Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Същност на маркетинга

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.
Брутен вътрешен продукт, безработица, брутен национален доход, валутен курс, лихвени проценти, национален дълг, потребителско търсене, процент на инфлация, търговски баланс, фондов пазар.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 295294
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 365053
Местоположение: Somewhere In Time

Същност на маркетинга

Мнение от Mozo »

Същност на Маркетинга
Понятието Маркетинг произлиза от английската дума market - пазар, мястото, на което се осъществява размяна на стоки, продажби, търгуване, пласиране. С развитието на пазарните отношения, разделението на труда, усъвършенстването на оръдията на труда, появата на конкуренцията и в условията на оскъдност на ресурсите, пазарът става факторът, определящ решенията на производителя, а не обратното. Следователно основната причина за появата и развитието на маркетинга са следните условия:
1. Създаване на трайна ситуация на пазара, при която се формира пазар на купувача. Съществува ли превъзходство на купувача, стоков дефицит за маркетинга не можем да говорим;
2. Стопанските субекти да се намират в състояние на конкуренция;
3. Свободно движение на капитали и хора;
4. Наличие на дългосрочна фирмена политика.
Филип Котлър, смятан за основоположник на Маркетинга, го дефинира като „социален процес, чрез който отделните индивиди и групи получават това, от което се нуждаят и което желаят, чрез създаване и размяна на стоки и услуги с други такива”.
По своята същност Маркетингът представлява динамична система от стопански дейности, чрез които фирмата, като се съобразява с действителните и потенциалните нужди и желания на купувачите, се стреми да се нагоди към тях и да въздейства върху пазарното търсене, като го насочи към стоките, които се предлагат. За маркетингови дейности се смята тези човешки дейности, които са насочени към задоволяване както на осъзнатото, така и на латентното (неосъзнатото) търсене на стоки и услуги. В това определение прозира уникалната функция на маркетинга – да създаде потребност, като разкрие и задоволи латентните нужди на потребителите.
Маркетингът може да бъде определен също като функция на управлението, която организира и насочва всички стопански дейности към превръщане покупателната способност на потребителя, в ефективно търсене на специфичен продукт или услуга. Също и дейностите, свързани с достигането на продукта или услугата до крайния потребител, така че да се постигне поставената пред фирмата цел – печалбата, или други поставени цели.
От изброените по-горе дефиниции за Маркетинга, става ясно, че той има за предмет установяване на нуждите и потребностите на потребителите. Питър Дракар казва: . Целта на маркетинга е да разбере потребителя толкова добре, че продуктът и услугата да му паснат така, че сами да се продават. В идеалния случай маркетингът трябва да доведе до потребител, който е готов да купи”.

Еволюция на Маркетинга
Идеята за маркетинг се заражда в началото на ХХ век. Тогава се наблюдават първите интуитивни маркетингови дейности в САЩ. В периода до Втората Световна Война приоритети са интересите на фирмата да реализира печалба. В периода от Втората Световна Война до 70-те години фирмените интереси се съчетават с потребителските, като стремежът е задоволяването нуждите на потребителите да бъде приоритет.
През 70-те години на ХХ век и в Западна Европа се оформят предпоставки за приемането на маркетинговата концепция. Свръхпредлагането на стоки налага съобразяване на производствената програма с предпочитанията на клиентите. През 80-те години, се отчита и конкуренцията. Стратегиите на фирмата се съобразяват с конкурентоспособността, което от своя страна предполага щателни и задълбочени маркетингови анализи на конкурентите. След 90-те години, а и днес страните от Западна Европа и Япония, провокирани от екологични, политически, технологични и други фактори, се ориентират към концепцията на социалния маркетинг.
В края на ХХ век държавите от Източна Европа изживяват своя икономически Ренесанс. Те променят системата на централно управлявана икономика с пазарен механизъм на управление. В годините на прехода стопанските агенти функционират в обстановката на неопределеност. Напълно свободният пазар, наличието на конкуренция, дерегулирането на повечето цени от държавата, усъвършенстването на законовите и нормативните постановки са факторите, които постепенно предизвикат интерес към маркетинговата, респективно към социалната концепция.
Днес американските компании, възприели маркетинговата идея, са обърнати с лице към социалния маркетинг, съчетаващ трите групи интереси – на фирмата, на потребителя и на обществото.

Основни понятия в Маркетинга
Важно е да се изяснят основните понятия, от които става ясно на какви опорни точки се гради теорията и практиката на маркетинга.
• Нужда – чувство, което човек изпитва при недостиг на нещо. Нуждите са физиологични и психологични състояния, присъщи за всички. Ейбрахам Маслоу ги групира в пет общи типа, присъщи за всеки човек. Физиологични нужди са животоподдържащите (храна, вода, кислород и подходяща телесна температура) и гарантиращите безопасност (подслон и защита). Психологични са нуждите от любов и общуване, от зачитане, от самоактуализация (самореализация и израстване). В маркетинга йерархията на нуждите се изследва, за да се изгради подходяща маркетингова стратегия спрямо избраните купувачи. Нуждата съществува обективно и маркетингът не може да я моделира. Маркетингът няма за цел да създава нужди, а да ги изучава и разкрива възможности за тяхното задоволяване.
• Потребност – нужда, която приема специфична форма в съответствие с културното равнище и личността на индивида. Потребностите на хората са осъзнати и неосъзнати. Научно-техническата революция предизвиква превръщането на неосъзнатите потребности в осъзнати чрез създаването на нови стоки и услуги, а маркетингът притежава уникалната функция да информира и въздейства върху хората за популяризирането на тези стоки и услуги и ползата от тях.
• Желание – вътрешният стремеж за постигане на нещо. Маркетингът го дефинира от гледна точка на правото и възможността за избор на потребителя, при задоволяване на неговите нужди. Желанието провокира създаването на потребност, която удовлетворява някаква нужда.
• Мотив – вътрешната действаща сила, която подтиква хората да купят или не даден продукт.
• Стойност на стоката/услугата за клиента – измерва се с преценката на клиента за цялостната възможност на продукта да задоволи неговите потребности и желания. Предоставената стойност за клиента е разликата между общата стойност и направените разходи за придобиване на продукта (в т.ч. цена, допълнителни разноски за транспортиране, доставка, монтаж, време). Задача на маркетинга е да повиши общата стойност и да намали разходите за придобиване, за да предостави по-голяма удовлетвореност на клиента.
• Търсене – величината, която измерва дадена потребност. В прагматичния маркетинг търсенето се изразява чрез показателя обем продажби в натура и стойност. За да се изчисли то, е необходимо да се знае колко потребители имат желание, намерение и платежоспособност, за да придобият даден продукт. Потребителското търсене е категория на маркетинга, която се отнася до потребностите на крайни потребители. Общественото търсене е категория на маркетинга, която се отнася до всички вътрешни и външни сили, които могат да повлияят върху възможностите на фирмата да извършва своите операции.
• Полезност – задоволството, което потребителят получава от продукта. Разграничават се 4 равнища на полезност:
◦ Полезност по форма – резултат от предлагането на продукта в подходяща и желана от потребителите форма.
◦ Полезност по място и полезност по време – тези две равнища са следствие от допълнителната ценност, добавена към продуктите, поради това че потребителите могат да ги получат на подходящо място, съответно в удобно време.
◦ Полезност във връзка със собствеността – свързана е с преминаване на законното право на собственост върху купувача, когато сделката е на кредит, лизинг или други начини на разсрочено плащане.
• Размяна – икономическият обмен на продукти въз основа на взаимно съгласие на двете участващи страни.

Целият материал:
Прикачени файлове
Същност на маркетинга.rar
(17.11 KиБ) Свален 14 пъти
Прочетено: 291 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

Върни се в “Икономика”