Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Физическа култура

Безплатни есета, реферати, анализи, доклади и всякакви теми свързани със спорта.
Въздушни спортове, стрелба с лък, волейбол, тенис на маса, баскетбол, бейзбол, състезателни танци, спортна гимнастика, художествена гимнастика, народна топка, алпинизъм, колоездене, бойни спортове, билярд, конен спорт, риболов, футбол, голф, хандбал, зимни спортове, ветроходство, ски, хокей, кърлинг, рафтинг, гребане, плуване, гмуркане, вдигане на тежести, борба, автомобилни спортове, мотоциклетни състезания, интелектуални спортове.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284008
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334817
Местоположение: Somewhere In Time

Физическа култура

Мнение от Mozo »

Дипломна работа





Тема: Физическа култура









УВОД

Възпитанието на здраво, силно и физическо развито младо поколение е обективна необходимост за нашето общество.
В тази насока изключителни надежди се възлагат на физическата култура кат о иманентна част от културата на нашата нация.
Физическата култура има важно значение за разширяване границите на адаптация на личността към постоянно изменящите се условия на живот и за продължително съхраняване на творческите й възможности. Тя се превръща в съществен фактор за хармонично развитие на човека.
Физическата култура и нейният основен структурен компонент известен като училищно физическо възпитание е призвана да сведе до минимум вредните въздействия от застоялия живот върху учениците от всички училищни степени. Най-новите медицински изследвания от 1997 год. категорично потвърждават това и дават доказателства, че здравните проблеми днес на общо основание засягат значимо учениците от начална училищна степен.
Съвременната наука за човека категорично доказва, че едно от най-могъщите средства за предпазване от заболяване, за увеличаване съпротивителните сили на детския организъм и за повишаване на физическата и психическата работоспособност е активната двигателна дейност.
Въпросът за оптимизиране на двигателната дейност на учениците е пряко обвързан с правилното организиране и използване на отделните форми на физическо възпитание както и с използването на най-подходящите средства и методи за физическо натоварване върху растящия детски организъм.
Неразделна част от този въпрос е разкриването на главните закономерности в морфологичното развитие и структурата и подобряването на физическата дееспособност на учениците.
Целта на нашето теоретично проучване на основите на физическата култура се определи от възможностите за целенасоченото й използване в педагогически аспект и в социологическо направление.
Дипломната работа има ограничена задача: направен е опит да бъдат разгледани социалните функции на физическата култура. Те заедно със социално- психологическите проблеми на физическо възпитание могат да бъдат решени в голяма степен с помощта на валеологията и валеологичното образование на учителите, учениците и родителите.

ГЛАВА ПЪРВА
Физическата култура като функционираща система в обществото.

I.1. Възникване и развитие на физическата култура.
Физическата култура е възникнала като социално по своята същност явление. Нейното зараждане и развитие е свързано с удовлетворяване на природните потребности на човека. По исторически данни формирането й се е движело в единство с трудовата дейност. Първоначалните форми на труда /добиване на средства за съществуване по пътя на лов на животни и т.н./, са изисквали от човека развитие на физически способности и той сам е способствал за тяхното развитие.
Според Н. Петрова обществения труд е създал условия за отделяне на физическата култура в особена сфера на човешката дейност. При това първите форми на трудова дейност са се явили като първообраз на редица елементи на физическата култура /физическите упражнения от типа на бягането, скачането, преодоляване на предметни препятствия, мятане на копие и т.н./, които са съставили на първо място средствата за подготовка на подрастващото поколение към труд.
Според редица разработки възникването на физическата култура е обусловено от материалния живот на първобитното общество. Тя е резултат от взаимодействието, от една страна, на обективни фактори и, от друга страна- на субективни фактори. Към обективните фактори се отнася характерът на стопанската дейност- главно лова, предизвикан от потребностите на човека, към субективните фактори спада съзнанието на човека. Възникването на физическата култура на първо място е свързано с необходимостта на първобитния човек от добро физическо развитие във връзка с неговото основно препитание. Ловът на големи животни трябва да се отнесе към най-ранния период от появата на човека. За него се изисквало развити физически качества, като сила, ловкост, издръжливост и др. В тази дейност се засилва двигателната активност на човека. Така ловът е изграждал човека физически и духовно и е създавал у него физическата устойчивост, понасяне на травми, наблюдателност, практически знания и умения. За възникването на физическата култура на второ място има значение социалната същност на човека, който предава своя опит, знания и навици при приготвянето и използването на оръдията за производство от поколение на поколение.
Възникването на физическата култура на трето място е свързано със способността на човека към мисловна дейност и установяване на причинна връзка между предварителната подготовка за лов и резултатите от самия лов. Човекът осъзнал реално ползата от предварителното физическо упражняване и разбрал, че с помощта на определени действия той може да промени външния свят.
На четвърто място възникването на физическата култура е свързано с биологическата потребност на човека от упражняване на своите органи за тяхната пълноценна жизненост. Човекът е не само социално, но и биологично същество. При него формите на дейност не се унаследяват, а се придобиват в процеса на упражняването. Следователно у човека има заложени такива естествени жизнени сили, които той придобива по наследство и които могат да се развиват с помощта на физическите упражнения. (8, 20-22)
Физическата култура е неотменна страна както на материалната, така и на духовната култура на обществото. Тя оказва изключително голямо влияние върху развитието на човека, съдейства за развитие на неговите естествени жизнени сили и обща дееспособност.
Физическата култура чрез своите структурни компоненти /училищната физическа култура/ води до запазване и укрепване здравето на подрастващите и младежта, за тяхното всестранно развитие. Най-важният фактор за съществуването и дейността на човека е неговото здраве. След раждането си човек навлиза в живота като биологично, а не като социално същество. Известно е, че човек представлява психическо и физическо единство; носителят на това единство е физическото, от неговото състояние до голяма степен зависи и цялата жизнена дейност. (10, 96-97)
Според редица автори /Л.П.Матеев, Н.П.Пономарьов, Кр.Рачев и други/, за да се определи същността на физическата култура, ролята и мястото й в системата на обществените явления първостепенно значение има анализа на нейните основни функции и форми. Без това е невъзможно да се разберат закономерностите за целесъобразно използване на физическата култура и управляването на нейното развитие. (6, 10, 12)
Термина “функция” в обществените науки има друг смисъл, отколкото в математиката, физиологията и другите естествени науки. В общество-въведението този термин е тясно свързан с понятието “функционира”- действа, намира се в действие, въздейства и т.н. Под “функция” на физическата култура трябва да се разбират обективно присъщите нейни свойства за въздействие върху човека и човешките отношения, да удовлетворява и развива отделни потребности на личността и обществото. ( 6 )
По принцип функциите на физическата култура не се реализират в пълна степен сами по себе си, а главно чрез активната дейност на човека.
Функциите на физическата култура, както и въобще всички реални функции, практически са неотделими от определени форми на основата на които те се проявяват.
Под “форма” в конкретния случай разбираме това, което структурно отличава вида и разновидността на физическата култура. При това с “…видове” се наричат относително по-големи съчетания от елементи на физическата култура; а с “разновидност”- по-малко крупните форми, представящи себе си като варианти на видовете.
Л.П.Матвеев изтъква, че за физическата култура са присъщи т.н. специфични функции- това са тези нейни функции, които са свойствени само за нея, като особена страна на културата. Специфичните функции на физическата култура като цяло се заключават преди всичко в нейните свойства, позволяващи да се удовлетворят естествените потребности на човека в двигателна активност. На тази основа се търси оптимизиране физическото състояние и развитие на организма, съобразно закономерностите за укрепване на здравето и обезпечаване на физическата дееспособност, необходима в живота. ( 6 )

Целият материал:
Прикачени файлове
Физическа култура.rar
(61.25 KиБ) Свален 59 пъти
Прочетено: 662 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Физкултура и спорт”