Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Устройство на лодката

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи, и всякакви теми свързани с транспорта.
Пътен транспорт, воден транспорт, железопътен транспорт, въздушен траспорт, минен транспорт, въжен транспорт, космически транспорт, контейнерни превози, куриерски услуги, транспортна система, инфраструктура, транспортни средства, релсови пътища, превозни средства, стоки, пътища.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284008
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334817
Местоположение: Somewhere In Time

Устройство на лодката

Мнение от Mozo »

ЛЕКЦИЯ № 1
УСТРОЙСТВО НА КОРАБНАТА ЛОДКА. НАЗНАЧЕНИЕ, КЛАСИФИКАЦИЯ,
ТОВАРОПОДЕМНОСТ НА КОРАБНАТА ЛОДКА. УСТРОЙСТВО НА ЛОДКАТА.
ПРАВИЛА ЗА ПОВЕДЕНИЕ НА ГРЕБЦИТЕ В ЛОДКАТА.
Предназначение.
Лодки се наричат малки открити безпалубни плаващи средства, предназначени за
обезпечаване нуждите на кораба. Чрез тях се решават следните основни задачи:
- оказване на помощ на кораби или на други средствам търпящи бедствие,
- спасяване на личния състав в случай на потъване на кораба,
- провеждане на измервания на дълбочини, водолазни и други работи,
- пренасяне на спомагателни котви и подаване на швартовите на кораба към брега,
- връзка с брега и корабите стоящи на рейд,
- превозване на различни товари,
извършване на различни работи по борда на кораба (измиване или боядисване на
бордовете).
2. Класификация
Морските корабни лодки се класифицират по следните признаци:
- по вида на движение – на гребни, гребно-ветроходни, гребно-ветроходни- моторни,
- по материала, от който е изработен корпусът – на дървени, на металически, на
пластмасови и на гумирани,
- по кърмовото оборудване на корпуса – на транцеви и велботи,
- по вида на движителя – на гребни, на ветроходни и на винтови.
Транцевите лодки често се заливат от попътната вълна като при велботите и
спасителните лодки този недостатък е отстранен.
Катери – лодки с 10 гребла. Могат да бъдат стъкмени с две мачти и имат гафелно
ветрилно стъкмяване.
Яли – шест, четири и двугребни лодки с многоцелево предназначени. Могат да имат
дървен или пластмасов корпус и транцева кърма. Шестгребните яли (Ял-6) имат една мачта с
рейково – срязано ветрилно стъкмяване. Ялите може да имат извънбордов мотор.
Тузики – това са най-малките гребни лодки с транцева кърма и с две гребла.
Използват се малките кораби в закрити рейдове.
Гумени надувни лодки – използват се също за широк кръг от спомагетилни,
поддържащи и спасителни дейности.
Велботи – имат еднакво заострени нос и кърма. Те могат да бъдат както за работно
така и със спасително предназначение.
Спасителни лодки – те трябва да отговарят на специални междунаародни изисквания
установени от SOLAS глава III и LSA Code. (ще бъдат разгледани по подробно в лекцията за
спасителните средства на кораба).
3.Устройство на лодка Ял-6 (дървена конструкция)
Най-разпространена гребно-ветроходна лодка е шестгребният Ял.
Основата на корпуса е наборът на лодката, който се състой от напречни и надлъжни
дъбови или ясенови греди. Наборът на лодката предава на корпусът необходимата форма и
осигурява нейната здравина. Основна част от набора е килът.
Килът представлява дъбова греда с правоъгълно сечение, поставена по дължината на
лодката.
Към носовата част на кила с помоща на
носова кница се прикрепя чрез болтове
3
МОРСКО ДЕЛО Стр. от общо 24 Първа
редакция
2013 г.
форщевенът. Форщевенът представлява специално огъната или естествено извита дъбова
греда.
В кърмовия край на
кила се врязва под ъгъл
около 100° правоъгълна
дъбова греда, наречена
ахтерщевен. Ахтерщевенът
е закрепен към кила
посредством металическа
поцинкована или дървена
кница чрез болтове.
В ахтерщевебът е врязана транцева дъска (транец), съставена от две три дъбови
дъски. Върху вътрешната страна, по широчината на транеца, се поставя дървена греда,
наречена транцева греда.
Върху кила чрез подцинковани гвоздеи се закрепва дълга дъбова дъска, наречена
резенкил, която предава допълнителна здравина на кила. В горната част от двете страни на
кила се врязва надлъжен жлеб, наречен шпунт, в които влиза ръбът на долната дъска от
обшивката.
Отвън килът и форщевенът са защитени от повреди със спомоща на стоманена лента,
наречена килева лента.
Върху резенкила чрез стоманени поцинковани винтове на разстояние 225 mm едно от
друго се закрепват напречни ребра от твърдо дърво, наречени шпангоути. Които
предварително се огъват по формата
на контурите на лодката.
При шестгребният Ял шпангоутите
са 20 броя.
4
МОРСКО ДЕЛО Стр. от общо 24 Първа
редакция
2013 г.
Над шпангоутите върху резенкила се поставя дълга правоъгълна дъска, наречена
килсон. Килсонът се закрепва към кила с месингови болтове. Горните краища на
шпангоутите се свързват с две дъбови греди, извити по формата на контура на лодката,
наречени привални брусове.
Носовите краища на привалните брусове се врязват във форщевена и са здраво
свързани с него от брещука с болтове. Брещукът представлява стоманена или дъбова
хоризонтална кница.
Кърмовите крайща на привалните брусове са свързани към транцевата греда
посредством стоманени кници и болтове.
Към набора на лодката с подцинковани или медни гвоздеи се закрепва обшивката от
борови и дъбови дъски. Носовите краища на дъските от обшивката се закрепват в шпунта на
форщевена, а на кърмата – към транцевата дъска.
Обшивката се състои от 14 пояса. Дъските, които се допират до кила, поемат
натоварването на лодката и затова се правят по-дебели от другите (с дебелина 16 mm).
Те образуват шпунтовия пояс.
Най-горният пояс на обшивката –
ширстрекът – се прави от дъбови
дъски. Дебелината на дъските от
останалите пояси на обшивката е
14 mm. Пространството между
шпангоутите, привалния брус и
горния край на ширстрековия
пояс се запълва с парчета дъска.
Обшивката бива два вида –
гладка и с припокриване.
Обшивката на шестгребния
Ял е изработена чрез
припокриване на дъските. При
този начин горният ръб на
5
МОРСКО ДЕЛО Стр. от общо 24 Първа
редакция
2013 г.
лежащата отдолу дъска частично се покрива и плътно се притиска към шпангоутите от
лежащата отгоре дъска.
Привалните брусове, краищата на шпангоутите и горните ръбове на пояса от
обшивката (ширстрека) се покриват отгоре с дъбови дъски, наречени планшир.
За предпазване на бордовете на
лодката от удари при доближаване отвън
към планширите е закрепена с
подцинковани или месингови винтове
дъбова летва, наречена буртик.
Буртикът се поставя под планшира,
върху ширстрека.
На планшира и уплътнението под
него се правят отвори за ключовете (по
три на всеки борд).
На надлъжните дъбови греди,
закрепени към двата борда на лодката,
наречени подлегарс, се задържат седалките, които служат за сядане на гребците. Седалките
осигуряват напречната здравина на лодката. Шестгребният ЯЛ има четири седалки: носова,
бакова (мачтова), средна и загребна (кърмова).
На баковата седалка се прави изрез , в които влиза мачтата, когато е поставена във
вертикално положение.
Седалките са закрепени към привалния брус посредством стоманена подцинкована
кница. За да не се огъват седалките от тежестта на гребците, отдолу се поддържат от
подпори. Горният край на подпората влиза в гнездото под седалката, а долният – в башмака
върху килсона. Между крайщата на седалките към борда се поставят дъски разпънки, които
се наричат чаки. Върху седалките и чаките плътно към шпангоутите се поставя дъбова
летва, наречена щапик. В носовата част на лодката върху подлегарса се поставя подвижен
носов решетъчен люк с изрязан отвор за фенерната стойка (или състезателния номер).
Долният край на стоиката влиза в гнездото на башмака, поставен на форщевена.
В кърмовата част на лодката, върху подлегарса, се поставя кърмовата седалка, на
която сядат пасажерите, командирът и рулевият на лодката.
6
МОРСКО ДЕЛО Стр. от общо 24 Първа
редакция
2013 г.
Успоредно на транцевата дъска във вертикално поставени направляващи башмаци се
поставя подвижна облегална дъска.
Между облегалната и транцевата
дъска върху подпорка и закрепена към
привалния брус и транцевата дъска се
поставя дървена кница във вид на
седалка, на която сяда старшината на
лодката при движение на лодката с
гребла.
За предпазване на шпангоутите от
повреди, за по-удобно движение в
лодката и за равномерно рапределение
на натоварването в дъното на лодката се
нареждат подвижни скари, а между
загребната и кърмовата седалка –
кърмов решетъчен люк, състоящ се от
две части. На скарите и люка или на
надлъжните греди(стрингерите) към
дъното на лодката са поставени упори, а
отгоре напречни дъбови
пръти – подпори- в които
гребците опират краката
си при гребане.
За източване на
попаднала в лодката вода в
обшивката под кърмовия
решетъчен люк има отвор,
които се затваря с винтова
пробка.
7
МОРСКО ДЕЛО Стр. от общо 24 Първа
редакция
2013 г.
При пускане и вдигане на лодката на борда на кораба се използуват верижни
повдигачи, поставени в носовия и кърмовия край на лодката.
За задържане на лодката на зададен курс и за изменение на напралението на нейното
движение служи рулевото устройство. То се сътой от висящ рул, части за закчването му и
румпел.
Рулят се изработва от дъб и се състои от глава, перо, рулево гнездо с оковка и рулева
кука. За окачване на руля към ахтерщевена от външната страна на транцевата дъска на
лодката са поставени рулево гнездо и рулева кука.
В главата на руля е издълбан
квадратен отвор за румпела. За да не
излиза румпелът от гнездото, той се
закрепва с чека, която се задържа с
верижка към главата на руля или към
румпела.
В перото на рруля има отвор за
сорлина. За да не се изгуби руля при
случайно изкачване от рулевото гнездо,
перото на руля се завързва към лодката
със сорлин. Единият край на сорлина
завършва с глава а другият се връзва към
рим на кърмовата фалина
За задържане на греблата, мачтите и
въжетата при управление на ветрилата,
както и за други нужди по корпуса на
лодката се намират следните части:
Гнезда за ключовете – врязани в планшира правоъгълни металически поцинковани
планки с отвори за ключовете.
Наметка – отваряща се металическа скоба за придържане на мачтата във вертикално
положение. Единият край на наметката е закрепен към мачтовата седалка, а другият отварящ
се край се затваря с нагел.
8
МОРСКО ДЕЛО Стр. от общо 24 Първа
редакция
2013 г.
Степс – задържано към килсона
металическо или дървено гнездо, в което влиза
петата на мачтата. През средата на
металическото гнездо преминава болт, чрез
който се закрепва петата на мачтата.
Вантпутенси – металически планки със
заварени римове на тях,
които служат за
завързване на вантите.
Вантпутенсите се
закрепват към вътрешната
страна на привалния брус,
по два на всеки борд.
Срязани обухи –
поставени са на двата борда
върху планшира между
облегалната и транцевата дъска за
опора при опъване на
фокшкотите, а поставените на
книците на средните седалки за
кливетшкотите.
Обух на форщевена - служи
за опъване и завързване на
кливергалса.
9
МОРСКО ДЕЛО Стр. от общо 24 Първа
редакция
2013 г.
Рогатки – металически двуроги планки, които служат за завързване на кранците. Те
се поставят от вътрешната страна на привалния брус.
Швартовото устройство се състои от носов рим (на форщевена) и кърмови рим (на
ахтерщевена), към които се завързват краищата на фалините. Фалините са въжета от
растителни или синтетични влакна и се използуват за швартовка или буксировка на лодката.
На вътрешната страна на транцевата дъска се поставя обойма, а на кърмовата седалка
– гнездо (или башмак) за поставяне на флагщока.
На лодките, които са снабдени с извънбордов мотор, върху транцевата дъска са
поставени две металически планки, на които се закача моторът.
Предмети от снабдяването на Ял-6
Гребла фиг. 18 стр. 18
Ключове – ключовете представляват металически приспособления за упор на
греблото при гребане. Лодката е снабдена с шест ключа, които се поставят в гнездата и се
завързват с въженца към подлегарса илки шпангоутите.
Опорна кука - тя служи за задържане на лодката при швартовка и за отблъскване. Опорната
кука се състои от металически накрайник, дървен щок и клот.
10
МОРСКО ДЕЛО Стр. от общо 24 Първа
редакция
2013 г.
Нагел – представлява металически прът с ръкохватка. Служат за
затваряне на наметката, за задържане на фала. Въженцата на нагелите се
завързват за подпорите на седалките.
Други елементи – котва, котвено въже, спасителни жилетки,
анкерка, фунийка, брезентово ведро, черпалка, мат, кранец, фалини,
военноморски флаг, фенер, брадвичка и др. такелажни инструменти
и принадлежности.
4. Влизане на гребците в лодката и
техните задължения.
Преди да влязат в лодката, гребците
се разпределят по седалки в зависимост
от техните физически данни и
задължения, които ще изпълняват.
На гребците от десния борд се дават
нечетни номера 1, 3, 5, 7, и 9, а на
гребците от левия борд – четни 2, 4, 6, 8,
10. Номерата започват от десния
загребни.
Гребците може да се разпределят и по седалки, на които сядат – загребни, средни,
бакови, - а като се добавя и бордът – например десен загребни, ляв бакови, десен среден и
т.н.
За загребни гребци (№ 1 и 2) се избират най-силните и опитни матроси (курсанти), а
за бакови (за Ял-6 № 5 и 6; за катер № 9 и 10) – най-ловките и съобразителни матроси
(курсанти, студенти). Останалите номера (седалки) се попълват от неразпределени матроси
11
МОРСКО ДЕЛО Стр. от общо 24 Първа
редакция
2013 г.
(студенти, курсанти). Гребците, които имат развити леви ръце, се назначават за гребци на
левия борд.
Влизането в лодката се извършва организирано по командата Гребците в лодката!
По тази команда гребците бегом се отправят към своята лодка, влизат в нея и заемат
местата си.
Влизането в лодката се извършва по един от следните начини:
1. Когато лодката е застанала с носа към брега, към кея или към хоризонталната
стрела (вистрел), пръв влиза старшината на лодката, а след него влизат останалите гребци по
реда на номерата.
2. Когато лодката е застанала с кърмата към брега или кея, гребците влизат, както
следва: за Ял-6 първи влиза гребец № 6, след него №5 и т.н. Последен влиза старшината на
лодката.

Целият материал:
Прикачени файлове
Устройство на лодката.rar
(48.83 KиБ) Свален 18 пъти
Прочетено: 755 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

Върни се в “Транспорт”