ТРАКИЙСКИ УНИВЕРСИТЕТ
ПЕДАГОГИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ
Физическо възпитание, спорт и творчество
ТЕМА
Диагностика и оценка на физическата дееспособност на учениците от ІV клас
Изготвил: Проверил: ...................... Пламена Пощова Доц. Д-р Бояна Боева
Специалност: ИТ в ДГ и НУ
СЪДЪРЖАНИЕ
І
Мотивация за избор на темата
ІІ
Цел и задачи на изследването
ІІІ
Предмет и обект на изследването
ІV
Критерии и показатели на диагностичната процедура
V
Организация и методика на изследването
VІ
Количествен и качествен анализ на резултатите
VІІ
Изводи и обобщения
VІІІ
Използвана литература
І
Мотивация за избор на темата
Здравето е ресурс на ежедневния нормален и продуктивен живот, поради което трябва да се опазва и поддържа. Физическото възпитание и спортът са основното средство за постигане оптимална работоспособност и добро здраве.
Физическото развитие и дееспособността на подрастващите са обект на множество изследвания, чиято цел е да се уточнят параметрите на нормата и да се набележат мерки и действия за корекция на отклоненията от тази норма (ако подлежат на корекция). В последните години все повече се говори за проблемите във физическото развитие , а от там и развитието на физическата дееспособност на децата от начална училищна възраст. Проблеми като наднорменото тегло, хиподинамията, акселерацията и други са израз именно на липсата на физически упражнения и спорт. Спортуващото дете се развива по-добре физически, придобива известно самочуствие от постигнатите резултати, увеличава социалните си контакти, обогатява познанията си, стабилизира психиката си. Накратко, в здраво тяло- здрав дух.
Подрастващите все по- често не желаят да посещават часовете по физкултура. Загубват интерес към физическите упражнения и спорта. Едва в пубертета започват да се заглеждат в телата си и в тези на другите. Тогава се сещат за фитнес или някакъв вид спорт. Както при момчетата, така и при момичетата това е свързано с желанието им да се харесат на противоположния пол. Но в повечето случаи е малко късно за това и трудно се постига желания резултат. Затова е необходимо от ранна детска възраст у децата да се изгражда желание за занимание със спортни дейности, като се провокират по различен начин. Диагностиката и оценката на постигнатите резултати трябва да са основополагащи в работата с децата от началното училще. Учителят трябва да познава особеностите на всяко дете от класа, както в психичното така и във физическото му развитие, за да може да приложи правилни методи и приоми в работата си. Ранната диагностика и оценка на постигнатите резултати дават ясна представа за развитието на физическата дееспособност и подпомагат последващата корекционна работа на учителя.
ІІ
Цел и задачи на изследването
Целта на изследването е да се установи и оцени равнището на развитие на двигателните качества на 9 годишните деца, определящи физическата им дееспособност.
За реализиране на поставената цел е необходимо да се изпълнят следните задачи:
1. Да се измерят постиженията на момчетата и момичетата от класа;
2. Да се проследи динамиката и да се анализират резултатите във възрастово- полов аспект;
3. Да се сравнят с действащите нормативи съобразно възрастта и пола;
4. Да се направи оценка на развитието на физическата дееспособност на всяко дете от класа;
5. Да се планират мероприятия за подобряване на физическата дееспособност на децата.
ІІІ
Предмет и обект на изследването
Предметът е насочен към изследването на физическата дееспособност на детския организъм като биосоциален процес.
Обектът на изследването са двигателните качества, които определят развитието на физическата дееспособност на децата.
ІV
Критерии и показатели на диагностичната процедура
Използваният критерий е физическата дееспособност на общо 12-те ученици, от които 6 момчета и 6 момичета; и характеризиращите го показатели:
показатели
инструментариум
динамична сила на долните крайници
гладко бягане на 50 м.
взривна сила на долни крайници
скок на дължина с два крака от място
взривна сила на горните крайници и раменния пояс
хвърляне на плътна топка 1 кг. с две ръце над глава
скоростна и обща издръжливост
максимален брой клякания за 20 сек.
V
Организация и методика на изследването
В началото на учебната година е измерено моментното състояние на физическата дееспособност на 12 деца на 9 годишна възраст, от които 6 момчета и 6 момичета.
Изследването се провежда между часовете 08.00 и 12.00, при съблюдаване на всички изисквания за точност и обективност.
По време на изследването учениците са с подходящо спортно облекло и добре разгрети. Обяснява им се смисълът на тази контролна дейност и се мотивират да се изявят възможно най-добре.
Методи за изследване на показателите:
показатели
методи
динамична сила на долните крайници (гладко бягане на 50 м.)
Провежда се на равна асфалтова площадка.
Разстоянието се пробягва еднократно за възможно най- кратко време.
взривна сила на долни крайници (скок на дължина с два крака от място)
Провежда се на равна площадка с не хлъзгава настилка. Разрешава се предварително изпълнение на махове с ръце и пружиниране в коленете и тазобедрените стави.
взривна сила на горните крайници и раменния пояс (хвърляне на плътна топка 1 кг. с две ръце над глава)
Извършва се от
стартова линия на равен терен. Учениците имат право на 2 или 3 опита, от които се отчита най- успешния.
скоростна и обща издръжливост (максимален брой клякания за 20 сек.)
Клековете се извършват с изпънати на пред ръце и изправен гръб.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Физическа дееспособност
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 284012
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 334827
- Местоположение: Somewhere In Time
Физическа дееспособност
- Прикачени файлове
-
- Физическа дееспособност.rar
- (17.28 KиБ) Свален 46 пъти