Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Цени и ценообразуване

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.
Брутен вътрешен продукт, безработица, брутен национален доход, валутен курс, лихвени проценти, национален дълг, потребителско търсене, процент на инфлация, търговски баланс, фондов пазар.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 296702
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 368092
Местоположение: Somewhere In Time

Цени и ценообразуване

Мнение от Mozo »

ЦЕНИ И ЦЕНООБРАЗУВАНЕ (ЦиЦ)
1.Трудова концепция за стойността на Ц- 2 осн. и цялостни концепции за Ц – класическа и субективна. 2-те теории свързват стойността и цената приоритетно или с производството (трудовата теория), или с потреблението (теория за пределната полезност).
Осн. постановки в труд.конц.за ст-та на Ц:
-източникът на ст-тта (Ц) е в сферата на производството – ст-та е обществ.свойство на вещите, което те придобиват при наличие на стоково пр-во; продуктите се превръщат в стоки, защото стават обект на размяна.
-стоката има двойнствена природа – от 1 стр. има потреб. ст-ст, а от др. – разменна (пазарна) стойност. Ст-стта на стоката се създава от изразх. за нейното пр-во човешки труд.
-всяка стока има индивид. и обществена стойност
-всяка стока има индивидуална и обществена стойност – предпр.имат различни условия и разходи за производствотопоради което и стоките имат различна индивидуална стойност.Респективно обществената стойност се определя не от фактическите разходи на отделно предпр. А от тези които признава пазарът който са направени в обичайни производ.условия.
-в процеса на пр-вото се създава принадена стойност –S = C + (V+M), където S – ст-стта на стоката,C – р-дите на обществен труд (машини, материали, горива),(V+M) – новата стойност, количеството на изразходвания жив труд (за издръжка на раб. сила) и незаплатения труд, който получава производителя над разходите.
Ст-стта на стоката се състои от стара (пренесена стойност) и нова стойност. М е прираст, т.е. излишък, който получава производителя над разходите.
-размерът на ст-стта все още не е Ц на стоката – измерит. на ст-стта е златото или парите. Когато ст-стта на Стоката получи самостоят. израз в разменната ст-ст чрез парите, тя има опр. цена.
Осн. закон в трудовата теория за ст-стта е законът за ст-стта – сумата от Ц на всички стоки в стопанството е = на сумата от техните ст-сти. Правило-пазарната Ц се образува под влияние на Закона за търсенето и предлагането.Според него, когато платежоспособното търсене на опр. стока превишава нейното предлагане, цената на тази стока расте. Когато предлагането на стоката изпревари платежоспособното търсене, цената й пада. Пазарнат ацена се колебае около стойността.В единичните разменни отношения равенствотом/у цена и стойност м/е да настъпи само случайно,но в обществен мащаб отклоненията над и под стойността при реализация на стоките взаймно се уравновесяват.
При свободното движение на капитали м/у отраслите и конкуренцията се формира производствена цена, която представлява сума от разходи на производителя и средна печалба.Всеки капитал авансиран в произв.получава такава печалба каквато получава всеки др.капитал със същия размер независимо от това в кой отрасъл на произв.функционира. Тя е своеобразна точка на равновесие. Производствената цена не е отделна конкретна цена в определен момент не е и средно равнище на цените.Тя се проявява като тенденция на пазара за продължителен период от време като точка на равновесие.
Свойства на цените:Използването на трудовата теория за стойността и цената като практическа дейност на предп.за формиране на цените на продуктите изисква следните св-ва:
-Ц на Стоките имат стойностна основа;
-Ц представляват парична мярка на величината на стойността или нейни модификации и могат да се отклоняват от своята основа;
-Ц е обективна категория
-Ц се опр. в обществото и концентрират в себе си произв-те отнош.
-динамиката на Ц се регулира от закона за ст-стта и от закона за търсене и предлагане.

2.Субективна школа за Ц и ценообраз.-осн. ценообразуващи фактори са поведението и интересите на предприят. и потребителите, за получаване на по-висока Печалбач в процеса на размяна. Основно място в тази концепция има Теорията за пределната полезност която се разглежда като резултат от поведението на изолирани икон. субекти в усл-та на ограничено и недостатъчно количество блага. При вс. акт на покупко-продажба се разменят еквиваленти. Каквато и цена да плати купувача за дадена С, това е Ц, която тя „заслужава”. Ц, заплатена за дад. стока, отразява полезността, произтичаща от нейното придобиване. При тази теория в основата на Ц са търсенето и полезността.
Общата полезност расте в процеса на потреблението, но намалява спрямо увеличението на употреб. количество. Продажбите се сблъскват с ограниченияята на потребителските вкусове.Трябва да се стимулират покупките чрез Ц, защото колкото по-достъпна е С,толкова по-бързо потребността се засища. Според привържениците на ТПП стойността н есъществува самостоятелно а се определя от определена потребностИзборът на потребителите придава на стоките и услугите стойност.Утвърждават се 4 принципни постановки, според които Ц са пропорционални на:
- пределните полезности на благата -
- пределните разходи
- пределния доход
- пределната производителност на факторите на пр-во.
Очертават се 2 направления на теоретично изследване на Ц – от гл.т. на поведението на потребителя и от гл.т. на поведението на предприятието.
Пределните разходи са разходите за производство и реализация на допълнителна 1-ца продукт. Пределните приходи са приходите, които производителят получава при реализация на допълнителна 1-ца продукция. Когато пределните приходи са = на пределните разходи, производителят получава максимална печалба. Пределната полезност е полезността на вс допъл. 1-ца от което и да е благо. Тя има тенденция към намаление и достига точка, в която е = на 0. Затова предприятието тр. непрекъснато да наблюдава пазара. В момента, в който опр. покупка е достигнала потребителска полезност 0, е достигната точката на пълно уравновесяване на търсенето и предлагането.

Целият материал:
Прикачени файлове
Цени и ценообразуване.rar
(46.62 KиБ) Свален 12 пъти
Прочетено: 89 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Икономика”