Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Киркегор - "Дневник на прелъстителя"

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с философията.
Антична философия, средновековна философия, съвременна философия, метафизика, онтология, епистемлогия, етика, полтическа философия, естетика, логика, философия на езика, философия на науката, рационализъм, емпиризъм.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283739
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334077
Местоположение: Somewhere In Time

Киркегор - "Дневник на прелъстителя"

Мнение от Mozo »

КОНСПЕКТ

По Нова Философия

Сьорен Киркегор
„ Дневник на прелъстителя”

Животът му е бил опит за решаване на проблема как да се живее по-етично. Неговият дневник е условен. Имаме поетическо и поетическа рефлексия. В първия случай той се наслаждава на естетическото егоистично, а във втория се наслаждава на естетически на личността си. в първия случай му е била нужна действителността като повод, като момент. Във втория случай действителността е удавена в поетическото.
Разказва се за едно момиче, което било двойно огорчено от прелъстителя. За прелъстителя отделните индивиди били средство за дразнение. Съвестта за него е едно по-висше съзнание, проявяващо се като някакво безпокойствие и не му дава покой. Централно място заема Корделия. Тя му прощава, но тогава се пробужда съмнението. Разтрогва годежа. Споменът за него я кара да го възприема естетически, не зъсира нито престъпника, нито благородния човек. Тя го сравнява с музиката, която и е толкова любима и го оприличава на инструмент. Той е носител на всички чувства и настроения.
Освен сведения за връзката му с Корделия дневникът съдържа и някой мимолетни бележки. Израз: „ Човек по всяко време трябва да има заложена някоя особена стръв.” След като изоставя Корделия получава от нея писма. Тя самата ги препоставя.
В тях тя се описва като бедно момиче, нямащо нищо друго освен любовта на Йоханес. Тя не скрива трепета и копнежа си към него, наричайки го с думата „мой” а себе си „твоя”. Тя е на 17. Срещат се на улицата. В следващото писмо те ще се срещнат в един часа на изложбата. Поканата не е оправена към него, а към друг млад човек. Той се влюбва в нея след като я вижда да слиза от каретата и след като я заговаря на изложбата. Сравнява любовта със стихия и буря, която бушува в неговата душа. Всяка любов за него е потайна стига да съдържа в себе си съответния естетичен момент. Главно условие за всяка наслада е това, че човек трябва да умее да се ограничава. Мислите за нея засилват копнежа и вълнението му. От всички останали той е пленен и мисли единствено за нея. За него тя е една загадка. За пътви път той я вижда през пролетта. Той е запленен не толкова от красотата, а от младостта. Вижда я на пътеката между Ньоре и Йостерпорт, около шест и половина вечерта, облечена в зеленото си палто. Едно момиче се ражда два пъти, вторият път, когато се омъжи. Представата за нея се рее между истинския и идеалния ú образ. Научава как се казва от едно момиче, което извиква името ú и харесва и нейното име. Научава, че тя се казва Корделия Вал и е дъщеря на морски капитан и че нейните родители са починали. Тя живее в къщата на леля си. Няма братя и братовчедки. Мисли, че тя е самотна. Най-прелестната кокетност за него е женската свенливост. Това, което го привлича към нея и е строгото възпитание и свойствената мечтателност. Тя притежава въображение, душа и страст. Той търси чиста и непосредствена женственост, която да рефлектира. Според прелъстителя да обичаш едно момиче е малко, а да обичаш всички повърхностно.
Прелъстителя е естет, еротоман. Той познава любовта и вярва в нея. Най-висшето удоволствие за един човек е да бъде обичан повече от всичко на света. Йоханес има естетическо отношение, но той и предава и изневерпва. Той се сприятелява с Едуар, който също я харесва, но иска да го измести. Героят мисли, че един годеж не притежава етическа реалност.
Корделия за него е богатство и светлина. Любовта за него е всичко. Прави разлика между духовната и земната еротика. Той се опитва да развие духовната еротика чрез писмата, които и изпраща. Той иска тя да се превърне в съблазнителка. Той казва, че любовта е щастлива само тогава, когато всеки сраничен човек вярва, че влюбените се мразят. Той иска тя да се откаже от годежа им и постига тази цел. Така тя се чувства свободна. Прекрасното в естетиката е това, че тя влиза в досег с красивото и женствеността. Той казва, че жената е битие за друго. Битието се окачествява с крехкостта. Жената става свободна единствено чрез мъжа. Бракът е освобождението. Жената е субстанция, а мъжът – отражение.
Крайното е преходно, само вечното остава, а именно силата на любовта, нейния копнеж, нейното блаженство. при мъжа невинността е недостатък, е при жената съдържанието на нейното същество.
Прочетено: 715 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Философия”