Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Анализ на железопътен транспорт

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи, и всякакви теми свързани с транспорта.
Пътен транспорт, воден транспорт, железопътен транспорт, въздушен траспорт, минен транспорт, въжен транспорт, космически транспорт, контейнерни превози, куриерски услуги, транспортна система, инфраструктура, транспортни средства, релсови пътища, превозни средства, стоки, пътища.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283774
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334190
Местоположение: Somewhere In Time

Анализ на железопътен транспорт

Мнение от Mozo »

Факултет по Икономически и Социални Науки

Дисциплина: Транспортна и спедиторска дейност /А.Кирова/
Тема : Железопътен транспорт

SWOT - анализ на железопътния транспорт при превози на товари. Закон за железопътния транспорт. Наредби за прилагане. Сключване на договор за превоз по железопътен транспорт. Регулиращи органи.

1. ЖП транспорт – общи понятия:
Този вид транспорт остава приоритетен в своето развитие, макар че до момента сме свидетели единствено на преструктуриране в тази сфера. От началото на 2002 г. са налице две отделни дружества: БДЖ, ЕАД – железопътен превозвач (понастоящем отговорен за изпълнението на товарни и пътнически превози), и НК „Железопътна инфраструктура“. Отделянето е фактическо: финансово-счетоводно и оперативно, и извършено в резултат на изискванията, отразени в Европейските директиви за преструктуриране на железниците, с цел повишаване на икономическата ефективност от дейността им и превръщането им в един от основните транспортни сектори с оглед на тяхната екологичност. Почти година и половина след разделянето на двете железопътни предприятия на практика не е ясна дейността на второто, отговарящо за инфраструктурата. За сметка на това е налице известна активност от страна на дружеството превозвач, за което в началото на настоящата година бе разработена стратегия за развитие за периода 2003-2012 г. Тя съдържа следните основни раздели:
преструктуриране на дружеството
участие в международни организации
пътнически превози
товарни превози
железопътна тракция
човешки ресурси
инвестиционна програма.
До 1990 г. показателите за развитие на товарните железопътни превози на България са сходни с тези на някои държави от ЕС – например Холандия и Белгия, както и на Австрия и Швейцария. До 1999 г. вследствие на разпада на социалистическата система, драстичното намаление на производството и свързаните с него товаропотоци е налице повече от три пъти намаление на превозната работа. Във връзка с това са въведени нова организация на влаковата работа, нови форми на обслужване на крупните клиенти и транзитните превози (маршрутните и директните влакове), постепенно въвеждане на твърд график за движение и съсредоточаване на преработката на международните товаропотоци в по-малко на брой центрове. По отношение на пътническите превози продължава изпълнението на социалната политика на държавата (валидното от 01.04.2004 г. 30 % намаление за учащи, пенсионери и все още 50 % намаление за инвалиди, многодетни семейства и т.н.) За периода 1990-2002 г. е налице спад от 65,68 % (за Румъния спадът е 2 пъти, а за Унгария – 3 пъти). Основни проблеми са техническото изоставане на превозния парк и съоръженията. Налице са големи промени по отношение на честотите на влаковото движение вследствие на драстичното намаление на пътникопотока.

2. Анализ на ЖП-транспорта при превоз на товари:
1) Основни регламенти:
1.1 Конвенция за международен ЖП транспорт – COTIF – единни правила за превоз на товари – CIM – подписана от около 33 държави (основно европейски).
1.2. Съглашение за международни ЖП превози (СМГС – между администрациите на бившите социалистически страни).
1.3 Международен правилник за превоз на опасни товари (RID) – класифицирани са 9 типа опасни стоки – относно опаковката, маркировката и манипулирането на товарите.
1.4. Закон за БДЖ – юли’1996 г.
1.5. Устав на БДЖ – опаковка, маркировка на стоките.
1.6. Проект за закон за българските железници.

Товаро-разтоварни операции в ЖП пункотове:
При превоз на дребни пратки (1/3 от обема), товаро-разтоварните операции задължително се извършват от железниците.
При превоз на вагонни пратки - товаро-разтоварните операции се извършват от клиента, железниците или посредник, като се спазват следните задължителни изисквания:
а) да не се превишава нормалната товароспособност;
б) при превоз на неделими пратки може да се постигне максималната товароспособност = 5% + нормалната.
в) да не се превишава товарни габарит (на открит вагон)
г) да не се превишава осното натоварване – показва колко тона може да поеме пътя от 1 вагонна ос. Лимитиращ е участъка с най-ниско осно натоварване по маршрут.
* железниците са длъжни да установят масата на натоварения вагон по следните причини:
- за да се гарантира сигурността и безопасността на превозите
- за да се определи обсега на отговорността на железниците
- за да се изчислят правилно превозните цени
Нормативният срок за извършване на тези операции е 8 часа (товаро-разтоварни). При неспазване следва обезщетение за всеки започнат час просрочен час (нарича се денгуба).

Договор за превоз – сключва се със стандартен документ – международна ЖБП товарителница и има 2 вида товарителници:
А) товарителница на CIM;
Б) СМГС.

Всяка товарителница се състои от следните части:
1. Оригинал – придружава стоката по време на превоза и в крайния получаващ пункт се предава на получателя.
2. Дубликат – Връчва се на изпращача като доказателство за сключен договор.
3. Кочан на изпращането – тази част е предназначена за началната железница.
4. Разписка за получаване – предназначена е за крайната железница на маршрута.
5. Товарно писмо – за транзитните железници.


Клаузи на товарителницата: попълва се от клиента и той вписва:
- бързината на превоза – МБ (малка бързина), ГБ (голяма бързина), ЕХБ (експресна бързина) – с международните пътнически влакове.
- франкировка – начина на плащане (по CIM – клиентът има пълното право на избор – откъде, докъде и с какво да за плати – стандартни възможности.
* франко (свободен) от превозни цени – изпращачът е предплатил
* франко от превозни цени да определен пункт.
* франко от превозни цени до определена сума.
(по СМГС изборът на плащане важи само за транзитните държави – до излизане на стоката от граница – плаща изпращачът; в крайния пункт получателя плаща от границата до мястото на доставка).
- наименование на стоката: ако е обичайна – наименованието й; ако е опасна се записва: RID, клас на опасност.
- начален и краен пункт, ако клиента е заинтересован – и маршрута.
- ако вагонът е частен - - срещу този знак се вписва информацията за вагона – осност, тара, вид.
- масата на товара, вида на опаковката, тарата.
- клиентът може да впише и обявена стойност,
- сума на наложен платеж.
- клауза специални бележки – изпращачът със специална бележка може да прехвърли своето право за разпореждане със стоката върху потребителя.
Железниците попълват – премереното тегло, цените, таксите и клаузата състояние на стоката (трябва да е пазарна).
Договорът е валиден и влиза в сила след като се подпише от изпращача и превозвача и се датира с гаровия печат.

Договорът е двустранен между изпращача и превозвача , но има и трето лице , което има права . В този случай договора става многостранен . Изпращача се разпорежда със стоката , докато тя не се получи от получателя .
Определяне на превозните цени – те се определят въз основа на международни сточни тарифи . Тарифата е система от цени и условия за тяхното приложение .
Тарифата се състои от различни елементи :
Тарифни постановления : ( общи касаещи всички стоки и специални – специален товар , допълнителни разходи и различна цена ) .
Азбучник и класификация – видът и естеството на товарите е важен ценообразуващ фактор , но опосредствани от тарифният клас . Всички тарифи са на класификационен принцип .
Тарифни разстояния (L) – разстоянието е важен ценообразуващ фактор , поради което не се определя произволно , а точно както е оказано в тарифите .

Целият материал:
Прикачени файлове
Анализ на железопътен транспорт.rar
(49.17 KиБ) Свален 17 пъти
Прочетено: 766 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Транспорт”