Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Конкурентноспособност на търговската фирма

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.
Брутен вътрешен продукт, безработица, брутен национален доход, валутен курс, лихвени проценти, национален дълг, потребителско търсене, процент на инфлация, търговски баланс, фондов пазар.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 295288
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 365053
Местоположение: Somewhere In Time

Конкурентноспособност на търговската фирма

Мнение от Mozo »

Същност на конкуренцията

В буквален превод терминът конкуренция има латински произход и означава бягам към целта.
В ежедневната лексика той се разглежда като съперничество, съревнование и надпреварване между хората за постигане на определена цел. В тази връзка основната част от икономистите разглеждат конкуренцията като своеобразно съперничество между отделни фирми, региони и държави, за постигане на определена цел.
Целта на търговските фирми може да бъде:
▲ купувачът да закупи предлаганите от тях стоки;
▲да запазят или разширят своя пазарен дял;
▲ да заемат определена пазарна ниша.
В тази връзка конкуренцията следва се разглежда като процес на взаимодействие между стопанските субекти, респ. търговските фирми, при което всеки от тях се стреми да реализира свои интереси, независимо от останалите субекти на пазара.
На определен пазар където се предлага дадена стока, конкуренцията се проявява като присъствие на двама или повече продавачи и двама или повече купувачи. В основата на това взаимодействие лежи противодействието между тях.
Затова законът за единството и борбата на противоположностите се разглежда като закон на конкуренцията.
Дефиниции за конкуренцията
Майкъл Портър - “състезание между фирмите, които използват национални, регионални и глобални стратегии.”
Проф.М.Рибов - “конкуренцията е взаимодействие между стопанските субекти, при което всеки от тях се стреми да реализира своите интереси, независимо от останалите субекти”.
Проф.Н.Сълова: “В широк смисъл конкуренцията изразява взаимодействие на пазарните субекти, при което всеки се стреми да реализира своите интереси, независимо от интересите на останалите участници на пазара при спазване на законите.”
Тази дефиниция допълва съдържанието на конкуренцията с изискването тя да бъде лоялна, т.е. в съответствие със закона за защита на конкуренцията в страната.
Проф.Д.Стоянов - разглежда конкуренцията като противодействие на пазарните сили и по конкретно “конкуренцията е съперничество между хора и фирми в постигането на целта. Целта на конкурентите на пазара е купувачът да купи техния продукт/стоката/”.
Въз основа на посочените становища конкуренцията може да се дефинира като съперничество между икономически агенти за постигане на поставените цели /най-ефективно използване на ресурсите, максимизиране на печалбите, постигане на висок пазарен дял и пр./, което се осъществява в условията на взаимодействие между тях. А взаимодействието може да се прояви като сътрудничество или като съгласуваност между две или повече страни, което зависи от възможността и съзнателният избор на икономическите агенти, включително и на държавата като такава, да влияят върху желаната посока на взаимодействието.
Областта или сферата в която се води конкурентната борба се нарича конкурентно поле.
Голямото разнообразие от такива сфери и области определя и съответното многообразие от конкурентни полета.
Между различните конкурентни полета съществуват определени връзки, формиращи общия конкурентен фон.
Той отразява конкретни исторически, политически и разбира се икономически условия
Цялото многообразие от конкурентни отношения, възникващи в сферата на икономиката, може с определена доза условност да се подраздели на три равнища:
· микроравнище – за отделни видове продукти, за отделни производства или фирми
· мезоравнище – за даден отрасъл, корпоративни обединения и фирми от конгломератен тип.
· макроравнище – за дадена страна.



























МЕХАНИЗЪМ НА КОНКУРЕНЦИЯТА
Той включва следните елементи:
Първо, източникът на конкурентно предимство. То се дели на два вида:
▲ по-ниски разходи - те отразяват способността на фирмите да предлагат и продават сравними стоки с по-ниски разходи, в сравнение с техните конкуренти
▲диференциация на стоките – това е способността на фирмата да предложи на потребителя уникална и с по-висока ценност стока в сравнение с конкурентите.
В условията на информационно общество и нарастваща конкуренция значението на посочените конкурентни предимства намалява, тъй като особено значение в качеството на конкурентното предимство придобива информацията.
Второ,обектът на конкуренцията – в най общ вид той може да бъде определен като потребителско търсене /на вътрешния и на международния пазар/, фактори на производство и власт.
Трето,субектите на конкуренцията – лица или групи от тях водещи борба за обектите на конкуренцията, т.е. това са конкурентните фирми, които произвеждат или продават сходни продукти или продукти-заместители на конкретен пазар, а на по-високо равнище – клъстери, отрасли и региони .
Четвърто, предметът на конкуренцията - това са стоки, услуги или продукция.
Стоките, услугите и дейностите се явяват свързващ момент между субектите и обектите на конкуренцията.
Те са материалните и нематериални обекти, с помощта на които се води конкуренцията.






















ВИДОВЕ КОНКУРЕНЦИЯ
В зависимост от икономическите цели върху които се основава:
¨Ефективна конкуренция – в основата й лежат нововъведенията и развитието на технологиите.
¨Разумна конкуренция – в основата й лежи максимизацията на печалбата, която остава за собствениците на капитала.
В зависимост от степента на интензивност:
¨Привлекателна – когато в дадения пазарен сегмент фирмата получава по-висока печалба, отколкото в друг сегмент, а потребителя – по пълно задоволява своите потребности.
¨Умерена – когато със своите действия субекта на конкуренцията поддържа конкурентна среда в дадения пазарен сегмент.
¨Ожесточена за обекта на конкуренцията - когато субектът поглъща, унищожава или стеснява обекта от дадения пазарен сегмент.
В зависимост от методите на конкурентната борба:
¨Ценова конкуренция – тя е съществувала в най–ранния стадии на конкурентната борба, когато даже еднородни стоки са се предлагали на най-различни цени.
Намаляването на цената е основно средство , чрез което производители и търговци са откроявали своите стоки , привличали са клиентите и на тази основа са увеличавали обема на продажбите и своя пазарен дял.
При нормални пазарни условия намаляването на цените от даден производител обикновено се следва от страна на конкурентите.
Това може да доведе до ценова война, при която позициите на фирмата на пазара могат да се променят и спада нормата на печалбата.В резултат на нея се влошава финансовото състояние на фирмите, намалява възможността за инвестиции и икономически по слабите фирми се разоряват
¨Неценова конкуренция – в основата й се поставя по-високото качество на стоките спрямо това на конкурентите, по-малки разходи в потреблението, по-добър дизайн, по- добро качество на следпродажбеното обслужване и пр.
Към неценовите методи на конкуренция се отнасят:
▲ предоставянето на по-голям комплект услуги на купувачите;
▲ намаляване на разхода на ел. енергия;
▲предлагане на екологично чиста продукция;
▲активна рекламна кампания и др.
В зависимост от продуктовите особености:
¨конкуренция основаваща се на потребителските паритети.
При нея всички продукти се конкурират по между си в зависимост от ранжираните от потребителите потребности. Ранжирането може да се извърши въз основа на критерии като:
● равнище на покупателна способност;
●време за извършване на една покупка;
●получаване на консултативна помощ и др.

Целият материал:
Прикачени файлове
Конкурентноспособност на търговската фирма.rar
(65.07 KиБ) Свален 13 пъти
Прочетено: 127 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Икономика”