исциплина:Съвременна филасофия
Автор:Ханс-Георг Гадемер
Текст: Върху възможността за една философска етика
Една философска етика, една философия на морала е нещо различно от практическата етика т.е. от построяването на една цененностна скала, от която човек да се води. Аристотел дава израз на знанието за добродетелта заложено при Сократ и Платон, само че в античното понятие науката е тип човешко поведение.”Теорията” не е абсолютно противоположна на практиката, самата тя е висша практика. Първото философско знание, както признава и Аристотел е между знанието на науката и това на опита, между тях има напрежение. Това не важи и за областта и на етиката, защото тук нямаме социално знание, за чието прилагане да става дума. Противоположност между школовката и живота винаги има, това изпъква ярко в Новото време, в епохата на хуманизма. Имаме възрааждане на античния идеал за sapientia (критика на школата). С възникването на природознанието се променя и знанието на теорията- сега тя обяснява многообразието в явленията, което позволява овладяването им, вече тя е инструмент, не специфично знание.
В етиката, теорията може да прогресира, но приложена на практика, това води до една абсурдна вяра. Тук съзнанието за дълг, което е теоретично наложено, никога на може да превъзхожда този, чиито сърце е чисто и му показва кое е правилно.
Според Кант моралното-философско съзнание не маже да е само гола теория. Той по-скоро изтъква необходимостта от морална философия. Основоположник на материалната етика на ценостите е Макс Шелер, а Николай Хартман изгражда систематично етическата му концепция, той приписва и морална значение на философията на ценностите. За нравствено- ценностното съзнание, тя имала майевтическа функция т.е откривайки забравени и недооценени ценности, тя го разгръща.
В самата идея за моралната философия се крие непреодолима тредност, която за пръв път се осъзнава от Киркегоровата критика на Хегел и християнството. Той показва, че всяко „знание от дистанция” не носи морална или религиозна удовлетвореност на човека. Етическият избор не е раббота на теоретическото знание, а на съвестта. Доколкото етиката се разбира като знание за общото , тя е преплетена с нравствена проблематичност и следователно и с понятието общ закон.Съблюдаването на законите води до истински грях, защото препречва пътя на съвестта и любовта. Не свещеникът, е самарянинът е този, които чува и следва изискването за любов.
Философската етика се намира в неразрешима дилема. Как да се справим с конкретността, с която отговаря на ситуацията съвестта, усещането за оправданост, помирителността на любовта? Има само 2 пътя:
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Гадемер - проблемът за етиката
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 283199
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 332742
- Местоположение: Somewhere In Time
Гадемер - проблемът за етиката
- Прикачени файлове
-
- Гадемер - проблемът за етиката.rar
- (6.41 KиБ) Свален 16 пъти
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
С числа: Денков обяснява на Австрия защо проблемът ѝ с мигрантите не е български
от Mozo » вт окт 24, 2023 11:32 » в Любопитни новиниЦелим да обясним ясно на австрийското общество, че за тях е по-добре България и Румъния да бъдат в Шенген, защото така могат да си осигурят по-добре... - 0 Отговори
- 15 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
вт окт 24, 2023 11:32
-