цени.
9. Според сферата на дейност – Пазар на стоките и Пазар на услугите.
Други форми на пазара това са: Кредитни пазари, инвестиционни пазари, Застрахователни пазари, туристически пазари и др.
ПАЗАРЕН МЕХАНИЗЪМ
Пазарният механизъм е обусловен и взаимнозависим от вътрешните закономерности на пазарната система, той е организирана съвкупност от потребностите, интересите и целите на участниците в пазарния процес. Пазарния механизъм се основава на действието на пазарните сили.
Пазарният механизъм е определена логическа и практическа последователност в действията на пазарните субекти и операциите по осигуряване на пазара с неговите компоненти.
Детайлите на пазарния механизъм са:
• Ценови механизъм – изразяващ закономерността и последователността при формиране и функциониране на цените.
• Механизъм на търсенето – реализиран най-вече чрез системата на маркетинга и маркетинговите проучвания.
• Механизъм на предлагането - представен с помощта на фирменото предлагане.
• Пазарна информация
Пазарният механизъм е: Саморегулиращ механизъм свързан с обективните процеси и регулатори; Мотивационен, защото задвижва икономическите интереси на пазарните субекти; стоково паричен механизъм; финансово-кредитен механизъм – механизъм на движението на парите и техните форми; Балансиращ механизъм – защото се стреми да доведе пазарните сили до състояние на равновесие.
ЗАКОН ЗА ТЪРСЕНЕТО
При пазарната икономика основно значение има търсенето, защото се произвежда това, което се търси.
Търсенето е процес, които изразява поведението на купувачите при всички възможни равнища на цената и при търсено количество – точно определено равнище на цената.

Целият материал:
Прикачени файлове
Пазар и пазарни механизми.rar
(13.03 KиБ) Свален 12 пъти
Прочетено: 69 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Икономика”