Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Пищови по транспортна техника и технологии

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи, и всякакви теми свързани с транспорта.
Пътен транспорт, воден транспорт, железопътен транспорт, въздушен траспорт, минен транспорт, въжен транспорт, космически транспорт, контейнерни превози, куриерски услуги, транспортна система, инфраструктура, транспортни средства, релсови пътища, превозни средства, стоки, пътища.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284021
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334853
Местоположение: Somewhere In Time

Пищови по транспортна техника и технологии

Мнение от Mozo »

1.Основни понятия в техниката и технологията на товаро разтоварнитпроцеси. 1.Товар(Т)-общо понятие за всички материални обекти с кото се извършват транс-портните и т-р скадови операции. 2.Маниулиране на товар (МТ)- обабща-ващо за всички операции, които се извършват с товара. Става дума за всич-ки операции и всички зве-на през които минава това-ра от производство до пот-ребление.3.Товарна еди-ница (ТЕ)- под това понятие се разбира единица товар, който има определена форма , геоме-трични и масови размери с който спазва целоста си при манипулиране, транс-портиране и съхранение. 3.1Първична ТЕ – наричаме най-малката опакована или неопакована ТЕ , която не се манипулура и транспортира самосто-ятелно, но от който се формира по-големи товарни единици. 3.2Еле-ментарна ТЕ –това е най-малката опакована или неопакована ТЕ , която се транспортира, манипулира и съхранява самостоятел-но.3.3Оедрена ТЕ- това е съвкупност от елементарна ТЕ, които временно са обединени в едно цяло с определена форма, геометрични и масови параметри.4.Транспортно манипулационна харак-теристика на товара- това е съвкупност от физични, химични, механични, биологични, геометрични, масови и др параметри и свойства на товарите, които определят начина и средствата за манипулира-не, транспортиране и съхранение.5.Техника за манипулиране на товара-това са всички технически средства, които се използват за манипулира-не на товарите.- спомагателни средства- влизат всички средства, които самостоятелно не могат да извършват преместването. Те заедно с основните средства създават и осигуряват функционирането на манипулационни и транспортно манипул-ационни системи.-Основни средства- това са тези технически средства, които самостоятелно преместват товара който бива манипулирано. Към тази група се отнасят всички видове т-р и складови машини.6.Средство за уедряване на товара- то е спомагателно техн средство, което е предназ-начено за създаване на уедрени товарни едини-ци.7.Манипулационен процес- това е съвкупност от последователни опера-ции с товари, които са извършани чрез манипула-ционни средства. 8.Транспортно манипула-ционен процес- това е съвкупност от опрерации извъфршени с манипула-ционни и транспортни средства. Транспортно манипулационния процес включва в себе си повече от 1 манипулационен процес.9.Производствен манипулационен и транспортно манипулационен преоцес- това са съвкупност от всички операции извършвани от хора и технически средства участващи в реализирането на съответния транспортно манипулационен или манипулационен процес.10.Технология на манипулационен или транспортно манипулационен процес- това е тази част от съответния производствен процес, която включва последователността на операциите,начина и средствата с кито те се реализират. Реализират се за да се преобразуват параметрите на товаропотите.Преобразуването на параметрите на товаропотока е свързано с информационен поток.11. Технологична операция- тя е завършена част от технологичния процес, която се изпълнява от дадена производствеа единица. Всяка технологична операция се състои от по-малки съставни части.12. Технологична схема- изобразяване със съответни символи и знаци операциите.13. Технологична карта- се разбира графично-словестно описание чреа чертежи, символи, схема на технологията на съответния производствен или транспортно манипулационен процес.14. Манипулационна система- това е комплекс от функционално свързани манипулационни средства.15. Транспортно- манипулационна система- комплеск от функционално свързани технологични средства за манипулиране и транспортиране на товари чрез който се реализира механизиран или автоматизиран транспортно-манипулационен процес.16.Пункт (терминал за манипулиране на товари)- това е териториално обособен обект, който е обзаведен с компекс от функционално свързани технологични средства в който комплекс се извършват определени процеси с товаропотоци и свързани с тях информационни потоци.17. Товаро-разтоварен фронт – това е част от пункта за манипулиране на товари, на което се разполагат транспортните средства при тяхното товарване и разтоварване.18. Транспортна верига- нарича се съвкупността от постоянно задействащи видове транспорт, което осигурява придвижването на товара от изращача до получателя. Има два вида транспортна верига-едностранни и многотранспортни вериги.19. Транспортна схема- графично изобразяване на транспортните вериги със символи и знаци.20. Товаропоток Q- това е физическото количество товар, което преминава през дадено звено или по транспортна верига и има определен закон за движение. Параметрите характеризиращи Q са: начин и направление на движение, структура на Q, място на реализиране, маршрут, интензивност, неравномерност, скорост, ускорение, стъпка, маса, обем на плътност, напречно сечение ( за насипани товари).-По начина на движение Q биват: непрекъснати, прекъснати и смесени.-По направление на движение: входщи(пристигащи), изходящи(заминаващи)-По място на реализиране: външни( магистрални), обектори(вътрешни)-По неговата структура- определя се от номенклатурата на товарите и от вида и размерите на товарните средства, с които се реализира.21. Маршрут на товаропотока- съвкупмостта от всички точки в пространството, през които минава Q.22. Интензивност на Q- наричаме количество товар или броят на транспортните средства (nтс) преминаващи през даден участък от маршрута или пътя за единица времеНеравномерност КнКн=Кдн.Кмн>1; 23. Схема на Q- графично изобразяване със символи на товаропотоците на отделни пунктове за механизиране на товари.24. Товарооборот Qо- сумата от абсолютните стойности на интензивностите на товаропотоците.
Qо=
25.Товаропреработка Qп- това е манипулирано количество товар в даден пункт за манипулиране на товари.

9.Манипулационни и транспортно-манипулационни системи(ТМС). На сегашния етамнай-широко приловение намира т. нар. конвенционална транспортно-манипулац. система. Използват се класически транспортни средства. Недостатъци:-наличиието на голям брой операции; -използването на голям брой и различни по вид транспортни средства; -различни по вид и размери товарни единици; -недостатъчна техническа съоръженост на отделните елементи (подсистеми); -неефективно взаимодействие между отделните елементи на системата; -наличието на разнообразни и нискоефективни технологии; -нерационална организация и управление на процесите и на системата като цяло. Комплесните ТМС се наричан логистически системи.Логистиката е наука за доставяне на товарите в нужното време и място.Предимства на логистическите системи:1.техническа и технологична зависимост и обвързаност на параметрите на тр.единици с параметрите на манипулационните машини.2.обвързаност на параметрите на товарните единици с функциониране на ситемата с единно планиране,упрамление и правни норми.На 2 групи са разделят:ТМС за уедрени товарни единици и ТМС за комбиниран превоз на транспортни средства.Тези системи обхващат всички видове транспорт.Конкретните ТМС за уедрени товарни единици включва в себе си :тех. средства эа дряване,средства за транспортиране,съхранение,разкомплектоване,технически средства за управление.
10.Характеристика на транспортно-манипулационните технологии. 1.Според обхвата се различават няколко вида технологии: -комплексни; -обектови; -фазови (обхващат определена фаза от транспортно-манипулационния процес). 2.Според преобладаващите операции: -Ro-Ro; -Lo-Lo. 3.Според начина на преместване на товара: -технологии за преместване само на товара (за газови,течни товари); -за преместване на товара заедно със средствата за уедряване на товарните единици; -за преместване на товара заедно с транспортното средство. 4.Според дяла на участие на човека при реализирането на технологията: -ръчно; -механизирано; -автоматизирано. 5.По степента на детайлизирането на описанието: -маршрутна технология; -операционна; -маршрутнооперационна. Изисквания при разработване на трансп. манипулац. тех-гии: 1.Да бъде изяснено равнището на детайлността на описанието на технологията; 2.Да се използват символи и тех-гии,които да са стандартизирани; 3.Да се използва модулен принцип; 4.В максимална степен да се отчитат постиженията; 5.Да се осигури макцимално равнище на механизация и автоматизация,охрана на труда и опазване на околната среда; 6.Да се осигури необходимото производство на машини и съоръжения съобразно с товарообработката; 7.Да бъде функционално обвързана с останалите технологични процеси,също и с транспортните средства,които се използват; 8.Да бъде осигурен необходимият резерв от мощност,с оглед бъдещо развитие на превозите и манипулациите на товарите; 9.Да отчита за конкретните условия минималните капитални вложения и експлоатационните разходи; 10.Да е надеждна; 11.Да е достатъчно „гъвкава”. Ефективността на технологията Е ,може да се определи по следния начин:
То-общо време; Тм-машинно време; Тp-ръчно време


11.Организация и управление на транспортните и транспортноорганизационни тех-ии. Организацията има две страни: 1)Като структура от образуващи елементи(хора,техн. средства,товари); 2)Процес на въвеждане на определен ред в тази структура. Организацията има две значения:предметно и функционално.Предметното отбелязва системата с всички нейни части,които съдействат за функционирането на цялата система.Функционалното посочва процес на преобразуване на взаимодействието между отделните части с оглед достигане на по-големи показатели. Задачи на организацията: -определяне на целта; -осигуряване на методите и средствата за постигане на целта; -достигане на целта. В контекста на това се различават други две страни на организацията: управление и изпълнение.Управлението е процес на въздействие на управляващата част върху управляемата част с оглед достигане на последната цел.

2.Транспортно манипулационни характеристики на насипни товари. Насипни товари са смес от различни тела които могат да имат еднаква или различна форма, размери, но които обезателно са от едни и също в-во. Пространството между отделните тела е запълнено или с въздух или пък при влажен товар частично въздух и влага или само влага. Свойства на насипните товари 1.Физични с-ва 1-Едрина – определя се от максималните размери 2-Гранулометричен състав - процентно разпределение на късовете с различни -Порестост,Обемно масови параметри , Топлопрово-димост 2.Химични с-ва-Самозатопляне ,Самоза-палване ,Химическа агресивност. 3.Биологични с-ва-Биологично дишане ,Кълняемост,Зреене. 4.Механични свойства –Якост,Триене (вътрешно и външно), Сцепление,Определяне на коефицента на еднородност > 1Ако 2,5 – товара е сориран( еднороден)Ако 2,5 товара е несортиран (нееднороден). Едрината и гранулметричия състав се определя след отчитане на размерите на работните елементи на товаро-разтоварните машини. Обемно-масови параметри ρсп= , mc- маса на сухия товар; Vтч- обем на твърди частициТази плътност се определя за свободно насипан товар, когато товарите са подложени на външни сили също под влиянието на други фактори, той може да намали своя обем.Обемно тегло- отношението на обема на товара към обема който той заема Влажност – определя се като процентно съдържание на вода в масата на товара Влагата в даден товар, се разглежда в различни аспекти.Конституционна влага – химически сварзана вода с веществото на товара.Хидравлична влага – влагата което веществото на товара приема от околния въздух.Външна молекулярна влага – влажната ципа която обвива отделните частици. Външна гравитационна влага – тя запълва порите между отделните частици.Когато товарът се запълва дълго време изчезва външната влага.Изсушаването на товара става при 105о С. При овлажняване на несортирани товари плътността се увеличава.Подвижност (сипкавост) – свойството , което е общо за всички насипни товари. Свойството се определя първо със стойността на ъгъла на естествения откос φ и със стойността на вътрешното триене δ, използва се и големината на тангенциалната съпротивлителна сила Fтанг. при преодоляване на което започва плъзгане между частиците на товара.Триене :Вътрешно триене между частиците на товара Външно триене – между ча стиците на товара и външни повърхниниТриенето се отчита с коеф. на триене – външно f , вътрешно µ. Триенето се различава при покой и по плъзгане . различаваме динамичен и статичен коеф. на триене. Слягане – представлчва частична или пълна загуба при продължително съхраняване и пранспортиране.Причини : Химични реакции в товараКристализация на солиЛепливост – способността на товари да прилепват към стените на ТРМ . То се проявява когато товарите са влажни в този случай действат следните сили Молекулярни сили на сцепление Капилярни сили на сцепление Свързаност - свойството на частиците на товара да се съпротивляват срещу разделяне под действието на външни сили. Замръзване – загуба на подвижност на частиците на товара при минусова температураСводообразуване – произволното образуване на свод от късовете на товара над бункера.Якост – гранично напрежение което частицата може да понесе.Трошливост – свойството на товара да се разрушава под действие на сили.Абразивност - свойствота на насипните товари да износват работните елементи на тр. машини. Корозионност – свойството на товара да въздейства химически бърху елемента на товаро разтоварни средства.
3.Транспортно- манипула-ционни характеристики на единичните товари и на течни товари. Единичен товар – опакован или неопакован, твърд товар, както и опакован, течен , насипен. Всеки единичен товар се манипулира и транспортира самостоятелно или в рамките на отделна товарна единица. Тези товари носят името генерални товари. Класификация:Наличието на опаковка-опаковани, неопаковани; Защитни функции-механични, климатични, биологични; Функции променящи товара-манипулационни – опаковката създава по благоприятни условия за манипулиране и транспортиране,-търговски – създаването на привлекателен вид. Опаковката се класифицира по: Предназначение: потребителски – са еднократни; транспортни - са многократни Коравини: -меки, твърди, полутвърди; Формата –паралепипедна; Материала от който са изработени: -стъклени, метални, пластмасови. Към нея има определени якостни изисквания-статично натоварване; F=( nт -1)Gт ;n – бр. на товарите ; nт – се подбира от норматива -опън ; Fоп = Gт При превозване опаковките на товар са изложени на динамични сили от неравности по пътя се предизвикват. Брутната маса на товарите : -мн леки, леки, среднотежки, тежки, мн.тежки. По заеманата площ. Според формата – паралепипед, цилиндрични, сферични. Течните товари – осигуряват неголям обем от тр.товари. Пренасят се в цистерни .Основни свойства – вискозитет, огнеопастност, изпаряемост, зривоопастност, сгъстяване и замръзване.
4.Клaсификация на товаро- разтоварните машини. ТРМ са машини ,с които товарите се манипулират в процеса на тяхното товарене и разтоварване. Признаци на класификация. Принцип на действие на :1.машина с периодично действие – имат голямо разнообразие.Основните действия са: повдигане на товара; пускан ен атовара; преместване. Работният цикъл включва множество последователни операции и движения. В зависимост от вида и технологията на товара имаме два вида цикли: прост и комбиниран. Параметри на работния цикъл: продължителност на работния цикъл ; структура на работния цикъл .1машини с непрекъснато действие. По преместване на товара -едноизмерно; двуизмерни; тризмерно преместване; По основното си предназначение -за натоварване и разтиварване; комбинирани; складови машини. Видът на транспортното средство което с е обслужва – комбинирани. Характерни конструктивни особености и преместването на товара – крикове, колички, кранове и др. Начин на управление – ръчно, дистанционно, автоматизирани. Машини с непрекъснато действие – пренасяните товари от тях образуват
























12.Определение обща класификация и основни параметри на палетите.Определиние-елемент от технологичния комплекс на палетна транспортно манипулационна система,който елемент е предназначен за уедряване на товари и за физическа моделиране на модулен принцип на палетни товарни единици.Тя е пригодена за механизирани и автоматизирано манипулиране на товарите.Класификация1) по форма на палетите-плоски,стойкови,каса-палети,резервоарни,бункерни,ролкови2)предназначението-универсални и специализирани.3)начин на използване-обменни и необменни 4)по конструкция-неразглобяеми,разглобяеми и сгъваеми 5)броят на страните на захващане на палеттата с вилични приспособления-двупроходни и читирипроходни 6)броя на използванията-за еднократна и многократна употреба 7) начина на тяхното захващане-палети с вилично захващане,палети с краново захващане,комбинирани палети.8)основните материали от който са изработени-дървени,метални,хартиени,пластмасови.Основни параметри 1)линейните размери-вътрешните размери от който зависи какво количество товари да се поставят,а габаритните какво място ще заемат.Те са в мм.2)товароносимостта- в КN определя какво количество товар може да се сложи на даден палет.3) собствена маса-определя натоварването върху транспортното средство и колко палети ще се наредят един върху друг kg.4)товарната площ м^2 5) вътрешният обем m^3.Те са стандартизирани и унифицирани.Товароносимосста за която палетата изчислена се нарича номинална.Има 2 вида Статична номинална товароносимост – тя е необходима когато палетите се нареждат без стелажи.динамична номинална товароносимост- определя се с оглед на това че палетата се захваща с вилични приспособления и действат динамични сили.Основни видове палети. Плоски палети-имат най-голям дял в световния палетен праг.Те се използват за уедряване на еденичните товари с правилна геометрична форма-паралелепипедна.Основни прзнаци на плоските палети:1)Брой на платформите-едно и двуплатформенни.Те са съединени е трупчета или крачета,дървени са и са четери проходни.2)Според материала-дървени,пластмасови и метални.Цената на пластмасовите е по-висока.Якостта и срока им на стареене е малък.Подходящи са там където има влага.Те са най-често двупроходни и едноплатформенни.Комбинирани палети-основния допълнителен материал е от дърво,пластмаса.Предимства:-Проста конструкция-Малка маса-Лесно изработване-Удобство за манипулиране и ниска цена.Недостатаци:-не осигуряват защита на товара-недостатачна стабилност на уедрената товарна еденица без допълнитено укрепване.-неподходящи са за елементарни товарни еденици с малки размери и неправилна форма.-изискват тр.опаковка на елементарните товарни еденици с голяма якост.Стойкови палети-по специализирани са.Ролкови палети-вид на кутията и се пренася с ролкови колички.
13.Koнтейнери - опреде-ление,класификация и основни параметри. Определение-спомагателно средство от тех. Компрелс на транспортни манипулаионни системи,осигуряващ полезен обем Vп >1куб. Метър и служещ за уедряване и физическо моделирана на товар-еденици на модулен принцип.Уедрената чрез контейнери товарна еденица се наеича контейнерна товарна еденица.Използва се многократно. Той е подходящ за механизи-рано и автоматизирано манипулиране. Класификация: 1.брутната маса(товароносимост)-малотонажни контейнери-МТК-среднотонажни контейнери-СТК-голямото-нажни контейнери- ГТК2. Според предназначението-универсални-специализираниУниверсалните признаци: 1)паралелепипедна форма 2)твърдата конртрукцияЗа превозване и манипулиране на различни видове товари. 3)запълванвто и опразването им става принудително4)превозват се с различни видове тр.Специализирани-тяхното предназначение е за превозване на товари със специфични транспортни манипулационни характеристики. Разделят се на две групи:1.индивидуакно-специализирани-за 1 вид товар2.групово спвциал.-за група товари-основните конструктивни особенности:твърди,меки и комбинирани;-начин на изпълнение на спецал.-неразглобяеми, разглобяеми,сгъваеми,открити,покрити;-според геометр. Форма на корпуса-конусни,паралелепипедни;-промишленни контейнери-да извършват техн. Транспорт.-магистрални контейнери-за вътрешни и междуародни превозиМеждународните превози се делят на междуконтенентални и контенентални.Изискванията определят 2 гр. Параметри:основни и допълнителниОсновни:-мах брутна маса-вътрепния обем Допълнителни:-собственна маса-общ обем
14.Общи положения и изисквания при форми-ране и разформиране на уедрени товарни единици. При формиране на УТЕ от значение е вида на спомагателните техн. елементи: палета,пакети или контейнери. В зависи-мост от това какво помощно средство за уедряване на товарите се използва имаме палетна, контейнерна,пакетнаТМС. При изборът на помощно средство съответно и ТМС се отчитат следните ф-ри: 1.Номенклатурата и транспортно-манипулаци-онни х-ки на т-рите(ТМХ) 2.Големината на партиди и товаро-потока 3.Условията и техн. въоръженост на звената през к’ товарите минават 4.Опаковките на товарите 5.Видът на транспортната верига и характеристи-ките на транспортните средства 6.Изискването на потребителя начин на сформиране и разформ. на УТЕ: -ръчно-механиз. -автомат.-комбинирано Ръчното е ефективно при малки товаропотоци и неголеми по обем и тегло единични товари. Механизираното и автоматичното са изгодни при големи товаропотоци
Прикачени файлове
Пищови по транспортна техника и технологии.rar
(31.5 KиБ) Свален 27 пъти
Прочетено: 766 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Транспорт”