Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Философия на образованието

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с философията.
Антична философия, средновековна философия, съвременна философия, метафизика, онтология, епистемлогия, етика, полтическа философия, естетика, логика, философия на езика, философия на науката, рационализъм, емпиризъм.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 285323
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 337282
Местоположение: Somewhere In Time

Философия на образованието

Мнение от Mozo »

На въпроса, какво представлява философията и какво тя изучава, са давани най- различни отговори. Някои автори изтъкват, че според древногръцката философска традиция има пет различни определения на философията:
1. Философията е търсене на първоначалата и причините на света.
2. Философията е наука за съществуващото като такова.
3. Философията е съзерцанието на истината.
4. Философията е стремлението към смъртта.
5. Философията е сравняването на човека сбожественото.
Философията изучава света не сам по себеси, а от гледище на значението му за човека, от гледище на интересите и потребностите на човека.
Анализът на проблемите, които философията изучава, дава основание да я характеризираме като:
Наука,
Светоглед,
Форма на съзнание,
Идеология,
Метод,
Методология.
Без да навлизаме в дискусиите ще се опитам да систематизирам някои особености на философията като наука:
Първо. Философията е наука, доколкото разкрива всеобщите закономерности, страни и определености на светаот гледище на отношението „съзнание – материя” , на основата на наличното теоретично знание и социална практика. В този смисъл философията е най- обща наука.
Второ. Философията е особен род наука. Тя изучава явленията и процесите на материалния свят чрез понятията и теориите на другите науки. Нейна емпирична основа е цялата история на човешкото знание– научно и извъннаучно. Философията акумулира в себе си принципите и законите на теоретичното мислене, които имат универсален характер. Затова тя се формира като най- обща теория и най- общ метод за постигане на истината.
Трето.Философията като наука изучава същността на човешкото съзнание. Философията изучава процесите на познанието и неговите форми, както и резултатите от познавателната дейност– „идеален образ”, „идея”, „истина”, „неистина”, „теория” и пр. Тя изучава произхода и същността на теоретическото знание, законите и формите на мисленето, което дава обективно вярно знание, т.е. тя е логика. Ето защо особеностите на теоретическото мислене се отразяват в системата на философските категории, чрез които се изгражда логиката на теоретическото мислене на епохата.
Четвърто. Философията като наука доказва и извежда своите твърдения. За разлика, например, от природните науки тя доказва своите положения не чрез експерименти или отделни примери, а многопластово– чрез постиженията на науката и историческата практика, чрез извеждане от фундаментални положения на науката.
Пето. Философията изучава самопознанието на човека с цел да намери най- подходящата и съответстващото на човешката същност и предназначение поведение. В този смисъл истинското предназначение на философията е да формира човешкия дух, да го обръща към живота и да въвежда човека в живота, за да извърви той своя път съобразно избраните от него идеали и ценности.
Шесто. Философията като наука има особен език. Той е изграден от пределно общи абстракции, т.е.най- общи понятия и категории, които се подчиняват на различни логики. В този смисъл, за да се разбере философията на даден философ, трябва да се познава неговата логика, т. е. Мисловните му конструкции.
Философията на образованието стои зад конкретното битие на отделните теории и практики, тя събира данни от тях съпоставя ги и ги обработва логически. Философията на образованието има следните дефиниции за твоя предмет, изследва предимно най- общата теория– логика и смисъл на образователната дейност.
Видове философии на образованието.Основни групи:
1. Идеалистическа философия на образованието;
2. Реалистическа философия на образованието.
Същност на идеалистическата философия на образованието. Основни най- важни черти са:
истинската действителност не е материална, тя е духовна;
духовното се противопоставя на материалното;
Светът зависи от нашата психика, дух, от нашата гледна точка.
Философии на образованието:

Целият материал:
Прикачени файлове
Философия на образованието.rar
(9.49 KиБ) Свален 36 пъти
Прочетено: 1153 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Философия”