Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Икономическа интеграция: Черноморско икономическо сътрудничество

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.
Брутен вътрешен продукт, безработица, брутен национален доход, валутен курс, лихвени проценти, национален дълг, потребителско търсене, процент на инфлация, търговски баланс, фондов пазар.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 229678
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 170766
Местоположение: Somewhere In Time

Икономическа интеграция: Черноморско икономическо сътрудничество

Мнение от Mozo » нед мар 24, 2019 16:24

ВАРНЕНСКИ СВОБОДЕН УНИВЕРСИТЕТ
“ЧЕРНОРИЗЕЦ ХРАБЪР”


Курсова работа

по
Икономика на публичния сектор
на тема:
Икономическа интеграция: Черноморско икономическо сътрудничество

Изготвил: Проверил:



СЪДЪРЖАНИЕ


Увод 2
1. ОЧИС 3
2. Проблемите на Черноморския регион и ролята на ЕС 4
2.1. Рамкова политика на ЕС 5
2.2. Проблеми на околната среда в Черно море 6
2.3. Приоритети и спорни въпроси 8
3. Значение на Черноморската синергия 11
Заключение 13
Използвана литература: 14














Увод

Наблюдаваната в редица страни от Черноморския регион асиметрия в икономическото развитие и състоянието на гражданското общество продължава да е препятствие за ефективното участие в съвременните процеси на интеграция, което следва да се преодолява чрез засилено сътрудничество и помощ за прилагане на утвърдените добри практики, характерни за развитите общества.
Може да се каже, че новите фактори, които играят водеща роля във формирането на политики за региона през този така сложен период - НАТО и ЕС, са с нарастващо значение, особено от гледна точка на членството на България и Румъния и в двете организации.
Новата европейска политика за сътрудничество в сферите на търговията и сигурността между Черноморските държави, е известна като „Синергия на Черно море". Българският еквивалент на термина синергия е взаимодействие за този, очертаващ се като централен за държавните и неправителствените структури процес през следващите години.
Значителна стъпка към разширяването на морското сътрудничество в Черноморския регион и в развитието на бреговите зони беше направена посредством инициатива на Европейската комисия по отпускането на 17 млн. евро за периода 2007-2013 г. по Инструмента за европейско съседство и сътрудничество - програма за сътрудничество за Черноморския басейн. Зоната на сътрудничество обхваща крайбрежните части на България, Гърция, Румъния, Русия, Турция и Украйна, както и целокупната територия на Армения, Азербайджан, Грузия и Молдова.
Актуалността на тема е провокирана от интересът към развитието на черноморските страни, по-широкия контакт и сътрудничество с ЕС който нараства и стана очевиден през последните години.


Целта на настоящата курсова работа е Черноморското икономическо сътрудничество.
Задачи:
1. Създаване, функции и роля на ОЧИС;
2. Проблеми и роля на ЕС в черноморския регион;
3. Значение на Черноморската синергия за международно сътрудничество.

1. ОЧИС
Организацията за Черноморско икономическо сътрудничество (ОЧИС) е международна регионална икономическа организация на страните от Черноморския регион.
Договорът за създаването на организацията беше подписан на 25 юни 1992 в Истанбул, а уставът и влезе в сила през май 1999. Инициативата за създаването и беше лансирана в края на 80-те години на миналия век от тогавашния турски президент Тургут Йозал и по-късно подкрепена и от президента на Русия Борис Елцин. Следващият президент на Турция Сюлейман Демирел, който активно продължи да развива идеята на своя предшественик, по време на срещата си с Елцин през 1992, при подписването на Договора за създаване на ОЧИС, констатира, че е жизнено необходимо Москва и Анкара да координират усилията си в Черноморския регион. Към сходна позиция, впрочем, се придържаха и руснаците. Именно поради това, още от създаването на организацията, ролята на нейни „локомотиви” се изпълнява от Русия и Турция. По време на официалното посещение на сегашния руски президент Путин в Анкара, през декември 2004, страните констатираха, че „взаимното разбирателство и взаимодействието на Русия и Турция в рамките на ОЧИС са основната предпоставка за активната и успешна дейност на тази организация”, което бе оценено от експертите като наличие на „знакова приемственост” в черноморското политика на двете евроазиатски държави.
В момента страни-членки са България, Русия, Гърция, Турция, Албания, Армения, Азербайджан, Грузия, Молдова, Румъния, Сърбия, и Украйна. Сред страните-наблюдатели в ЧИС са седем страни-членки на ЕС, САЩ, Египет, Тунис и др., а сред партньорските организации – Европейската комисия и Енергийната харта. Организацията подпомага и координира регионалното сътрудничество в широк спектър от области – търговия, банково дело, комуникации, енергетика, транспорт, земеделие, здравеопазване, опазване на околната среда, борба с организираната престъпност и др.
България председателства ОЧИС от 1 ноември 2009 до 31 Май 2010.
Територията на ОЧИС е около 20 млн. кв. км, а населението – над 350 млн. души. Както се подчертава в договора за създаването и, основна цел на организацията е да стимулира многостранното регионално сътрудничество в сферите на търговията и индустрията, енергетиката, транспорта, комуникациите, науката и техниката, селското стопанство, екологията, туризма и т.н.

2. Проблемите на Черноморския регион и ролята на ЕС
• От януари 2007 г. ЕС вече има излаз на два океана (Атлантически и Арктически) и четири морета (Средиземно, Балтийско, Северно, Черно море).
• Транспортът на почти 90 % от външната търговия на ЕС и на повече от 40 % от неговата вътрешна търговия се извършва по море.
• Делът на морските региони в съвкупния вътрешен продукт на ЕС е 40 %.
• Годишно през пристанищата на ЕС преминават 3,5 млрд. тона товари и 350 млн. пътници.
2.1. Рамкова политика на ЕС
През годините ЕС разви всестранна морска рамкова политика, обхващаща разнообразни сектори и зони на действие. Някои от директивите на тази политика са с общо приложение, други са част от наредби, отнасящи се за специфични сектори.
В усилието си да канализира всички съществуващи правни и регулаторни мерки Европейската комисия изработи през юни 2006 г. Зелената книга с цел да се възбудят широкообхватни дебати относно бъдещата обща морска политика на ЕС, която да отговаря на основните изисквания, а именно: да бъде цялостна, междусекторно координирана и мултидисциплинарна, като същевременно бъде и съгласувана с целите, поставени на Световната среща на високо равнище по въпросите на постоянното развитие през 2002 г., както и с мерките, предвидени от Събранието на Организацията на обединените нации по въпросите на морското право, със стандартите на Международната морска организация и съответните достижения на общностното право (ЕU acquis).
Без каквито и да е предубеждения по отношение на съдържанието на очаквания от всяка една от страните принос Зелената книга очертава водещите принципи, заложени в документа за бъдещата консолидирана морска политика на ЕС, която:

Целият материал:
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.
Прочетено: 63 пъти
Изображение

Нова тема Отговори

Върни се в “Икономика”