Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Албер Камю - Митът за Сизиф

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с философията.
Антична философия, средновековна философия, съвременна философия, метафизика, онтология, епистемлогия, етика, полтическа философия, естетика, логика, философия на езика, философия на науката, рационализъм, емпиризъм.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 285326
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 337282
Местоположение: Somewhere In Time

Албер Камю - Митът за Сизиф

Мнение от Mozo »

Тема: А. Камю – „Митът за Сизиф”

Проблемът за самоубийството е един от най-сложните и разисквани въпроси от древността до днес. Това явление е занимавало много велики философи и мислители. То е и централният въпрос, поставен в есето на Албер Камю „Митът за Сизиф”.
Камю започва своето произведение именно като подчертава важността на въпроса за самоубийството – „Да преценим дали си струва, или не да бъде живян животът, означава да отговорим на основния въпрос на философията”. Той посочва, че съществуват най-различни поводи за това явление – някои хора се самоубиват в името на идеи, които осмислят живота им, а други – точно поради липсата на такива идеи, тъй като няма какво да го осмисли. Ето защо като централен въпрос в своето произведение Камю посочва смисъла на живота.
Също така Камю отбелязва, че самоубийството винаги е било разглеждано като социално явление – нещо, с което той самият не е съгласен. Според него то по-скоро е индивидуално решение, което се заражда дълбоко в подсъзнанието на човека. То е един вид „разкриване”, при което човек признава, че не е успял да се справи с живота, че животът го е победил, че не намира смисъл в навика и рутината на ежедневието и те му се струват безсмислени и безполезни. Той се отделя и отчуждава от обкръжаващия го свят и това поражда усещането за абсурд. Първата тема на произведението на Камю е именно връзката между абсурда и самоубийството и по-точно как самоубийството се превръща в разрешаване на абсурда.
Втората тема се отнася до „отбраната срещу смъртта”. Както казва самият Камю: „В привързаността на човека към живота има нещо по-силно от всички неприятности на света. Решенията на плътта са не по-малко важни от решенията на духа, а плътта отрича унищожението. Ние добиваме навик да живеем преди да придобием навика да мислим”. Тя се отнася по-скоро до вродените ни инстинкти за самосъхранение и стремеж да запазим живота си с цената на всичко.
Третата тема е „надеждата”. След като човек е осъзнал безсмислеността на живота, която се изразява в неговата монотонност и рутина, той се опитва да докаже, че това, което е осъзнал, не може да бъде вярно. Отказва да приеме, че няма причина да живее, започва да търси смисъл в съществуването си и да таи надежда, че в основата му стои някаква голяма цел, някакъв дълбок смисъл. Не желае да се примири с безсмислието и абсурда.
И така, централният проблем в есето на Камю може да се формулира по следния начин: „Ръководи ли абсурдът смъртта?” За да се даде точен отговор на този въпрос, както отбелязва самият Камю, е необходимо да се разсъждава практично и логично, „без излишна разпаленост”. Това Камю нарича „абсурдно разсъждение” – разсъждение без емоция.
Паскал е казал: „Човек е велик в нищожеството си и нищожен във величието си. Не е ли по-добре да останем в неведение за себе си, ако искаме да бъдем щастливи?” Именно в отговора на този въпрос се състои абсурдът на живота. А Камю твърди, че „абсурдът зависи колкото от човека, толкова и от света.” Но абсурдът не е в човека, нито в света, а в „света на човека”. Това, че всеки ден правим едно и също, без да влагаме нищо от себе си и без да намираме смисъл в съществуването си, в това се изразява абсурдът. „Ставане, трамвай, четири часа в канцеларията или завода, обяд, трамвай, четири часа работа, вечеря, сън и понеделник, вторник, сряда, четвъртък, петък и събота все в същия ритъм.” А „човек, осъзнал абсурда, остава завинаги с него.” Той се уморява от машиналния живот и именно тази умора предизвиква раздвижване на съзнанието. Тя го пробужда и му посочва само два възможни изхода за спасение от абсурда. Според Камю тези два изхода са: надеждата (която той нарича още възстановяване) и самоубийството. „Упоритостта и прозорливостта са привилегировани зрители в тази нечовешка игра, където абсурдът, надеждата и смъртта си разменят реплики.”
Самоубийството е свидетелство, че човек трудно успява да осъзнае обкръжаващата го безсмисленост и безизходността от повтарящото се всекидневие и „рутината на живота”. То не е изход, нито достойно отдръпване от абсурда, а бягство от него, завършек на един безцелен живот, примирение. То е краен пункт, към който почти неизбежно води отрицанието на смисъла на живота. Както казва самият Камю: „На живота не трябва да се приписва смисъл, а това неизбежно привежда към осъзнаването, че не си струва да се живее.” Тези мисли отнемат всяка перспектива за бъдещето, убиват всяка надежда и спират целия ход на естествените човешки стремежи. Това спира развитието на индивида и го подтиква да сложи край на живота си. Самоубийството е непоправима пречка за развитието и усъвършенстването.

Целият материал:
Прикачени файлове
Албер Камю - Митът за Сизиф.rar
(8.24 KиБ) Свален 31 пъти
Прочетено: 1045 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

Върни се в “Философия”