Конкуренция в търговията
Терминът конкуренция произлиза от латинската дума „co cure”, което означава бягам от целта. В икономичската литература се срещат множество определения за конкуренцията,като Майкъл Портър (бащата на конкуренцията) я определя като „състезание м/у фирмите,които използват национални,регионални и глобални мрежи”.
Многообразието от конкурентни отношения може да условно да се раздели на 3 равнища:
-Микроравнище-за отделни видове продукти,за отделни фирми;
-Мезоравнище-за даден отрасъл,корпоративни обединения и фирми от конгломератен тип;
-Макроравнище-за дадена страна
Съдържанието на конкуренцията е разкрито чрез т.нар механизъм на конкуренцията. Съставните части на този механизъм са:
-Източникът за конкурентно предимство.Тп се дели на 2вида – по-ниски разходи и диференциация на стоките.
-Обект на конкуренцията – най-общо това са потреб.търцене, фактори на производство
-Субекти на конкуренцията-лица и групи от тях,водещи борба за обектите на конкуренцията (конкурентни фирми)
-Предмет на конкуренцията-това са стоки, услуги и продукция
Функции на конкуренцията
Първата функция е съпоставителна. Тя намира израз във влиянието на конкуренцията в 2 направления:
-конкуренцията представлява универс.инструмент за сравняване на ефективността на разл.търговски фирми
-подобна съревнователност отговаря на интересите на потребителя
Втората функция е селективна.Тя се изразява в отстраняването на участниците на пазара,които работят неефективно.
Третата функция на конкуренцията е свързана с ролята и на дисциплиниращ фактор в пазарната икономика.
Четвъртата – конкуренцията е динамичен процес, това предполага откриване на нови идеи ,нови канали за реализация.
Функционалната роля на конкуренцията в паз.икономика се изразява в трансформирането на личния интерес в обществен.
Съвременнни тенденции в развитието на търговията
През годините на преходния период настъпват съществени изменения в развитието на конкуренцията в търговията.Факторите,които обуславят тези изменения могат да се обусловят в 2 осн.групи: макроикономически и микроикономически.
Макроикономически предпоставки:
-Увеличаване на броя и на организационно-структурните форми на предприятията
-Либерализация на цените и силно нмаляване на платежоспособното търсене
-Либерализация на външноикономическите отншения
-Приватизация
-Демонополозация на икономиката
-Създаване и функциониране на пазарни институции/търг.банки,стокови борси и др./
-Присъединяване на страната към ЕС
Микроикономически предпоставки:
-Изменения в поведението на търг.фирми на пазара
-Трансформации в поведението на потребителите
-Промени в продукта на търг.дейност
-Стремеж на търг.фирми към завладяване на по-голям пазарен дял
-Интернационализация на търговската дейност
Видове конкуренция
Икономическите признаци,на основата на които се класифицира,са:
В зависимост от икономическите цели:
-Ефективна конкуренция
-Разумна конкуренция
В зависимост от степента на интензивност:
-Привлекателна – потрбителят задоволява потребностите си
-Умерена - субектът на конкуренция поддържа конкурентна среда
-Ожесточена за обекта на конкурнция – субектът поглъща обекта от дадения паз.сегмент
-Ожесточена за субекта конкуренция - обектът поглъща или изгонва субекта от дадения паз.сегмент
В зависимост от методите:
-Ценова конкуренция:
Открита – широка реклама на цените
Скрита – предлагат се стоки с подобрени качества
-Неценова конкуренция – тя е на база качество
В зависимост от продуктовите особености:
-Конкуренция основаваща се на потребителските паритети;
- Конкуренция основаваща се на характеристиките на самия продукт
- Конкуренция основаваща се на потребностите от продукта – по този вид тя може да се раздели още на функционалка,видова,предметна и м/у търговски марки
В зависимост от средата:
-Вътрешноотраслова – борбата се води за влияние и в резултат се образува единна паз.цена
-М/уотраслова – борбата е насочена към влагане на капитала в сферата с най-много печалба
-Национална и м/ународна – конкурнтна борна м/у фирми в рамките на отделни страни
-Глобална - в свет.мащаб
Според силата на конкурентите:
-Изключителна – липсват конкуренти
-Селективна – няколко конкуренти
-Интензивна – множество конкуренти
Според степента на държ.влияние:
-Свободна конкуренция – без държ.намеса
-Регулирана от държавата
Според икономическите теории:
-Статична – основава се на базови фактори
-Динамична – основава се на иновациите
Типове търговия
В зависимост от равнищата, на които се осъществява типовете конкуренция биват хоризонтална и вертикална.
Хоризонталната се проявява между търговските,осъществяващи специализирана търговска дейност.А търг.дейност в зависимост от продаваните стоки се извършва в опр.за целта обекти: супермаркети,минимаркети,универс.магазини и др. На основата на типа на магазините и складовете търг.фирми участват в 2 вида хоризонт.конкуренция:
1.Междутипова – тя се осъществява от търговци от разл.тип и мащаб,които продават едни и същи стоки на едни и същи потребители.
2.Вътрешнотипова – тя се осъществява м/у търговци от един и същ тип и мащаб, които продават едни и същи стоки на едни и същи потребители.
Вертикалната конкуренция се осъществява м/у пазарни участници,които са разположени на разл.равнища в процеса на реализацията. Те са икономически, организационно и финансово независими помежду си,но продават едни и съши стоки на едни и същи потребители.
Социална отговорност на фирмите
Социалните отговорности могат да се обобщят в 5 групи:
-Социални отговорности в рамките на търговската фирма – като тук се включват:
Осигуряване на безопасни и благоприятни у-вия на труд
Осигуряване на равни възможности за наемане на разл.работни места
Осигуряване на иконом.сигурност на заетите
-Социални отговорности към клиента на фирмата – по-конкретно това е гарантиране:
Правото на потребителя да купува безопасни продукти
Правото му да получава информация
Правото на избор
Правото на обслужване
Правото на връщане на стоката
-Социална отговорност по опазване на околната среда
-Социални отговорности към общностите /доставчици,кредитори,държавата/
-Социална оговорност към конкурентите
Основни закономерности
В процеса на осъзнаване и овладяване на конкуренцията като механизъм тя заема важно място в управлението на иконом.процеси в търг.фирми.Това е наложило и необходимосттаот разкриване на основните и закономерности:
-Конкуренцията е интензивна,когато напускането на бизнеса е по-скъпо в сравнение с оставането в него и воденето на конкурентна борба
-Конкуренцията се засилва при увеличаване на конкурентите с относит.еднакъв тип
-Конкурнцията е по-силна,когато търг.дейност се развива с ниски темпове
-Конкуренцията нараства пропорционално на по-високата рентабилност
-Конкуренцията е опасна,когато действията на търг.фирми са диференцирани.
Конкуренцията е двигателят на пазар и тя го прави такъв какъвто е. Тя представлява мощен стимул за усъвършенстване на технологиите в производството, раждането на нови идеии и осъществяването им.
Прочетено: 544 пъти
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Конкуренция в търговията
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Оборотът в търговията на дребно се увеличава през октомври
от Mozo » чет дек 05, 2024 13:25 » в Любопитни новиниПрез октомври 2024 г. в търговия на дребно, без търговията с автомобили и мотоциклети се наблюдава увеличение на оборота с 0.8% спрямо предходния... - 0 Отговори
- 56 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет дек 05, 2024 13:25
-
-
-
НСИ: Очаква се известно покачване на цените в търговията на дребно
от Mozo » пон сеп 30, 2024 13:20 » в Любопитни новиниПредприемачите в сектора на търговията на дребно очакват известно покачване на цените през следващите три месеца. Това е отговорът им в бизнес... - 0 Отговори
- 49 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон сеп 30, 2024 13:20
-
-
-
Атанас Илков: Няма феномен търговията с вот за тези избори
от Mozo » вт окт 15, 2024 12:42 » в Любопитни новиниОт 27 септември стартира специализирана полицейска операция срещу купения вот на територията на цялата страна. Това обяви МВР-шефът Атанас Илков... - 0 Отговори
- 62 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
вт окт 15, 2024 12:42
-
-
-
Властите обясниха промени на границата за търговията и икономиката ни в Шенген
от Mozo » пет ное 29, 2024 13:35 » в Любопитни новиниКантарите - като контролна дейност - не могат да съществуват на територията на ГКПП при пълноправно членство на България в Шенген. Това заяви... - 0 Отговори
- 78 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пет ное 29, 2024 13:35
-