Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Стратегия на Община Априлци, Област Ловеч

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.
Брутен вътрешен продукт, безработица, брутен национален доход, валутен курс, лихвени проценти, национален дълг, потребителско търсене, процент на инфлация, търговски баланс, фондов пазар.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 295294
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 365053
Местоположение: Somewhere In Time

Стратегия на Община Априлци, Област Ловеч

Мнение от Mozo »

Увод


Община Априлци е планинско селище ситуирано в котловината на Централен балкан и разположено в подножието на върховете Ботев и Марагидик. Самият град Априлци е създаден през 1976 г. в памет на битките състояли се там по времето на Априлското възтание, като в него са обединени селата Ново село, Видима, Острец и Зла река. Населението на община Априлци е 3827 души. Природните и дадености, мекият климат, богатото културно-историческо наследство и самобитните майстори занаятчии сами определят традициите на района и дават предпоставки за развитие на туризма. С Указ град Априлци е обявен за курорт от местно значение.



­­­­­­­­­­


I ЧАСТ

Стратегия и стратегическо планиране

1. Съшност и особенности на стратегическото планиране
Идеята за регионално стратегическо планиране не е нова. Чрез планиране мениждърите опитват да видят, да обхванат целия процес на развитие на пространствените структури. Познати са различни реализации на този модел: директивно индикативно, пъргаво, смесено планиране. Промените в планирането са в две направления:
Първо, изменение в съотношението между директивно планиране и икономическо регулиране.
Второ, изменение в отношението между централизъм и децентрализън и засилване степента на самоуправление.
Разработването на регионалната стратегия и приемането на стратегически решения не е просто акт, не е просто избор. Това е процес, при които всички компоненти се уточняват във взаимодействие. Различните стратегии в областа на икономиката могат да бъдат групирани по различни признаци.
Организацията на стратегическо планиране е една от най-важните фази на пранирането, за характера на динамиката на развитие.
Процесът на стратегическо планиране включва следните елементи: формулиране на целите; прогнози за външната среда; предпоставки за планиране; избор на цели за стратегическо развитие; оценка на алтернативите; разработване на стратегиите и плановете.
Качеството на всеки стратегически механизъм зависи, както от развитието на плановия процес, така и от създадената организация и информационното осигуряване.
Регионалното стратегическо планиране използва информация, която е необходима за вземането на стратегически решения за развитие на теритарията като цяло, и за развиващата се икономическа инфраструктура на тази територия.
Прилагането на единна методология при разработка на стратегията на отраслите и общините, позволява да се осигури по-високо качество на стратегическата прогноза и нейната пригодимост към изискванията на регионалната политика в макромащаб.
Стратегическите планове включват информация от основната стратегия и прогнозния фон. Основната стратегия е резултат от специфичното стратегическо изследване. Прагнозния фон представлява съвкупност от стратегии на обкръжаващата среда. По този начин стратегическото планиране може да се представи като форма на конкретизиране на научното предвиждане на пътищата за развитие и научното обосноваване на стратегическите цели.
Стратегическите планове позволяват да се набележат стратегическите цели на развитието. Тези цели са устойчиви, съответстват на определени функционални потребности и като правило имат дългосрочен характер. Използването на функционалните цели в стратегическото управление е свързано с тяхното количествено определяне, чрез целеви нормативи и целеви изисквания. На всяка функционална цел съответства широк спектър от предметни цели.
Стратегическото планиране включва изследване на стратегическите алтернативи на развитие, чиито последствия оказват влияние в течение на продължителен период от време . това налага времевият хоризонт да бъде над 5 години.
Стратегическото планиране обхваща всички нива на управление. Резултат от него са макропрогнозите, в които се отчита влиянието на редица екзогенни и ендогенни фактори и микропрогнозите, които отразяват влиянието на различните стратегически фактори върху дейноста на фирмите и регионите.
Стратегическото планиране позволява да се предвиждат позитивните и негативните изменения, да се отчетат положителните и отрицателните последствия, да се оказва активно въздействие при вземането на решения в процеса на управлението. То е свързано с решаването на стратегически проблеми.
Регионалните стратегически планове имат много широк обхват. Те имат главно ориентировъчен, оценъчен, качествен характер, което определа евристичния вид на прогнозните модели.
Методологията на стратегическото планиране изисква задължителен анализ на неопределеноста с оглед на евентуалното нейно ограничаване. Системата за стратегическо планиране осигурява разнообразно прогнозна информация с различна степен на агрегираност, която служи за определяне на макрорамката при дългосрочно планиране.
Стратегическите планове съчетават логическото и творческото мислене. Евристичните методи се използват при непълна, неточна и неясна информация за обекта на планиране. Експертните оценки представляват съвкупност от предположението, мнението и знанието на експертите от бъдещето на обекта на планиране.
Системите застратегическо планиране осигуряват множество от различни стратегии, които дават аргументирана представа за бъдещото състояние. Процесът се предхожда отизвършването на стратегически анализ. Целта на този анализ е да се разкрият общите закономерности, въз основа на които се обосновават хипотезите на бъдещите изменения.
Сложноста на стратегическото планиране произтича от, влиянието на множеството от обективни и субескивни фактови и недостатъчната информация за бъдещето.

2. Стратегии. Видове
Според характера им стратегиите са: насъпателна атака ; натиск; дезурбанизация; разделяне; урбанизация; дефанзивни;запазване на достигнатото положение.
Според обекта им стратегиите биват: градоустройствена; производсвена; социално-икономическа; структурни технологии приоритети в структурата; регионалната икономика; пазарни; организационни.
Според маниера на действие стратегиите са: свързани с промяна на организацията и статута на градовете; на общите действия; на разумноста; прехвърляне на отговорности, пестене на сили; управленчески; динамични стратегии.
Според актуалнаста им стратегиите са: стратегии за иновации и инвестиции; стратегии за сдружаване; стратегия на развитие на малки и средни предприятия; стратегия на агломериране; стратегия на поглъщане ; стратегия на сливане; стратегия на лидерство; конкурентна стратегия.
Според редица автори политиката дава главните цели, определя рамките, установява принципа, духа, философията, приоритетите, а стратегияга е система от средства, методи, способи и действия за реализация на политиката.
Важна характерестика на всяка стратегия е промяната. Тя трябвя да се очертава и постига и е съчетание между идеи и действие.
Стратегията е комплексно дело. Тя не е акт, а процес. На нея и еприсъщо движението.
При всяка стратегия е налице противник . степента на вероятност при стратегията е голяма.
Стратегияга е преди всичко наука.
Със стратегията си служат във всички области в човешкото ежедневие.



3. Регионални и общински стратегии – особености
Регионалните стратегии се разработват на макроравнище и микроравнище. Важно място в регионалното развитие заема избора на общинска стратегия. Стратегияга за регионално комплексно развитие оказва съществено влияние върху развитието на общинските дейности и основните приоритетни отрасли на регионалната икономика, разположена на територията на общината.
Основно цел на общинската стратегия е създаване на оптимални условия на живот, бит и труд на населението чрез:
Използване на природните ресурси;
Изпорзване на материалите, финансовите и кадровите ресурси.
Съчетаване развитието на отраслите на икономиката с устройването на територията;
Самият процес на стратегическите придвиждания е сложен и изисква прилагането на специфичен механизъм, условия, процедури и институционализиране.
Регионалните стратегии се разработват на :
Макроравнище, като раздели на плановете за икономическото и социалното развитие, определяне на икономическите рамки, критичните и приоритетите по региони;
Микроравнище, засягащи комплексното развитие с ясното открояване на разполагаеми ресурси, развитие на регионалната икономика, инфрактруктурата, организацията на гражданското общество, и управлението на териториалните системи.
Стратегията трябва да включва:
Общински деиности на които общината може да влияе;
Съгласуване на стратегиите с всички фирми, развиващисе на територията, групирани по отрасли независимо от характера на собсвеноста и координиране на отраслите с териториалните планове и програми;
Формиране на обща общинска стратегия, която обхваща: природния и трудов потенциал, развитието на регионалната икономика; социалната среда; инфрактруктурата; гражданското общество.
Регионалните стратегии се съобразяват с изискванията на класификацията на отраслите в системата на националните сметки. Целта е да се постигне съпоставимост при провеждане на регионалните сравнения между общините в страната и да се използват показатели,които статистиката изчислява по общини.
Необходимоста от разработване на цялостна стратегия за развитие та общината се поражда от няколко основни причини:
Съгласуване стратегическо развитие в регионален план с националната стратегия;
Ресурсно осигуряване на основните дейности финансирани от националния и общинския бюджет;
Правилна разпределение на материалите, финансови и други ресурси на територията.
Общините заедно с фирмите, развиващи се на територията поставят свои цели, но някога личните или груповите интереси могат да пренебрегнат общинскити цели и стратегии. В този случаи общинската администрация отстоява интересите на обществото и осигурява устойчиво развитието на регионалната икономика.
Вземането на стратегически решения е свързано с намирането на оптимален компромис между изискванията на икономическите, социалните и екологическите критерии и показатели между отраслите и териториите. Без силна регионална икономика, социалните проблеми не могат да бъдат решени, от една страна , а от друга – обслужващата сфера е сериозен стимул и формира условия за укрепването и оптимизирането на развитието на регионалната икономика.
Доброто познаване на стратегическото планиране се явява важно условие за просперитета и регионалното развитие на общината.
Глобалната стратегия дава основното направление за дългосрочно преспектива, а частните стратегии създават условие за решаването на конкретни проблеми и от тях в по-близък рвемеви интервал се осигурява решение на социалните и материалните итереси на общините и населението .
Дългосрочната регионална стратегия може да има времеви хоризонт до 10 – 15 години.
Регионалната стратегия трябва да е гъвкава, което означава в нея да намират отражение промените в законодателната уридба, пазарните ситуации и въздействието на външните национални и транснационални фактори.
Общата стратегия за развитие на общината като териториална система включва някои основни приоритети:
Стимулиране развитието на частния сектор и постигане на оптимално съотношение между трите вида собственост във всички сфери и дейности чрез:
Преструктуреране на регионалната икономика;
Ускоряване на решаването на селскостопанските проблеми и стимулиране на частните селски стопантва;
Засилване на интеграционните процеси;
Насърчаване на чуждестранните инвестиции;
Определяне на приоритетите по отрасли;
Борба със спекулата, корупцията и криминалната престъпност;
Стабилизиране на финансовия пазар;
Противодействие на нарастването на безработицата;
Осигуряване на условия на за развитие на свободните икономически зони и технопарковете;
Екологизация на градската среда;
Развитие на комуналната инфраструктура;
Осигуряване ускореното изграждане на транснационалните коридори;
Решаване на градоустройствените и териториално-устройствените проблеми и инжинерната инфраструктура;
Съществуват различни възможности относно алгоритъма на разработване на регионалните стратегии и програми за развитие. Някои регионални ръководство считат, че разработването начастните стратегии и програми по конкретни дейности представляват първи етап след което предстоли тяхното обвързване и координиране в една обща стратегия.
Този вариант е трудоемък и сравнително бавен в сравнение с другата възможност – първоночално да се разработи глобална стратегия като стратегическа рамка.
Втория вариант дава възможност глобалната стратегия да се обсъди с участието на широк кръг специалисти, което до голяма степен гарантира оптималния подбор на необходимите частни стратегии и тяхното обвързване в единна система.
Разработването на генерална стратегия може да стане , чрез конкурс по предварително зададени ясни критерии, а частните стратегии и програми могат да се разработят чрез възлагане на конкретни специалисти от екипа, спечелил конкурса за генерална стратегия, или отспециализирани функционални или отраслови научни звена, с участието на представители от общинското ръководство и стопанската сфера.

4. Структура на стратегиите за развитие
Структурата на Комплексния план за социално – икономическо развитие на териториалните единици зависи от държавната политика, законите и подзаконовите актове, които определят методиката по отношение на регионалното развитие. Все пак , в общи линии строежът и съдържанието на комплексния план е както следва:
Раздел І – обща оценка за развитието на териториалната система (ситуационен анализ – оценка и изводи),включва:
Данни за територията , нейното структуриране, населението и относителния му дял спрямо страната, основните трудово-демогравски параметри;
Информация за структурата на икономиката;
Оценка на жизненото равнище и състоянието на комплексното обслужване;
Глобалната стратегия, насоките и целите, които се поставят в комплексния план;
Териториалните критерии и изисквания към частните стопански организации за комплексно развитие и изграждане на териториалната система;
Определяне на приоритетните изисквания и критериите, произтичащи от транснационалните и националните планове за регионално развитие.
Раздел ІІ – Териториални баланси и нормативи. Като самостоятелни планови документи в този раздел са изложени следните баланси и нормативи:
Баланс на трудовите ресурси;
Енергиен баланс;
Баланс за земята;
Баланс на горите и зелената система като цяло;
Баланс на водите;
Баланс на строителните мощности и строителните материали;
Териториални баланси на стоковите фондове;
Баланс на паричните доходи и разходи на населението;
Баланс на работните места;
Балансова разработка на комплекса.
Балансите се разработват за дълаг период от време , тъй като се използват от останалите планове с различни оперативни периоди като главно средство за действие и за оптимизиране използването на ресурсите.
Раздел ІІІ – Техническо и технологично обновление на производството и преструктурирането на икономиката. Тук се разглеждат:
Измененията и осигуряването на качествено нов разтеж на икономиката на базата на внедряването на модерни технологии;
Усъваршенстването на отрасловата и продуктовата структура;
Участие в териториалното и международното разделение на труда и интеграция в Европейските регионални структури;
Електронизация, автоматизация и роботизация на производството, дейностите и услугите;
Усвояване на нови суровини и материали;
Развитие на нови производства и дейности и закриване на морално и физически остарели, замърсяващи отрасли;
Внедряване на нови технологии, машини и съоръжения;
Развитие на инжинерната инфраструктура на ново технологично равнище.
Раздел ІV – Икономическо развитие и териториално разположение на производителните сили. В раздела се очертават основните пропорции и темповете на развитие по отделни отрасли и дейности, структурирани , както следва:
Общо равитие на икономиката по основни показатели;
Планиране и прогнозиране по система от показатели;
Социално развитие – икономика на социалната сфера;
Показатели за ефективност.
Раздел V – Социално развитие и повишаване жизненото равнище на населението. Основни цели на този раздел е постигането на максимална съгласуваност между икономеческите и социалните цели в стопанската организация, трудовия колектив и териториалната единица. Затова тук намират място показателите , характеризиращи населението и трудовите ресурси, а именно:
Демогравска харектеристика на населението;
Интензивност на вътрешномиграционните процеси;
Урбанизацията на териториалната концентрация на населението – структура на населението - градско, селско;
Концентрацията и открояването на силно урбанизираните структуре и оценка на условията на живот;
Структура на населението;
Образование и квалификационно равнище;
Семейства;
Икономическа структура и подход по социални групи на населението, прогресивни изменения на структурата на икономически активните лица по сфери и отрасли на градското стопанство.
Раздел VІ - опазване и възтановяване на природната среда и поддържане на екологичното равновесие – този раздел има следната структура:
Мероприятия за прекратяване и ограничаване на вредното въздействие на промишлеността , селското стопанство, строителството и останалите отрасли и дейности върху въздуха, земята и водата;
Решаване на въпроса с битовите отпадъци;
Система за финансиране на дейностите;
Система за контрол на реализацията.
Раздел VІІ – Капитални вложения и строително програма на територията. С този раздел се решават няколко основни проблема:
Усъваршенстване структурата на икономиката;
Териториалната организация на отделните отрасли от материалното производство и градообслужващата сфера;
Успоредно повишаване на икономическата ефективност и подобряване на социалните, градоустройствените, културните и демографските показатели на териториите.
Раздел VІІІ - финансово осигуряване на плана за комплексно социално – икономическо развитие. Този раздел съдържа :
Проект на местен бюджет – приходи и разходи, начини за балансиране на бюджета;
Инвестиции и източници за формиране на инвестиционни и социални фондове;
Извънбюджетни сметки;
Управление на общинската собственост;
Нетрадиционни форми за осигуряване на финансови източници: емитиране на акции, кредити, международно финансиране.






II ЧАСТ

Стратегия на Община Априлци.

Въведение

Община Априлци се намира в слънчева котловина в сърцето на Централна Стара планина, в подножието на северните и склонове. Най-голямото очарование на общината е природата. В съседство е Национален парк “Централен балкан” с резервата “Северен Джандем. Съчетанието на слънце, изключително чист въздух, красота на природата, липсата на замърсители на въздуха, водата и почвата, наличието на многобройна база за живеене, отдих, туризъм и развлечения, стотици вили и къщи за почивка създават чудесни условия за целогодишен отдих и туризъм. Налице са също така подходящи условия за развитето на бизнеса.
Общината е разположена на територия от 238 кв. км.Климатът е типично умерено континентален, със сравнително мека зима и прохладно лято.
Админстративен център на общината е гр. Априлци. Той се състои от четири квартала (бивши села) – Ново село (център на града), Видима, Зла река и Острец. Една от характерните особенности на града, е че е разположен на 12 км. по протежението на долините на реките “Видима”, “Острешка” и “Зла река”. Общината е съставена от 4 населени места: град Априлци и 3 села - Велчево, Драшкова поляна и Скандалото.
На територията на общината има сравнително добре развита инфраструктура – транспортна, комуникационна и социална. Общината разполага със значителна материално-техническа база и условия за живеене, отдих, туризъм , бизнес (предимно малки и средни предприятия) и др. На територията на общината функционират: над 200 малки и средни предприятия представители на редица отрасли и подотрасли на икономиката; поделения на някой държавни институции; финансови институции като банки, застрахователни компании и пр . Неправителствения организации на настоящия етап са сравнително по-слабо представени.
Община Априлци се намира в Област с административен център гр. Ловеч и е включена в Северен Централен Район за Планиране (СЦРП).
Постоянното население на общината е около 4 хил. души. По данни от края на 2003 г. то е 3908 души. Гъстотата на населението е 16.40 души на кв. км. Това е една от най-ниската гъстоти на населението в Ловешка област и значително по-ниста от тази за страната (70,28).







Общи изисквания

Стратегията за развитие на общината е основен инструмент за формирането на цялостна, дългосрочно ориентирана и ресурсно насочена политика на общинско развитие, основана на балансиране на интереси и приоритети. Необходимостта от такава политика не се поставя под съмнение. Тя се обуславя от това, че слабото социално-икономическо развитие поражда социални, политически и икономически проблеми, че общинската икономика е зависима от редица фактори и че само пазарните сили не могат да осигурят балансирано общинско развитие. От друга страна, актуализацията на стратегията е отговор на изискванията, свързани с присъединяването на България към Европейския съюз в областта на регионалната политика, социално-икономическото сближаване и с възможностите за използване на предприсъединителните инструменти на Европейския съюз и другите донори.
Общинската стратеги и план за развитие са съвкупност от проекти и планове, разработвани въз основа на правила, принципи, цели и приоритети. Стратегията и плана за развитие отразяват инициативата на местните власти, неправителствения сектор и всички други значими партньори в общинското развитие. Общинската стратегия за развитие не е план за всичко, което става (и се предвижда) на територията на Общината. Тя не е и териториална проекция на секторните (ведомствените) стратегии, програми и планове, макар че между тях съществува взаимна връзка и че в стратегията са включени редица проекти с местно значение, които имат изразено въздействие върху общинското развитие. Общинската стратегия за развитие не е и план, въз основа на който да става финансирането на общината. Тя търси преди всичко решаване на приоритетни проблеми на развитието с общинско значение.
Основната функция на Общинската стратегия за развитие е да подчини инициативите на местно ниво и на централните ведомства на една обща логика (стратегия) и последователност на осъществяване, която да осигури мобилизиране и пълноценно използване на ресурсите на всички равнища.
Общинската стратегия позволява да се очертаят стратегическите насоки за развитие на общинско ниво за сравнително продължителен период да ги актуализира в зависимост от новата среда и изисквания. Чрез годишните предложения и предвидената процедура за мониторинг и актуализация тя се свързва с възможностите за финансиране от бюджета и от други източници в краткосрочен и дългосрочен аспект. Това определя различните изисквания към степента на детайлност и финансово обвързване на предложенията за първата и за следващите години на стратегията.
Стратегията за развитие на общината е основен инструмент за формирането на цялостна, дългосрочно ориентирана и ресурсно насочена политика на общинско развитие, основана на балансиране на интереси и приоритети. Необходимостта от такава политика не се поставя под съмнение.Тя се обуславя от това, че слабото социално-икономическо развитие поражда социални, политически и икономически проблеми, че общинската икономика е зависима от редица фактори и че само пазарните сили не могат да осигурят балансирано общинско развитие. От друга страна, актуализацията на стратегията е отговор на изискванията, свързани с присъединяването на България към Европейския съюз в областта на регионалната политика, социално-икономическото сближаване и с възможностите за използване на предприсъединителните инструменти на Европейския съюз и другите донори..
Общинската стратеги и план за развитие са съвкупност от проекти и планове, разработвани въз основа на правила, принципи, цели и приоритети. Стратегията и плана за развитие отразяват инициативата на местните власти, неправителствения сектор и всички други значими партньори в общинското развитие. Общинската стратегия за развитие не е план за всичко, което става (и се предвижда) на територията на Общината. Тя не е и териториална проекция на секторните (ведомствените) стратегии, програми и планове, макар че между тях съществува взаимна връзка и че в стратегията са включени редица проекти с местно значение, които имат изразено въздействие върху общинското развитие. Общинската стратегия за развитие не е и план, въз основа на който да става финансирането на общината. Тя търси преди всичко решаване на приоритетни проблеми на развитието с общинско значение.

ІІІ. ЧАСТ
АНАЛИЗ НА СЪСТОЯНИЕТО ( ОБЩА ЧАСТ )




Анализите от периода 2000 - 2007 г., в т.ч. и специално осъществените във връзка с изготвянето на актуализацията на общинската стратегия на развитие, очертават редица проблеми и тенденции в общинското развитие, свързани с присъединяването на страната в Европейския съюз.
С настоящото вече членство на Република България към Европейския съюз се налага тази стратегия да бъде актуализирана със съответните планове и проекти за общинско развитие, тяхното съдържание и ресурсното им осигуряване.
- собствените приходи в общинските бюджети на един жител, които могат да се използват освен като косвен измерител за богатството и нивото на развитие, така и като индикатор за възможностите за финансиране на мерки в областта на общинското развитие;
- обобщения измерител за качеството на живот - индекс за човешко развитие. Индикатор за адаптивността на общината към променящите се изисквания за икономическа дейност са разпределението на вътрешните и чуждестранните инвестиции, степента на навлизане на частния сектор, развитието на малки и средни предприятия, структурата на общинската икономика.
Твърде важни за общинското социално-икономическо развитие са:
- адаптирането на общинските структури към новите условия. Задачата е Общината да бъде територия с повишена инвестиционна атрактивност, с по-големи възможности за развитие на предприемачество поради засилване на ролята на фактори като местоположение и икономическо многообразие на пространството. Важното е да се постигне социално- икономическо развитие, да се преодолеят трудностите по отношение на заетостта, доходите, производствената, техническата, социалната и пазарната инфраструктура.
- навлизането на частния сектор с по-висока ефективност в икономиката. Различната степен на ефективност от навлизане на частния сектор в икономиката е свързана с различната степен на влияние на кризисните явления върху структурата на общинската икономика, с различията във възможностите и в мащабите на местната инициатива за развитие на частна стопанска дейност и привличане на частни инвестиции и не на последно място - с различната скорост на приватизация в отделните стопански сектори и нееднозначни резултати от нея;
- преките чуждестранни инвестиции. Те са индикаторът, отчитащ възможностите на Общината за външно финансиране.
Един от основните фактори, генериращи проблеми е отрасловата структура на икономиката. Общината е засегната, тъй като е била доминирана от отрасли, свързани със сравнително по-големи предприятия, чието ликвидиране или ограничаване на дейността им води до рязко повишаване на безработицата.
Съществено значение за решаване на проблемите със заетостта и промяна на икономическата структура има развитието на малки и средни предприятия. Макар и да не може да се очаква тези предприятия да поемат изцяло нарастващия брой безработни, те могат да смекчат съществено острите проблеми.
Структурната реформа в икономиката има диференциран ефект. Тя води до появата на някои горещи точки (ареали) на концентрация на социални проблеми. Това е свързано равнището на безработица в резултат на закриване доминиращи в миналото в икономическата структура предприятия. Сходен ефект има и реформата в социалната сфера, като той се съпътства и от ограничаване на достъпа до социални услуги в някои части от територията на общината – малките населени места
Демографските проблеми имат силно изразена проява:
- в общината се регистрира отрицателен естествен прираст. Наблюдава се емиграция, преобладаващата част от които са младо население. Налице е сериозно застаряване на населението. На фона на бързото намаляване на общия брой на населението в Общината, протичащите през последните няколко десетки години демографски процеси (отрицателен естествен прираст, миграция и емиграция) водят до обезлюдяване.
- гъстотата на населението е с изявено намаляване. Нето миграцията е индикатор за условията на живот и за привлекателността на територията.
Определянето на целите, стратегията и приоритетите на политиката на Общинското развитие изисква да се отчетат не само проблемите на териториалната структура, но и да се оцени мястото на Общината в по-широк регионален контекст. Дори и едно най-грубо сравнение показва, че общината в редица аспекти има множество силни страни и възможности, но трябва да реши редица проблеми свързани със стандартите във връзка с членството на станата в Европейския съюз.
















SWOT анализ – силни и слаби страни, възможности и заплахи

Силни страни

Уникална по своята красота природа. Изключително чист въздух. Екологично чисти води и почви. Защитени територии от национално и международно значение
Благоприятно географско положение
Сравнително добре изградена транспортна инфраструктура
Разнообразни природни ресурси за развитие на туризма, индустрията, овощарството, животновъдството и др.
Наличието на съществуваща база и изграждане на нова за развитие на туризма, индустрията, овощарството, животновъдството и др.
Малки и средни предприятия
Природни забележителности от местно и национално значение
Благоприятни климатични условия
Професионална гимназия по туризъм и в най-близката община - Институт за планинско животновъдство и земеделие
Традиции и развитие в ягодоплодни култури и трайни насаждения
Съхранено културно-историческо наследство – история, архитектура, обичаи, фолклор, занаяти
Балансирана селищна мрежа
Сравнтелно добре изградена хидрографска мрежа със значителни водни количества
Липсата на химически замърсени земи (територията на общината е подходяща за производство на екологично чиста продукция)
Традиции в туризма, в селското стопанство, в някой отрасли на промишлеността и др.
Други силни страни

Слаби страни

Демографски срив, застаряване на населението, емиграция и риск от обезлюдяване
Недовършен външен водопровод, силно амортизирана вътрешна водопроводна мрежа, нуждаещи се от ремонт пътища, нуждаеща се от модернизация съобщителна и енергийна мрежа и др.
Нерешени проблеми с твърдите битови отпадъци, строителните отпадъци и др.
Липсата на изградена канализационна мрежа и пречиствателни станции за отпадни води
Сравнително слаба връзка бизнес-наука-образование
Сравнително нисък жизнен стандарт
Срив в селското стопанство. Влошено състояние на трайните насаждения. Криза в животновъдството – значително намаляване броя на животните, увеличаване на заболеваемостта, недостатъчна селекция и внасяне на устойчиви породи, издребняване отглеждането до домашни условия, проблеми с изкупуването на селскостопанска продукция и др.
Спад в индустрията и пр.
В редица случай , ограничена, остаряла и неразвита бизнес инфраструктура и физическа база за индустриално развитие и привличане на нови инвестиции
Сравнително ниски равнища на икономическа активност, заетост и мобилност на работната сила
Наличие на уязвими групи на пазара на труда
Сравнително слаба професионална адаптивност и професионална квалификация, несъответстваща на изискванията на пазара на труда и на съвременния бизнес
Незадоволително развитие на някои от социалните инфраструктура и услуги
Недостатъчен институционален капацитет и ограничени финансови възможности за усвояване на средствата от ЕС
Други слаби страни



Възможности

Присъединяване към Европейския съюз и използване на неговите фондове
Подобряване на средата за развитие на малките и средните предприятия (МСП)
Държавна политика за изграждане на важни инфраструктурни обекти
Използване ресурса на природното, историческо наследство и културата за устойчиво развитие
Разширен достъп на българските производители до пазара на ЕС
Подобряване на конкурентноспособността и повишаване адаптивността на работната сила
Повишено търсене на алтернативни видове туризъм
Различни форми на производствено коопериране и сътрудничество (клъстери, публично-частно партньорство и др.)
Повишено търсене на земя
Увеличено търсене на екологични продукти
Други силни страни

Заплахи


Задълбочаване на демографските тенденции и емиграция на млади, висококвалифицирани кадри
Нерешаване на ключови инфраструктурни проблеми
Силен конкурентен натиск върху местния бизнес след присъединяване към ЕС
Недостиг на публични инвестиции в инфраструктурата
Изоставане в научната и развойна дейност
Липса на интерес за публично- частни партньорства
Ограничена децентрализация на местното самоуправление
Неспазване сроковете за покриване изискванията на пазара на ЕС от отделни земеделски производители и преработватели
Недостатъчна държавна политика, насочена към социално уязвими групи
Други заплахи


Визия


Хората в общината се стремят към бъдеще, когато природните богатства на общината / изключително красива природа, климат,води, гори, земеделска земя за трайни насаждения и др., мери, пасища, ливади и т.н./ ще бъдат използвани по най-разумен и ефективен начин, за осигуряване поминъка и просперитета на всички жители на този древен край в сърцето на Стара планина.
За тях промяната към по-добър живот е свързана с удовлетворяване на съществуващите потребности от работни места, храна, здравословни условия на живот, труд и отдих, образование, култура и личностна реализация. Своето хармонично развитие те виждат в съхраняването на природата и биологичното разнообразие, на горите, развитието на екологично чисто селско стопанство, незамърсяваща индустрия, туризма, в съвременните транспортни връзки и комуникации, по-широко отваряне към съседните общини и области, международно сътрудничество, запазване на своята идентичност на традициите, занаятите и др. Те са убедени, че трябва да съхранят специфичния и индивидуален характер на община Априлци и нейния природно-екологичен и духовно-културен потенциал и да го използват като основен фактор за бъдещо устойчиво развитие и просперитет.


Визията на общината е:







Главна стратегическа цел:





Смисълът на стратегическите цели е:

Доближаване до средните равнища на развитие на регионите в ЕС чрез пълноценно използване на съществуващите ресурси и привличане на инвестиции за развитието на общината
Развитие на сътрудничество и партньорство на общината с други общини, ведомства и организации с цел сближаване и повишаване качеството на живот.














АНАЛИЗ НА СИТУАЦИЯТА



Анализът на ситуацията в общината е направен по отделни сектори, като е разделен на следните основни секторни части:
1. Стопански сектор – развитие на бизнеса, промишлеността, селското стопанство и др.
2. Човешки ресурси
3. Инфраструктурно развитие и опазване на околната среда.
Анализът на основните сектори е структуриран посредством индентифициране към всеки от секторните сфери.
В стопански сектор – развитие на бизнеса, промишлеността, селското стопанство и др.са разгледани редица сфери, основните от които са: малък и среден бизнес; промишленост; сектори на услугите; научни изследвания и технологии и редица други.
В сектор човешки ресурси са включени следните основни сфери: заетост; безработица; работна сил; , образование; професионално обучение; повишаване на квалификацията и преквалификаци; спорт и други.
В сектор инфраструктурно развитие и опазване на околната среда са включени следните основни сфери: общинска пътна мрежа; телекомуникации; енергоснабдяване; водоснабдяване; канализация; топлофикация; замърсяване на въздуха; третиране на твърди битови отпадъци; жилища; социална инфраструктура; обществени места за отдих и прочие.
Анализът започва за всеки отделен сектор по сфери, предлагайки кратко резюме, в което се подчертава мястото и ролята на сектора и сферата в развитието на общината, посочват се характерните тенденции и проблеми за сектора, в т.ч. по сфери.
Географска характеристика на общината, предоставяща информация относно местонахождението, граници с други общини, релеф, природни ресурси, почвено плодородие, основни населени места, население и други важни за общината факти.




РАЗДЕЛ І
Стопански сектор – развитие на бизнеса, промишлеността, селкото стопанство и др.


Бизнес

На територията на общината функционират около 200 малки и средни предприятия. Няма функциониращи големи предприятия. Малките и средните предприятия са един от факторите за постигане на икономически растеж. Тази им роля е логично следствие от потенциалните възможности за нарастване на тяхната резултативност, мобилност и конкурентноспособност в динамичните пазарни условия. Развитието на този тип предприятия в общинската икономика се превръща в един от важните сигменти на структурната реформа. Това се отнася не само за сферата на търговията и услугите, но и за почти всички отрасли на материалното производство и услугите.
Основен генератор на работни места и доходи в сегашните условия в обищината е частния сектор и звената, финансирани от общината и държавата. Частният сектор включва над 180 пазарни структури и техните организации като: търговски дружества, еднолични търговци, предприемачи, земеделски стопани и др.; банки; други структури свързани с бизнеса и т.н. Общественият сектор включва над 20 структури: органите на местното самоуправление, образователните, културните, социалните, религиозните и други организации; неправителствените организации и т.н.
Промените в икономическата структура на общината в сравнение с началото на прехода към пазарна икономика са съществени. Икономиката на общината е преструктурирана от предишната организация на държавни и кооперативни предприятия в частни фирми, но в значително намалени мащаби.
Делът на малките и средните предприятия е структуро определящ за икономическото развитие на общината. Обществения сектор е структуро определящ преди всичко за образователните, културните и социални отрасли и дейности.
Развитието на малките и средни предприятия в общината е съпроводено с немалко и в повечето случай нелеки за решаване проблеми. Една част от тях е продиктувана от поведението на държавата спрямо този тип стопански структури. Други са породени от размера и особенностите на самите предприятия. Важно значение играе Законът за малките и средни предприятия и нормативната уредба във връзка с тази дейност. Много важен въпрос е достъпът до кредити. Особен проблем е осигуряване на достъп до вътрешен и външен пазар. Сравнително труден е моментът с европеизацията и глобализацията на тези предприятия. В това отношение трябва да се търсят възможности за установяване на връзки с евентуални бизнес пратньори, подпомагане на директи контакти чрез програми за партьорства и др. Друг съществен проблем е управлението на малките и средни предприятия. На практика то се осъществява предимно върху основата на лични контакти и ентусиазма на собствениците. Успешното управление изисква обаче управленска подготовка, умение да се съвместяват инженерно-технически и управленски функции, да се съчетават опита на производственика, икономиста, администратора и др. Непретижаването на тези качества са една от най-честите причини за негативните резултати на техните предприятия. За да се реши този проблем наложително е да се изградят консултански и информационни звена, бизнес центрове и др.
Ролята на малките и средни предприятия за развитието на общината е безспорна. За да се разшири и затвърди приносът им обаче, трябва непрекъснато да се търсят възможности за своевременното решаване на възникналите проблеми, свързани с дейността на тези предприятия. Успоредно с това следва да се осигури технико-технологично и продуктивно развитие на този тип структури, да се обосноват и приложат съвременни организацинни форми на производство и труд и ефективни системи в областта на маркетинга и рекламата. Също така нужно е създаването на подходящи условия за асоцииране (сдружаване) на тези предприятия с цел защита на икономическите си интереси и др.




2. Икономика
В икономическото си развитие общината като цяло следва тенденциите и решава проблеми, аналогични на проблемите в икономическото развитие на страната:
Все още не е създадена устойчива икономическа среда;
Икономическото преструктуриране все още не може да компенсира значителния спад на икономиката на общината;
Разликите в социално-икономическите характеристики между града и селата нарастват;
Развитието на бизнеса все още не носи съществен социално-икономически напредък в общината;
Прилагането на технически иновации е на сравнително ниско равнище;
Продукцията произвеждана на територията на общината в повечето случай е със сравнително ниска конкурентноспособност;
Качеството на работната сила е сравнително ниско.

3. Селско стопанство
Отрасловата структура на селското стопанство в общината включва предимно следните отрасли и подотрасли: комбинирани растително-животновъдни частни стопанства; отглеждане на дребен рогат добитък; отглеждане на едър рогат добитък и др.

4.Търговия и услуги

Обектите в отраслите и подотраслите в областта на търговията и услугите в общината са предимно магазините на Районната потребителна кооперация във всеки квартал на града, в селата и в някой махали, десетките еднолични търговци, част от които наемат персонал, малките семейни фирми с по един или двама работника, като в редица случай те са от домакинството и др.
Търговските обекти се намират предимно в помещения на Районната потребителна кооперация, в собствени жилищни сгради, в помещения под наем, отделни търговски постройки и др. Те са позиционирани преди всичко в центровете на кварталите на града и селата, в някои от махалите и на други места.
На територията на общината действат над 50 обекта с предмет на дейност търговия и услуги. Сред основните отрасли и подотрасли в областта на търговията са: търговия на дребно в неспециализирани магазини предимно с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия; търговия на едро и дребно със строителни материали и санитарно оборудване; търговия на дребно в специализирани магазини с железария, бои, плоско стъкло, огледала и др.; търговия на дребно в неспециализирани магазини предимно с хляб, хлебни изделия, захар и сладкарски изделия; търговия на едро и дребно със зърно, семена и фуражи; търговия на едро и дребно с течни и газообразни горива и техните производствени продукти; търговия на дребно с автомобилни горива и смазочни материали; търговия на дребно в специализирани магазини с фармацефтични стоки; търговия на едро и дребно в специализирани магазини с алкохол и безалкохолни напитки; търговия на дребно в неспециализирани магазини с разнообразни стоки; търговия на дребно с употребявани стоки; търговия на дребно с плодове и зеленчуци; търговия на дребно с месо и местни продукти; друга търговия на едро и дребно; неделен пазар; други услуги на населението и т.н.
В гр. Априлци са съсредоточени по-голямата част от магазините и павилионите и по - малко в селата. Неравномерното разпределение на търговските обекти по населени места и квартали се обуславя от числеността на постоянното населението, временно пребиваващите във своите вили и къщи за почивка, броя на туристите, финансовите възможности на собствениците на търговски обекти, подходящото местонахождение на обекта, възможностите или невъзможностите да бъде обезпечено такова, търговска активност и други фактори.
Размерът на реализираните продажби зависи от покупателната способност на постоянното населението, временно пребиваващите в своите вили и къщи за почивка, туристопотокът в общината и други фактори. Поради сравнително високите на територията на общината цени на редица от стоките, някой от временно прибиваващите от по-големите градове извършват покупките си в тях, тъй като там се предлагат по-голямо разнообразие от стоки на приемливи цени.





5. Туризъм

Преди прехода към пазарна икономика на територията на общинат са изградени десетки почивни станции на тогавашните държавни, кооперативни и други структури, пионерски лагери, хижи и др. Те са осигурявали над 2 хил. места, в т.ч. за учениците – в пионерските лагери, за работещите в предприятията собственици на базите, за туристите – в хижите и др. По местонахождение те са позиционирини неравномерно - основно в кварталите Видима, Острец и Ново село, останалите – в кв. Зла река, с. Велчево, с. Скандалото и др. Всички почивни станции, пионерски лагери и хижи за са били масово посещавани.
Преходът към пазарна икономика много динамично изменя старото положение. Основната част от тогавашните почивни бази са приватизирани. Продаденен е сградния фонд на новите собственици, а инвентара на различни купувачи. Новите собственици водят различна политика. Най-благоприятната за развитието на общината е на тези собственици, които извършват реконструкция и модернизация на съществуващата база и я превръщат в съответствие с новите изисквания. Повечето от тези собственци не само подобряват съществуващата база, но в прилежащата и територия изграждат нови обекти като плувни басейни, кафета и др., облагородяват зелените площи и т.н.. Други собственици оставиха базите, така както са ги купили, както се казва “замразиха” без да извършват ремонти, без да функционират, без публично да заявяват бъдещото им намерение. След тази изчакваща досега позиция, твърде важно е накъде ще се насочат усилията. Благоприятният вариант за общината е реконструкция и модернизация, а песимистичния – да бъде оставена на самотек да се руши и т.н. По отношението на хижите също има различни подходи. За туристическия комплекс хижа “Плевен” има мащабни планове за бъдещето му развитие като изграждане на седалковия пътнически лифт от местността “Мазането” до хижа “Плевен” , по нататъшно развитие на ски-писти, ски влекове и много други. Важно значение се предава и на партньорството с Дирекция “Национален парк “Централен Балкан” и др. Някой от хижите бяха отдадени под наем. Наемаелите проявяват различни подходи. Едни изоставиха базата която постепенно започва да се руши, не извършват ремонт, не поддъжат прилежащата територия, не осигуряват нейното функциониране. Други – взеха под наем базата с едни цели, а я използват не по предназначение, за което се водят съдебни спорове между собственика и наемателя. Един от пионерските лагери е предоставен на общината за разпореждане и стопанисване. За другите не са заявени публично намеренията. В резулат на настъпилите промени значително намаля броя на леглата. В същото време има значителен брой сграден фонд, който може да се реконстроира и модернизира, с което ще се увеличи броя на легловия фонд. Значителното увеличаване на легловия фонд се очаква след постепенното пускане в експлотация на новостроящите се туристически обекти. Има също така сграден фонд, започнат да се строи в миналото, но недовършен.
В условията на пазарна икономика се създадоха някой нови туристически обекти. Едни от тях са ново строителство – “на зелена поляна”. Други са в съществащи както стари, така и нови къщи – след извършен ремонт и оборудване. Продадените сгради: в някой сучай се превърнаха отговарящи на съвременните изисквания бази, търсени от туристите и увеличаващи туристопокока. Други – замразени. Трети – с неизвество бъдеще. В последните няколко години активно се строи нова туристическа база. Очаква се този процес да продължи. В резултат на извършените промени, туристическата база в общината е преструктурирана от предишната организация на ведомствена база в повечето случай в частна. Общинска собственост са само хижа “Видима” и бившия пионерски лагер в с. Скандалото. Някой от ведомствата съхраняват базата си и я доразвиват. В резултат на настъпилите промени намаля броя на ведомствения туризъм. Ликвидираха се ученическите лагери, а част от този туристопоток посещава туристическите обекти на общината на частни начала.
Броят на заетите в туризма след прехода към пазарна икономика е по - малък от този преди прехода, но се очертава тенденцията той да се увеличава значително. Анализът позава, че темпът на намалението на броя на заетите в туризма е значително по – малък, отколкото в другите отрасли на икономиката на общината. Един от въпросите, който следва да намери решение в недалечното бъдеще е решаване “съдбата” на бившия сграден фонд на туризма, който е “замразен”.
В новите икономически условия, туризма е един от структуро определящите отрасли в общината. Една от характерните особенности на развитието на туризма, че новите туристически обекти и реконстроираните стари, са на качествено ново равнище, отговярящо на съвременните изисквания. Коренна е разликата между сегашните реконстроирани и модернизирани стари бивши почивни станции и тяхното състояние в недалечното минало. Това е много благоприятна политика и среда за увеличаване на туристопотока.
Над 20 са категоризираните обекта (места) за настаняване с над 400 легла. Около 30 са заведенията за хранене и развлечения. Над 50 са обектите с предмет на дейност търговия и услуги и т.н. Една от характерните и отличителни особенности на общината е, че на нейната територия активно се строят вили и къщи за почивка от сравнително заможни лица с постоянно местоживеене в други общини, главно от по-големите населени места или с по-лоша околна среда. Това променя облика на Априлци, контингента на временно присъстващите, разширява рекламата за общината, довежда до нови контакти, създава нова бизнес среда др.
Изключително красивата природа, близостта до Национален парк “Централен Балкан”, наличието на значителна материално-техническа база и редица други фактори благоприятстват развитието на туризма в общината. Те определят и основните видове туризъм, който да се развива в общината – ваканционен, екологичен, здравен, селски, конгресен, ловен и други видове и форми туризъм. Априлци все повече се превръща като изключително подходящо място за отдих, туризъм и бизнес.
Анализът на социално-икономическото развитие на общината показва, в Стратегията, Общинския план и Програмата за реализирането му, на туризма се предава първостепенно значение. Наблюдава се тенденция към значително нарастване на неговата роля за социално-икономическото стабилизиране и развитие на общината. По сравнение с годините преди прехода, поради значителния срив в селското стопанство и намаляване капацитета на индустрията, относителният дял на заетите и приходите от туризма в общата икономическа структура на общината нараства. Неговото настоящо развитие е свързано преди всичко с вътрешния туризъм. За в бъдеще важна роля се отделя на развитието на международния туризъм. Очакванията са в посока развитие както на вътрешният, така и на международния туризъм. Като се отчита изключителната важност на туризма, в общината има разработени отделни Стратегия и Програма за развитие на туризма на територията на общината, като разширение и обогатяване на общата стратегия, плана и програмата за развитието на общината.
Туризмът е силно динамичен отрасъл. През последните няколко години в общината се създават и оползотворяват редица обективни и субективни предпоставки, които в бъдеще могат съществено да повишат ролята на туризма в развитието на общината и все повече да го утвърждават като приоритетен отрасъл. Освен реконстрираната стара база и строителството на нова база с бързи темпове, умело се използват природните дадености (уникална по своята красота природа), набира се опит по разработването и защитаването на проекти в областта на туризма с оглед получаване на външно финансиране. Няколко частни фирми вече получиха такова. Общинска администрация също се включва активно в това направление. По Програма ФАР – Българският екотуризъм през 2004 г. общината спечели с разработения от нея в партньорството с Национален парк “Централен Балкан“ екопроект “Слънчева котловина в сърцето на Балкана”. Същият възлиза на 132 хил. евро и е финансиран от програма ФАР. В момента той е в процес на реализация. Увеличават се инициативите на общината, бизнеса и НПО за привличане на допълнителни инвестиции за разширяване на предлагането и търсенето на туристически продукти и т.н.
Община Априлци е една от водещите общини в Ловешка област по отношение на по-нататъшното туристическо развитие. Съществуването на Национален парк "Централен Балкан" е силно предизвикателство за търсенето на нов поглед към природната среда и развитието на туризма. В плана за управление на парка са включени програми, ориентирани към развитието на екологичен туризъм, а не само забранителни и други разпоредби.
С околната си среда, красивата си природа, величествени пейзажи, буйни реки и водопади, пропасти и вековни гори, планината на територията на общината е притегателен център за всеки. Тя създава прекрасни условия за развитието на всички видове природосъобразен туризъм. В зависимост от интереса си туристите могат да посетят местни исторически места, забележителности и паметници, манастира и църкви, етнографската и музейна сбирки, традиционни общински и фолклорни празници и др.
Партньорството на общината с Местното туристическо сдружение, на което общината е член, също създават условия за търсенето на нови подходи в организацията и управлението на туризма. Сдружението е включено в Регионалната туристическа асоциация "Стара планина". Важна роля за популяризиране на Априлци и провеждане на множество културни и туристически мероприятия има Тур Клуб РеМарк.
Между Областен управител на област Ловеч, кметовете на общините Априлци, Тетевен, Троян и Сдружение с нестопанска цел Тур Клуб РеМарк е подписано Споразумение за обединяване усилията в областта на туризма чрез единен туристически регион БАЛКАНИЯ и общ туристически продукт "Манастирски ЕкоТур в сърцето на България".
За в бъдеще, политиката на община е насочена към изграждане на нова, развитие и поддържане на туристическа инфраструктура. В тази връзка общината работи в различни направления, основните от които са: играждане на голф игрище и съпътстваща инфраструктура; реализиране на проекта по програма ФАР “Слънчева котловина в сърцето на Балкана”; изграждане на пътнически лифт до хижа “Плевен”; доразвитие на проекта “Мандра за производство на екологично чисти млечни изделия по стара технология”; изграждане на екопътеки, места за къмпинг и краткотраен отдих; идеен прект “Изграждане на пътнически лифт от местността “Попова стружна” до хижа “Тъжа”; по-нататъшно развитие на туристическия високопланински комплекс хижа ”Плевен”; по-нататъшно развитие на туристическия високопланински комплекс хижа ”Тъжа”; развитието на единен туристически регион “Балкания” включващ общините Априлци, Троян и Тетевен; реализирането на общ туристически продукт “Манстирски ЕкоТур в сърцето на България; провеждане на туристически походи; съдействие от Общината на туристическите сдружения и НПО; представяне на общината на туристически борси; създаване на интернет страница; други идейни проекти за изграждане на нова, развитие и поддържане на туристическа инфраструктура; съвместна работа с Дирекция “Национален план “Централен Балкан”” в различни направления: реализиране на проекта “Слънчева котловина в сърцето на Балкана”; изграждане на специализирани туристически маршрути; създаване на посетителски демонстрационен център; управление на отпадните води на “Бъзов дял”; създаване на експозиция за парка в гр. Априлци; оформяне на информационно табло на парка в централната част на гр. Априлци; поддържане на туристически маршрути и обекти; информационно партньорство и редица други; съвместна работа с Местното туристическо сдружение, ТурКлуб РеМарк, с Държавна дивичовъдна станция по отношение на ловния туризъм, риболова, горското стопанство и т.н. други ведомства и организации, с ръководството на Политехническа гимназия по туризъм и мениджърите на туристическите обекти за осигуряване качеството на предлаганите туристически услуги и много други.
Анализът на състоянието и дейността на туристическите предприятия в общината показва:
в общината има добре изградена материално-техническа база за развитието на туризма;
голяма част от тази база са реконстроиранани и модернизирани бивши ведомствени почивни станции и стари къщи;
изградени са редица нови туристически обекти, отговарящи на съвременните изиквания;
очертава се тенденцията на интензивно строителство на нова туристическа база
извършено е преструктуриране на туристическата собственост от бивша държавна и кооперативна в повечето случай в частна, малка част продължава да е ведомствена, а 2 обекта са собственост на общината;
съществуват значителен брой бивши туристически обекти (ведомствени почивни бази, пионерски лагери, хижа и др.) които са “замразени”. Насоката на тяхното бъдещо развитие е важно за общината. Техните собственици не са публично разкрили бъдещите си намерения.
активно се строят вили и къщи за почивка на територията на общината от лица с постоянно местоживеене в други общини, главно от по-големите или с по-лоша околна среда населени места
реализират се редица проекти в областта на развитието на туризма
само някой от местата за настаняване в общината към настоящия момент със своето обзавеждане и предлагани продукти все още не са пригодни за високите изисквания на пазара;
Прочетено: 1108 пъти
Изображение
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 295294
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 365053
Местоположение: Somewhere In Time

Re: Стратегия на Община Априлци, Област Ловеч

Мнение от Mozo »

ноу-хауто на собствениците и персонала в някой аспекти на ръководството и организацията на фирмите е недостатъчно;
очаква се местното туристическо сдружение все повече да допринася за туристическото развитие;
туристическият маркетинг и реклама в общината се нуждаят от по-нататъшно развитие и др.;
община Априлци се превръща все повече в изключително привлекателно място за отдих, бизнес и туризъм.
наред с изключително красивата природа се все повече стават уютните и архитектурно красиви , с много добре оформени зелени площи туристически обекти, вили и къщи за почивка.
В общината са налице големи очаквания за интензивно развитие на бизнеса, отдиха и туризма, базирано на природни, културни и исторически дадености и отговаряща на съвременните изисквания бази. На сегашния етап достигнатото равнище и информацията за бъдещите намерения формират добра основа за това, туризма да е приоритетен отрасъл за общината. Реализирането на очакванията да развитието на туризма, в една или друга степен ще зависи от решаването на проблемите в други сфери, свързани с изграждането и модернизация на техническата инфраструктура и услугите.
За превръщането на туризма във фактор за подобряване на социално-икономическото развитие на общината е необходимо да се осъществят целенасочени действия по доизграждане на висококачествена туристическа инфраструктура и маркетинг.
В резултат на обективни предпоставки (природни, културни и исторически дадености) и вече създадените условия (изградени хотели, туристически сдружения, спечелени проекти, натрупан опит и др.) общината може да предложи следните основни групи туризъм:
за традиционен туризъм по отношение посещение на природни дадености и почивка ;
традиционен туризъм, свързан с посещение на исторически и други забележителности, културни мероприятия и др. ;
очаквано развитие на туризма на базата на природни забележителности, които не са били обект на засилен туристически интерес на сегашния етап.
Общината разполага с потенциал за развитие на алтернативни видове туризъм (селски, еко, културен, ловен и др.), което ще се яви допълнителен източник на доходи и заетост и важен фактор за икономическото развитие.







РАЗДЕЛ ІІ
ЧОВЕЩКИ РЕСУРСИ

1. Индекс на човешко развитие

Един от определящите показатели за жизнения стандарт е Индексът на човешко развитие (ИЧР). Според изследванията по програмата ПРООН за България, ИЧР за общината има относително висока стойност спрямо индекса на други общини в областта и сравнително висок спрямо много други общини в страната. Според този показател общината има сравнително висока степен на социално-икономическо развитие.
По индекс на човешкото развитие общината е на 2-ро място в областта. По очакваната продължителност на живота (ОПЖ) общината е на 33 място в страната ( ранг 33), което означава, че той е сравнително много висок. По комбиниран образователен индекс (КОИ) ранга е 8, по Брутен вътрешен продукт (БВП) от 262 общини ранга е 78.

Доходи

Статистическото наблюдение на доходите в малките общини, каквато е Априлци е свързано с редица методологични поблеми. Експертните оценки сочат, че се забелязва намаляване на относителния дял на доходите от заплати. Негативните демографски тенденции, свързани с намаляването на съотношението между населението в трудоспособна възраст спрямо останалото дават отражение върху доходите. Увеличава се делът на доходите от пенсии и от домашното стопанство. Наблюдава се трайна тенденция на увеличаване на потребителските разходите в домакинствата. От тях най-голям дял се пада на разходите за храна, водоползване, електроенергия и горива за битови нужди, здравеопазване, съобщения и др.
Пряко свързана с доходите на населението е жилищната осигуреност. По отношение на броя на жилищата и жилищнните помещения общината е на сравнително добро положение в областта и страната. Средният брой лица в едно жилище е сравнително малък. Общината все повече се превръща в територия за строителство на вили и къщи за почивка на лица, живеещи постоянно в други общини. Това означава, че на територията на общината не само са осигурени жилища за постоянното население, но и вили и къщи за почивка за населението от други населени места. Друга характерна особенност на общината, че нараства броят на обезлюдените къщи.

Заетост и безработица

Преминаването към пазарна икономика в страната предизвика съществена промяна в икономическата активност на населението в общината. Общият брой на заетите намаля. Възникна безработица, с произтичащите от нея социално-икономически последици. През последните години все повече се очертава тенденцията броят на икономически активните да намалява. Намаляването на заетото население се влияе както от общото намаление на населението, така и от резкия спад на персонала работещ в бившия държавен и кооперативен сектор, който значително надвишава притока в частния сектор. Икономически активното население сред цялото население бележи тенденция на намаляване. Коефициента на икономическа активност за общината е по-нисък спрямо този за областта, Северен централен район и страната. Коефициентът на икономическа активност в града остава значително по-висок спрямо селата, което е следствие от влошаващата се възрастова структура на населението.
Под влияние на социално-икономическите и демографските фактори, равнището на заетост по време на последното преброяване на населението възлиза на около 37 %. То е по-високо в гр. Априлци, отколкото в селата на общината. Вследствие подбора на персонала при съкращаване на работни места, делът на по-добрите професионалисти и по-образованите сред заетите нараства.
Върху заетостта значително влияние оказва сезонната заетост в туристическия сектор, стрителството, селското стопанство и др. Докато през зимния период се увеличава броя на освободените от тези отрасли, то през пролетно-летния сезон нараства броя на заетите в тях. Тази сезонност води до повишаване броя на регистрираните безработни в по-слабо активния сезон.
Характерна особенност на общинате е, че общият брой на заетите се влияе от икономическото поведение на около двеста работодатели, докато в едно по-голямо населено място, този брой заети може да се явява само част от едно голямо предприятие с един работодател. Това е предпоставка за значителното текучество на работната сила, назначаване, освобождаване, преминаване от един работодател при друг и т.н. . Друга особенност е, че част от работната сила твърде често се движи между броя на заетите и този на безработните.


Здравеопазване

Здравното обслужване на населението от общината се осъществява чрез предоставянето на извънболнична и болнична медицинска помощ. Периода след 2000 г. е период на извършване на структурна реформа в здравеопазването при отчитане на настъпилите демографски, клинични, финансови и др. промени. В резултат на нейното реализиране доболничната и стоматологична помощ се осъществява от частния сектор, т.е. тя е преструктурирана от държавно безплатно медицинско обслужване в обслужване от частно практикуващи лекари и стоматолози. В годините, преди прехода към пазарна икономика, на територията на общината съществуваха 4 здравни пунктове – в кварталите Видима, Зла река и Острец и в с. Велчево. След структурната промяна по отношение на собствеността, те си останаха общинска собственост, но неизползваеми или частично използваеми за нуждите на медицинска помощ - от медицинските сестри към образованието, периодично от външни лекари специалисти или от местни фелшери. Един от проблемите, който стои за решаване пред общината, е определяне на “съдбата” на този сграден фонд. Повечето от него се нуждае от ремонти. Общината извърши частични такива, но поради недостиг на средства се търси допълнително финасиране за извършването на основен ремонт.

5. Образование

В общината в момента е изградена мрежа от 2 основни училища - в град Априлици, кв. Ново село и кв. Острец. В селата няма такива. На територията на общината функционира едно средно училище - професионална гимназия по туризъм, която се утвърждава като нужно за общината и региона средно училище , в което се обучават специалисти по туризъм.
В търсене на пътища да не се закрива, а да се развива училищната мрежа, в Стратегията за развите на общината, Общинския план за развитие и Програмата за реализацията му се предвижда изграждане на училище за народни и художествени занаяти за деца в неравностойно положение над 16 години. За целта ще се използва бившото основно училище в кв. Видима и бившите общежития към него и друг сграден фонд с прилежащата територия, вече актувани като общинска собственост. В тази връзка общината кандидатства по проект “Красива България” за получаване на средства за ремонт на покривите, фасадите и дограмата на сградата на училището, общежитията, столовата, помещението за персонала и др. Проектът е одобрен. Същият е на стойност 149 300 лв. и е в процес на реализация. За осигуряване на средства за вътрешния ремонт общината кандидатства пред други фондове за външно финансиране. Очаква се броят на обучаваните деца в училището да е около 90.
Културно историческо – наследство

Общината притежава богато културно - историческо наследство – уникални паметници с национално и местно значение. Културно-историческите забележителности са многобройни и уникални носители на информация за бита, културата и историята на този древен край.







РАЗДЕЛ ІІІ
Развитие на инфраструктурата и опазване на околната среда


От състоянието на техническата инфраструктура на територията на общината в голяма степен зависи социално – икономическото й развитие на общината. Основните проблеми в общината са свързани с изграждането и поддържането на пътната мрежа, водоснабдителната и канализационни системи, енергийна, съобщителна, газоприносна системи и др.



РАЗДЕЛ ІV
ОСНОВНИ ИЗВОДИ

От анализа на социално икономическото развитие на общината могат да се направят следните обобщаващи изводи:
влошена е демографската характеристика на общината, вследствие на намаления естествен прираст, засилената външна и вътрешна миграция, което води до застаряване на населението, загуба на работна ръка и висококвалифицирани специалисти.
на лице е спад в икономиката поради неуспешно и незавършено преструктуриране и ниска конкурентно способност на продукцията. Съществуват нереализирани предпоставки за преструктуриране и развитие на промишлени, селскостопански предприятия и др.
има положителни тенденции в развитието на някои малки и средни предприятия, а за други - отрицателна
задълбочават се различията в социално – икономическото развитие между отделните населени места в общината и някой квартали.
има редица проблеми за решаване в селското стопанство, свързани с нови форми на стопанисване и обработване на земята. Бъдещето развитие на селското стопанство е свързано с изпълнение изискванията на ЕС за внедряване на нови сортове и породи и подобряване качеството на продукцията.
наличието на висок дял защитени територии, многото природни забележителности, съхранените културно – исторически забележителности и традиции – са предпоставка за устойчиво развитие на различните видове туризъм.
съществува утвърдено средно специализирано училище обучаващо специалисти от общинско и регионално значение. Съществуват проблеми с училищната мрежа. Професионалното обучение все повече следва да отговаря на потребностите на пазара на труда. Липсата на ВУЗ е предпоставка за миграцията на младите хора. Нарушеното взаимодействие бизнес - наука – образование влияе негативно върху конкурентно способността на икономиката.
безработицата е под средната за страната , но създава социално-икономическо напрежение, поради което следва да продължат усилията за нейното намаляване.
съществува изградена техническа инфраструктура, но нейното състояние поради финансово затруднение на общината не отговаря на съвременните изисквания – не добре поддържана пътна мрежа, амортизирана водопроводна мрежа, не изградена канализационна мрежа и пречиствателни съоръжения и др.
Във връзка с членството на страната в Европейския съюз, решаването на много от констатираните проблеми е наложително.

ІV. ЧАСТ

Създаване на предпоставки за устойчиво и балансирано развитие на общината

Общинският план за развитие е разработен съгласно изискванията на Закона за регионално развитие и предвижданията на Областната стратегия и план за развитие. Кореспондира с регионалната, респективно с националната оперативни програми за развитие. Изведените в Общинския план за развитие приоритети, специфични цели и мерки съответстват на изведените приоритети, цели и мерки в Регионалния план за развитие (РПР). Те са разработени в съответствие със специфичните дългосрочни цели и приоритети за развитие на областта и районите за целенасочено въздействие, изведени в Областната стратегия, като се отчитат реалностите на община Априлци.
Целта на Общинския план за развитие (ОПР) и Програмата за реализация на общинския план за развитие (ПРОПР) за периода 2007-2013 г. е чрез реализиране на мерки, проекти и инициативи да се постигне:
- създаване на условия за икономически и социален напредък и устойчиво развитие;
- развитие на стопанската дейност и инвестиционна активност;
Общинският план за развитие е изключително важен стратегически документ, в който плановият период е 2007-2013 г.
Специфичните мерки за смекчаване на проблемите включват увеличаване на заетостта, повишаване доходите на населението и във възможностите за развитие.
Смекчаването на проблемите е свързано с действия в две основни насоки:
- смекчаване на съществуващите и потенциалните социални проблеми, свързани с висока безработица, ниски доходи, влошаване на качеството на живота;
- създаване на условия за използване на местния потенциал и сравнителни предимства и устойчиво повишаване на инвестиционната атрактивност и конкурентоспособност и на качеството на живот на населението чрез отстраняване или редуциране на влиянието на факторите, ограничаващи възможностите за развитие.
Подобряване състоянието на инфраструктурни обекти има важно значение за повишаване на инвестиционната привлекателност и конкурентоспособност, подобряване на достъпността и условията на живот на населението .Действията са насочени главно към развитие на пътната мрежа, водоснабдяване и канализация, благоустройство, друга инфраструктура, в т.ч. социалната, допринасяща за постигане на целта.
По-нататъшното развитие на бизнеса води до смекчаване на социалните проблеми. Действията са насочени към:
- изграждането и функционирането на малки и средни предприятия;
- проекти за заетост и преструктуриране на стопанските субекти предимно при висока безработица и риск от изостряне на социалните проблеми;
- създаване на предприемаческа и иновативна среда и др.

Анализът очертава приоритетите, които са насочени към: транспортно строителство - модернизация и реконструкция; водоснабдяването и канализацията - чрез които се създават условия за подобряване качеството на живота на хората, както и предпоставки за ускорено икономическо развитие.
Стратегически цели:
подпомагане развитието на пазарната икономика в областта и създаване на необходимите условия за устойчиво развитие;
намаляване на проблемите в условията на живот;
подпомагане хармоничното развитие на пространствената и селищната структура;
намаляване нивото на безработица;
създаване на условия за по-активно и целенасочено интегриране;


Смисълът на стратегическите цели е:

Доближаване до средните равнища на развитие на регионите в ЕС чрез пълноценно използване на съществуващите ресурси и привличане на инвестиции за развитието на общината
Развитие на сътрудничество и партньорство на общината с други общини, ведомства и организации с цел сближаване и повишаване качеството на живот.

ПРИОРИТЕТИ

Общинският план за развитие включва следните приоритети:
ПРИОРИТЕТ 1. Развитие и модернизация на инфраструктурата, създаваща условия за устойчиво развитие.
ПРИОРИТЕТ 2. Създаване на конкурентноспособна икономика на основа на знанието и постигане на икономически растеж и заетост.
ПРИОРИТЕТ 3. Развитие на частния и обществен сектор, институционалната среда и гражданското общество, увеличаване заетостта и намаляване на безаботицаща .
ПРИОРИТЕТ 4. Развитие на социалната сфера .

Необходимата сума за тяхната реализация са значителни, по-голямата част от които не са осигурени. За осигуряването им се очаква финансиране от инвестиционните програми на министерства и ведомства - МРРБ, МОСВ, МЗГ, международни програми на ЕС - САПАРД и др., извънбюджетни фондове, фондации и др.


V. ЧАСТ


Ресурсно осигуряване на общинската стратегия и план за развитие


Рисурсното осигуряване се основава на действащата нормативна уредба по създаване и прилагане на системата от планове за регионално развитие. В структурно отношение тази организация е обвързана с административно-териториалното устройство на страната и съществуващите органи на изпълнителната власт. Отчетени са и изискванията на ЕС относно равнището и размера на териториалните единици - обект на планиране. Като "необходими предпоставки" се имат в предвид и действията, които следва да се предприемат за подобряване на процеса на планиране, прилагане и контрол плана за регионално развитие.

Нормативни условия
Основният закон на страната - Конституцията, регламентира основната цел, териториалното ниво, в което следва да се осъществява управлението на регионалната политика, както и инструментариума за въздействие.

Информационно осигуряване
Обемът на информация, която достига до общините за кандидатстване за външно финансиране да бъде достатъчен. Необходимо е организация за движението на този информационен поток, така че той да достига до общините, а чрез тях - и до населението и стопанските субекти.














VІ. ЧАСТ

Финансово осигуряване на стратегията и плана за развитие на Община Априлци


Преки чуждестранни инвестиции

Общината през последните няколко години до този момент е получила редица чуждестранни инвестиции от различни източници.
Швейцарското правителство чрез:
- Фондация “Болкан Асист” (бившото “Интер Асист”) – за строителството на новата болница в гр. Априлци, кв. Ново село, за мандрата за производство на млечни изделия в гр. Априлци, кв. Видима; получено е обзавеждане в Дом за стари хора, поликлиниката и др.;
- Фондация “Карл Попер” - с предоставените средства е преустроен покрива на новата болница от плосък в скатен;
- Швейцарската агенция за развитие и сътрудничество. С предоставените средства са реализирани 5 проекта предложени от Общински форум – Априлци, в т.ч. Интернет център – Априлци, детска площадка в кв. Острец, еднократно провеждане на фолклорен фестивал “Искри от миналото”, карнавал и др.
Европейската общност предостави средства и е реализиран проект “Приносът на централното отопление с биомаса за устойчиво регионално развитие ” – БИОДИСТ на стойност 533 хил. евро. С пускането на обекта в експлоатация е осигурено централно отопление на основното училище и професионалната гимназия в центъра на гр. Априлци, поликлиниката, сградата на общинска администрация и др.
Германският технически център (ГТЦ) – София към Немското посолство предостави средства и е реализиран проект “Изграждане на мандра за производство на екологично чисти млечни продукти по стара технология в местността “Бъзов дял” – концепция за изграждане на пилотен проект за подпомагане на овцевъдите.
След защита на проект по Програма ФАР е финансирано и са проведени курсове за квалификация на безработни, организиран от Политехническа гимназия по туризъм – гр. Априлци.
Със средства от USID е изграден телецентър в гр. Априлци, кв. Ново село
Получени са дарения от Австрия, чрез дарителката Красимира Димова, най-мащабното от което е ремонт на старата болница в гр. Априлци и преустройството и в Дом за стари хора с 20 места за настаняване. От дарителката са направени дарения също така за обзавеждане на Дома за стари хора, за училища, детски градини и др.
Даренията от австрийският представител на Мобилтел са основно за училищата, най-вече за компютърна техника и др.
В процес на реализация е проектът “Слънчева котловина в сърцето на Балкана” на стойност 132 хил. евро, разработен от общинска администрация Априлци в партньорство с дирекция ”Национален парк Централен Балкан”, финансиран от програма ФАР.

Данните от последните няколко години показват, че преките чуждестранни инвестиции играят все по-важна роля. Няколко частни фирми също така получиха чуждестранни инвестиции.
Нараства ролята на привлечените досега преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ), както и необходимостта от привличането на нови, в значително по-големи размери. Тази необходимост произтича от обстоятелството, че пред общината стоят за реализиране изключително важни за социално-икомическото й развитие проекти като пътища, канализация, допълнително водоснабдяване и др. Тези проекти за мащабите на общинския бюджет са на много големи стойности, което изисква търсенето на външно финансиране.
Общината е привлекателна за чуждестранни инвестиции. С оглед постигането на европейските стандарти в общината и ограничените и финансови възможности, все повече нараства необходимостта от външно финансиране. В тази връзка кандидатстването с добре изготвени проекти за получаване на чуждестранни инвестиции придобива все по-важно значение за социално-икономическото развитие на общината.

В областа на финансирането

Процедурата, свързана с финансирането на общинското развитие е затруднена. Целесъобразно е да се създадат условия за по-ефективно намиране на финансовите ресурси по проекти и програми и по-добри условия за координация с предприсъединителните програми на ЕС и други финансови донори. Това ще облекчи задачата за финансирането на програмите за икономическо и социално сближаване. Проектите свързани с външно финансиране съвпадат с програмите за реализация на общинския план за развитие и съдържанието на проекти в тях - производствени инвестиции, позволяващи създаването или поддържането на работни места; инвестиции в инфраструктури, в това число:
- инвестиции допринасящи за увеличаване на икономическия потенциал, развитието и структурното приспособяване;
- инвестиции в отрасли, страдащи от упадък, които директно да бъдат насочени към икономическа активност или създаване на предпоставки за развитие на икономическата активност;
- инвестиции насочени към развитието на комуникационни инфраструктурни връзки, от които зависи икономическата активност;
- развитие на общинския потенциал чрез инвестиции в подкрепа на развитието на местни инициативи и дейности на малки и средни предприятия;
- инвестиции в областта на образованието, здравеопазването и социалното подпомагане, допринасящи за тяхното структурно приспособяване;
- производствени инвестиции и инвестиции в инфраструктури, насочени към опазване на околната среда;
- мерки за подготовка, преценка, мониторинг и оценка.

Част от необходимите средства са определени. Други – още не са, тъй като част от предложенията на фаза идеини проекти. Обобщените в стратегията за развитие на Общината предложения за проекти и дейности, свързани с общинското развитие, в стойностно изражение произтичат от представените проекти и планове, предложенията в областта на пътищата, благоустройството и водоснабдяването, на които Министерството на регионалното развитие и благоустройството е инвеститор, както и проекти от програмите ФАР, САПАРД и други предсъединителни програми и донори. Предложенията включват проекти, които имат важно общинско въздействие и са включвани или могат да бъдат включени в инвестиционната програма на Министерския съвет, както и част от проектите с финансиране от програмите на Министерството на околната среда и водите - за твърди битови отпадъци, водоснабдяване, пречиствателни станции за отпадни води и др. Необходимите средства се търсят различни източници на финансиране, програми и мерки, по степен на финансова осигуреност и др. .
Включените в Общинската стратегия за развитие проекти представляват заявка за финансиране. Ресурсите за тях ще се осигуряват в съответствие с възможностите в рамките на процедурата по изготвяне на необходимата документация по кандидатстване и защита на проектите. Част от проектите може да се окажат недостатъчно конкурентни в сравнение с други кандидати и да не могат да бъдат финансирани от външни източници поради ограничеността на ресурсите. При преработване на документацията за кандидатстване и прецизиране на предложените проекти и изясняване на реалните възможности за тяхното финансиране е възможно по-нататъшното тяхното финансово осигуряване и реализиране.
В резултат на това Общината работи активно за изготвяне и реализиране на идейни и работни проекти от гледна точка на финансовото им осигуряване в следните групи:
- с осигурено финансиране;
- с частично осигурено финансиране - тук се отнасят проекти, частично осигурени от инвестиционна програма на министерския съвет (МС) и от други приети програми, както и проекти, търсещи финансиране от извънбюджетни фондове и от международни източници ( главно от предприсъединителните инструменти на Европейския съюз и други донори). И в двата случая финансовото осигуряване не може да се смята за сигурно до одобряване на проектите от съответните институции;
- финансово неосигурени проекти - това са типичните инициативи, за които няма яснота по финансирането им и които са елемент от стратегията и плана общинско развитие.













Заключение


Проблемите на планирането стават все по-актуалнив условията на налагащата се схема на глобално управление на световното стопанство и формирането на мащабните по своята територия, индустрия, пазари и населени териториални общности. Общината като територия е основа за разработване на стратегията и общинския план за развитие, които да се интегрират в областните планове, и да служат като основа за финансиране на дейностите за регионално развитие със средства от различни източници.
Разработването на общинските планове и стратегии зависи и произтича от характера и съшността на обекта, от неговата многомерност и многоаспектност.
















ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА:


1. “Планиране на регионалното развитие на пространствените структури”
Доц. Д-р Лиляна Василева

2. Материали за “ Общинска стратегия 2007 – 2013 година ” – град Априлци.

3. “ Стратегически маркетинг ” – Ива Петрова 2005 г.
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Икономика”