Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Любовта – страдание или наслада? Изкуството да обичаме – „Дневник на прелъстителя” – Сьорен Киркегор

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с философията.
Антична философия, средновековна философия, съвременна философия, метафизика, онтология, епистемлогия, етика, полтическа философия, естетика, логика, философия на езика, философия на науката, рационализъм, емпиризъм.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283777
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334200
Местоположение: Somewhere In Time

Любовта – страдание или наслада? Изкуството да обичаме – „Дневник на прелъстителя” – Сьорен Киркегор

Мнение от Mozo »

Реферат

По
Философия – Теория на ценностите

(Любовта – страдание или наслада? Изкуството да обичаме – „Дневник на прелъстителя” – Сьорен Киркегор)


Сьорен Киркегор е роден в Копенхаген през 1813 г, в семейството на дълбоко религиозния Михаел Киркегор. В семейството имало седем деца, пет от които умират рано. Сьорен приема тази поредица от трагедии като фатализъм и е убеден, че няма да преживее Христовата възраст - 33 г. Единственият жив роднина на философа остава по-големият му брат, който става епископ. Бащата развива мания за преследване от Божия гняв - най-вече заради факта, че жена му забременява, преди да му стане съпруга. Отношенията между Михаел и сина му изиграват изключителна роля върху Сьорен - двамата беседват дълго по сложни теми, занимават се с развиващи интелекта игри. Философът никога - в нито една своя творба, не споменава името на майка си. Според историците другият важен момент в живота на датчанина е проваленият годеж на Киркегор с Регине Олсен. По незнайни причини тя се омъжва за висш държавен чиновник, после напуска страната заедно със съпруга си - отива на Вирджинските острови. Киркегор умира в болница през 1855 г. Животът на великия датски философ за всеобщо щастие е в неговите книги. В тях той разсъждава по християнски проблеми като същността на вярата и етиката, творбите му често са смес от литература, философия, теология.
В „Дневник на прелъстителя” философът отделя особено внимание на естетическото като начин на живот и отношение към света, като индивидуален избор на земния и устремения към насладата човек. „Самата любов е естетическото", твърди Киркегор, според когото и любовта, и еротиката имат степени, превръщащи във върховно удоволствие - самото удоволствие. Самата атмосфера, в която ни въвежда Киркегор е мрачна, тъмна, вещаеща зло. Читателят е заинтригуван от действията, които се развиват и от хода, по който ще се развият събитията. В произведението е представен пъклен и коварен план за прелъстяване. План, който няма граници, който не се подчинява на морал, ценности и табута. Този план може да бъде наречен дори „стратегия” – изкусно преднамерена задача.
Йоханес е олицетворение на прелъстителят, на човек без задръжки, готов на всичко, в името на това да осъществи целите си. Готов да потъпче всичко по пътя си, не признава човешките чувства. Той е изкустният прелъстител, който плете измами, крои интриги, измисля, хитрува, но във всичко това той вижда и нещо естетическо. За Йоханес прелъстяването е цяла поема, това е изкуство, което е много по-сладко от любовта. Той използва много свои способности – ум, съблазнителност, остроумие, находчивост и изобретателност. Всичко се състои в една игра: когато той получи това, което иска, прелъстената спира да го интересува, той не я обича вече, тайно я напуска, защото целта е постигната. Йоханес не обича женските сълзи и молби, защото смята, че „естетическото е базкрайно”.
Корделия – 17 годишно момиче, което няма родители, живее с леля си. Тя е строго възпитана, много самотна за възрасттаси, горда. Тя не е познала светските удоволствия, блясъкът и лукса не й се нравят, обича да спори и живее в света на въображението. Тя става жертва на безмилостния план на Прелъстителя, който успява да я измами и оплете в мрежите си. Изпълнена с невинност, става просто цел, която в последствие се постига. Победата е сладка само тогава, когато целта си е заслужавала.
Киркегор казва: „ … не е никакво изкуство да прелъстиш едно момиче, щастие е обаче да намериш момиче, което си заслужава да бъде прелъстено… ” Ако любовта според мен е себеотдаване, сила, чувство, причина за щастие, то в „Дневник на прелъстителя” тя е разгледана изцяло от плътската страна – като едно удоволствие, като една цел и победа. Стойността й се губи напълно. Не е ценност, а зло. В историята на Йоханес любовта е допустима само, докато не прелъсти Корделия, след това място за чувства няма. А какъв живот е това? Любовта е въпрос на победа и загуба.

Целият материал:
Прикачени файлове
Любовта – страдание или наслада Изкуството да обичаме – „Дневник на прелъстителя” – Сьорен Киркегор.rar
(62.49 KиБ) Свален 13 пъти
Прочетено: 477 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Философия”