Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Бизнес план на птицеферма

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.
Брутен вътрешен продукт, безработица, брутен национален доход, валутен курс, лихвени проценти, национален дълг, потребителско търсене, процент на инфлация, търговски баланс, фондов пазар.
Нова тема Отговори
Жорката
Доктор
Доктор
Мнения: 4774
Регистриран: пет мар 26, 2010 00:05
Репутация: 1155
пол: Мъж

Бизнес план на птицеферма

Мнение от Жорката »

I.Въвеждащи сведения.

Фактически данни за: КД "Златно яйце"
Адрес на седалището на фирмата: гр. Кърджали, ул. "Рила"№6, тел: 0361/76895
Тип бизнес: производство на птицевъдна продукция
Описание на продуктите: хранителни стоки
Форма на дейността: Командитно дружество с 25 000лв. капитал
Брой съдружници:4, като неограничено отговорни са:
1.Весела Сивкова с адрес: гр. Кърджали, кв. "Възрожденци", бл.56
2.Даниела Паскалева с адрес:

Финансови нужди: 40 000лв. с инвестиционна цел
Условия на кредита: ще се спазват условията на държавен фонд "Земеделие", към който е насочен този инвестиционен проект*
_________________________________________________________
*Става въпрос за програмата "Българска ферма" на ДФ "Земеделие" за насърчаване на създаването на животновъдни ферми с общ бюджет 52 500 000лв.
_________________________________________________________

II.Резюме.

В тази разработка се разглежда възможността за стартиране на дребен бизнес - създаване на малка птицеферма за отглеждане на кокошки-носачки. Нашият стремеж е да представим възможно най-изчерпателно и обективно възможностите за развитие и печалба, които предоставя този бизнес, а също така и да анализираме възможните опасности, които той крие.
Основната причина за нашия избор е, че и особено през последните 25-30 години птицевъдството е най-динамично развиващия се подотрасъл на селското стопанство. Главен фактор за това е ускореното разработване и практическо приложение на научно-техническите постижения. Това се изразява в бързото развитие и модернизация на птицепреработвателната промишленост, осигуряваща дълбочинна преработка на яйцата в множество разнообразни асортименти полуготови и готови храни.
Много важен фактор за ускореното развитие на птицевъдството и птицепреработвателната промишленост е непрекъснатото увеличение на търсенето на птицевъдната продукция, в резултат на нови норми на хранене. От друга страна за консумацията на птицевъдна продукция не съществуват възрастови, здравни, религиозни и климатични ограничения.
Показателен в това отношение е факта, че общото световно производство на яйца от 241 млрд. броя през 1976г. се увеличи до 473 млрд. през 1986г., 626 млрд. броя през 1996г., а през 2000г. достига около 800 млрд. броя. Това беше съчетано и с нарастване на консумацията на броя на яйцата на човек от населението и през 2000г. достига около 211 броя в развитите страни.
Не е такава тенденцията у нас - консумацията на яйца през 2001г. е 110 броя средно на човек от населението, което води до неправилно хранене и повишава заболяемостта на нацията.
Ето защо мисията, с която възниква нашата фирма е да произвежда продукти, с които българското население да се храни пълноценно.
Мисията си смятаме да реализираме, като в началото започнем с един пазар - този в град Кърджали. Затова възнамеряваме да реализираме проекта за изграждане на птицеферма за отглеждане на кокошки - носачки, като създадем специализирана фирма - търговско дружество, в населено място (гр. Кърджали), достатъчно близо до потребителите на продукцията и в непосредствена близост до суровинната база. Организационната форма на дейността ни ще бъде КД.
Основната бариера за навлизане в отрасъла - значителната по своя размер първоначална инвестиция смятаме да преодолеем с помоща на държавен фонд "Земеделие", като ни се отпусне кредит в размер на 40 000лв., които трябва да върнем за срок от 1 год. плюс 3-месечен гратисен период при лихвен процент 6%. Изплащането на кредита ще става посредством 12 равни месечни вноски, съдържащи лихва и главница.
Възнамеряваме да се възползваме от някои предимства в отрасъла - тъй наречената вертикална интеграция, като се обвържем на договорна основа с Фуражния цех - гр. Кърджали, тъй като фуражът е основната суровина в птицевъдството.
Според извършеното от нас маркетингово проучване с добре разработен маркетинг - микс можем да заемем 27,5% от пазара за продажба на яйца в гр.Кърджали. Увереност за това ни дава и факта, че традиционно българинът предпочита непреработени яйца.
След направените от нас финансови анализи и разчети ние смятаме, че нашата дейност ще се увенчае с успех.

III.Мисия и цели.

Според статистическите данни от последните 5 години, българинът употребява по-малко храни, богати на белтъчини от европеецът. Особено тревожно е значителното намаляване на консумацията на продукти от животински произход, богати на белтъчини, тъй като това води до разстройване на процесите на метаболизъм в човешкия организъм. Ето защо мисията на нашата фирма е да подпомогне за разрешаването на т. нар. "белтъчен проблем" в храненето на българското население. Това ние ще осъществим посредством производство на животински продукт с високо белтъчно съдържание - кокоши яйца.
Нашата мисия ще бъде претворена в следните цели:
• Създаване на модерно малко предприятие в развит зърнопроизводителен район;
• Производство на продукт с високо качество, задоволяващ изискванията на българските потребители;
• Приемлива за средностатестическия българн цена за едно яйце;
• Създаване на нови работни места в район с висока безработица.
Като залага на висока производителност и добро качество, нашата фирма ще се стреми към пробив на местния пазар на гр.Кърджали.

IV.Анализ и оценка на външната среда.

С помощта на анализа и оценката на външната среда ние целим да открием тенденциите в развитието на отделните фактори, влияещи върху дейността на нашата фирма.
1.Анализ и оценка на макросредата.
Макросредата включва фактори, оказващи влияние върху развитието на всяка една фирма, без тя да оказва реципрочно влияние върху тях. По наша преценка върху дейността на фирмата ни ще оказват влияние следните групи фактори:
1.1.Демогравски фактори.
Те действат в следните направления:
• Непрекъснатото намаляване на населението на страната и в частност в регион Кърджали. Тази тенденция е трайна и обезпокояваща. Това е проблем от национално значение, чието решаване ще подпомогне дейността на всички стопански субекти в страната.
• Силните миграционни потоци от регион Кърджали към региони Хасково и Пловдив. Тези тенденция се засилва през последните години. Ако тя започне да приема обезпокояващи размери, то нашата фирма ще преразгледа пазарната си ориентация, т.е. стремеж към пробив на местните пазари в гр.Хасково и гр.Пловдив.
1.2.Икономически фактори.
През последните години икономиката на страната се характеризираше със значителен по своите размери инфлационен процес. ''Инфлационен'' връх беше отбелязан в периода от края на 1996г. до февруари 1997г. Икономическата криза засегна значителна част от българското население. Така например, от проведената през 1998г. анкета 97% от българите заявяват,че живеят по-зле от 1990г.
Bсичко това доведе до намаляване на доходите на българското население. Намалението на доходите на домакинствата рефлектира и върху намаляването на потреблението дори и на хранителни стоки. Най-осезателно това се забелязва при потреблението на стоки от животински произход.
Таблица №1
Потребление на някои хранителни продукти от животински произход средно на човек от населението





Както се вижда се вижда от таблицата спрямо 1997г. се наблюдава намаление на потреблението на всички видове хранителни стоки от животински произход. Като следствие от това, факт е непълноценното хранене на населението и повишаването на заболяемостта. Българите боледуват значително по-често от европейците, което води до увеличаване на смъртността сред населението.
Нашата цел е да се борим с тази негативна тенденция, като осигуряваме на потребителите висококачествен продукт от животински произход - кокоши яйца, на приемлива за средностатистическия българин цена.
1.3.Технологична среда.
Птицевъдството е най-интензивно развиващия се подотрасъл на селското стопанство през последните 25-30 години. Най-важният фактор за това е ускореното разработване и практическо приложение на научно-техническите постижения. Решаващо значение в това отношение има селекционирането на изходни форми птици, при кръстосването на които са получени и повсеместно внедрени многолинейни (най-често четирилинейни) хибриди от всички видове стопански птици, отличаващи се с висока продуктивност и с високо качество на продукцията; внедряват се високопроизводителни промишлени технологии, нови технически системи вече с автоматично управление за осигуряване на оптимален микроклимат в производствените сгради и оптимални технологични параметри.
В световен план се наблюдава тенденция при търговията с яйца, те да се предлагат под формата на течни и сухи, замразени желтък и белтък, а а също и яйчен прах, които са по-лесно и дълготрайно съхраними и по-транспортабилни. На лице е значителна модефикация на продукта и разширяване на асортимента.
1.4.Политически фактори.
В тази група се включват фактори, които са силно повлияни от държавната политика в отрасъла.
На първо място трябва да поставим нормативните актове, регулиращи дейността в отрасъла. Такива са например Законът за подпомагане на земеделските производители (ДВ бр.183 от 13.05.1998г.), някои разпоредби от Законът за корпоративното подоходно облагане (ДВ бр.115 от 1997г., попр. и допл. ДВ бр.19,21 и 153 от 1998г.), Наредба №10 на МЗГАР за профилактика и борба с инфлуенцата по птиците (ДВ бр.42 от 1998г.) и редица други.
Държавната политика в отрасъла се определя и от създадените институции, помагащи на земеделските производители. Такива са държавен фонд "Земеделие", Институт по птицевъдство, районните хибридни центрове и други.
В стремежът си да намали асиметрията в информацията, държавата създаде информационен център за обслужване на земеделските производители, изготвят се ежемесечни бюлетини за цените на аграрната продукция, конюктурата на световните пазари и борси, на земеделска борса и др., като част от сведенията се публикуват в специализирани издания.
2.Анализ и оценка на микросредата.
Птицевъдството е един динамично и интензивно развиващ се отрасъл. Голямо значение за това оказва и бързото развитие и модернизация на птицепреработвателната промишленост, осигуряваща дълбочинна преработка на яйцата и птичето месо в множество разнообразни асортименти полуготови и готови храни.
Много важен, ускоряващ фактор за развитието на птицевъдството е непрекъснатото увеличение на търсенето на птицевъдна продукция, за консумацията на която практически не съществуват възрастови, здравословни, религиозни и климатични ограничения.
Показателен за това е факта, че общото световно производство на яйца от 241 млрд. броя през 1976г. се увеличи до 473 млрд. броя през 1986г., 626 млрд. броя през 1996г., а през 2001г. достигна около 800 млрд. броя.
Една от открояващите се тенденции в световното производство на яйца е бързото увеличение на относителния дял на кокошките с червено оперение и на яйцата с кафяво оцветена черупка. Относителния дял на яйцата в кафяво оцветена черупка от около 25% през 1970г., през 1995г. достига над 60%. В страни като Франция, Италия, Англия и други се произвеждат яйца само с оцветена черупка.
Характерна тенденция в световната търговия с яйца е предлагането им под формата на течни и сухи, замразени жълтък и белтък, а също и яйчен прах, които са по-лесно и дълготрайно съхраними и по-транспортабилни. Забелязва се нарастване на международната търговия с преработени яйца, въпреки че засега в нея участват сравнително малко страни.
Така очертаните световни тенденции, обаче, са неприложими в България. Това се дължи на изключителната по размер инвестиция за създаване на преработвателно предприятие за дълбочинна преработка на яйцата.
У нас конкуренцията в отрасъл селско стопанство в най-пълна степен се доближава до съвършената. Това е следствие и от факта, че освен организирани роизводители, съществуват множество на брой частни стопани, които предлагат същата продукция и задоволяват същите нужди на потребителите, каквито предлага и задоволява и нашата фирма.
От друга страна това показва, че производителите на яйца са силно зависими и повлияни от потребителите. Доказателство за това е фактът, че:
• покупките на потребителите са голям процент от общите продажби на производителите;
• продуктът, който се купува е толкова стандартизиран, че те не могат да намерят алтернатива.
В заключение трябва да отбележим, че производителите на яйца са силно зависими от потребителския избор. Ето защо цената на едно яйце се влияе от потребителското търсене. Това не дава възможност за определяне на политика по отношение на ценообразуването, а цената е следствие от пазарната конюктура.
За навлизане в отрасъла съществуват някалко важни ограничения. Те са:
• Нуждата от значителни капиталовложения за създаване на птицевъдна ферма;
Навлизането в този отрасъл е свързано със значителни по размер инвестиции и скъпи съоръжения. Това е главната причина,поради която се отказват голям брой желаещи да навлязат в отрасъла.
• Липсата на достъп до каналите за разпределение;
Създаването на канал за дистрибуция на земеделска продукция е процес, изискващ значителни във времето усилия. В производството и търговията на яйца това се обуславя и от невъзможността за утвърждаване на търговската марка. По същество фирмите - производителки на птицевъдна продукция се стремят към оптимизиране на районите за доставка с цел повишаване на пласментната организация и засилване оперативността на снабдването.
• Благоприятно положение.
Това ограничение е следствие от големината на консуматорския център, до който се изгражда или е изградена птицеферма. Така например, не са равнопоставени птицеферми, разположени съответно до градове с 200 000 или с 5 000 жители. Не трябва да се пренебрегва и качеството на земеделската земя, намираща се в близост до птицефермата. Земите с по-високо качество дават възможност за по-големи добиви от единица площ, което води до намаляване на стойността на съставките на основните суровини.
• Благоприятен достъп до суровини.
В този случай се разглежда близостта на птицефермата до основните източници на суровини. Такава суровина в отрасъл птицевъдство е фуражът. При локализиране на бизнеса трябва да се обърне важно внимание на близостта на фуражни заводи и цехове.
В противовес на горните ограничения е държавната политика в отрасъла. Тя е насочена към създаване на условия за намаляване на влиянието на съществуващите ограничения.
Организацията на производството на птицевъдна продукция има съществено влияние върху крайните икономически резултати от реализацията на продукцията и доходите на производителите.
Производството на птици за месо и яйца в редица страни вече е толкова тясно свързано с дейността на фуражната и птицепреработвателната промишленост, че практически се слива с тях, така че заедно формират една нова, свързана организационна система, в която те взаимно се обуславят.
Вертикалната интеграция, като по-ефективна форма на организация на производството на птицевъдна продукция е необходима за по-точното съгласуване и синхронизиране на дейностите на всички свързани звена по вертикалната верига.
По своята икономическа същност вертикалната интеграция е израз на икономически отношения, обусловени от специализацията на производството и разделението на труда между взаимносвързани и взаимнозависими звена.
Конкретните организационни форми на обвързване на птицевъдството в структурно отношение се състоят от следните вертикално свързани звена:
• Селекционно-племенни стопанства;
• Специализирани ферми за отглеждане на родителски стада и производство на хибридни пилета;
• Предприятия (ферми) за отглеждане на кокошки-носачки и пилета-бройлери;
• Птицекланници и фирми за преработка на закланите птици и на яйцата;
• Фуражни заводи (цехове);
• Предприятия (цехове) за преработка на отпадъците от птицевъдството и птицепреработвателната промишленост.
Посочените производствени звена са свързани с мрежа от търговски звена, имащи отношение към доставката на суровини и материалите на входа на производствената верига, осигуряващи разпределението и реализацията на готовата продукция. Особено важно значение имат звената за търговия на едро и мрежата за продажба на дребно.
Напоследък у нас се наблюдава тенденцията за "затваряне на цикъла". Пример за това е изграденото сдружение между Птицекомбината край с. Глухар - "Камчия" ЕООД, "Птицекланица"ЕООД - гр.Първомай и Фуражен завод - гр.Първомай.
Трябва да се има предвид, че ефективността на вертикалната интеграция не се проявява непременно само на основата на обединяване под единно административно управление в едно предприятие. Вертикалната интеграция може да реализира своите икономически предимства и на основата на прецизни договорни отношения между организационното, административно и икономически самостоятелни предприятия.
По отношение структурата на разходите в отрасъл птицевъдство интерес представляват следните факти:
• около 10% от общите разходи са за реализация на продукцията;
• около 70% от текущите разходи са за материали (фураж).
Разработването на продукта - кокоши яйца се развива в две основни направления:
• Модификация на самия продукт - става въпрос за прилагане на различни постижения на научно-техническия процес, като в резултат на това се разширява асортиментната линия - течни и сухи яйца, разделяне на жълтъка от белтъка, яйчен прах и др.
• Селектиране на нови породи кокошки, с цел повишаване на носливостта, възможности за по-лесна приспособимост и др.
В отрасъла съществуват неизползвани възможности по отношение на рекламата. Голяма част от производителите на птицевъдна продукция подценяват нейното влияние и разчитат да се утвърдят на пазара главно с високо качество на продукцията.
За съжаление не разполагаме с конкретни данни за заетите в подотрасъл птицевъдство. За да изведем някои основни тенденции за заетостта в подотрасъла, ще използваме статистически данни за целия отрасъл селско стопанство.
Таблица №2
Заети лица в икономиката по отрасли - среден годишен брой.






Очевидна е трайната тенденция заетите в отрасъл селско стопанство да съставляват около 23% от общия брой на заетите в страната. От друга страна работната заплата на заетите по трудов договор в селското стопанство е ниска. Независимо, че през последните години темпът на нарастване й дори изпреварва нарастването на работната заплата в някои отрасли, тя остава най-ниска в страната. Равнището на работната заплата в селското стопанство е 66% от средната работна заплата за страната.
На лице са и съществени различия, наблюдавани в размера на доходите между стопанските единици с различно производствено направление. Най-високи доходи получават тези от животновъдното направление.
В заключение можем да отбележим, че перспективите пред отрасъл птицевъдство и конкретно производството са добри. Определено това е един от най-динамично развиващите се отрасли в световен мащаб. В неговото развитие се инвестират значителни по размер средства, които водят до модификация в продукта и промяна на основни негови характеристики.
У нас перспективите също са благоприятни - възможността за използване на относително по-евтината работна ръка в селата, съчетана с високите коефициенти на ефективност на приходите (между 75%-85%) и рентабилност на приходите от продажби в отрасъла (14%-26%), трябва да се използват.
Основна трудност е размерът на първоначалната инвестиция, но в тази област държавната политика е насочена към подпомагане на желаещите да навлязат в този бизнес.

V.Маркетинг.

1.Сегментиране на пазара.
(Използвани са данни от ТСБ-Кърджали).
Нашата фирма е взела решение да произвежда яйца. По своята същност това е продукт, произвеждан от всички стокопроизводители с еднакво предназначение, качество и цена. За това е необходимо да определим пазарния сегмент, в който нашата фирма ще функционира. Ще определим нашият сегмент, след извършване на:
• Географско сегментиране на потребителите - населението на град Кърджали, което по данни от 1997г. е 45 479 жители;
• Демографско сегментиране - ще използваме признака възраст - нашата цел са потребителите на възраст над 16 год., тъй като доходи получават лицата над 16 год., съставляващи 82% от общия брой на населението т.е. 37 293 жители;
• Социално-икономическо сегментиране - основния показател по който ще го извършим е размерът на доходите на населението. Тъй като нашата цел са средностатистическите потребители, то ние ще обясним какво означава това. Нека подредим населението в децилни групи (десет групи, обхващащи равен брой лица, подредени възходящо по размер на дохода средно на човек). Тогава нашата цел са жителите намиращи се в децилни групи от трета до осма. Това са 80.5% от жителите на град Кърджали на възраст над 16 години т.е. около 30 000 жители (80.5% от 37 293 жители).
В резултат на всичко това получихме, че на нашия целеви пазар разполагаме с 30 000 потенциални потребители. Статистическите данни ни показват, че средния разход, който един потребител прави за закупуване на яйца, годишно съставлява 1.5% от неговите доходи. Отнесено към средностатистическия кърджалиец това прави 16.80лв. годишно, изразходвани за закупуването на яйца, което представлява 120 броя яйца годишно. Следователно за закупуването на 10 яйца месечно силистренецът изразходва 1.40 лв.
От тук заключаваме, че потенциалните продажби месечно са в размер на 30 000 х 1.40лв.=42 000лв.
Изхождайки от месечното потребление на яйца нашата фирма щесе стреми към завоюване на 28%пазарен дял, което представлява месечни продажби на 100 000 броя яйца.
Като основа за постигане на това ние ще разработим подходящия маркетинг-микс.
2.Маркетинг-микс.
2.1.Продуктова политика.
• Продукт
Яйцата се отнасят към основните продукти на птицевъдството. Тяхната висока потребителна стойност се обуславя от наличието на пълноценни и лесно усвоими съединения, включени в химичния им състав. Значение за това има и благоприятното взаимотношение между основните съединения, както и наличието на голямо количество биологично-активни вещества - пълноценни белтъчини (вителин и ливетин), въглехидрати, местни и минерални вещества, значително количество витамини ( А,В комплекс, H,D,E,PP) и др.
Високата хранителна стойност на яйцата, диетичните и лечебните им свойства, обусловени от знацителното съдържание на белтъчните вещества лизоцим, овоалбумин, овомукоиди, коналбумин, овомуцин и овоглобулин, ги правят подходяща храна за хора от всички възрасти.
• Политика.
Въпреки всичките си добри потребителни качества, по отношение на селскостопанските стоки съществува един значителен недостатък. Той е свързан с факта, че селскостопанските стоки са трудни за получаване на търгонска марка поради тяхната хамогенност и техните физически характеристики. Произвеждат се и се продават на пазара в масови количества, не се разграничават по физически признаци. Върху тях не е отбелязан никакъв знак, отличаващ единия производител от другия. Например, за потребителя е безразлично (в повечето случаи) откъде произхождат пресните плодове, зеленчуците, месото, яйцата.
Как да разрешим този проблем? В този случай нашата фирма смята, че е уместно с помощта на непрекия пласминт, т.е. с помощта на дистрибутор, съвместно с него да изгради дистрибуторска марка. Тя ще се въведе и притежава от дистрибутора. Целта е продуктите с неговата марка да представляват оптимално съотношение между качеството и цената. Марката ще се поставя на продукти с гарантирано и стабилно качество.
2.2.Ценова политика.
Проучванията на пазара на яйца показват, че основният критерий за тяхното закупуване е цената им. Ето защо нашата политика в тази област е изключително важна за реализацията на продукцията ни.
Ценовата ни стратегия ще бъде по отношение на това, че ние ще правим отстъпка на нашия дистрибутор. В настоящия момент смятаме, че най-уместната търговска отстъпка е 5% от цената на едно яйце.
Освен това възнамеряваме да водим съвместна политика с нашия дистрибутор, с цел да поддържаме приемлива за средностатистическия българин цена за едно яйце.
2.3. Политика при реализация на продажбите.
Както отбелязахме по-горе, нашата фирма ще се стреми да помогне за изграждането на дистрибуторска марка, с помощта на която да реализира своята продукция. Това обуславя и избрания от нас канал за дистрибуция, т.е. ние ще контактуваме с търговците на едро. Това е обусловено и от уменията на управителя на фирмата - не разполагаме с нужните знания и опит относно използваните методи на продажби в тази сфера, а и нашата фирма е малка и неизвестна на пазара.
Тъй като смятаме да извършваме по-голямата част от дистрибуцията си с помощта на един дистрибутор и ще помагаме за утвърждаване на дистрибуторската марка, то ние възнамеряваме да изискваме 50% заплащане в брой и 50% с отсрочка.
2.4. Рекламна политика.
Нашето намерение е да водим съвместна рекламна политика с нашия основен дистрибутор.
Конкретните действия в тази насока ще се изразяват в реклама в местните медии. Нашият избор е върху кърджалийският всекидневник "Нов живот" и радио "Дарик", защото според нашата преценка в най-пълна степен покриват целевия пазар, към който се стремим. В тази насока ще се стремим към популяризация на нашата фирма посредством публикуване на значими новини за нас в печатни издания (най-вече във вестник "Нов живот"), а освен това ще се стремим да създаваме благоприятна представа за нас и т.н.

VI.Конкурентен анализ.

Въз основа на произведеното от нашата фирма проучване, ние смятаме, че нашите основни конкуренти са фирма "Тилев - комерс"ООД, разположена в с. Пчеларово и птицеферма в с.Калинка. Не трябва да пренебрегваме и множеството дребни производители, главно физически лица, които предлагат на пазара излишъци от собственото си натурално стопанство.
Фирма "Тилев - комерс"ООД присъства трайно на пазара от своето основаване през 1996г. Тя има най-големият пазарен дял - около 60% от продажбата на яйца в гр. Кърджали. От друга страна има изградена дистрибуционна мрежа за продажби на дребно.
Като слаби строни на фирмата можем да отчетем неосъществената вертикална интеграция, сложния управленчески апарат и по-голямата отдалеченост от пазара.
Птицефермата в с.Калинка е изградена през 1998г., като в момента притежава 25% пазарен дял. Тя няма представителен магазин в гр.Кърджали, но доставя кокоши яйца главно в магазините в западната част на града. И при нея не е изградена вертикална интеграция, което увеличава разходите на фураж и е по-отдалечена от пазара.
Физическите лица предлагат своята продукция на кооперативния пазар в гр.Кърджали. Тяхното основно предимство е възможността на избор на момента, в който ще се предлага продукцията, тъй като те не са обвързани с търговски партньори и договори. В основната си част това са жители на разположените в периферията на гр.Кърджали села. Недостатъците на тази система са повече - невъзможност за изграждане на дистрибуорска мрежа, по-големи транспортни разходи за единица продукция, невъзможност за пълно задоволяване на потребителите и др.
В резултат на краткия преглед на конкурентите и факторите, определящи облика на отрасъла, ние избрахме следните ключови фактори, по които ще извършим конкурентния анализ.
• производствен опит (традиции в бизнеса);
• пазарен дял;
• цена;
• техническо и технологично равнище;
• място на локализация;
• осъществена вертикална интеграция;
Конкуренти: "Тилев - комерс"ООД, Птицеферма с. Калинка ЕООД "Златно яйце" (нашата фирма).

VII.Организация на дейността, управление и персонал.

1.Организационна форма на бизнеса.
Организационната форма, която нашата фирма е избрала за бизнеса си, е ЕООД.






• мотивация за способностите - създава се възможност да задържим кадърните си работници и да ги мотивираме за постигане на по добри икономически резултати на дружеството.
2. Управление.
Управленската структура на нашата фирма ще бъде изключително опростена:





Ние смятаме, че това е оптималната структура, с която могат да се изпълнят всички небелязани задачи. Смятаме, че са ни необходими само 8 работника, а за счетоводни и ветеринарно-медицински услуги ще ползваме външни специалисти.
3.Персонал.
Във фирмата ще бъдат заети 8 работника, като основните дейности, които те ще изпълняват са:
• гледач на птици - неговата основна задача е да следи за състоянието на основните параметри на микросредата, в която живеят птиците. От друга страна той трябва да следи за подаването на храната и водата от инсталациите и дали достигат до всяка една клетка с птици. Основното ни изискване към кандидата е да е мъж с опит;
• сортировач на яйца - задачата му е сортиране на яйцата, съгласно изискванията по БДС 258-80, т.е. разделянето им на оргинални (о), малки (м) и маломерни (мм), като основния критерий по който се извършва това е масата. Сортировачът трябва да отделя и яйцата с недостатъци - замърсени, с пукната или счупена черупка, с кървав пръстен, с малко петно и др. Изискването ни към кандидата е да е жена;
• нощен пазач - той ще охранява и наглежда птиците през нощта, като в случай на нужда ще уведомява гледача на птици. Изискването към кандидата - мъж;

VIII.Организация на производството.

1.Производствени помещения.
Нашата фирма възнамерява да ползва под наем сградата, необходима й за отглеждане на птиците, За тази цел възнамеряваме да сключим дългосрочен договор със земеделската кооперация в гр.Кърджали. Тъй като по същество тези селскостопански сгради са стандартни, то ние ще извършим ремонт, с който да пригодим сградата към изискванията и нуждите на нашето производство.
Производствената сграда е разположена на 450 кв.м. застроена площ. В нея, освен помещението за отглеждане на птиците с 375 кв.м. площ, след ремонта ще изградим или пригодим и следните помещения:
• склад за съхраняване на яйцата - 15 кв.м.;
• помещение за персонала - 15 кв.м.;
• два склада за фураж с площ 2х15 кв.м.;
Всички обекти след ремонта ще отговарят на изискванията на производството.
2.Характеристика на технологията за отглеждане на птиците.
Фирмата възнамерява за отглеждане на птиците да използва технологията на т.нар. метод на клетъчно отглеждане. Това се основава на факта, че отглеждането на птиците в клетъчни батерии е най-интензивния и практичен метод. Той има редица предимства с т.нар. метод на подовото отглеждане, изразяващи се в по-доброто оползотворяване на фуража, по-рационалното използване на сградите, по-добрата ветеринарно-медицинска профилактика, по-интензивния растеж, по-евтиното отопление, липсата на постеля и т.н. Наред с предимствата съществуват и затруднения - повишаването на изискванията към вентилацията и микроклимата в сградите, повишаването на изискванията към състава и качеството на комбинираните фуражи, по-трудният всекидневен оглед, значително по-високата първоначална инвестиция и т.н.
При използването на тази технология на отглеждане на птиците основният елемент за обзавеждане на сградата са клетъчните батерии. Те са едноетажни и многоетажни. Нашата фирма ще отглежда птиците в триетажни батерии, тъй като при тях на един кв.м. от пода на сградата могат да се настанят няколко пъти повече птици. Клетъчните батерии ще бъдат подредени стъпаловидно по т.нар. "калифорнийска система".
Клетъчните батерии се изработват от метал. Клетките за отглеждане на кокошки-носачки имат наклонено (6-12 градуса) дъно, по която яйцата след снасянето се търкалят и попадат върху транспортна лента, която ги отнася до манипулационната масичка.
На 5-12 см. под дъното на клетките при многоетажните клетъчни батерии се намира гладка торова повърхност от армирано стъкло, от която екскрементите се събират със скреперна инсталация.
При обзавеждане на сградите с клетъчни батерии между отделните редове се поставят обслужващи пътеки, които при каскадните (стъпаловидните) батерии са широки от 60 до 70 см.
Подът на помещението има наклон 5 градуса от хранителната към торовата пътека.
Наред със значителната по размер първоначална инвестиция, другата основна трудност при този метод на отглеждане на птици е повишените изисквания към микросредата, в която ще се отглеждат.
2.1. Основни параметри на микросредата в птичарника.
• Температура.
Температурния режим при отглеждане на птиците е един от основните фактори на външната среда. При резки температурни колебания, както и при понижаване или повишаване извън допустимите граници, настъпват отклонения от нормалното физиологично състояние на организма. Долната граница на оптималната температура, при която носливостта на кокошките не се променя е 12 градуса С. Желателно е в помещението да се поддържа постоянна температура на въздуха 15-18 градуса С.
• Влажност.
Влиянието на влажността на въздуха върху организма на птиците е показано в таблицата.
Високата влажност, особено при низка температура, увеличава топлоотдаването, като се предизвикват преохлаждане, простудни заболявания и затруднено дишане на птиците. Прекомерно сухият въздух в птичарниците също е нежелателен, тъй като предизвиква усилено изпотяване и най-често води до заболявания на дихателните органи. Ето защо трябва да поддържаме оптимална влажност.
• Вентилация.
Вентилацията е от основно значение за микроклимата в птичарниците - особено при интензивното отглеждане, където на малка площ се отглеждат много птици. За разлика от бозайниците, птиците имат по-висока телесна температура, което изисква и повече кислород. Така на сто килограма живо тегло за едно денонощие на човека са необходими 17.5 куб.м. въздух, за крави - 17.4 куб.м., а за кокошки носачки - 51.5 куб.м.
Естествената вентилация на въздуха при птичарниците е неприложима. Ето защо се предполага, че е желателно да се монтира система от вентилатори. Общата производителност на вентилаторите за даден птичарник се определя от необходимия въздухообмен на час.

Таблица №3
Употребяване и отделяне на вода от сто кокошки за едно денонощие



• Осветление.
Осветлението оказва сложно и разнообразно действие върху организма на птиците и влияе върху тяхната продуктивност.
За кокошките-носачки продължителността на светлинния ден в помещението трябва да бъде най-малко 14 часа. В никакъв случай не трябва да се намалява периодът на осветлението след пронасянето. За ярки от 9 до 22 седмична възраст е напълно достатъчно 8-часово осветление.
При голям капацитет на помещенията /над 1000 птици/ се препоръчва на всеки 5 кв.м. от пода на помещението по една крушка от 25 W.
2.2. Технология на хранене.
Птиците се хранят предимно с концентрирани фуражни смески във вид на брошно или гранули. Това създава възможност технологичната линия за хранене напълно да се автоматизира и механизира. Поточната линия за хранене на птиците включва приготвянето, доставянето, съхраняването, изваждането и разпределението на фуражите.
Правилното и пълноценно хранене е важно за носливостта на птиците и хранителността на яйцата. Дневният порцион за кокошка в предяйценосния период е 120 грама концентриран фураж, а след започване на активния яйценосен период - 112 грама. Храната се дава във вид на смеки - брашнена, брашненозърнеста, зърнесто-кухненска /мека, отпадъчна и др./. Задължително е концентрираният фураж да съдържа следните компоненти:
• царевица-32.0%
• пшеница-34.84%
• соев шрот-5.5%
• слънчогледов експелер-10.5%
• креда-8.8%
• ДКФ-0.6%
• лизин-0.15%
• БК-4553-7.5%
• цигро-0.05%
През зимата се прибавя настъргано захарно цвекло и моркови, силаж, люцерново брашно, а през лятото - коприва, люцерна, зелен фураж.
2.3.Профилактика и лечение.
Лечението представлява програма за борба със заразни и незаразни заболявания. Профилактичната програма използвана за тази цел включва ваксинация, обезпаразитяване и дезинфекция.
Третирането на птиците се извършва в случай на :
• заразни заболявания
Правителството е разработило специална политика за борба със заразните заболявания по домашните животни и птици. За тази цел се предвижда задължителна имунизация на птиците срещу т.нар. "птичи грип". Ваксината се предоставя безплатно от държавата, а собственикът заплаща за извършването на манипулацията на регистриран ветеринарен лекар.
• незаразни заболявания
Тяхното констатиране обикновено става, след като птицата вече е заболяла. Това води до разстройване на дейността на птицата - тя не снася яйца. Ето защо е необходима превантивна дейност - птиците трябва системно да поемат витаминни препарати посредством храната и водата.
• нужда от обезпаразитяване и дезинфекция
Дезинфекцията се прилага за борба с вредители заплашващи птиците. По принцип тя се извършва в цялото помещение и обикновенно двукратно - при залагане на партидата и след клане на птиците.
Обезпаразитяването се извършва в две направления - срещу външни и вътрешни паразити.
И двата вида дейности имат профилактичен характер и са превантивни мерки.
3. Технологичен цикъл.
След наемането на помещението фирмата ни възнамерява да извърши ремонта за един месец. Доставката и монтажът на клетъчните батерии ще трае 15 дни. След завършването на монтажа на оборудването предвиждаме на следващия ден да заредим първата партида кокошки - носачки. Птиците ще бъдат на възраст 16 седмици. Това го правим с цел, след необходимата им аклиматизация от 15 дни, птиците да навлязат в активен яйценосен период / от 18 седмична възраст/. Възнамеряваме да отглеждаме първата партида птици до навършване на 58 седмечна възраст, т.е. за период от 10.5 месеца. На 59 седмична възраст птиците ще бъдат изколени и ще се закупи втора партида птици. С това технологичния цикъл ще се затвори. Предвиждаме през лятото период на 2 седмична почивка за птиците.
4. Прогноза за производство в натура.
Тоблица №4
Производството на основния продукт - яйца е показано в таблицата










При съставяне на прогнозата са взети в предвид следните съоражения:
• Ремонтът на сградата, доставката и монтажът на оборудването ще трае 6 седмици;
• Доставката на кокошките - носачки ще се осъществи на следващия ден ще се осъществи на следния ден, а тяхната аклиматизация ще трае две седмици и от началото на м.март те ще навлязат в активен яйценосен период;
• При формиране на прогнозата е използвана средната носливост на кокошките - 85%;
• През лятото са предвидени две седмици за възстановяване и почивка на носачките, като този период ще обхване последната седмица на м.юли и първата седмица на м.август;
• При съставяне на прогнозата не е отчетена смъртността сред кокошките. Това ние направихме когато съставихме маркетингова прогноза под капацитета на месечното производство;
• За улеснение всички месеци са взети с продължителност 30 дни;
Като вторичен продукт от производството на яйца се получава птича тор. Тя е най-качествената и най-силна тор поради богатото си съдържание на фосфор и фосфорни съединения. Можем да очакваме месечни приходи в размер на 265.9 лв.
5. Доставчици на суровини.
Основната суровина в птицевъдството е фуражът. Същевременно разходите за фураж са най-голямото разходно перо при отглеждане на птиците - тези разходи съставляват около 70% от общата сума на експлоатационните разходи. Ето защо близостта до фуражен цех или завод е изключително важна.
Една от причините за локализация на нашия бизнес в гр. Кърджали е намиращият се в града фуражен цех. Това ще ни бъде и основния доставчик на суровината, като същевременно неговата близост ще ни спестява значителни разходи.
Едно от нашите намерения е свързано и с възможността за осъществяване на вертикална интеграция, като ние възнамеряваме да осъществим това, на основата на прецизни договорни отношения.

IX. План за случайните непредвидени събития.

Според оценката на нашата фирма ние ще бъдем изправени пред големи трудности в случай на:
1. Промяна на потребителското търсене.
В този случай ние разглеждаме възможността някои модифицирани продукти, като течни и сухи яйца, яйца предлагани във вид на жълтък и белтък, яйчен прах и др., да се настанят трайно на българския пазар и да намалят консумацията на яйца в черупка. В такъв случай нашата фирма няма да е в състояние да промени своята асортиментна линия и продажбите ни ще спаднат.
Решението на проблема според нас е в промяна на ориентацията към потребителите т.е. досега основна цел ни бяха индивидуалните потребители, то след осъществяването на гореописания процес, нашата дейност ще се насочи към бизнес – потребителите. В кожарската промишленост яйцата
Прочетено: 10626 пъти
[web]http://swfchan.org/1179/helikopter.swf.html[/web]
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Икономика”