Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Технология и организация на транспорта (Лекция)

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи, и всякакви теми свързани с транспорта.
Пътен транспорт, воден транспорт, железопътен транспорт, въздушен траспорт, минен транспорт, въжен транспорт, космически транспорт, контейнерни превози, куриерски услуги, транспортна система, инфраструктура, транспортни средства, релсови пътища, превозни средства, стоки, пътища.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Zeroadhesion
       
Мнения: 19058
Регистриран: нед апр 13, 2008 18:33
Репутация: 36517
пол: Мъж

Технология и организация на транспорта (Лекция)

Мнение от Zeroadhesion »

ЛЕКЦИЯ № 1

ОСНОВИ НА ОРГАНИЗАЦИЯТА И УПРАВЛЕНИЕТО НА ЖЕЛЕЗОПЪТНИЯ ТРАНСПОРТ

ОРГАНИЗАЦИЯ – това е създаване на система (или пренастройване на една система) за постигане на точно определена цел. В случая това е такова разположение на елементите и отношенията в железниците, което да доведе до ефективно движение на железопътните транспортни средства по железопътната инфраструктура.
УСЪВЪРШЕНСТВАНА СИСТЕМА НА ОРГАНИЗАЦИЯ – това е такова видоизменение на съществуващата система, което довежда до по-ефективна експлоатация на железниците.
СИСТЕМА – множество от елементи и отношения между тях, подредени по определен начин и подчинени на обща цел.
УПРАВЛЕНИЕ – това е приемане, обработване и предаване на информация.
УПРАВЛЕНИЕ НА ДВИЖЕНИЕТО НА ЖЕЛЕЗОПЪТНИЯ ТРАНСПОРТ - това е получаване на информация за конкретното състояние на транспортната система (или подсистема), обработване на информацията (сравняване с определен оптимален модел и вземане на управленческо решение) и предаване на информация, насочена към поддържане или изменение на функционирането на обекта за управление.

ОСНОВНИ ПРИНЦИПИ НА ОРГАНИЗАЦИЯТА НА ЖЕЛЕЗОПЪТНИТЕ ПРЕВОЗИ

Организацията на превозния процес трябва да осигури реализиране на нуждите на железопътните превози в определени срокове при високоефективно използване на техническия комплекс, инфраструктурата и железопътните служители.
Основните принципи на организацията на превозите по железопътен транспорт са:
ПРИНЦИП НА ВЛАКООБРАЗУВАНЕ – това е реализиране на железопътните превози чрез формиране на специализирани влакове - маршрутни, едногрупови, многогрупови и т.н.

ПРИНЦИП НА ЕДИНЕН ТЕХНОЛОГИЧЕН ПРОЦЕС В ГАРИТЕ – това е всички процеси по приемане, изпращане, пропускане, формиране и разформиране на влаковите състави, на натоварване и разтоварвате на вагоните, на качване и слизане на пътниците да се извършват чрез единни технологии.

ПРИНЦИП НА ДВИЖЕНИЕ НА ВЛАКОВЕТЕ ПО ГРАФИК – това е движението на влаковете по железопътните линии, както и на работата на гарите, депата и другите подразделения да се осъществява по единен часови график.

ПРИНЦИП НА ТЕХНИЧЕСКОТО НОРМИРАНЕ – това е въз основа на предварително разработени рационални нормативи да се извършва натоварването и разтоварването на вагоните, потребния парк от технически и превозни средства, размер на движението и т.н.

ПРИНЦИП НА ОПЕРАТИВНО ПЛАНИРАНЕ – това е за всяка текуща смяна или денонощие да се разработва план за експлоатация (за работа) на железопътната система – план за превозите, за движението, за изпълнение на нормативите.

ПРИНЦИП НА ДИСПЕЧЕРСКО РЪКОВОДСТВО – това е изпълнение на превозния план, на графика за движение и на нормативите на база на непосредствено единно ръководство.

ПРИНЦИП НА БЕЗОПАСНОСТ НА ДВИЖЕНИЕТО НА ВЛАКОВЕТЕ – това е движението на влаковете и железопътните возила да се осъществява на базата на единни Правила за техническа безопасност, които да осигуряват безопасност в работата на всички звена на железопътния транспорт.

ПРИНЦИП НА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ НА ЖЕЛЕЗОПЪТНИЯ С ДРУГИТЕ ВИДОВЕ ТРАНСПОРТ И ДРУГИТЕ ИКОНОМИЧЕСКИ ЕДИНИЦИ – това е експлоатацията на железопътния транспорт да е в единство с функционирането на другите видове транспорт и икономически единици, т.е. железопътният транспорт да е подсистема на ЕТС и икономика на страната.

ОРГАНИЗАЦИОННА СТРУКТУРА НА ЖЕЛЕЗОПЪТНИЯ ТРАНСПОРТ

Организационната структура на железопътния транспорт е определена от Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), ДВ бр. 97/ 28.11.2000 г. В него се определят условията и реда за:
- изграждане, поддържане, развитие и използване на железопътната инфраструктура;
- изискванията за достъп до нея;
- основните правила за движение на влаковете;
- взаимоотношенията между превозвачи и клиенти при предоставяне на превозните услуги в съответствие с международните договори и споразумения, по които Република България е страна.
Не са предмет на този закон дейностите на:
1. Метрополитена;
2. Градския трамваен транспорт;
3. Вътрешния железопътен транспорт на Министерството на вътрешните работи, Министерството на отбраната и други ведомства, дружества или предприятия, с изключение на дейностите, свързани с изискванията по техническата експлоатация и безопасността на движението.
Графично организационната структура има следния вид (фиг. 1)






























В закона за железопътния транспорт са формулиране следните основни определения:
1.Железопътна инфраструктура (ЖИ) – включва:
всички железни пътища и стационарни съоръжения (с изключение безметрополитена, градския трамваен транспорт и на МВР, МО и др. ведомства, дружества или предприятия, на дейностите, свързани с изискванията по техническата експлоатация и безопасността на движението), необходими за движението на железопътните возила и за сигурността на движението, включително железопътните линии и прилежащите и принадлежащите към тях терени и пожарозащитни пояси;
изкуствените съоръжения - мостове, тунели, надлези, подлези и съоръжения за предпазване от лавини и падащи камъни;
горното строене на железния път - релси, траверси, релсови скрепления, стрелки и баластова призма;
железопътните прелези и техните съоръжения;
коловозното развитие на посредните, участъковите, разпределителните, пътническите и товарните гари, пероните и товарно-разтоварните рампи към тях; осигурителните, сигнализационните и съобщителните съоръжения и инсталациите и съоръженията за производство, преобразуване и пренос на електрическа енергия за тяхното захранване;
осветителните съоръжения и инсталации за осигуряване на безопасно движение в района на гарите;
съоръженията за трансформиране и пренасяне на електроенергия за тягови нужди, включително тяговите подстанции, захранващите линии и контактната мрежа, стълбовете и другите съоръжения на енергосистемата за тягови нужди;
терените, служещи за осигуряване на контрола по поддържането на железопътната инфраструктура;
фериботния комплекс; терените на службите по движението и другите спомагателни дейности, свързани с безопасността на движението, терените, върху които са разположени техническите средства за осигуряване безопасността на движението.
2.Управител - юридическото лице, на което е възложено изграждането, поддържането, развитието и експлоатацията на железопътната инфраструктура и управлението на системите за контрол и безопасност на движението, ползва железопътната инфраструктура по силата ЗЖТ и предоставя на железопътните превозвачи достъп до нея по реда, предвиден в него.
3.Задължението за експлоатация - като елемент от задължението за извършване на обществени услуги е задължението на транспортното предприятие, когато инфраструктурата е в състава му, да поеме всички необходими мерки по отношение на железопътните линии и инсталации, включително допълнителните услуги за гарантиране равнището на транспортното обслужване.
4. Задължението за превоз - като елемент от задължението за извършване на обществени услуги е задължението на транспортното предприятие да приеме и да извършва всички превози на пътници и товари при определени превозни цени и условия за превоз.
5. Тарифното задължение - като елемент от задължението за извършване на обществени услуги е задължението на транспортното предприятие да прилага цени, които са в разрез с търговския му интерес, но са определени или установени от компетентните органи по съответния ред съгласно действащото законодателство.
6. Поддържане на железопътната инфраструктура - съвкупността от всички дейности по текущия ремонт на железопътните линии, гарите, съоръженията, осигурителните средства, електрозахранващите системи, железопътните телекомуникационни системи и др.
7. Експлоатация на железопътната инфраструктура - съвкупността от всички дейности по управлението на достъпа до железопътната инфраструктура, влаковата работа и системите за безопасност.
8. Лицензия - документът, чрез който на предприятието се предоставя статут на железопътен превозвач с права за упражняване на дейността по железопътен превоз на пътници и/или товари и правото да извършва проверка на техническата изправност на возилата и жп техниката за осигуряване безопасна експлоатация по инфраструктурата и на правоспособността на персонала, зает с управлението им.
9. Интермодален транспорт - превозът на товари в една и съща товарна единица или превозно средство при използване на различни видове транспорт без обработка на товари.
10. Комбиниран транспорт - превоз на товари, при който в транспортната верига "от врата до врата" се използват най-малко два вида транспорт, както следва:
- Товарният автомобил, ремаркето или полуремаркето със или без теглещи единици, сменяеми каросерии или 20- и повече футови контейнери извършва автомобилен превоз в началната или крайната отсечка на пътуването, а останалата част се извършва с железопътен, морски превоз или с превоз по река, като тази отсечка надхвърля 100 км по права линия;
- Между пунктове, където стоките се товарят, и най-близката удобна товарна жп гара за начална отсечка, и между най-близката удобна разтоварна жп гара и пункта за разтоварване в крайната отсечка;
- В радиус, ненадхвърлящ 150 км по права линия от вътрешното речно или морско пристанище за товарене или разтоварване.
Министерският съвет може да предприема мерки за стимулиране на комбинирания транспорт.
Министърът на транспорта и съобщенията определя с наредба изискванията за комбинирани превози на товари.
11. Заместващ превозвач - превозвачът, на който основният превозвач по договора за превоз е поверил изцяло или частично изпълнението на превоза.
12. Тежки железопътни произшествия и инциденти - произшествията и инцидентите, настъпили в резултат на дерайлиране или удар на подвижен железопътен състав, довели до човешки жертви, пълна негодност на подвижния състав или до значителни материални или екологични вреди.
13. Сертификат за безопасност - документът, удостоверяващ, че собствените или наетите возила на превозвача, които ще се ползват за движение по инфраструктурата, и пряко заетият с експлоатацията им персонал отговарят на изискванията за сигурност с оглед осигуряване на безопасна експлоатация по инфраструктурата.
14. Международни превози - превозите на пътници и товари:
- от място в Република България до място извън нея;
- от място извън страната до място на територията на Република България;
- между две места извън Република България.
15. Вагонна пратка - товар, предаден за превоз с една товарителница, за който изпращачът е поискал отделен вагон.
16. Дребна пратка - товар, предаден за превоз с една товарителница, за който не е поискан отделен вагон, като теглото на отделния колет е до 3000 кг за открит вагон или до 1000 кг за покрит вагон.
17. Багаж (багажна пратка) - товар, предаден за превоз от пътника, при което той задължително представя билета си и пътуването се извършва с един и същи влак, но багажната пратка се превозва във фургон.
18. Колетна пратка - товар, предаден за превоз, който се извършва във фургона на влака или в багажното отделение на електрически мотрисен влак.
19. Влак - подреден и скачен състав от вагони с един или повече локомотиви в работно състояние, снабден със сигнали и влакови документи. Локомотиви, мотрисни влакове, мотриси, моторни дрезини и други моторни возила, несваляеми от пътя, отправени на междугарие, се смятат за влакове.
20. Блок-участъци - части от открития път между две гари, ограничени със специална сигнализация, осигуряваща безопасно движение.
21. Железни пътища - железопътните линии и съпътстващите ги съоръжения от железопътната инфраструктура, условията за използването на които са еднакви за всички участници в движението, с изключение на тези по чл. 2.
22. Железопътна гара - сградата, в която се намира приемното помещение за пътници и багажи, служебните помещения на жп персонала, магазиите, складовете и други подобни.
23. Добра репутация - има кандидатът, чиито членове на органите на управление и други служители, назначени да ръководят превозната дейност, не са осъждани за умишлени престъпления от общ характер, не са лишавани от право да извършват превозна дейност на пътници и товари и не са били изпълнителни или контролни органи или неограничено отговорни съдружници в дружество, когато то е прекратено поради несъстоятелност, ако са останали неудовлетворени кредитори.
24. Финансово стабилен - кандидатът, който докаже, че ще бъде способен да поеме своите действителни или потенциални задължения за период от 12 месеца.
25. Професионално компетентен - кандидатът, който:
а) има разработени вътрешни правила за функциониране на превозната дейност, а лицата, на които е възложено да ръководят транспортната дейност, имат познания и опит, необходими за упражняването на дейността, придобити чрез обучение или усвоени в транспортната практика;
б) разполага с персонал, отговорен за безопасността на превозите на пътници и товари, подходящо квалифициран за тази дейност;
в) може да осигури необходимото равнище на безопасност за извършване на услугите чрез персонала, подвижния състав и организацията си.
26. Задължения за обществена превозна услуга - съвкупността от договорни задължения, по силата на които превозвачът се задължава да постигне определено договорено равнище при транспортното обслужване и цени за определен вид транспортни услуги.
27. Непосредствена близост - онази близост, която създава опасност за произшествия поради физически контакт или промяна на параметрите на железния път.
28. Возило - локомотив, вагон или съоръжение, което се движи по железния път.
29. Подвижен железопътен състав - транспортните средства и специалните машини, които при изпълнение на функционалните си предназначения се движат по железен път.
30. Железопътни транспортни потоци (пътникопотоци или товаропотоци) – това са целенасочени групи от хора или товари, които се характеризират с големина, начален пункт на зараждане (появяване н системата ЖПТ) и краен пункт на погасяване (излизане от системата ЖПТ). Транспортните потоци са вектори.
Всеки човек става пътник, когато ползва или има нужда от транспортиране.
Всяка материална ценност става товар, когато се транспортира.
31. Вагонопоток – това е транспортен поток от вагони.
32.Организация на железопътните транспортни потоци – това е система от технологични и управленски действия, които определят начина за осъществяване на пътническите и товарните превози на транспортните потоци.
33.План за композиране на влаковете - Това е система за организация и специализация на вагонопотоците в различни категории влакове.
34.Композиране на влак – Това е подреждане на вагоните в строго определен ред, в зависимост от тяхното предназначение.
35.Пропускателна възможност – това броят на влаковете или возилата (транспортните средства) в едната или в двете посоки на движение, които могат да се пропуснат през един елемент, гара, участък, линия или техническо средство за определен период от време и при дадена технология. Дефинират се три вида пропускателна възможност – максимална, налична и необходима (потребна).
36.Превозна възможност – това е количеството товар или брой пътници в едната или двете посоки на движение, които могат да се пропуснат през един елемент, гара, участък, линия или техническо средство за определен период от време и при дадена технология.
37.Местна работа – това е работата на една гара, участък, полигон или мрежа по развозването на пълните и празните вагони до пунктовете за натоварване и разтоварване в тях.
38.График за движение на влаковете – това е графично, таблично, текстуално или комбинирано представяне на движението на всички категории влакове във времето по всеки елемент и всяка гара между влакообразуващите и други по-важни гари на железопътната мрежа за едно денонощие или за друг разглеждан период от време. Дефинират се подробен и съкратен график за движение на влаковете.



МИНИСТЪРЪТ НА ТРАНСПОРТА И СЪОБЩЕНИЯТА
провежда държавната политика в железопътния транспорт, като:

1. предлага за утвърждаване от Министерския съвет програма за развитието на железопътния транспорт и на железопътната инфраструктура;
2. осигурява изпълнението на поетите от държавата ангажименти, произтичащи от двустранните и многостранните международни споразумения в областта на железопътния транспорт и развитието на железопътната инфраструктура;
3. съгласува проектите за пресичане на железопътните линии от железопътната инфраструктура с пътищата от републиканската пътна мрежа, местни пътища, улици и тръбопроводи, кабелни и въздушни високоволтови и нисковолтови линии и др.;
4. издава Правилника на НК "ЖИ", назначава и освобождава генералния директор и управителния съвет;
5. назначава комисия за разследване и установяване на причините за железопътните произшествия, при които са настъпили смърт, тежки телесни повреди или значителни материални вреди.
Непосредственото управление и координация на дейността в областта на железопътния транспорт се осъществява от железопътна администрация със статут на изпълнителна агенция по Закона за администрацията със седалище София и с териториални звена.

ИЗПЪЛНИТЕЛНАТА АГЕНЦИЯ "ЖЕЛЕЗОПЪТНА АДМИНИСТРАЦИЯ:
1. контролира достъпа до железопътната инфраструктура и изпълнението на задълженията за обществени услуги;
2. проверява изпълнението на изискванията за издаване на лицензии на превозвачите и на лицата, осъществяващи проверка на возилата за техническа изправност и транспортна годност;
3. събира такси за издаване на лицензиите по този закон в размер, определен от Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта и съобщенията;
4. издава документи за правоспособност на персонала в железопътния транспорт;
5. води регистър на подвижния железопътен състав на лицензираните превозвачи и набира статистически данни за дейността им;
6. разработва и предлага на министъра на транспорта и съобщенията проекти на подзаконови актове в областта на железопътния транспорт;
7. изпълнява и други функции, възложени й със закон или с акт на Министерския съвет.

Национална компания "Железопътна инфраструктура"
- тя е със статут на държавно предприятие по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон;
- тя е юридическо лице със седалище София;
- тя е управител на железопътната инфраструктура;
- тя стопанисва и управлява предоставеното й имущество - публична и частна държавна собственост.

Основният предмет на дейност на НК "ЖИ" е:
1. осигуряване използването на железопътна инфраструктура от лицензирани превозвачи при равнопоставени условия;
2. извършване на дейности по развитието, ремонта, поддържането и експлоатацията на железопътната инфраструктура;
3. събиране на инфраструктурни такси в размер, определен от Министерския съвет, по предложение на министъра на транспорта и съобщенията;
4. разработване на графиците за движение на влаковете, съгласувано с превозвачите, а за пътническите превози - и с общините;
5. управление на влаковата работа в железопътната инфраструктура при спазване на изискванията за безопасност, надеждност и сигурност;
6. приемане на всички заявки за превоз от превозвачите;
7. приемане и изпълнение на всички заявки, произтичащи от задълженията за обществени услуги;
8. изготвяне, поддържане и съхраняване на регистър, съдържащ данни за земята и обектите на железопътната инфраструктура.
Националната компания "Железопътна инфраструктура" не може:
- да извършва по занятие железопътен превоз.
- да участва в търговски дружества, които по занятие извършват железопътен превоз.


ОСНОВНИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ СИСТЕМАТА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ЖЕЛЕЗОПЪТНИЯ ТРАНСПОРТ

Ясно формулиране на целта на управлението и да има създадена възможност обектът на управление да се доближава (да се премества) към целта;
Структурата на системата за управление да притежава краен (минимален) брой степени на свобода;
Системата за управление да осигурява развитието й и ефективността й в бъдеще;
Системата за управление да бъде адаптивна (гъвкава), т.е. да има възможност да променя структурата си и законите си на функциониране.




ОСНОВНИ ЗАДАЧИ НА СИСТЕМАТА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ЖЕЛЕЗОПЪТНИЯ ТРАНСПОРТ

изпълнение на плана за товарни превози, както като цяло, така и по видове товари;
организацията на движението на влаковете;
организацията на работата на гарите;
организацията на експлоатацията на подвижния състав;
организацията на експлоатацията на инфраструктурата;
разработване на графика за движение на влаковете;
организация на оперативното управление на при реализация на графика за движение на влаковете;
осигуряване на безопасното функциониране на всички звена на железопътния транспорт;
осигуряване на обучението на кадри за железопътния транспорт;
разработване на икономическата инфраструктура, в частност тарифната политика за ползване на инфраструктурата;
организация на пътническите превози, далечни и крайградски;
организация на превозите на багажни и пощенски пратки;
организацията на взаимодействието на железопътния транспорт с останалите звена на националната икономика;
организация на функциониране на железопътния транспорт в условията на международната железопътна система;
разработване на стратегия за развитие на железопътния транспорт.

ОРГАНИ НА УПРАВЛЕНИЕ НА НК "ЖИ"

1. Министърът на транспорта и съобщенията;
2. Управителният съвет;
3.Генералният директор.

Министърът на транспорта и съобщенията провежда общата транспортна политика на държавата в областта на изграждането, поддържането, развитието и експлоатацията на железопътната инфраструктура и осъществява дадените му с този закон правомощия, свързани с дейността на НК "ЖИ".

Управителният съвет:
- избира измежду членовете си председател и заместник-председател;
- изработва и предлага на министъра на транспорта и съобщенията за утвърждаване правилник за устройството и дейността на компанията;
- по предложение на генералния директор назначава и освобождава заместник-генералния директор, главния счетоводител и главния юрисконсулт;
- приема годишния счетоводен отчет;
- предлага на министъра на транспорта и съобщенията да разрешава за всеки отделен случай участието на компанията в търговски и неперсонифицирани дружества и в международни организации;
- предлага на министъра на транспорта и съобщенията да предприеме действия по реда на чл. 6 от Закона за държавната собственост;
- упражнява правата по притежаваните от компанията дялове и акции от търговски дружества;
- взема решения за продажба или за ликвидация на дълготрайни материални активи, за учредяване на вещни права и за отдаване под наем на движими или недвижими вещи, взема решения по чл. 49, ал. 2 от Закона за държавната собственост за продажба на жилищата, управлявани от компанията, и за отдаването им под наем;
- изпълнява други функции, възложени му от министъра на транспорта и съобщенията, свързани с управлението на железопътната инфраструктура, в съответствие с разпоредбите на действащото законодателство.

Председателят на управителния съвет, а в негово отсъствие заместник-председателят, организира и ръководи заседанията на управителния съвет и контролира изпълнението на неговите решения.

Министърът на транспорта и съобщенията сключва с генералния директор договор за управление за срок до 5 години.
Генералният директор:
- организира, ръководи и контролира цялостната дейност на НК "ЖИ";
- сключва договори за извършване на предоставяните от и за компанията услуги;
- назначава и уволнява работниците и служителите в НК "ЖИ";
- представлява компанията пред съдилищата, пред държавните органи и пред трети лица в страната и в чужбина;
- отчита се за своята дейност пред управителния съвет и пред министъра на транспорта и съобщенията.

Държавата участва във финансирането на дейностите по изграждането, поддържането, развитието и експлоатацията на железопътната инфраструктура, включително в създаването, съхраняването и поддържането на мощности и материални средства за осъществяване на отбранително мобилизационни мероприятия на страната.

Национална компания "Железопътна инфраструктура" участва във финансирането на дейностите по текущото поддържане на железопътната инфраструктура и нейната експлоатация с приходите от стопанската си дейност.
Финансирането на дейностите по текущото поддържане и експлоатацията на железопътната инфраструктура се извършва от:
1. републиканския бюджет;
2. деветдесет и пет на сто от таксите по чл. 35;
3. приходите по чл. 3, ал. 4 и от други дейности;
4. процент от таксите върху течните горива по Закона за пътищата;
5. кредити.

ИЗПОЛЗВАНЕ НА ЖЕЛЕЗОПЪТНАТА ИНФРАСТРУКТУРА

Използването на железопътната инфраструктура се извършва от лицензирани железопътни превозвачи, които притежават сертификат за безопасност.
Всички превозвачи, които притежават лицензия и сертификат за
безопасност, имат право на равнопоставен достъп до железопътната инфраструктура при условията, предвидени в този закон.
При разпределяне на капацитета на железопътната инфраструктура се предоставя достъп до инфраструктурата с приоритет за:
1. превози, които се предоставят в изпълнение на задължения за извършване на обществени превозни услуги;
2. услуги, които се предоставят в отделни елементи от железопътната инфраструктура, построени или развити за извършване на специфични дейности (по специализирани високоскоростни отсечки, товарни линии и други).

ЛИЦЕНЗИРАНЕ

Лицензия за извършване на железопътни превози на пътници и товари се издава от министъра на транспорта и съобщенията или от упълномощено от него длъжностно лице. Лицензията е поименна и не подлежи на преотстъпване.
Лицензия се издава в случаите, когато кандидатът е:
1. с добра репутация;
2. финансово стабилен;
3. професионално компетентен;
4.има финансова възможност и декларира готовност да застрахова гражданската си отговорност спрямо пътниците, багажите, товарите, пощата и трети лица в съответствие с действащото законодателство.



ИЗДАВАНЕ НА СЕРТИФИКАТ ЗА БЕЗОПАСНОСТ

Дейностите по проверка на техническата изправност на возилата и проверката на съответствието на правоспособността и квалификацията на персонала, зает пряко с управлението им и с осигуряване на безопасната им експлоатация, се осъществяват от лицензирани физически или юридически лица.
Лицата, които кандидатстват за получаване на лицензия за извършване на проверка на техническата изправност на возилата за осигуряване на безопасна експлоатация по инфраструктурата и проверката на съответствието на правоспособността и квалификацията на персонала, зает пряко с управлението им, трябва да:
1. са създадени от Министерския съвет или от друг държавен орган или да са регистрирани по Търговския закон;
2. разполагат с квалифицирани специалисти;
3. разполагат с помещения, условия и технически средства, подходящи за извършване на дейността;
4. не извършват ремонти на возилата, които ще проверяват;
5. отговарят и на други условия, определени в наредба на министъра на транспорта и съобщенията.

ЖЕЛЕЗОПЪТНИ ПРЕВОЗВАЧИ

Железопътните превозвачи са търговци, чиято основна стопанска дейност е предоставяне на железопътни транспортни услуги за превоз на пътници или товари във вътрешно или международно съобщение при задължително осигуряване на локомотиви за теглене на превозните средства.
Превозвачите самостоятелно определят своя бизнесплан, своите инвестиционни и финансови програми, както и начините на изпълнението им съобразно условията на пазара.
Превозвачите, които предоставят транспортни услуги за превоз на пътници и товари, изпълняват превозите, ако:
1. превозът е възможен със железопътни транспортни средства;
2. превозът не е възпрепятстван от причини, които превозвачите не могат да избегнат или да отстранят.
В случай, че превозът се извършва последователно от няколко превозвачи, те осигуряват експедиране при превоза на пътници и товари и могат да предлагат общи условия и цени за превоз.
Превозвачите могат да координират дейността си, включително по разработване на вътрешни правила за функциониране на превозната дейност с националните и международните браншови асоциации и сдружения в железопътния транспорт.





ЗАДЪЛЖЕНИЯ ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНИ
ПРЕВОЗНИ УСЛУГИ

Размерът на средствата за компенсиране на намалените приходи (от безплатните и с намалени цени пътувания на учащи се, възрастни граждани, многодетни майки, инвалиди, ветерани от войните или други лица, определени с акт на Министерския съвет) на превозвачите, които са сключили договор за обществена превозна услуга и прилагат пътнически тарифи в интерес на една или няколко социални категории лица, се определя със Закона за държавния бюджет за съответната година.
Задълженията за извършване на обществени превозни услуги включват следните елементи:
1. задължение за експлоатация;
2. задължение за превоз;
3. тарифно задължение.






ПРАВИЛА ЗА ДОГОВОРИТЕ ЗА ПРЕВОЗ

С договора за железопътен превоз превозвачът се задължава да превози до определено място пътници и техните багажи, багажни и други пратки или товари срещу заплащане.

За осъществяване на превоза между превозвача и пътника се сключва договор за превоз, който съдържа:
1. началната и крайната гара, вида на превоза и маршрута;
2. количеството и вида на превозната услуга;
3. особените изисквания, предявени от пътника;
4. цените и условията за осъществяване на превоза;
5. номера и датата;
6. други условия, предвидени в нормативен акт или в международен договор, по който Република България е страна.

За осъществяване на превоза между превозвача и изпращача (товародателя) се сключва договор за превоз на товари, който съдържа:
1. началната и крайната гара, вида на превоза и маршрута;
2. количеството и вида на превозната услуга;
3. наименованието на товародателя и товарополучателя;
4. особените изисквания, предявени от изпращача;
5. цените и условията за осъществяване на превоза;
6. подписа и печата на превозвача и изпращача или на упълномощено от него лице;
7. други условия, предвидени в нормативен акт или в международен договор, по който Република България е страна.
Изпращачът има право да поиска от превозвача спиране на превоза, промяна на предвиденото място за доставка или доставяне на друг получател не по-късно от предаването на екземпляр от товарителницата на получателя. В този случай изпращачът поема всички разноски, свързани с промяната.
Превозвачът е длъжен да застрахова отговорността си спрямо пътниците и багажите, товарите и трети лица.

ПРЕВОЗ НА ПЪТНИЦИ

Превозвачът отговаря за живота и за всяко телесно или психическо увреждане на пътника, причинено по време на превоза, когато пътникът се е намирал в превозното средство или се е качвал, или е слизал от него, както и при товаренето и разтоварването на багажите.
Превозвачът не се освобождава от отговорност за вредите, причинени поради физическите или умствените недостатъци на лицата, изпълняващи определени функции по превоза, дефектите или състоянието и функционирането на превозното средство.
Когато превозът е предмет само на един превозен договор, но е извършен от последователни превозвачи, отговорен в случай на смърт или на телесна повреда на пътниците е превозвачът, който съгласно превозния договор е извършил услугата по време на настъпването на смъртта или телесната повреда. Когато тази услуга е извършена от заместващ превозвач, двамата превозвачи отговарят солидарно.

ПРЕВОЗ НА ТОВАРИ

С договора за железопътен превоз на товари превозвачът се задължава срещу заплащане да превози товара до определено местоназначение и да го предаде на получателя му.
Договорът за превоз на товари се счита за сключен от момента, в който отправната гара, след като приеме товара за превоз, оформи и подпечата с датния гаров печат превозния документ и предаде на изпращача екземпляр от него.

Договорът за железопътен превоз на товари се доказва с ТОВАРИТЕЛНИЦА.

Товарът се счита приет за превоз от момента, когато отправната гара го приеме заедно с товарителницата. Датата на приемане на товара за превоз се удостоверява с полагане на датния гаров печат върху товарителницата.
Товарителницата трябва да съдържа следните данни:
1. място и дата на изготвянето й;
2. име и адрес на изпращача;
3. име и адрес на превозвача, който е сключил договора;
4. име и адрес на лицето, на което е предаден товарът, ако то не съвпада с лицето по т. 3;
5. място и дата на приемане на товара;
6. място за доставяне;
7. име и адрес на получателя;
8. брутна маса на стоката;
9. естество на товара и начин на опаковане, а за опасните товари – и наименованието, предвидено в Правилника за международен железопътен превоз на опасни товари RID (Конвенция за международни железопътни превози COTIF) или Правилника за превоз на опасни товари - Приложение № 2 към Съглашението за международно железопътно сточно съобщение - СМГС, от 1951 г.;
10. брой на колетите и специалните знаци и номер за идентифицирането на дребните пратки;
11. номер на вагона - при превоз на вагонни пратки;
12. номер на жп возилото, движещо се на собствени колела;
13. категория, номер или други характеристики, необходими за
идентифициране на товарите, в случаи на превоз на единици за интермодален транспорт;
14. подробно изброяване на документите по чл. 83, ал. 4;
15. превозни разноски (превозни цени, допълнителни такси, митнически такси и други разноски), възникнали от момента на сключването на договора до момента на доставката, които трябва да бъдат заплатени от получателя;
16. запис, че международният превоз е подчинен на разпоредбите на Единните правила за международен железопътен превоз на стоки CIM (Притурка "Б" към Конвенцията за международни железопътни превози - COTIF) или на СМГС.
Страните могат да вписват в товарителницата данни относно
маршрута, договорения срок, обявената стойност на товара, записи на изпращача и други данни.
Изпращачът дължи обезщетение за всички вреди, понесени от превозвача или от трети лица поради неверни, неточни или непълни данни, вписани в товарителницата, или ако е пропуснал да направи предписаните от RID или от Приложение № 2 към СМГС записи.
Превозвачът носи отговорност за опазването на товара от момента на приемането му за превоз до предаването му на получателя или на съхранение.
Превозвачът отговаря за вредите, причинени от пълна или частична липса или повреда на товара, както и за неспазване срока на доставката му.

КОНТРОЛ

Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" упражнява контрол по изграждането, ремонта, поддръжката и експлоатацията на железопътната инфраструктура, безопасността на движението и на превозите и техническото състояние на подвижния състав.
Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" контролира работата на персонала на Национална компания "Железопътна инфраструктура" и на превозвачите, както и дейността на строителните и ремонтните предприятия и на вътрешния железопътен транспорт на министерства, ведомства, дружества и предприятия по безопасността на движението.

СЛУЖИТЕЛИТЕ НА ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ "ЖЕЛЕЗОПЪТНА АДМИНИСТРАЦИЯ" ИМАТ ПРАВО:
1. на достъп за контрол до всички обекти от железопътната инфраструктура железопътните превозвачи и лицензираните лица, които издават сертификати за безопасност, както и на достъп до железопътните системи на други министерства, ведомства, дружества и предприятия, включително в кабините на возилата на собствен ход;
2. да изискват за проверка и при необходимост да задържат всички документи, свързани с поддържането и експлоатацията на инфраструктурата, превоза на пътници и товари и сертификатите за безопасност;
3. да контролират реда за заявяване и достъп на превозвачите до железопътната инфраструктура;
4. да изискват и проверяват документите за правоспособност на физическите лица от персонала на НК "ЖИ" и на превозвачите;
5. да спират от експлоатация обекти или ремонтните дейности на обекти от железопътната инфраструктура и подвижния състав, които не отговарят на изискванията за сигурност и безопасност на движението;
5.да отстраняват от работа лицата от персонала на НК "ЖИ" или на превозвачите, които се намират под въздействието на алкохол или други упойващи вещества, заспали са на работното си място, работят над установеното работно време или без необходимата междусменна почивка или не представят документите си за правоспособност;
7. да издават задължителни предписания в рамките на предоставената им от закона компетентност.
В случаите, когато нарушенията са свързани с безопасността на движението и със сигурността на превозите, служителите от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" правят предписание и определят срок за отстраняване на нарушенията. При неотстраняване на нарушенията съгласно предписанията се прави мотивирано предложение до министъра на транспорта и съобщенията за отнемане на лицензията.
Министърът на транспорта и съобщенията в 14-дневен срок взема решение за отнемане на лицензията.
Прочетено: 4109 пъти
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Транспорт”