Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Физическо развитие и закаляване на децата

Безплатни есета, реферати, анализи, доклади и всякакви теми свързани със спорта.
Въздушни спортове, стрелба с лък, волейбол, тенис на маса, баскетбол, бейзбол, състезателни танци, спортна гимнастика, художествена гимнастика, народна топка, алпинизъм, колоездене, бойни спортове, билярд, конен спорт, риболов, футбол, голф, хандбал, зимни спортове, ветроходство, ски, хокей, кърлинг, рафтинг, гребане, плуване, гмуркане, вдигане на тежести, борба, автомобилни спортове, мотоциклетни състезания, интелектуални спортове.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283199
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 332742
Местоположение: Somewhere In Time

Физическо развитие и закаляване на децата

Мнение от Mozo »

1. Физическо развитие.

Учението за физическото развитие има повече от 150-годишна история. Терминът „физическо развитие” означава състояние, фиксирано в момента на изследването и е представено от определени морфологични и функционални свойства, които определят физическата дееспособност на организма. Характеристиката на физическото развитие включва три основни антропологични признака: ръст, маса и гръдна обиколка. Съотношението на масата на тялото към гръдната обиколка е показател за плътността на тялото. Съотношението на гръдната обиколка с ръста е показател за формата на тялото. Тези показатели са условни, но дават конкретна сбита информация.
При равни условия, физическото развитие е толкова по-напреднало, колкото е по-голяма масата и плътността на тялото. Брахиморфна (къса) форма на тялото – широко туловище с голям гръден кош и къси крайници повишава оценката на физическото развитие; долихоморфната я понижава.
Развитието на системите на физическото, здравното възпитание и спорта у нас се интерпретират като водещ компонент от системата на
възпитанието, необходима за хармоничното развитие на човека.
Като обществено явление физическото възпитание е част от
физическата култура на човека. Като форма на обществената практика физическото възпитание е призвано да осигури подходящи
морфофункционални изменения в организма, богата двигателна култура и добро физическо образование. Физическото възпитание- заема широко място в педагогическия процес в детската градина. Това се дължи на следните обстоятелства . Детството е изключително важен период за развитието на детето. През този период се усъвършенстват и развиват всички органи и системи в орманизма на детето. В предучилищна възраст, физическото възпитание е насочено към формиране на двигателни умения и навици, развиване на физически качества и подобряване на координационните способности .
Физическото възпитание допринася за този процес, за укрепването на здравето на децата. През този период детският организъм се отличава със слаби противителни сили срещу неблагоприятни влияния. Водят началото си някои заболявания, които оставят трайни следи. Това са така наречените социално значими заболявания (диабета, затлъстяване, психични разтройства). Чрез физическото възпитание се развиват редица физически качества. Средтвата на физическото възпитание са: хигиенни фактори, дневният режим, закаляването и физическите упражнения. Спецификата на целта на възпитанието се определя от тясната взаимовръзка между физическо и психическо развитие. В този смисъл се определя и осигуряване на хармонично физическо и психическо развитие. Целта на възпитанието се реализира чрез конкретни задачи. Първата група задачи са за физическо развитие . Те се поставят на първо място поради анатомо-физиологическите особености на детския организъм и по-конкретно, че детето има малки съпротивителни сили и голяма ранимост. По-конкретното съдържание на задачите се изразява в две направления – запазване и укрепване здравето на детето чрез профилактика на различни заболявания, характерни за този възрастен период и чрез закаляване при напълно здраво дете и на второ място - в пълноценно физическо развитие (правилно развитие на движенията и овладяване на здравно-хигиенни навици). За осъществяването на задачите за физическо развитие и възпитание голямо значение има оптимално организираният дневен режим, както и необходими условия за двигателна активност .

Теорията и практиката на физическото възпитание и спорта като обособен дял от педагогическото познание изучава закономерностите на процеса на формиране на двигателни умения и навици, развитието на двигателните качества. По своята същност физическото възпитание е функция на интегрирането на познания от областта на анатомията, физиологията и хигиената на детето, психологията, педагогиката,антропологията, историята на физическата култура и пр. Смисълът на всяка физическа образователно – възпитателна дейност се състои в постигане на оптимално функционално и морфологично равновесие на организма при взаимодействието му със средата,осигуряване на физическо и психическо здраве на личността.
В процеса на изграждане у детето на положително отношение към физическите упражнения, спорта и туризма, съблюдаването на личните и обществени хигиенни норми „ то се предпазва от заболяване и се подготвя неговото дълголетие”. В тази връзка се подчертава потребността от „ възпитанието на привички и навици у децата за рационално хранене, което гарантира правилен енергиен баланс на организма и тяхното израстване”.
Оздравителната насоченост на физическото възпитание и спорта предпазва
от редица „ морфофункционални смущения, които стават причина за
многото заболявания и ранна смъртност”. Нови по-съвършенни форми на двигателна дейност на човека са постигат благодарение на формирането и затвърждаването на условнорефлексни връзки. Колкото са по разнообразни средствата на физическо възпитание, толкова е по-съвършенна двигателната дейност. Нови форми на двитателна дейност се образуват на основата на вече придобити двиганелни навици.
Поради това колкото са по-развити двигателните качества на човека, на детето, на юношата – толкова по-лесно той увладява нови движения.
Формирането на им беше изяснено най-добре от учениците на И.П.Павлов, работещи в областа на фезиологията на физическата култура.Съгласно неговото учение знанията, уменията и навиците в различните области на човешката дейност се формират, затвърждават. Павлов установи опитно връзката на кинестетичиските клетки с всички представителни клетки другите анализатори. Ако действието на който и да е условен дразнител се съчетае със изменеие във функционалното състояние на скелетните мускули, то между съответните зрителни, слухови и други клетки и кинетическите клетки се образуват временни връзки.В условата на произволното движение лежат условно-рефлексни връзки които се установяват между кинестичните клетки и клетки от кората, които възприемат най-различни дразнения. Тези условно-рефлексни връзки съществуват дотогава докато са налице съответните външни и вътрешни условия. Изменят ли се условията, тези връзки изчезват.
Двигателният навик трябва да се разглежда като сложен комплекс от положителни и отрицателни условни рефлекси, които се усъществяват последователно. При обазуване на двигателни навици в кората на главният мозък постъпват разнообразни вътрешни и външни дразнители. При формиране на двигателна дейност трябва да се има  предвид и това че  висшата нервна дейност на човека се обуславя главно от социалната среда. Условните дразнители при двигателната дейност могат да бъдат най-различни фактори. Условен дразнител който предизвиква движение у човека може да бъде определена представа. Тя също предизвиква изменение във функционалното състояние в определени зони на мозъчната кора. Функционалното състояние на коровите клетки може да се изменя и под влияние на мисленото извършване на определено движение. При извършването на каквото и да е движение в кората на големите полукълба протичат последователно в определен ред процеси на възбуждане и задържане- динамичен стериотип. Той се изразява в системно и последователно свиване на определени мускулни групи и разгъване на други. Това А.Н. Кресников нарича двигателен динамичен стериотип. При скачане например този стериотип се изразява в стартово положение, разбягване, постепенно увеличаване скороста на бягането преди отскачането, излитане, движение с тялото и крайниците и приземяване. През целият този прицес в кората на главният мозък постъпват сигнали и предизвикват система от процеси на възбуда и въздържане. Това са процеси не само по отношение на скелетната мускулатура, но и на дишането, кръвообращението и др.

Целият материал:
Прикачени файлове
Физическо развитие и закаляване на децата.rar
(18.3 KиБ) Свален 46 пъти
Прочетено: 1684 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Физкултура и спорт”