Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Гадемер - проблемът за етиката

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с философията.
Антична философия, средновековна философия, съвременна философия, метафизика, онтология, епистемлогия, етика, полтическа философия, естетика, логика, философия на езика, философия на науката, рационализъм, емпиризъм.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283199
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 332742
Местоположение: Somewhere In Time

Гадемер - проблемът за етиката

Мнение от Mozo »

исциплина:Съвременна филасофия
Автор:Ханс-Георг Гадемер
Текст: Върху възможността за една философска етика

Една философска етика, една философия на морала е нещо различно от практическата етика т.е. от построяването на една цененностна скала, от която човек да се води. Аристотел дава израз на знанието за добродетелта заложено при Сократ и Платон, само че в античното понятие науката е тип човешко поведение.”Теорията” не е абсолютно противоположна на практиката, самата тя е висша практика. Първото философско знание, както признава и Аристотел е между знанието на науката и това на опита, между тях има напрежение. Това не важи и за областта и на етиката, защото тук нямаме социално знание, за чието прилагане да става дума. Противоположност между школовката и живота винаги има, това изпъква ярко в Новото време, в епохата на хуманизма. Имаме възрааждане на античния идеал за sapientia (критика на школата). С възникването на природознанието се променя и знанието на теорията- сега тя обяснява многообразието в явленията, което позволява овладяването им, вече тя е инструмент, не специфично знание.
В етиката, теорията може да прогресира, но приложена на практика, това води до една абсурдна вяра. Тук съзнанието за дълг, което е теоретично наложено, никога на може да превъзхожда този, чиито сърце е чисто и му показва кое е правилно.
Според Кант моралното-философско съзнание не маже да е само гола теория. Той по-скоро изтъква необходимостта от морална философия. Основоположник на материалната етика на ценостите е Макс Шелер, а Николай Хартман изгражда систематично етическата му концепция, той приписва и морална значение на философията на ценностите. За нравствено- ценностното съзнание, тя имала майевтическа функция т.е откривайки забравени и недооценени ценности, тя го разгръща.
В самата идея за моралната философия се крие непреодолима тредност, която за пръв път се осъзнава от Киркегоровата критика на Хегел и християнството. Той показва, че всяко „знание от дистанция” не носи морална или религиозна удовлетвореност на човека. Етическият избор не е раббота на теоретическото знание, а на съвестта. Доколкото етиката се разбира като знание за общото , тя е преплетена с нравствена проблематичност и следователно и с понятието общ закон.Съблюдаването на законите води до истински грях, защото препречва пътя на съвестта и любовта. Не свещеникът, е самарянинът е този, които чува и следва изискването за любов.
Философската етика се намира в неразрешима дилема. Как да се справим с конкретността, с която отговаря на ситуацията съвестта, усещането за оправданост, помирителността на любовта? Има само 2 пътя:

Целият материал:
Прикачени файлове
Гадемер - проблемът за етиката.rar
(6.41 KиБ) Свален 16 пъти
Прочетено: 176 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Философия”