Факултет по Икономически и Социални Науки
Дисциплина: Транспортна и спедиторска дейност /А.Кирова/
Тема : Железопътен транспорт
SWOT - анализ на железопътния транспорт при превози на товари. Закон за железопътния транспорт. Наредби за прилагане. Сключване на договор за превоз по железопътен транспорт. Регулиращи органи.
1. ЖП транспорт – общи понятия:
Този вид транспорт остава приоритетен в своето развитие, макар че до момента сме свидетели единствено на преструктуриране в тази сфера. От началото на 2002 г. са налице две отделни дружества: БДЖ, ЕАД – железопътен превозвач (понастоящем отговорен за изпълнението на товарни и пътнически превози), и НК „Железопътна инфраструктура“. Отделянето е фактическо: финансово-счетоводно и оперативно, и извършено в резултат на изискванията, отразени в Европейските директиви за преструктуриране на железниците, с цел повишаване на икономическата ефективност от дейността им и превръщането им в един от основните транспортни сектори с оглед на тяхната екологичност. Почти година и половина след разделянето на двете железопътни предприятия на практика не е ясна дейността на второто, отговарящо за инфраструктурата. За сметка на това е налице известна активност от страна на дружеството превозвач, за което в началото на настоящата година бе разработена стратегия за развитие за периода 2003-2012 г. Тя съдържа следните основни раздели:
преструктуриране на дружеството
участие в международни организации
пътнически превози
товарни превози
железопътна тракция
човешки ресурси
инвестиционна програма.
До 1990 г. показателите за развитие на товарните железопътни превози на България са сходни с тези на някои държави от ЕС – например Холандия и Белгия, както и на Австрия и Швейцария. До 1999 г. вследствие на разпада на социалистическата система, драстичното намаление на производството и свързаните с него товаропотоци е налице повече от три пъти намаление на превозната работа. Във връзка с това са въведени нова организация на влаковата работа, нови форми на обслужване на крупните клиенти и транзитните превози (маршрутните и директните влакове), постепенно въвеждане на твърд график за движение и съсредоточаване на преработката на международните товаропотоци в по-малко на брой центрове. По отношение на пътническите превози продължава изпълнението на социалната политика на държавата (валидното от 01.04.2004 г. 30 % намаление за учащи, пенсионери и все още 50 % намаление за инвалиди, многодетни семейства и т.н.) За периода 1990-2002 г. е налице спад от 65,68 % (за Румъния спадът е 2 пъти, а за Унгария – 3 пъти). Основни проблеми са техническото изоставане на превозния парк и съоръженията. Налице са големи промени по отношение на честотите на влаковото движение вследствие на драстичното намаление на пътникопотока.
2. Анализ на ЖП-транспорта при превоз на товари:
1) Основни регламенти:
1.1 Конвенция за международен ЖП транспорт – COTIF – единни правила за превоз на товари – CIM – подписана от около 33 държави (основно европейски).
1.2. Съглашение за международни ЖП превози (СМГС – между администрациите на бившите социалистически страни).
1.3 Международен правилник за превоз на опасни товари (RID) – класифицирани са 9 типа опасни стоки – относно опаковката, маркировката и манипулирането на товарите.
1.4. Закон за БДЖ – юли’1996 г.
1.5. Устав на БДЖ – опаковка, маркировка на стоките.
1.6. Проект за закон за българските железници.
Товаро-разтоварни операции в ЖП пункотове:
При превоз на дребни пратки (1/3 от обема), товаро-разтоварните операции задължително се извършват от железниците.
При превоз на вагонни пратки - товаро-разтоварните операции се извършват от клиента, железниците или посредник, като се спазват следните задължителни изисквания:
а) да не се превишава нормалната товароспособност;
б) при превоз на неделими пратки може да се постигне максималната товароспособност = 5% + нормалната.
в) да не се превишава товарни габарит (на открит вагон)
г) да не се превишава осното натоварване – показва колко тона може да поеме пътя от 1 вагонна ос. Лимитиращ е участъка с най-ниско осно натоварване по маршрут.
* железниците са длъжни да установят масата на натоварения вагон по следните причини:
- за да се гарантира сигурността и безопасността на превозите
- за да се определи обсега на отговорността на железниците
- за да се изчислят правилно превозните цени
Нормативният срок за извършване на тези операции е 8 часа (товаро-разтоварни). При неспазване следва обезщетение за всеки започнат час просрочен час (нарича се денгуба).
Договор за превоз – сключва се със стандартен документ – международна ЖБП товарителница и има 2 вида товарителници:
А) товарителница на CIM;
Б) СМГС.
Всяка товарителница се състои от следните части:
1. Оригинал – придружава стоката по време на превоза и в крайния получаващ пункт се предава на получателя.
2. Дубликат – Връчва се на изпращача като доказателство за сключен договор.
3. Кочан на изпращането – тази част е предназначена за началната железница.
4. Разписка за получаване – предназначена е за крайната железница на маршрута.
5. Товарно писмо – за транзитните железници.
Клаузи на товарителницата: попълва се от клиента и той вписва:
- бързината на превоза – МБ (малка бързина), ГБ (голяма бързина), ЕХБ (експресна бързина) – с международните пътнически влакове.
- франкировка – начина на плащане (по CIM – клиентът има пълното право на избор – откъде, докъде и с какво да за плати – стандартни възможности.
* франко (свободен) от превозни цени – изпращачът е предплатил
* франко от превозни цени да определен пункт.
* франко от превозни цени до определена сума.
(по СМГС изборът на плащане важи само за транзитните държави – до излизане на стоката от граница – плаща изпращачът; в крайния пункт получателя плаща от границата до мястото на доставка).
- наименование на стоката: ако е обичайна – наименованието й; ако е опасна се записва: RID, клас на опасност.
- начален и краен пункт, ако клиента е заинтересован – и маршрута.
- ако вагонът е частен - - срещу този знак се вписва информацията за вагона – осност, тара, вид.
- масата на товара, вида на опаковката, тарата.
- клиентът може да впише и обявена стойност,
- сума на наложен платеж.
- клауза специални бележки – изпращачът със специална бележка може да прехвърли своето право за разпореждане със стоката върху потребителя.
Железниците попълват – премереното тегло, цените, таксите и клаузата състояние на стоката (трябва да е пазарна).
Договорът е валиден и влиза в сила след като се подпише от изпращача и превозвача и се датира с гаровия печат.
Договорът е двустранен между изпращача и превозвача , но има и трето лице , което има права . В този случай договора става многостранен . Изпращача се разпорежда със стоката , докато тя не се получи от получателя .
Определяне на превозните цени – те се определят въз основа на международни сточни тарифи . Тарифата е система от цени и условия за тяхното приложение .
Тарифата се състои от различни елементи :
Тарифни постановления : ( общи касаещи всички стоки и специални – специален товар , допълнителни разходи и различна цена ) .
Азбучник и класификация – видът и естеството на товарите е важен ценообразуващ фактор , но опосредствани от тарифният клас . Всички тарифи са на класификационен принцип .
Тарифни разстояния (L) – разстоянието е важен ценообразуващ фактор , поради което не се определя произволно , а точно както е оказано в тарифите .
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Анализ на железопътен транспорт
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 296660
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 367992
- Местоположение: Somewhere In Time
Анализ на железопътен транспорт
- Прикачени файлове
-
Анализ на железопътен транспорт.rar
- (49.17 KиБ) Свален 25 пъти

-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
До понеделник няма да има транспорт в София
от Mozo » пет май 16, 2025 12:14 » в Любопитни новиниДо понеделник София остава без градски транспорт, твърдят синдикалисти. Искането е 300 лева бруто на заплатата и са отхвърлили всички предложения на... - 0 Отговори
- 108 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пет май 16, 2025 12:14
-
-
-
Протестиращите от наземния транспорт пресолиха супата и то много!
от Mozo » пон май 19, 2025 12:58 » в Любопитни новиниПротестиращите от наземния транспорт пресолиха супата и то много!
Дори онези, които им симпатизират се огледаха в собствените си възнаграждения и се... - 0 Отговори
- 20 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон май 19, 2025 12:58
-
-
-
Работещите в столичния градски транспорт се готвят за протест
от Mozo » пон окт 07, 2024 11:53 » в Любопитни новиниФедерацията на транспортните синдикати - КНСБ подготвят протестни и стачни действия на работещите в общинските транспортни дружества на София. За... - 0 Отговори
- 44 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон окт 07, 2024 11:53
-
-
-
Синдикалист: 5 лв. за паркиране в София ще донесат 50 млн. лв. за заплати в градския транспорт
от Mozo » чет май 22, 2025 16:30 » в Любопитни новини50 млн. лв. допълнително могат да влязат в градския транспорт, включително и за вдигане на заплатите, ако се увеличат цените за паркиране в София.... - 1 Отговори
- 36 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет май 22, 2025 16:30
-
-
-
Градският транспорт не работи, но ще си получат заплатите - нечестно и незаконно
от Mozo » пет май 16, 2025 12:13 » в Любопитни новиниМислех, че работниците от столичния градски транспорт стачкуват и за това транспортът не работи. Оказва се, че не е стачка, а протест. Само, че това... - 0 Отговори
- 24 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пет май 16, 2025 12:13
-