Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Силни и слаби страни в развитието на община Шумен

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.
Брутен вътрешен продукт, безработица, брутен национален доход, валутен курс, лихвени проценти, национален дълг, потребителско търсене, процент на инфлация, търговски баланс, фондов пазар.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 295294
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 365053
Местоположение: Somewhere In Time

Силни и слаби страни в развитието на община Шумен

Мнение от Mozo »

СИЛНИ И СЛАБИ СТРАНИ В РАЗВИТИЕТО НА ОБЩИНА ШУМЕН

Направеният анализ на текущото състояние в общината, който се основава на количествени индикатори, експертни оценки, резултати от проведени анкетни проучвания сред бизнеса и населението, очертава следната картина на силните и слабите страни на община Шумен:

ПРЕДИМСТВА

• Благоприятно географско положение.

• Брутен вътрешен продукт на 1 жител – по-висок от средния за страната /102% - данните се отнасят за област Шумен - областта е в категорията на областите с БВП между 101 и 110 % от средния за страната/.
• Осъществена приватизация и сравнително добре развит частен сектор.
• Висок дял на заетите в частния сектор, един от най-високите за страната.
• Добри факторни условия за развитие на селското стопанство.
• Добре развити шивашка, хранително вкусова промишленост и търговия.
• Значителен потенциал на хранително-вкусовата промишленост – наличие на ненатоварени производствени мощности.
• Наличие на потенциал за развитие на туризма.
• Възможности за развитие на свързани производства в областта на селското стопанство и хранително-вкусовата промишленост.
• Готовност на населението и бизнеса да инвестира в селското стопанство.
• Сравнително добри характеристики за ефективност на бизнеса:
o наличие на предприемачески дух, нагласа на бизнеса да рискува и инвестира; опити за формиране на стратегии, основани на повишаване на качеството, подобряване на имиджа /едва на трето място в анкетата се посочва ниската цена, което е положителен момент/; опити за развитие на производство, съобразено с европейските изисквания и стандарти.
• Евтина работна ръка /това е характерно въобще за България/.
• Сравнително добро качество на работната сила, което на този етап задоволява търсенето в общината.
• Добре изградена във физическо отношение инфраструктура.
• Добре развита мрежа от образователни институции
• Сравнително добра осигуреност със здравни услуги.
• Силни културни традиции и богато историческо наследство.

СЛАБИ СТРАНИ

• Относително ниски приходи от дейност на 1 жител – от 51 до 75% спрямо средния показател за страната /59%/.
• Високо равнище на безработица – общината е в категорията с равнище на безработица между от 15 до 20%.
• Ниски парични доходи – общината е в категорията от 75 до 100% от средното за страната /91%/.
• Малък обем на чуждестранни преки инвестиции на 1 жител в долари - 70,60 долара за периода 92-98 г./данните са за област Шумен/. Като процент от общия обем на инвестициите в България представляват едва 0,755%. /По този показател областта е в средната част на рейтинга – има по-благоприятен показател от този за Търново, Пазарджик, Силистра, Благоевград, и Търговище./
• Висока степен на бедност.
• Слабо платежоспособно търсене, което не стимулира производството.
• Ниска ефективност на инфраструктурата.
• Разрушени напоителни системи и канали.
• Незадоволителна секторна координация /отсъствие на мрежи от свързани производства - клъстери/.
• Ниска инвестиционна активност
• Слабо търсене на работна сила.
• Ограничени вътрешни финансови ресурси и висока степен на зависимост от държавния бюджет.
• Липса на опит в институциите и ниско равнище на обслужване от общинската администрация.
• Недостатъчни местни и регионални инициативи и липса на активност.
• Дефицит на актуална и надеждна информация на регионално равнище.
• Липса на позитивно мислене и нагласа за активна позиция при търсене на работа и трудови навици.

ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА РАЗВИТИЕ

• Доброто географско положение определя възможности за подобряване на нифраструктурата.
• Наличието на промишлен потенциал е възможност за привличане на чуждестранни инвестиции.
• Добре развитите хранителна и шивашка индустрия създават възможности за търсене на партньорства с чуждестранни фирми и участие в международни мрежи - засилване на международния компонент.
• Добрите факторни условия, ненатоварените производствени мощности в хранително-вкусовата промишленост, съществуващите в общината уникални научни институти в земеделието и животновъдството, както и готовността на бизнеса и населението да инвестира в селското стопанство, създава предпоставки за развитие на мрежи от свързани производства в тези области.
• Богатото историческо наследство и благоприятното географско разположение е възможност за развитие на различни форми на алтернативен туризъм.

РИСКОВЕ

• Забавяне на икономическото развитие в страната.
• Влошаване на стопанската конюнктура и недостатъчни чуждестранни инвестиции.
• Забавяне на процеса на децентрализация.
• Застаряване на населението и влошаване на съотношението между работещо и зависимо население.
• Несигурни транспортни и съобщителни връзки.
• Неефективна структура и управление на фирмите.


ВИЖДАНЕ ЗА РАЗВИТИЕ НА ОБЩИНА ШУМЕН

ДА ВЪЗРОДИМ ОБЩИНАТА КАТО ТРАДИЦИОНЕН АДМИНИСТРАТИВЕН, ИКОНОМИЧЕСКИ, ОБРАЗОВАТЕЛЕН И КУЛТУРЕН ЦЕНТЪР.

В СРЕДНОСРОЧЕН ПЛАН ЦЕЛТА НИ Е:

ДА СЪЗДАДЕМ УСЛОВИЯ ЗА УСТОЙЧИВ ИКОНОМИЧЕСКИ РАСТЕЖ, ПОВИШАВАНЕ НА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТТА НА ОБЩИНСКАТА ИКОНОМИКА И ПОДОБРЯВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА ЖИВОТ НА ХОРАТА.

Постигането на тази средносрочна цел предполага изпълнението на редица цели и подцели в рамките на следните ПРИОРИТЕТИ:

Приоритет 1: Създаване на условия за повишаване на ефективността и конкурентоспособността на бизнеса в общината.

Приоритет 2: Приоритетно развитие на селското стопанство и свързаната с него хранително-вкусова промишленост. Развитие на туристически клъстер /създаване на мрежи от свързани производства/.

Приоритет 3: Подобряване на инфраструктурата с цел ефективно обслужване на бизнеса и населението чрез равномерно разпределение на инфраструктурните услуги, повишаване на качеството им и осигуряване на достъп на всички до тях.

Приоритет 4: Подобряване на средата за развитие на човешките ресурси чрез стимулиране на заетостта, подпомагане на реформите в образованието, здравеопазването и културата, ефективна защита правата на гражданите, поддържане на обществения ред.

В крайна сметка нашата стратегия е ориентирана към хората от общината и целта ни е да създадем условия за подобряване качеството на живот на населението..

Развитието на общината ще бъде в съответствие с изискванията за опазване на околната среда.

Изпълнението на посочените приоритети ще бъде постигнато чрез провеждане на политика на балансиран бюджет, оптимизация и ограничаване на бюджетните разходи.


Приоритет 1: СЪЗДАВАНЕ НА УСЛОВИЯ ЗА ПОВИШАВАНЕ НА ЕФЕКТИВНОСТТА И КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТТА НА БИЗНЕСА

Първа основна цел:
Подобряване на бизнес средата

Средата за развитие на бизнеса в общината не е особено благоприятна – влияние върху нея оказват такива фактори като: наличие на нелоялна конкуренция, укриване на данъци, неспазване на изискванията за качество и безопасност, осъществяване на нелегален внос, тромавост на бюрократичните процедури, склонност към корупция, наличие на политически натиск спрямо общинската администрация, недостатъчна компетентност на общинските служители, неяснота и противоречивост на административните процедури, чести промени в законовата база, недостатъчна популярност на дейността на общинското ръководство, слаба медийна политика.

Подцели:

1. Осъществяване на активен диалог между бизнеса, общината и неправителствените организации

Мерки:
• Институционализиране на диалога - създаване на консултативен съвет с представители на бизнеса, общинската администрация, неправителствените организации, който да анализира състоянието в общината, да очертава конкретните проблеми на бизнеса и да предлага варианти за решаването им. Това ще осигури по-голяма прозрачност, диалогичност и отвореност към проблемите на бизнеса. За целта могат да се използват съществуващите в общината структури, които в момента не работят пълноценно – например БАРДА, или създаденият на територията на общината агро-бизнес център, които да се заемат в организационен план с изпълнението на тази задача.
• Провеждане на анкетни проучвания /един път в годината/ сред бизнеса и населението с цел установяване на нагласите и настроенията, конкретизиране на съществуващите проблеми и идентифициране на начини за решаването им. За целта може да се използва съдействието на неправителствени организации.
• Периодично провеждане на открити дискусии на общинското ръководство с бизнеса и населението, на които да се изразяват мнения, да се поставят въпроси и да се получават отговори на тях.
• Осъществяване на годишно проучване и анализ на икономическото развитие на общината с цел събиране на подробна информация за стопанската дейност, определяне на потенциални конкурентни предимства, възможностите и перспективите за обвързване на отделни производства.

2. Облекчаване започването на нов бизнес /важен фактор за постигане на растеж./
Основните пречки при започването на нов бизнес са: липса на обучение и опит, недостатъчна квалификация и готовност за поемане на риск, отсъствие на предпримачески нагласи, липса на капитали. Стартирането на нов бизнес в общината ще бъде облекчено чрез следните мерки:
• Подробно описание на правилата, процедурите, лицензионните и разрешителни режими на централно и местно равнище и предложение на мерки за опростяването им, както и уеднаквяването им с режимите на национално ниво;
• Значително спестяване на време и разходи и намаляване на източниците на корупция чрез въвеждане на обслужване на едно гише за бизнеса и населението;
• Създаване на гише на предприемача, което да оказва съдействие на фирмите при получаване на бизнес информация, набавяне на необходимите разрешения и документи /такова гише формално е създадено в общината/.

3. Подпомагане на МСП /повечето предприятия в общината са МСП – микро, дребен амбулантен бизнес/
Мерки:
• Въвеждане на специални ускорени процедури за издаване на лицензи и разрешения за МСП;
• Стимулиране на партньорството и сътрудничеството между МСП в отделни сектори, както и междусекторното сътрудничество чрез насърчаване на сдружаването на фирмите с цел съвместно решаване на проблемите;
• Разработване на Общинска програма за подпомагане на МСП съвместно с браншови организации на МСП - формулиране на цели, задачи и действия.

4. Повишаване на ефективността на общинската администрация
Мерки:
• Наблюдение и оценка на качеството на услугите, предоставяни от общината;
• Подобряване на вътрешната обмяна на информация в рамките на общината чрез използване на канали за електронен обмен /Интранет/;
• Повишаване на квалификацията на общинската администрация най-вече по отношение на работа с информационни технологии;
• Разработване на механизъм за оценка на всеки служител в общината;
• Обмяна на информация и опит с други общини при решаване на общинските проблеми – провеждане на срещи с ръководствата на общини, които постигат успехи в икономическото и социално развитие /като начало – такава среща може да се проведе с ръководството на община Севлиево/. Такива срещи могат да се осъществяват със съдействието на неправителствени организации. Това ще даде възможност за запознаване с добрите практики в общинското ръководство.

5. Подобряване на връзките с населението чрез:

• Облекчаване на процедурите по бързо придвижване и решаване на жалби и оплаквания на населението
• Въвеждане на институцията на омбудсмана /обществения посредник/ - има ли там или не
• Информация за всички видове услуги, предлагани от общината /единна информационна система за населението, единен каталог на услугите, предоставяни от централната и местната власт/

Втора основна цел:
Стимулиране на инвестиционната активност и насърчаване на предприемачеството

На основата на извършения анализ на състоянието на реалния сектор в община Шумен, основните предимства и недостатъци на бизнеса в общината са:
Предимства на предприятията:
• Разнообразие на предприятията според големината им, като относителният дял на микро, малките, средните и големите предприятия е съпоставим с този на национално ниво;
• Относително по-висок брой заети средно в една фирма от общината (7,3 души), в сравнение със средното за страната (3,75 души);
• Преобладаващата част от предприятията произвеждат продукти/услуги, чиято цена е сравнително ниска, което ги прави по-достъпни за потребители с ниска покупателна способност;
• Степента на инвестиране в НИРД, нови технологии, ноу-хау, както и нивото на компютризация на дейностите и използването на Интернет е сравнително по-висока от средната за страната;
• Делът на предприятията, предложили нови продукти на пазара през последните 3 години, е малко по-висок от средния за страната;
• Преобладаващата част от предприятията, занимаващи се с търговия, ремонт, хотелиерство и ресторантьорство, строителство, транспорт и съобщения, някои видове преработвателни дейности са печеливши, което означава, че има търсене за тяхната продукция и услуги, като същевременно качеството на предлагането съответства в значителна степен на търсенето.
Недостатъци на предприятията:
• Конкурентоспособността на повечето предприятия по отношение на информационното и технологично оборудване, опазването на околната среда, промоцията на продуктите и услугите е ниска;
• Разходите за суровини, материали и енергия, както и издръжката на едно работно място, са твърде високи;
• Степента на натоварване на производствените мощности в повечето предприятия е относително ниска;
• Делът на предприятията, провеждащи курсове за квалификация на персонала си е по-нисък от средния за страната;
• Степента на прилагане на международните стандарти за качество, околна среда и др. е относително по-ниска от средната за страната;
• Степента на подготвеност на предприятията по отношение на изискванията на единния пазар на ЕС е сравнително ниска.

Регионалните ни програми за насърчаване на предприемачеството ще се основават на задълбочен анализ на състоянието и потребностите на предприятията в региона. Подходът към специализацията на програмите за подпомагане на предприемачите ще бъде диференциран и ще се търси специализация по линия на размера на фирмите, услугите или сектора. Приоритет в подпомагането ще имат услуги за фирми с външни позитивни ефекти: обучение, секторни и регионални проучвания, анализи на цени и пазари. Общинското ръководство ще подпомогне финансово разработването на секторни анализи, които да са от помощ както за съществуващите фирми от съответния сектор или регион, така и за нововъзникващи фирми или фирми от други сектори и други региони. Първа стъпка в тази посока ще бъде публикуването на вече разработени анализи и проучвания, финансирани от национални или международни източници.

Подцелите на общинското ръководство за повишаване на ефективността на бизнеса са:

1. Съдействие за подобряване на фирменото управление и повишаване на управленския капацитет на мениджърите.

Мерки:
• Опознаване на добрите фирмени практики. Организиране на семинари и срещи на представители на бизнеса с фирми от региона и от други райони, който имат добра практика във фирменото управление. Тези срещи могат да бъдат осъществени с подкрепата на неправителствените организации, като се използва по-добре капацитета на БАРДА и общинския агро-бизнес център.
• Стимулиране на фирмите да прилагат международните стандарти за управление на качеството, управление на ефективността и интегрирани системи за управление чрез разясняване на ползите и предимствата от прилагането им.
• Създаване на лаборатории за сертифициране по ИСО, насърчаване на съвместни усилия на фирмите за изграждане на такива лаборатории.
• Предприемане на целенасочена подготовка на бизнеса за членство в ЕС чрез разясняване на промените в законодателството, произтичащи от хармонизиране на българските закони и новите изисквания към предприемачите;
• Осигуряване на информация за различни програми и фондове на ЕС – по инициатива на общинското ръководство ще се провеждат срещи с експерти от съответните ведомства, компетентни по различните програми, ще се организират общински форуми за представяне на програмите;

2. Съдействие за информационно осигуряване на бизнеса
Мерки:
• Създаване на ефективни структури за обмен на пазарна и финансова информация чрез използване на гишето на предприемача, БАРДА, агро-бизнес-центъра и други неправителствени организации/.
• Създаване на обща информационна банка за обмен на бизнес информация – създаване на уеб-страница със съответни връзки /част от тези функции могат да се поемат от гишето на предприемача/;
• Създаване на база данни за налични и търсени суровини, материали, готова продукция, производствени мощности и други от стопанските единици в общината с цел подобряване на връзките между предприятията.

3. Стимулиране на партньорства и създаване на мрежи между предприятия, чрез които ще се обединят усилията за преодоляване на конкретни проблеми на общинско ниво
Мерки:
• Подкрепа при търсене на възможности за интеграция на българските предприятия в международните производствени мрежи; преструктуриране и развитие на междуфирмените връзки;
• Стимулиране създаването на общи търговски служби /организации/ на регионално ниво, които да обслужват широк кръг от фирми в общината с цел осигуряване на пазари за продукцията и услугите.
4. Осигуряване на фокусирана институционална подкрепа и пълно съдействие от страна на общинските органи на чуждите и български инвеститори в областта на високите технологии и експортно ориентирани производства
Мерки:
• Създаване на бизнес инкубатор – в момента има нещо подобно работи ли как може да се използва
• Насърчаване въвеждането на енергоспестяващи и безотпадъчни технологии за постигане на екологичен и конкурентен ефект.

• Осигуряване спазването на принципите на публичност, прозрачност, свободна и честна конкуренция, равни възможности за всеки кандидат при прилагане на Закона за обществените поръчки.тук ли не ли

5. Привличане на чуждестранни инвеститори

Чуждите инвестиции в общината са малко – общият им обем е под 1 млн. долара, на човек от населението се падат по 71 долара, което е под средното равнище за страната. В този смисъл чуждите инвестиции на този етап не могат да изиграят ролята на основен двигател на растежа. Необходимо е да се положат усилия за привличане на нови чуждестранни инвестиции чрез:
Мерки:
• Провеждане на целенасочена политика за привличане на чужди инвеститори;
• Разработване на информационни материали, ориентирани към потенциални инвеститори, в които са представени основните предимства и ползи, които предлага общината – например транспортна достъпност, налични терени, административни облекчения, компетентни служби и лица, условия за живот и свободно време.
• Създаване на база данни с информация за сгради, обекти и оборудвани терени;
• Създаване на публично достъпен регистър на надеждните поддоставчици от производствения сектор в общината;
• Разработване на маркетингова стратегия за община Шумен.

Приоритет 2: ПРИОРИТЕТНО РАЗВИТИЕ НА СЕЛСКОТО СТОПАНСТВО И СВЪРЗАНАТА С НЕГО ХРАНИТЕЛНО-ВКУСОВА ПРОМИШЛЕНОСТ. РАЗВИТИЕ НА ТУРИСТИЧЕСКИ КЛЪСТЕР /СЪЗДАВАНЕ НА МРЕЖИ ОТ СВЪРЗАНИ ПРОИЗВОДСТВА/.

Първа основна цел:
Да се повиши конкурентоспособността на селскостопанското производство и съществено да се увеличи приноса му за социално-икономическото развитие на общината като то се превърне, наред със свързаната с него хранително-вкусова промишленост, в ключов фактор за развитие на общината.

Анализът на предимствата и недостатъците на общината /икономическият профил/ ни убеждава, че съществуват благоприятни условия за развитие на свързани производства в сферата на селското стопанство и хранително-вкусовата промишленост, и в известна степен в туризма. Тези мрежи от свързани производства могат да изиграят ролята на генератори на икономически растеж в общината. Те ще се развиват приоритетно.
Това ще се постигне чрез стимулиране на мрежи от свързани производства с участие на земеделски стопани, фирми от хранително-вкусовата промишленост, съществуващите в общината уникални за страната научни институти в областта на селското стопанство. Стимул за това е и изразената готовност на предприемачите и населението от общината да инвестират именно в селското стопанство.

Подцели:

1. Да се ускори преструктурирането на селското стопанство на основата на ефективно използване на природно-климатичните дадености и сравнителните предимства в съответствие с най-новите изисквания на националния и на международните пазари.
Мерки:
• Уедряване на земеделските масиви, с което ще се постигне по-висока ефективност при обработка на земята;
• Стимулиране на пазара на земя;
• Изграждане на тържища за плодове и зеленчуци и пазари за живи животни;
• Изграждане на месна и млечна борса;
• Възстановяване, изграждане и модернизация на напоителните системи в общината – това е отбелязано и като основен приоритет в НПРР;
• Стимулиране създаването на малки и средни конкурентоспособни животновъдни ферми, съобразени с изискванията на ЕС чрез предоставяне на информация и консултации;
• Решаващо значение за успешното развитие на селското стопанство има високото качество на управление – съдействие за повишаване на квалификацията на заетите в земеделието чрез използване на възможностите на различни програми в т.ч. и САПАРД. /Информационно осигуряване, обучение и техническа помощ на земеделските производители/;
• Разясняване на възможностите, които предлага програма САПАРД;
• Подкрепа за разработване на бизнес проекти и бизнес планове чрез консултации и помощ /в тази посока ценна помощ могат да окажат неправителствените организации/;
• Създаване на лаборатории за оценка на качеството и съответствието със стандартите на ЕС по отношение на хигиенните норми, санитарно-ветеринарните изисквания и т.н.
• Стимулиране използването на съвременни високи технологии в областта на селското стопанства;

2. На базата на развитото селско стопанство ще създадем условия за обвързване на инвестициите в хранително-вкусовата промишленост в общината с надеждни ангажименти по договорен и директно инвестиционен път с първичното селскостопанско производство.
Това ще доведе до ускоряване на развитието на модерни и конкурентоспособни аграрни предприятия с практически затворен производствен цикъл, работещи за производство и реализация на готов краен продукт. Тази инвестиционна обвързаност ще се изгражда в следните направления:: винопрозводство – лозарство; производство на зеленчукови и плодови консерви и производство на зеленчуци и плодове; производство на месни и млечни продукти – производство на мляко и месо.
Стимулиране на връзките и взаимодействието между земеделските стопани и хранително-вкусовите предприятия чрез иницииране и подпомагане създаването на общински съюз на селскостопанските производители, който да има следните задачи: установяване на конкретната необходимост от специализирана подкрепа, информационно обслужване, организация на предоставянето на тези услуги, разпространение на управленски знания и умения. в това отношение активна роля може да изиграе съществуващият агро-бизнес център

Мерки:
• Иницииране и провеждане на съвместни форуми между селскостопанските производители и фирмите от хранително-вкусовата промишленост.
• Изграждане на обща информационна система с актуални данни за потребностите и възможностите на селскостопанските производители в общината чрез съдействие на неправителствени организации;
• Подкрепа за реализация на готовата продукция чрез стимули за сътрудничество с фирми от хранителната промишленост внедряване на технологии и производства за по-висока степен на преработка на суровините.
• Подпомагане на преработващите селскостопанска продукция предприятия от хранително-вкусовата промишленост за изпълнение на ветеринарно-санитарните и хигиенни изисквания в ЕС.

Втора основна цел:
Развитие на икономически ефективен туризъм като част от процеса на ускоряване на общото икономическо развитие.

В община Шумен съществуват предпоставки и условия за приоритетно развитие на туризма. Основните фактори за това са:
• Благоприятни факторни условия: природни дадености и богато историческо и културно наследство – наличието на множество културни и археологически паметници; благоприятно географско положение – близост до първите столици Плиска и Велики Преслав и черноморските курорти Варна, Албена, Златни пясъци, Св. Св. Константин и Елена; наличие на условия за развитие на екологичен и селски, ловен туризъм; туризъм свързан с коневъдство;
• Изградена в някаква степен специализирана инфраструктура - хотелски комплекси Шумен (4 звезди) Мадара (3 звезди);
• Създадени туристически фирми /големите фирми в областта на туризма на територията на Общината са Мадара – Интертур АД, Аристур, Тандем турист ООД, Георгиев Турс, Авистра, Олимптур, ТА Пирин/.
Отсъства обаче сътрудничество и партньорство между туристическите фирми в общината. В Шумен не е формиран единен център за организация на туризма. Това не позволява да се използват пълноценно съществуващите възможности. В настоящия момент се разработва общ стратегически план за развитие на туризма в общината и предстои откриване на културно-информационен туристически център.
Мерки:
• Очертаване на спецификата на туристическия продукт в общината – изясняване на характера на този продукт - културен туризъм, селски, екологичен, съпътстващ /свързан с посещения на Черноморието/– възможно ли е да се разработи стратегия за развитие на туризма в общината ???
• Развитие на туризма с оглед запазване на околната среда – природата и културно-историческото наследство и разумно експлоатиране на природните ресурси;
• Подобряване на информационното обслужване на посетителите чрез по-широка рекламна кампания
• Стимулиране на партньорството между туроператорите чрез подпомагане на тяхното обединяване за защита на интересите им;
• Разработване на маркетингова стратегия в областта на туризма – създаване на подходящи рекламни материали след определяне на характера на туристическия продукт /облик на общината като туристическа дестинация/;
• Подобряване на специализираната туристическа инфраструктура /хотелска база/;
• Балансирано разпределение на ползите от туризма;
• Сътрудничество с другите общини при разработване на туристически маршрути за предлагане на международния туристически пазар.

Приоритет 3: ПОДОБРЯВАНЕ НА ИНФРАСТРУКТУРАТА ЗА ПО-ЕФЕКТИВНО ОБСЛУЖВАНЕ НА БИЗНЕСА И НАСЕЛЕНИЕТО ЧРЕЗ РАВНОМЕРНО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ИНФРАСТРУКТУРНИТЕ УСЛУГИ, ПОВИШАВАНЕ НА КАЧЕСТВОТО ИМ И ОСИГУРЯВАНЕ НА ДОСТЪП НО ВСИЧКИ ДО ТЯХ.

Направеният анализ на състоянието на инфраструктурата показва следното:
В община Шумен е налице добре изградена във физическо отношение инфраструктура, позволяваща разпределението на водните и енергийните ресурси до всички потребители в общината и осигуряваща транспортните и комуникационни връзки както между населените места в общината, така и между тях и основните административни центрове в страната.
Техническото състояние на наличната инфраструктура е незадоволително и създава проблеми както на бизнес субектите, така и на населението. В най-силна степен качествените недостатъци на инфраструктурата се проявяват при пътищата, което застрашава сигурността на пътуванията и доставките на стоки и суровини както вътре в общината, така и до други региони.
Финансовото осигуряване на подобни проекти е отговорност основно на централната администрация и на корпоративни субекти, а местната администрация има силно ограничени правомощия и възможности. И държавата, и общините изпитват трудности при осигуряването на финансовите средства за обезпечаване на инфраструктурните проекти, което е сериозна пречка пред бързото подобряване на качествените параметри в общината. Същевременно в недостатъчна степен се използва желанието и интереса на бизнеса да участва в изграждането на инфраструктурни обекти включително с финансови средства. Съществуват неизползвани възможности и във връзка с международни програми, особено по отношение на ефективното използване на водните и енергийни ресурси.
Наличната инфраструктура има потенциал да подпомогне икономическия растеж в общината и да осигури по-добри условия на живот, ако се използва по най-ефективния начин. Позитивни ефекти и за населението, и за бизнес организациите ще има постигането на по-висока ефективност на енергийните и водни доставки. Значителен неизползван потенциал съществува и по отношение на телекомуникационната инфраструктура, чието развитие ще подпомогне техническото и технологично обновяване на общината, като по този начин тя се превърне в дългосрочен източник на растеж.

Основна цел:
По-пълно задоволяване на потребностите на гражданите и бизнеса на територията на общината от съвременни, ефективни и качествени инфраструктурни услуги на основата на развитие и функционално усъвършенстване на техническата инфраструктура.

Подцели:
1. Доразвиване на инфраструктурата и подобряване на нейното качество

Мерки:
 Подобряване на качественото състояние на пътната мрежа
 Изграждане на нови пътни артерии от национално и регионално значение
 Подобряване на състояние на водопреносната и канализационна мрежа
 Обновяване и доразвиване на енергийната инфраструктура
 Доразвиване на комуникационната инфраструктура

2. Рационално използване на инфраструктурата

Мерки:
 Повишаване на ефективността при потреблението на електроенергия
 Насърчаване използването на информационната и комуникационната среда за целите на бизнеса, административното обслужване и образованието.
 Приватизиране или концесиониране на общинските услуги, свързани с използването на инфраструктурата, съчетани с осигуряването на гаранции за достъпността на тези услуги за най-уязвимите слоеве от населението.
По пътя към постигането на дефинираните цели ще се търси в максимална степен сътрудничество между бизнеса, общината и държавата, за да се осигурят приоритетните дейности в развитието на инфраструктурите както по отношение на финансирането, така и по отношение на тяхното изпълнение.


Приоритет 4: ПОДОБРЯВАНЕ НА СРЕДАТА ЗА РАЗВИТИЕ НА ЧОВЕШКИТЕ РЕСУРСИ ЧРЕЗ СТИМУЛИРАНЕ НА ЗАЕТОСТТА, ПОДПОМАГАНЕ НА РЕФОРМИТЕ В ОБРАЗОВАНИЕТО, ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО И КУЛТУРАТА, ЕФЕКТИВНА ЗАЩИТА ПРАВАТА НА ГРАЖДАНИТЕ, ПОДДЪРЖАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНИЯ РЕД.
В КРАЙНА СМЕТКА НАШАТА СТРАТЕГИЯ Е ОРИЕНТИРАНА КЪМ ХОРАТА ОТ ОБЩИНАТА И ЦЕЛТА НИ Е ДА СЪЗДАДЕМ УСЛОВИЯ ЗА ПОДОБРЯВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА ЖИВОТ НА НАСЕЛЕНИЕТО.

Основна цел:
Създаване на повече възможности за избор на поведение, по-здравословен начин на живот, по-широк достъп до образование и по–широка информираност, нормални условия на живот.

Подцели:
1. Стимулиране на заетостта и подобряване качеството на работната сила

Анализът на състоянието на работната сила в общината показва, че в момента тя в общи линии отговаря на изискванията на работодателите.

Мерки за подобряване качеството на работната сила и създаване на нови работни места:
• Анализ на нуждите от работна сила в общината – специфика и тенденции в развитието на тези нужди;
• Изграждане на централизирана /на общинско равнище/ информация за свободните работни места, необходимостта от работници и служители /информация за търсене и предлагане на работна сила в общината/;
• Разработване на Програма за насърчаване на заетостта –– тя ще включва мерки за насърчаване на безработните към активно поведение на пазара на труда, стимулиране на безработните към създаване на самостоятелна стопанска дейност, насърчаване на работодателите към запазване на заетостта и разкриване на нови работни места.
• Запазване и увеличаване на работните места със сравнително стабилна производствена заетост; по-бърза професионална адаптация на работна сила към търсенето;
• Предлагане на възможности за квалификация и преквалификация и обучение през целия живот;
• Прилагане на гъвкави форми на заетост – например различни програми и проекти, които осигуряват временна заетост – програма “Красива България”; по-пълно използване на възможностите за ангажиране на работна сила в изграждане на нови и ремонт на съществуващи инфраструктурни обекти;
• Стимулиране на заетостта и предприемачеството сред жените чрез обучение по мениджмънт, маркетинг, счетоводство, финанси, подготовка на бизнес планове – използване на възможностите, които съществуват в тази област чрез различни международни програми и посредничеството на неправителствени организации, специализирани в тази област.
• Закрила на неравностойни групи на пазара на труда.

2. Социална интеграция и възпитаване на позитивно мислене

Мерки:
• Откриване на общински приемни за различните етнически групи;
• Откриване на клубове за ромското население;
• Благоустрояване на обособените в населените места ромски квартали;
• Създаване на дневен център за обучение и социална рехабилитация на скитащи и безпризорни деца;
• Създаване на достъпна за инвалидите среда /инфраструктура, сгради, транспорт и т.н./;
• Подкрепа за социално слабите и хората в неравностойно положение;
• Разработване на програми за бездомните и безпризорните;
• Създаване на благоприятна среда за съвместни изяви и съхраняване на разнообразието и богатството на фолклора на етносите в община Шумен.

Общинското ръководство ще полага усилия за възпитаване на населението в позитивно мислене - да умее да оценява положителното, което е направено в общината, да познава открива, уважава и отбелязва успехите на общината. Ще се създадат предпоставки населението да мисли за просперитета на региона, да уважава различията, но и да търси пътища за съвместно решаване на проблемите. Ще се работи за формиране на нагласа, желание за обучение и повишаване на квалификацията, активна позиция за изграждане на трудови навици.

3. Подобряване на качеството в образованието и по-прякото му ориентиране към нуждите на пазара и икономическото развитие на общината с акцент върху работа със съвременни технологии.
Общината има сравнително добре развита образователна система /училища, университет, детски градини/.
Мерки:
- привеждане на образователната система в общината в съответствие с новите образователни изисквания и закони – чрез преструктуриране и оптимизиране на училищната мрежа;
- оптимизиране на училищните планове и програми според държавните образователни изисквания и нуждите на съвременното развитие;
- диференциране на обучението в съответствие с индивидуалните възможности и при отчитане на интересите и желанията на младите хора;
- подобряване на материалната база, постигане на максимален обхват при подлежащите на задължително образование и по-пълноценно интегриране на деца от малцинствата в системата на образованието;
- въвеждане на информационни технологии в образованието;
- по-добро взаимодействие с правозащитните органи, родителите, училищните настоятелства;
- повишаване ролята на учителя и учителския труд;
- привличане на средства за повишаване на учителската квалификация, за духовно и материално стимулиране;
- Подобряване на системата на информационно управление – изграждане на управленска информационна система с цел повишаване на възможностите за събиране, анализ и разпространение на информация;
- Участие в международни програми за развитие на образованието.
.
4. Осигуряване достъп на всеки до здравната помощ, от която се нуждае и възможности да води здравословен начин на живот чрез подобряване на качеството и достъпността на медицинските услуги.
Здравеопазването е един от основните елементи на нашата социална политика. Проблемите, с които се сблъскват здравните заведения в община Шумен, са до голяма степен аналогични на тези, които съпътстват здравната реформа в цялата страна. Най-значимите сред тях са: остаряла материално-техническа база; недостиг на финансови средства за нормално функциониране; организационни проблеми особено във връзка с взаимоотношенията със Здравната каса; нормативни несъвършенства в националния рамков договор и здравното законодателство.
Мерки:
• Активно съдействие за осъществяване на здравната реформа.
• Инвестиции в обществения и частния сектор за поддържане на добро равнище на обслужване,
• Усъвършенстване на механизмите на финансиране, здравно осигуряване, които са предмет на свободната инициатива и свободния избор, участие в различни проекти и програми.
• Това ще постигнем чрез:
• Тясно взаимодействие между всички структури, които имат отношение към провеждането на здравната реформа;
• Покриване на здравната карта с необходимата първична и специализирана помощ; Преобразуване на поликлиниките и селските здравни заведения съгласно изискванията на Закона за лечебните заведения;
• Регистрация на лечебните заведения и лекарски практики;
• Повишаване на здравната култура на населението от ромски произход

5. Опазване на културно-историческото наследство

През вековете Шумен винаги е бил люлка на богата духовна и материална култура – тракийска, римска, византийска, българска. На територията на Община Шумен функционират множество културни институти, съществуват интересни исторически паметници и музеи, специализирани културни центрове за работа с младежта, както и множество фондации. :Тези държавни, общински и неправителствени институции предлагат добри предпоставки за запазване и развитие на културните традиции. Развиват се от държавни, общински, неправителтвени институции.

Мерки:
• Поддръжка, ремонт, реставрация и консервация на паметниците на културата и археологията
• Подпомагане на участието в проекти за развитие на културен туризъм – на основата на съществуващите паметници;
• Насърчаване на проекти, свързани с пластичните изкуства и архитектурата??
• Развитие на музикалното изкуство – има ли условия тази фондация Панчо Владигеров какво прави –
• Насърчаване на млади таланти и подкрепа за тях.
• Изграждане на механизъм за популяризиране на културни събития, идеи, постижения инициативи;
• Информационно осигуряване на културния процес в регионален и национален мащаб.

6. Опазване на обществения ред и сигурността на населението


Развитието на общината ще бъде в съответствие с изискванията за опазване на околната среда.

Чистата околна среда е едно от условията за всестранно устойчиво развитие на общината. Приоритетните екологични насоки в Община Шумен са свързани с:
пречистването на битовите отпадни води, събирането, извозването и обезвреждането на битовите отпадъци и изграждането на депо за твърди битови отпадъци.
Пречистването на отпадните води в Шумен е част от Националната програма за приоритетно изграждане на станции за отпадъчни води.
В процес на изграждане е и главният довеждащ колектор до пречиствателната станция, в който ще бъдат включени около 60 % от битовите отпадни води на града.
Извършват се предпроектни проучвания за изграждане на пречиствателна станция за питейни води на язовир “Тича”. Изпълнението на тези обекти ще допринесе за подобряване на екологичното състояние на района по отношение на водите, ще измени благоприятно санитарно-хигиенните условия и ще намали екологичната застрашеност и здравния риск за населението.
Подцелите в тази област са:
• Преструктуриране на производствата, замърсяващи околната среда
• Осигуряване на достъп на гражданите до информация за състоянието на околната среда;
• Подкрепа за проекти, които имат за цел възпитание на гражданите в уважение към природната среда.

Изпълнението на посочените приоритети ще бъде постигнато чрез провеждане на политика на балансиран бюджет, оптимизация и ограничаване на бюджетните разходи.
Основна цел на развитието в областта на финансите:

Провеждане на политика на балансиран бюджет, оптимизация и ефективно управление на приходите, ограничаване на бюджетните разходи:
За постигането на тази основна цел е нужно изпълнението на следните мерки:
• Поддържане на финансова стабилност на общинския бюджет.
• Преодоляване на бюджетния дефицит.
• Подобряване събираемостта на данъците и увеличаване постъпленията в бюджета.
• Подобряване финансовото състояние на общината и намаляване на нейната зависимост от централната финансова власт.
• Провеждане на фискална политика за оптимизиране на общинските разходи и за спазване на строга финансова дисциплина.
• Модернизация на системата за бюджетно изпълнение.
• Ефективно разпределение на ресурсите и приоритетността на разходите.
• Оптимизиране на общинското предлагане и оказване на публични услуги.
• Увеличаване размера на публичните инвестиции.
• Подпомагане на частните инвестиции в инфраструктура чрез приватизация, концесии и даване под наем, като същевременно се гарантират интересите на потребителите с ниски доходи
• Подобряване на подбора и предоставянето на съществуващите програми за индивидуални субсидии.
• Активен диалог със съответните заинтересовани страни, включително правителство, парламент, Асоциация на общините, за да се разработи всеобхватен план, основан на консенсус относно реформата в отношенията между държавната и местна власт.





ПРОГРАМА ЗА ДЕЙСТВИЕ

№ проект партньори Финансиране срок
І. Приоритет 1
1. Създаване на бизнес-гише на предприемача в рамките на Фронт-офис в Община Шумен Агенция за малки и средни предприятия, Областна управа Британски ноу-хау фонд
2003г.
2. Подпомагане на участието на МСП в търговски пана-ири, изложения, промоции ТПП, НПО, държ., общински и част-ни фирми програми на UNDP, ААМР, НПО и не-правит. Фондове 2002г.
3. Оказване на техническа по-мощ, провеждане на регио-нални бизнесфоруми за ка-чеството и включването на предприятия от региона в европейски проекти за въ-веждане на системи за упра-вление на качеството ТПП, БСК, държавни, общински и частни фирми програми на ЕС и ААМР, заинтересовани фирми 2002г.
ІІ Приоритет 2
4. Изграждане на съвременни, организирани тържища и пазарища за реализация на селскостопанска продукция Областна управа, Областна дирек-ция “Земеделие и гори”, Държавен фонд “Земеделие”, частни земеделски производители и кооперации Държавен фонд “Земеделие”, Програма “САПАРД” на ЕС и частни инвестиции 2003г.
5. Създаване на туристичес-ки информационен център М-во на икономи-ката, Обл. управа, Съвет по туризъм,
частни фирми,НПО Международни програми 2002г.
ІІІ Приоритет 3
6. Осъществяване на проекта за транспортен коридор Г-І-7 ЕС, заинтересовани общини ИСПА, нацио- нални фондове 2006г.
7. Изграждане на газопреносна мрежа и га-зифициране на промишле-ния и битовия сектор Областна управа,
Чужди инвеститори, консултанти Предприсъедини-телни фондове на ЕС и програми на ААМР (EcoLinks) 2003г.
8. Разширение на Депо за твърди битови отпадъци – І етап МОСВ, РИОСВ НФООС 2002г.
9. Рекултивация Старо сметище – гр. Шумен 2003г.
2005г.
10. Рекултивация нерегламен-
тирани сметища До
2006г.
11. Изпълнение на програма за управление на отпадъ-ците за периода 2000-2004г. МОСВ, РИОСВ, НПО Общински бюджет,
бълг. и чуждестр.
екофондове, НПО
22004г.
12. Реконструкция на градската водопреносна и канализационна мрежа “В и К” ООД и общините в Област Шумен Програми на ААМР и ЕС 2006г.
13. Изграждане на пречиствателна станция за отпадни води НФООС, МОСВ, РИОСВ, “В и К” ООД, “Водно строителство” АД НФООС, МОСВ, Общински бюджет – І етап, ИСПА – ІІ етап 2001г.-
І етап
2005г.-
ІІ етап
14. Въвеждане в експлоата- ция на “Довеждащ коле-ктор” 1 до Пречиствател- на станция за отпадни води МОСВ, РИОСВ, “В и К - Шумен” ООД, “Шуменска крепост” АД Национален доверителен екофонд, ОФООС 2002г.

15. Изграждане на 5 бр. канализационни връзки в Промишлена зона - Шумен Търси се финансиране
16. Изграждане на пречиства-телна станция за питейни води Търси се източник на финансиране 2006г.
17. Изграждане на магистра-лен водопровод за питейна вода Преслав – Шумен Търси се източник на финансиране 2006г.
18. Реконструкция вътрешна канална мрежа кв. Дивдя-дово и главен колектор Търси се източник на финансиране До
2005г.
19. Пречерпване на отпадните води от кв. Дивдядово до ГПСОВ – гр. Шумен Търси се източник на финансиране До
2005г.

20. Довършване на Второ пешеходно ниво на ЦГЧ Фонд “Приватизация”
21. Провеждане на дългосроч-на и ефективна програма за транспортно обслуж-ване на населението
1) Реконструкция на чет-въртокласна пътна мрежа МРРБ, Общински бюджет
2) Подобряване състоянието на уличната мрежа МРРБ, Областна администр., МТ Общ. бюджет, НПФ 2006г.
22. Проект “Градска инфра-структура” – изграждане на ул. “Студентска” – гр. Шумен В момента се изгражда 2002г.
23. Проект “Градска инфра-структура – благоустроя-ване и реконструкция на ул. “Граф Игнатиев” – гр. Шумен Търси се източник на финансиране 2002г.
24. Проект “Красива България - 3”, Направление “Зелена България МТСП МТСП, общински бюджет 2002г.
1) Реконструкция на сградата на “Агробизнес-център и Бизнесинкубатор”
2) Ремонт фасади – Хотел “Тича” и Мюфтийство”
3) Оформяне на градинка пред Съдебна палата
4) Оформяне на градинка пред читалище “Добри Войников”
5) Оформяне на градинка до Нова поликлиника
6) Оформяне на градинка до сградата на “РУСО” и подходи за инвалиди
25. Приватизация на общински обекти
ІV Приоритет 4
26. Разработване и реализация на Общинска програма за трудова заетост Областна упра-ва, Бюро по тру-да, Социален инвест. фонд, Програма PHARE, Фонд “Сътруднич. за регионално ико-номическо раз-витие и ефектив-но управление” ЕС, ПРООН 2002г.
27. Включване на Община Шу-мен в действащата Нацио- нална програма за временна заетост за разкриване на нови работни места на трайно незаети лица. МТСП, Бюро по труда, Областна управа Национални програми за заетост
28. Микропроект “Интеграция” насочен към повишаване на възможностите на социална и трудова интеграция на бе-зработни в неблагопр. Поло-жение на пазара на труда МТСП, НСЗ МТСП
29. Микропроект “Заедно за по-добра жизнена среда” МТСП, НСЗ МТСП 2002г.
30. Микропроекта “Културно-историческо наследство” НСЗ
31. Курс за повишаване на ква-лификацията “Стратегия и управл. на собствен бизнес” НСЗ, фонд ПКБ 2002г.
32. Курс за повишаване на квалификацията “Младежка заетост” НСЗ и фонд ПКБ фонд ПКБ 2002г.

33. Курс за повишаване на квалификацията “Шанс за старта” НСЗ и фонд ПКБ фонд ПКБ 2002г.

34. Разработване на общински проекти и програми за зае-тост за кандидатстване пред международни организации ПРООН, ЕС, МТСП, Програма “Красива Бълга-рия”, ИМС ЕС, ПРООН, ААМР 2006г.
35. Създаване на Сдружение за осигуряване на алтернатив-на заетост на безработни МТСП, Областна управа, НПО 2002г.

36. Разработване на програми за трудова реализация на представителите на етни-ческите общности, които са с най-висока безработица НПО, Областна управа, МТСП международни програми 2006г.
37. Разработване и реализация на програми за професио- нална ориентация, квалифи-кация и преквалификация на безработни МТСП, Областна управа и Бюро по труда от международни програми и МТСП 2002г.
38. Проучване и намаляване на съществуващите админист-ративни бариери пред бизнеса Областна управа, АУРРИ, ТПП и представители на местния бизнес 2003г.


39. Редовно финансиране на учебно-възпитателния про-цес, изграждане и поддър-жане на общинските учили-ща, детските градини и ясли Общинския бюджет 2006г.
40. Реализация на общински
здравни програми Общински
лечебни
заведения Общ.лечебни заве-
дения,общ. Бюджет 2002-
2006
41. Проект ”Осигуряване достъп
на малцинствата до здравеопазване” МЗ,
Програма ФАР Програма ФАР, общ.бюджет 2002-
2006г
42. Общинска програма “Кари-ес профилактика при деца с флуорирано мляко” МЗ, Фондация “Бороу дентал милк” Община, ФБДМ 2002-
2005
43. Проект “Стоматологични ус-
луги за социално-слаби граждани” Стом.лечебни
заведения Община 2002-
2006
44. Общинска програма за профилактика и контрол на СПИН и ППБ МЗ, ПРООН, НПО и др. Община, МЗ 2002-
2006
45. Общинска програма по проблемите на наркотичните вещества МЗ, ХЕИ, общински институции Община, МЗ 2002-
2006
46. Преструктуриране на здра-вните заведения и ефектив-но използване на съществу-ващия сграден фонд МЗ, Областна администрация Общински бюджет 2000г.
-
2006г.
47. Модернизация на МТБ на лечебните заведения с обла-стно значение, свързани с националните стандарти и потребностите на Община Шумен Търси се източник на финансиране
48. Преустройство на Нервно отделение в Микробиоло-гична лаборатория Търси се източник на финансиране
49. Изграждане на площадков водопровод на територията на “МБАЛ-Шумен” АД Изгражда се в момента
50. Изграждане на кислородна станция Търси се източник на финансиране
51. Ре Ремонт на Патоанатомия и Съдебна медицина Търси се източник на финансиране
52. Преустройство на Очно отделение в отделение по трансфузионна хематология Търси се източник на финансиране
53. Ремонт на стар АГкомплекс Търси се източник на финансиране
54. Ремонт на детско отделение Търси се източник на финансиране
55. Ремонт и преустройство на
Инфекциозно отделение Търси се източник на финансиране
56. Основен ремонт на Хирургически блок Търси се източник на финансиране
57. Ремонт на Терапевтичен блок на МБАЛ–Шумен МТСП ФРИ, общински бюджет
58. Пребазиране на ТЕЛК и КМЕДИ към “МБАЛ–Ш-н” МТСП ФРИ, общински бюджет
59. Изграждане на Психосоциален център МЗ,
Баварско министерство на здравеопазване МЗ, Баварско министерство на здравеопазване,
Фонд
“Приватизация” 2002-
2003
60. Проект “Социални услуги за възрастни хора” Търси се източник на финансиране 2006
61. Проект “Реформа за пови-шаване благосъстоянието на децата в Община Шумен” МТСП,
Световна банка,
НПО МТСП,
Световна банка,
Община 2002-
2006
62. Реализация на общински со-
циални програми ОССП,
НПО Община,
НПО 2002-
2006

63. Ритмично финансиране на службата за социално под-помагане ОССП Общинския бюджет 2006г.

64. Реализация на четиригоди-шна програма за политика в областта на културата Министерство на културата, културни институции, НПО, Обл. Управа Общински бюджет, ЕС, ПРООН, ААМР 2006г.
65. Преструктуриране и опти-мизиране на общинските структури за организацията и управлението на физич. възпитание,спорт и туризъм УСШ, Общински съвет, НПО 2002г.

66. Актуализация на Наредба №1 за опазване на общест-вения ред в Община Шумен НПО, Общински съвет и гражд. Сдружения 2006г.
67. Ефективна борба с престъп-ността и корупцията в Об-щината в тясно взаимодей-ствие с органите на РДВР РДВР, РПУ и Областна управа 2006г.
68. Изграждане на система от мерки за опазване на вилните и полски имоти Граждански сдружения, НПО
69. Организиране на обществе-ни форуми за запознаване с главните проблеми на етни-ческите общности и пред-приемане на мерки за подо-бряване на жизнения им стандарт НПО, сдружения на етническите общности международни организации 2003г.
70. Предприемане на мерки за насърчаване и повишаване на грамотността и образователното ниво сред представителите на малцинствата НПО, сдружения на етническите общности, РИ на МОН международни организации 2003г.

71. Реализация на Програма за финансова стабилизация и ефективно използване на ресурсите на Община Шумен МФ, Областна управа 2002г.


Програмен мониторинг и контрол

Задачата на програмния мониторинг и контрол е да следи за правилното изпълнение на конкретните програми за действие, изготвени на базата на очертаните приоритети, поставените стратегически цели и подцели. Той осигурява необходимите инструменти, които определят дали общинското ръководство се приближава към планираните стратегически и управленски цели. Този компонент от системата информира ръководството за отклонения от планираните резултати и важността или размера на тези отклонения.
Мониторингът представлява описание на събития и условия в границите на определен период от време. Той предполага систематично събиране на достоверна, актуална и значима информация за последиците от реализацията на съответните програмни действия.
Оценката на програмата е систематичен преглед на конкретните управленски операции за осигуряване на информация за пълния спектър от краткосрочни и дългосрочни въздействия върху гражданите. Нейна главна цел е постигане на ефекта и въздействието на програмата.
Основните показатели, които трябва да се наблюдават и анализират, са включени в състава на следните основни групи:
- ефективност – правилните резултати водят ли до очакваните ефекти или специфични цели;
- ефикасност – изпълнението на дейностите води ли до очакваните резултати
- устойчивост – конкретните цели помагат ли за постигането на въздействието или общата инициатива
Характеристики на показателите / измерители на изпълнението /:
- Простота: информацията, която предоставя съответния показател трябва да бъде разбираема и възможно най-точна;
- Валидност: трябва да дефинира точно проблема и да бъде количествено измерим, като измерва важните за реализацията на плана промени;
- Чувствителност: трябва да позволява измерване на промените;
- Рентабилност: разходите за осъществяване на мониторинг да бъдат възможно най-ниски, без да намаляват ефективността или качеството му;
- Икономичност: надеждност на данните, своевременното им предоставяне, и максимално използване на съществуващите източници на информация;
- Надеждност: при приключване на паралелните измервания на един и същ показател от различни лица, крайният резултат да бъде идентичен;
- Навременност: своевременно предоставяне на данните.
Следващата класификация включва длъжностните лица, които пряко ще съставят и осъществяват системата за управленски контрол на плана за развитие на Община Шумен.
А. Първата група включва Областния управител, Кмета на Община Шумен. Тяхна отговорност е вземането на стратегически решения и оценка на относителната ефективност на конкретния проект.
Б. Втората група са специалистите по планиране и анализ. Те са отговорни за получаване на информация за оценка на съотношението между разходи и ползи.
В. Следващата група включва Заместник кмета по стопанските въпроси, както и ръководителите на предприятия и организации пряко свързани с реализацията на конкретни програми за действие, включени в Програмата за регионално развитие на Община Шумен за периода 2002 - 2006 г. Те следят и информират за стратегическата ефективност на програмата, административната продуктивност, както и за навременното изпълнение на проекта.
Г. Тук могат да бъдат включени и членове на широката общественост. Те също имат интереси и очаквания, които трябва да бъдат изпълнени посредством системата за управление и контрол на програмата. Тук включваме местни и регионални неправителствени организации и сдружения, обединения на гражданската инициатива и др.
Целта на мониторинга е да отбелязва отклоненията от плана своевременно, за да бъде възможно и в срок тяхното коригиране. Следователно важен фактор за определянето на честотата на наблюдението е степента на важност и конкретните характеристики на съответната програма.
Системата за контрол отговаря на следните характеристики:
1. Системата за управленски контрол е пряко свързана с цялостната организация.
2. Системата за управленски контрол има за цел да информира за отклоненията от плана през интервал от три месеца, за да бъде възможно предприемането на корективни действия.
3. Системата трябва да бъде достатъчно гъвкава, за да бъде актуална и навременна с промените в организационната среда.
4. Тя трябва да определя характера на корективните действия, които да върнат проекта обратно към плана.
5. Системата за управленски контрол трябва да бъде разработена с активното участие на всички хора и групи, включени в проекта.
Всички системи за управленски контрол включват следните основни стъпки:
1. Идентифициране на проблема посредством събиране на информация за очакванията и действителното изпълнение.
2. Съставяне на алтернативни курсове на действие, които биха елиминирали или свели до минимум отклоненията от плана.
3. Оценка на алтернативните курсове на корективни действия и избор на най-подходящият от тях.
4. Проверка на това дали избраните действия действително са довели до премахване на отклонението.
Прочетено: 1090 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Икономика”