ПЛАН- КОНСПЕКТ
/Околен свят - за втори клас/
изд.Просвета 1945, автори Людмила Зафирова, Снежана Лазарова
Глобална тема: Светът на детето
Тема на урока: Транспортни средства
Вид на урока: за нови знания
Очаквани резултати по глобална тема:
• Изброява видовете транспортни средства и правилата за поведение в тях.
• Открива връзката между полажението на родното селище и транспортните средства, които се използват в него.
Цели на урока и очаквани резултати:
• Познава видове транспортни средства.
• Разграничава транспортни средства според мястото им на движение.
• Свързва различните видове транспортни средства с местоположението на селището.
• Изброява правила за поведение в транспортни средства.
Понятия: транспортно средство
Методи: обяснение, разказ, беседа, анализ, синтез, наблюдение, работа с учебник, игрови метод.
Дидактически средства и материали: електронен учебник по околен свят, снимки на транспортни средства и на хора, които ги управляват; литературни произведения; казуси свързани с правилата за поведение в тях.
Междупредметни връзки:
• съставяне на устни и на кратки писмени описания на транспортни средства (Копетентности в областа на българския език)
• използване в устно представяне на знанията за устройството на транспортното средство и предназначението му ( Основни компетентности в технологии)
• извличане на информация от илюстративен материал (Умения за учене)
• работа с нагледни материали (Умения за учене)
Познавателни практико-приложни задачи към учениците:
Уводна част (3-4 мин.)
1. Организация на класа за работа:
- Добър ден, ученици! Всички учебници затворени и искам да ми отговорите на следните въпроси .
2. Актуализиране на опорни знания:
• Къде живеят хората и къде строят своите домове?
Възможен отговор: Хората живеят в селища наречени градове и села.
-Къде се разполагат тези селища?
Възможен отговор: Могат да са разположени край море, в равнина или планина.
-Как наричаме мястото, където се намират селищата?
Възможен отговор: Наричаме го местоположение.
• От местоположението на селището ли зависи трудовата дейност на хората?
Възможен отговор: Да. Хората и тяхната професия е свързана с това дали живеят в равнина, планина или до море, в град или село.
- Дайте примери.
Учениците посочват професии и къде се срещат най- често те.
• Браво! Доволна съм от знанията, които показахте.
3. Мотивирано поставяне на темата:
- Ученици, сега ще ви зачета една приказка. Слушайте внимателно!
Имало едно време в едно селце едно малко автобусче. То превозвало ученици от съседните 2 села и това било неговият маршрут. Никога не пътувало по- далеч, но слушало разказите на междуградския автобус, който всеки ден се отбивал за малко в неговото селце. Един ден учителите организирали екскурзия на учениците до София и решили да пътуват с малкото автобусче.То много се зарадвало и с нетърпение започнало да се приготвя за дългия път.
Когато дошъл дългоочаквания ден, всички пътници се качили в автобусчето и весели потеглили за София. Пътували няколко часа. Пристигнали и що да види малкото автобусче: огромни улици пълни с най-различни превозни средства- коли, негови братя автобуси, боядисани в жълто, бяло, зелено, червено, синьо; някои с тиранти дори. По улицата пътни знаци, 3 странни мигащи очи, които казват на червено- спри, на зелено- потегли...
• Кой е главният герой в приказката?
Възможен отговор: Героят е автобусчето.
• Когато отива в София, какво вижда, че има по улиците?
Възможен отговор: Други превозни средства: коли и различни по цвят автобуси и такива с тиранти.
- А чии са тези мигащи очи в червен и зелен цвят?
Възможен отговор: На светофара.
• Днес ние с вас ще научим повече за тези превозни средства. По- нататък в урока ще продължим приказката и там пък ще разберете, защо някои автобуси имат тиранти и други много любопитни факти.
Основна част (30 мин.)
4. Разработване на новото знание.
- Освен автобус, какви други превозни средства сте използвали вие, за да отидете на далечно място?
Възможен отговор: Използвали сме автомобили, джипове, влак, самолет.
- В нашето ежедневие ни се налага да пренасяме и големи товари, стоки.
- С помощта на какви превозни срадства извършваме това?
Коментар....
Обобщавам: Всички използваме някакви средства, за да придвижим себе си или някакъв товар до друго място. И тези средства именно се наричат: ТРАНСПОРТНИ СРЕДСТВА. Животът на хората днес без тях е немислим.
• Сега ще ги разделим на групи и ще ги разгледаме една по една. Това ще стане като първо изиграем една игра.
Разделям класа на 3 групи.
- На дъската съм написала в три колонки видове животни.
За 1. група: За 2. група: За 3. група:
кон лястовица шаран
крава орел акула
прасе гълъб рак
- Нека от всяка група да излезе ученик и да запише под неговата колонка мястото, където живеят тези животни.
С коментар и моя помощ записват:
под 1. група под 2. група под 3. група
суша въздух вода
• Нека сега от всяка група да излезе ученик. Да запише под своята колонка транспортни средства, които превозват пътници или товари на това място.
- Другите от групата може да му помагате.
- Която група за 1 мин. измисли повече транспортни средства ще бъде победител.
Учениците предлагат и записват различни транспортни средства.
Накрая коментираме , поправяме, ако има грешки и оценяваме изпълненията.
Извод:
- По този начин се разделят и транспортните средства.
Запомнете , чe те се делят на 3 групи: Транспортни средства, които се движат по въздух, други по суша, а трети по вода.
- Хайде сега, отворете учебниците на стр.18 и я разгледайте, а аз ще ви пусна електронния урок, за да ги разгледаме по- добре.
- Погледнете вече към дъската.
- Нека да започнем от транспортните средства, които се движат по въздух.
Увеличавайки изображенията на групата средства, се спираме на всяко от тях. Коментираме наименованието му, за какво се използва и каква е професията на хората, които го управляват.
Помагам на учениците в обясненията, като им показвам подготвения снимков материал .
Пускам филмчето за балона от ЕУ. Разглеждаме го и коментираме за какво служи, как се задвижва и кой трябва да го управлява.
Проследяваме промените в транспортните средства по въздух от миналото до днес, чрез 3Д моделите в ЕУ.
Коментираме и мястото, от където излитат и се приземяват тези средства, а именно летището. Съобщавам къде в България има големи (международни) летища – София и Варна.
- Нека сега да разгледаме транспортните средства по суша.
- Знаете ли имената на всички превозни средства от тази група?
Възможен отговор: Автомобил, автобуси, каруца, велосипед, мотор, влак.
• По какво се различават те?
Възможен от говор: Различават се по големина, по външен вид, по брой пътници и товари, които могат да се качат. Едните имат гуми, а другите нямат и се движат по релси.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Транспортни средства
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 295106
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 364423
- Местоположение: Somewhere In Time
Транспортни средства
- Прикачени файлове
-
Транспортни средства.rar
- (307.45 KиБ) Свален 24 пъти

-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Граждани настояват за повече средства за зелени площи в София
от Mozo » ср апр 02, 2025 12:32 » в Любопитни новиниГраждани от всички 24 района на София призовават общината да отпусне 20 млн. лева от бюджета за 2025 г., оценен на 2 млрд. лева, за придобиване на... - 0 Отговори
- 73 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср апр 02, 2025 12:32
-
-
-
Унгария блокира средства от ЕС заради спрения транзит на петрол от "Лукойл"
от Mozo » ср юли 24, 2024 12:30 » в Любопитни новиниУнгария ще блокира възстановяването на средства от Европейския съюз (ЕС) за страните членки, които са предоставили боеприпаси на Украйна, докато Киев... - 0 Отговори
- 43 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср юли 24, 2024 12:30
-