Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Доброто и лошото....

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с философията.
Антична философия, средновековна философия, съвременна философия, метафизика, онтология, епистемлогия, етика, полтическа философия, естетика, логика, философия на езика, философия на науката, рационализъм, емпиризъм.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
MalamiR
Металист
Металист
Мнения: 21081
Регистриран: нед мар 15, 2009 17:28
Репутация: 11019
пол: Мъж
Местоположение: София

Доброто и лошото....

Мнение от MalamiR »

ЕСЕ

Доброто и лошото....



Добро и зло-доброто и злото са основни категории на етиката, а добродетел и порок са качества на личността или характеристики на поведението, й.
Сократ-учението си представя в устна форма-Познанието на истината и живот според нея.
Платон-Съзерцанието на доброто е цел на човешкия живот.Светът е единно цяло-идеи, материя-добродетел.
Душата-3 части: висша-мъдрост-философи; гневлива-мъжество- воини
желаеща- въздържание- търговци
Добродетели-Антични представи за добродетел: средина м/у два лоши начина на постъпване, тя е и край.Добродетелта маже да се научи чрез повторение или подръжание.Добродетелните са еднообразни, а порочните разнообразни. Спиноза и възгледите на новото време за добродетелта.За Спиноза добродетелно е всяко действие, което е насочено към съхраняване на човешката природа и човешкото съществуване.Животът е ценност сам по себе си и трябва да се съхранява.
Библейските представи за добродетел- Завет, Обет (завет-договор: обет-обещание).
Дълг и дължимо -Античният стоицизъм- живот според природата.
Понятие за дълг и дължимо-дължимото е съвкупност от обективно съществуващи норми и предписания, произтичащи от закона на природата.Дългът е субективна конкретизация-решението на човека как да се подчини и изпълни предписанията на дължимото. (деонтология-наука за дълг и дължимо).
Стоицизъм-живот според природата, както нашата, така и природата като космос.Не бива да вършим това, което противоречи на разума и нарушава логоса.Смисълът на живота е в строгото съблюдаване на всеобщия закон и следване предначертанията на съдбата.Дължимото действие не зависи от човека, а съществува по природа.
Категоричният императив на Кант - Постъпвай така че да използваш човека в свое лице както и в лицето на всеки друг винаги като цел никога само като средство.Всеки дълг е принуда, но моралният дълг предполага само вътрешно законодателство, за да е достоен човек за човешкото в себе си.
Отричане на дължимото от волята - в античността - от Диоген Циника - Законите са човекоустановени.Природата, чиято рожба сме, ни е създала за прост и скромен начин на живот, но вечният ни копнеж по прекомерността прави живота ни труден и пълен с условности.Съвременността- Ницше -Най-големият недостатък на предишния морал е в опита му да наложи идеята за едно непреходно добро.
Смисълът на човешкия живот - Битуват две тенденции.Първата вменява един общ смисъл за всички хора.Втората противопоставя смисъл и съществуване.Смисълът е отвъден на съществуването.Смисълът трябва да бъде опазен от отъждествяване с ежедневието.Човек сам избира смисъла на живота си, а постигането му, поставя целите в живота му.Така той сочи граница вечно надхвърляща ръста му.
Чест и достойнство - честта е мярката за стойността която човек има в обкръжаващата го среда.Тя е външно изразеното, обществено значимо и обществено видимо достойнство.Достойнство- понятие за морално съзнание, което изразява представата за ценността на човека.Категория на етиката, която отразява моралното отношение на индивида към самия себе си.
Героичната и рицарска чест - В героичния морал определящо е отношението на другите към героя.Външната оценка, а не самооценката е водеща и мотивираща поведението.Всяка изява е демонстративна и публична и търси одобрението и поощрението от другите.Рицарят има знатно потекло- той е войн, носител на всички воински качества и добродетели, които не носят слава.Рицарската чест се печели само в боя.Важен компонент е дамата на сърцето.Ново отношение към изкуството музиката и поезията.
Достойнство на Ренесансовия човек - здравето и силата са условия за сила на човешката душа.Хармоничното единство м/у тяло и душа преодолява конфликта м/у греховност и божественост.Сетивата са упора на сетивния опит, защото дават достоверна за обективния свят.Земният живот предлага удоволствия и възможности за реализация на човека в различни области.
Съвест- Съвестта е нов тип ценност, различна от другите.Тя не е знание, а нравствен колектив и критерии за действия.Изпълнява две функции - възпираща и гарантираща правотата на постъпването.
Съвестта като вътрешно раздвоение - Съвестта е вътрешен морален закон, записан от бога в човешкото сърце.Тя е свидетел на мотивите на действията, затова самото деяние не прибавя нищо към греха.В такъм смисъл, съвестта е тази, която може да освободи от греховността ни със строгото си бдение над мислите ни и насочването им в правия път.
Съвестта като творческа способност - Според Кант съвестта е гарант за изпълнението на дълга, каквито и оправдания да си измисляме, съвестта винаги знае и сочи вината.Тя води човека към разкаяние и покаяние.Кант установява връзка м/у разума като нравствен законодател и съвестта като посредник за осъществяване на моралните решения.При Хегел съвестта е морален съдник, който решава какво е право, какво е дълг.Тя е убеждение, че приетото за добро е наистина такова.
Съвестта като окови - За Нитше съвестта е рожба на упадъка на човешкия дух, на упадъка на волята му за власт.Съвестта е рожба на насилието от една страна от общността с/у човека.От друга страна е автоагресия.
Свобода и избор- Свободен избор - Паскал, Киркегор, Облог за съществуване на Бог.(Паскал). Не става дума за онова което се избира, а за реалността на самото избиране.Човек трябва да реши “или-или” ако отлага, животът решава вместо него.Приемането на вината на предците и свързаното с нея разкаяние ни открива пътя към Бога, но това не е достатъчно, за да се достигне Бог трябва да приеме невъзможното за възможно, приемайки Апсурда, той приема абсолютната свобода.
Свободата като присъда -За Сартр Бог не съществува и човек е оставен сам на себе си.Неговото съществуване предхожда същността.Човек е самата свобода и е осъден на свобода.Човек е сумата от неговите конкретни и свободни изрази във всяка конкретна ситуация.
Бягство от свободата - Съвременният човек има всички обективни условия за свободата, но се чувства сам, безпомощен и изоставен пред огромната отговорност на свободата.Това поражда дилемата пред човека или да реализира позитивната си свобода или да избяга от свободата чрез създаване на нови зависимости:авторитаризъм(садомазохизъм), разрушителност, конформизъм.
Ерих Фром - негативна свобода , от която се изразява в непрекъснато освобождаване от връзки и зависимости и е съпроводена с нарастваща изолация и засилващо се чувство за самота.
Позитивна свобода-за която се изразява в доброволен ангажимент за създаване на връзки и отношения.
Прочетено: 474 пъти

Throw me to the wolves and I will return leading the pack!

Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Философия”