Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Местни бюджети

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.
Брутен вътрешен продукт, безработица, брутен национален доход, валутен курс, лихвени проценти, национален дълг, потребителско търсене, процент на инфлация, търговски баланс, фондов пазар.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283156
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 332702
Местоположение: Somewhere In Time

Местни бюджети

Мнение от Mozo »

ТЕХНИЧЕСКИ УНИВЕРСИТЕТ ВАРНА
ЛЦД - ПЛОВДИВ

МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ

Тема: МЕСТНИ БЮДЖЕТИ.СТРУКТУРА, ПРИХОДИ И ПРИХОДОИЗТОЧНИЦИ

І. Същност и структура на местните бюджети

Месният бюджет е общински документ с изключително важно значение.Бюджетът е и средство за контролиране, насочване на обществените финансови ресурси, за управление на услугите за населението и за планиране на бъдещи дейности.
Местните бюджети заемат важно място в социално- икономическито управление на страната.Те са материалната основа за осъществяването на права, задължения и отговорности.Като финансов план с местно значение те включват приходите и разходите на общините.
Общинския бюджет е административен, а не законодателен акт.Състои се от толкова отделни актове, колкото приходни и разходни параграфи и пунктове съдържа. Само вътрешната връзка между тях създава единство на бюджетния административен акт.
Съставянето на общинския бюджет е сериозна задача на общинската власт както от формална гледна точка, така и от материална. От материална гледна точка се определят приходоизточниците и се установяват звената и мероприятията, за които общината реализира разходите, определя размера на разходите. От формална гледна точка се установява равновесие между приходите и разходите, и то в рамките , определени от закона за това изготвянето на бюджета е свързано с няколко съществени принципа:
• Бюджетът трябва да съдържа всички приходи и разходи по въд и величина. От тази гледна точка произлиза принципът на всеобщност и точност;
• При осигуряване на приходите и реализиране на разходите трябва да бъдат спазени принципите на материално и формално единство, яснота , публичност и сравнимост.
• При съставянето на местните бюджети трябва да се спазва и принципът на навременноста.
Спазването на тези принципи прави възможни оптимизиране на приходите и ефективност на разходите и провеждане на пълен целесъобразен контрол.
Пълнота на бюджета имаме, когато са обхванати всички разходни и всички приходни пера, с които борави общината.Това е брутния бюджет.При нетния бюджет се вписват остатъците по дадена дейност , т.е. приходите минус разходите.Брутните бюджети обхващат целия финансов план както по отношение на приходите, така и по отношение на разходите.
Точност на бюджета се определя от това, че поставените приходни пера съответстват на най-вероятните очаквания, а разходите на реалните нужди.
Единство се постига в материален и във формален смисъл.
Яснота на бюджета се свежда до това,всеки гражданин,колкото и несведущ да е, да го разбере.По този начин се улеснява и обществения контрол.
Публичността на бюджета е свързана със самоуправлението. Бюджетът трябва да бъде достояние на всички жители на общината., за да се даде възможност за формиране на общественото мнение по отношение на потребностите и се явява като важна предпоставка за обществен контрол.
Бюджетът на общината е инструмент , планиране и цялостно управление на местните финанси и паричните потоци.Тези негови характеристики се свързват и с целите на бюджетирането, а именно:
• Да гарантира законосъобразността и целесъобразността при набирането и изразходването на средствата;
• Да стимулира държавните служители и местната администрация към по голяма ефективност и ефикасност;
• Да дава възможност за следене и оценка на местните нужди, както и за набиране на средства за посрещането им;
• Да осигурява публичност;
• Да се съобразява с интересите в национален аспект, като осигурява тяхната приоритетност.
Като юридическо лице общината има право на собственост и самостоятелен общински бюджет.
Чрез местните бюджети общинските съвети и общинската администрация осигурява устойчиво развитие на регионалната икономика, развитието и експлоатацията на инфраструктурата и на социално-културната сфера, осигурява хармонична жизнена среда и проявява грижа за населението.
Цялостния процес на регионалното финансово планиране и местното бюджетиране трябва да се подчини на следните постановки:
• Съставянето, приемането, изпълнението, приключването и отчитането на общинския бюджет и режима на извънбюджетните средства на общините са строго регламентирани;
• Общинските бюджети и извънбюджетните срества се управляват от органите на местното самоуправление и местната администрация в съответствие с действащата законодателна и нормативна система;
• Всяка община има самостоятелен бюджет;
• С общинския бюджет се осигуряват парични средства, които общинския съвет и общинската администрация разходват при спазване на принципите: законосъобразност, целесъобразност, ефективност, ефикасност, публичност и в интерес на населението и общината;
• Бюджетът на общината се изготвя за една календарна година и се разпределя по тримесечия, видове приходи и видове разходи съгласно действащата единна бюджетна класификация за съответната бюджетна година;
• Общинския бюджет се изменя през текущата година по начина по който е приет;
• Изпълнението на общинския бюджет цапочва от 01 януари и приключва на з1 декември. Изпълнението на общинския бюджет се организира от кмета на общината чрез кметовете на кметства, районите и чрез ръководителите на бюджетните звена.
Законовата база за съставяне на бюджетите на общините се определя от Закона за общинските бюджети, според който общината има самостоятелен бюджет, представляващ самостоятелна финансова сметка за приходите и разходите на общината за една календарна година.
Бюджетната система на РБългария има две добре изразени структурни звена:
Първо , републиканския бюджет, който може да се отъждествява с правителствен бюджет.
Второ, общински бюджет.
По същество самостоятелни бюджети с приходна и разходна част формират само републиканският и общинските бюджети. Всички останали подзвена на бюджетната система получават необходимите за тяхната издръжка средства от бюджета, към които са причислени, т.е. от онова звено, в което са предвидени съответните ресурси за финансиране на една или друга обществена дейност.Следователно право да ползват финансови средства въз основа на законно установени данъчни и други форми имат само републиканският и общинските бюджети. Другите органи на държавната власт, макар и функциониращи на територията на общините, нямат законно основание да плучават бюджетни средства.Те получават такива в границите на предвидените им задължения.Специфичен е случаят с органите на областно равнище и тази специфика от гледна точка на разместването на финансовите средства се обуславя от изпълняваните на това равнище функции по държавно управление.
Източниците на финансиране са пряко свързани с приходната система на местните бюджети. Съществуват следните изисквания към приходната система на местните бюджети:
• Да е достатъчно устойчива. Данъчните форми да са неизменни за определен период от време и да позволяват да се акумулират достатъчно финансови средства. Приходите трябва да гарантират реализацията на националната политика за икономически растеж в регионален аспект и да стимулират провеждането на ефективна стопанска дейност;
• Да осигурава пълно финансиране на мероприятията, предвидени в бюджетната част на разходите, както и някои от национално значение.
• Да позволява в переспектива финансовите възможности на съответните местни управи. Приходната система да е предсказуема;
• Да е устойчива и вътрешно непротиворечива;
• Постъпленията да са регулярни;
• Да е достатъчно ясна от гледна точка на организацията на движението на финансовите средства от центъра към местните съвети и обратно;
• Да е проста, справедлива и разбираема. Да позволява ясно възприемане на критериите и показателите, въз основа на които се предоставят финансовите ресурси на отделните общини.
В бюджета на общината постъпват следните приходи:
• Пълният размер на местните данъци и такси и други местни налози със закон;
• Наеми и други приходи от собствено имущество;
• Субсидии и други целеви средства от републиканския бюджет;
• Банкови заеми и целеви безлихвени заеми от републиканския бюджет;
• Емитиране на акции и облигации;
• Други източници , определени със закон или актове на Министерския съвет.
По конкретно приходите в общинския бюджет могат да се групират в :
• Собствени приходи;
◦ имуществени данъци;
◦ неданъчни приходи: такси, други операции с общинско имущество.

• Взаимоотношения;
• Финансирания.



Групиране на приходите по приходоизточници

Групирането на приходите в общинските бюджети по източници е следното:

І.Собствени приходи на общините са:
А. Имуществени данъци , в тово число:
• Данък върху недвижимите имоти;
• Данък върху наследствата;
• Данък върху превозните средства;
• Данък при придобиване на имущество по дарение и възмесднен начин;
• Други данъци.
Б.Неданъчни приходи в това число:
а/ приходи и доходи от собствиност:
• Вноски ио приходи на държ./общински/ предприятия и институции;
• Нетни приходи от продажба на услуги , стоки и продукция;
• Приходи от наем на имущество;
• Приходи от наем на земя;
• Приходи от дивиденти;
• Приходи от лихви текущи банкови сметки;
• Приходи от лихви от срочни депозити;
• Приходи от други лихви.
б/ Общински такси :
• За ползване на детски градини;
• За ползване на детски ясли и др. по здравеопазването;
• За ползване на домашен социален патронаж;
• За ползване на пазари, тържища, панаири, тротоари и др.;
• За ползване на полудневни детски градини;
• За битови отпадъци;
• За добив на кариерни материали;
• За технически услуги;
• За административни услуги;
• За откупуване на гробни места;
• туристически такси;
• за притежаване на куче
• Др.общински такси.
в/ операции с общинско имущество:
• Продажби;
• Концесия.
г/ други неданъчни приходи:
• Глоби и санкции;
• Приходи от дарения;
• Реализирани курсови разлики от варутни операции;
• Други приходи.
ІІ. Взаимоотношения с централния бюджет :
• Получени трансфери / субсидии/ от ЦБ;
• Получени трансфери м/у бюджетни и звънбюджени сметки

Целият материал:
Прикачени файлове
Местни бюджети.rar
(21.21 KиБ) Свален 12 пъти
Прочетено: 397 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Икономика”