Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Интерактивните методи за комуникация в обучението по физическо възпитание и спорт

Безплатни есета, реферати, анализи, доклади и всякакви теми свързани със спорта.
Въздушни спортове, стрелба с лък, волейбол, тенис на маса, баскетбол, бейзбол, състезателни танци, спортна гимнастика, художествена гимнастика, народна топка, алпинизъм, колоездене, бойни спортове, билярд, конен спорт, риболов, футбол, голф, хандбал, зимни спортове, ветроходство, ски, хокей, кърлинг, рафтинг, гребане, плуване, гмуркане, вдигане на тежести, борба, автомобилни спортове, мотоциклетни състезания, интелектуални спортове.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284580
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 336054
Местоположение: Somewhere In Time

Интерактивните методи за комуникация в обучението по физическо възпитание и спорт

Мнение от Mozo »

СОФИЙСКИ УНИВЕРСИТЕТ „СВЕТИ КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ”
Департамент за информация и усъвършенстване на учители
Катедра „Хуманитарно образование”





ДИПЛОМНА РАБОТА
професионално-педагогическа специализация

Тема: Интерактивните методи за комуникация в обучението по физическо
възпитание и спорт
 



Специализант: Научен ръководител:




2020 г.

СЪДЪРЖАНИЕ

Увод ………….……………………………………...…………………………………......
Част Първа
Научно – теоретични основания на изследването …………………………………..
1.Интерактивните методи в съвременния образовате¬лен процес ………
2. ” Физическо възпитание и спорт” като учебен предмет ………………..
Част Втора
Изследователска програма ……………………………………………………………..
1. Тезаурус на изследването …………………………………………………...
2. Цел на изследването ……………………………………………….…………
3. Основни изследователски задачи …………………………...…………….
4. Обектно- предметна област на изследването ……………………………
5. Обхват …………………………………...……………………………………....
6. Изследователски методи и инструментариум …………………...…….…
7. Критерии и показатели на изследването ……...…………………………..
Част Трета
1. Емпирични данни и резултати. Педагогически анализ ………………….
3. Изводи …………………………………………………………………………...
Заключение ………..………………………………………………………………………
Литература …..…….……………………………………………………………………....






УВОД
Комуникацията е жизнено важна за всеки човек. Способността да се предават
информация или инструкции ясно и конкретно и по начин, по който да бъдат лесно
разбрани, определя успехът от дейността. Помага за изчистване на проблемите, за
планиране хода на действията и вземане на позитивни решения. Тя докосва всяка
сфера от живота ни. И все пак комуникацията е силно подценяван и необмислен
актив в съвременния свят, което често води до неблагоприятни резултати. Не
случайно Р. Дени подчертава, че проблемите на света не могат да бъдат разрешени,
ако отделните личности не комуникират .
Децата днес имат по-малко възможности за комуникиране, отколкото в
миналото. В училище са под напрежение при овладяването на необходимите знания
по различни дисциплини. У дома много от тях се хранят пред телевизора или
компютъра в повечето случаи сами, а след това се подготвят за училище и
прекарват няколко часа пред компютъра. Вярно е, че и телевизията, и компютъра
благоприятстват комуникацията. Мрежата и електронната поща разбира се са
голяма ценност и имат широка употреба, но сме убедени, че само те не са
достатъчни. Като резултат учениците стават все по-интровертни, имат по-малко
желание за споделяне на мисли, чувства и емоции. Нещо повече - не намират време
за приятели, нямат желание за разговори с родителите. Всичко това вреди на
много позитивни взаимовръзки, необходими за правилното им личностно развитие.
Неоспорим факт е, че обучението е немислимо без комуникацията. Неточно е
широко разпространеното схващане, че знанието е сила. То е потенциална сила,
защото е важно как го използваме или как го предаваме на останалите. Един
добър педагог, който може да предава ефективно фактите, идеите, теоретичните и
практическите знания по дадена дисциплина чрез комуникация, ще възпита добри
ученици. Но има и още нещо изключително важно – това е той да ги научи
как да предават и споделят своите знания, мисли и опит със съучениците
си, и другите комуникирайки си в процеса на дейността .
Добрата комуникация с другите е умение, което успешните ученици са
овладели. Тъй като успехът им зависи от входящата информация, следва да се
подчертае, че добрите комуникативни умения се превръщат в жизненоважна
съставка от тяхната същност.

Прилагането на интерактивните методи на обучение в училищната практика е изключително актуален проблем, защото чрез тях се формират необходимите за съвременния човек умения за генериране на идеи, за дискутиране и вземане на решения. Интерактивните методи осигуряват организационно-функцианалното единство в дейността на учителя и на ученика и по този начин гарантират реализирането на качествен процес на обучение.




Затова според мен в часовете по физическо възпитание и спорт е необходимо в часовете по физическо възпитание и спорт в процесса на обучението.
Ученикът:
• Да формира, развива и усъвършенства теоретични и практически знания, като приоритет се дава на продуктивното и творческо мислене;
• Да учи с повишен интерес, да запомнят и усвоява бързо и с лекота основните моменти от учебното съдържание;
• Като активен участник в създаването на образователна услуга да съдейства за формирането на интерактивна учебна среда;
Учителят:
• Да подпомага самостоятелната учебно-познавателната дейност за формиране на изискуемите компетенции;
• Да стимулира мотивация на учениците към учебна работа;
• Да прилага нови интерактивни модели, гъвкави форми и техники на организация на обучението;
• Да повишава професионалната си квалификация като прилага иновативни педагогически практики и модели;
• Гъвкаво да въвежда методите на електронното обучение както и да усъвършенства уменията за разработване на критерии за оценяване;
За постигането на посочените цели съдействат информационните технологии. Те интензифицират интерактивнто обучение като оказват допълнителна помощ на учениците за развитие на познавателните им дейности.
Съвременното динамично общество изисква в процеса на обучението да се прилагат такива методи инструменти, които да ангажират вниманието на обучаваните, да повишават тяхната познавателна активност и да съдействат за постигането на държавните образователни изисквания. Представените акценти са аргументите за избора на темата на дипломната работа.



ЧАСТ ПЪРВА

НАУЧНО ТЕОРЕТИЧНИ ОСНОВАНИЯ НА ИЗСЛЕДВАНЕТО

1. ИНТЕРАКТИВНИТЕ МЕТОДИ В СЪВРЕМЕННИЯ ОБРАЗОВАТЕ­ЛЕН ПРОЦЕС
Тер­минът интерактивност произхожда от английския глагол „interact' ' (inter - взаимно, act - действам), който се превежда на български език като „взаимодействаме си, влияем си взаимно"1. Интеракцията е взаимодействие между хората в процеса на общуването им.
В педагогическата наука се счита, че в основата на интерактивното обучение е конструктивизма. Основната идея е, че обучаващите конструират свои собствени знания на базата на опита си и на взаимодействието си със заобикалящата ги среда. Конструктивизмът не разглежда съзнанието на учащия се като tabula rasa (чиста дъска) откъм мисловно-познавателната структура. На базата на собствения си опит той създава свое разбиране за света, в който живее, като избира и преобразува информация и взема решения .Още повече, че ученикът е пълноправен участник в учебния процес и неговия опит служи за основен източник на учебно знание. Педагогът (водещ) не предоставя готови знания, а подбужда участниците към самостоятелно търсене на решение. В сравнение с традиционното обучение при интерактивното обучение се интензифицира взаимодействието между педагога и ученика: активността на педагога отстъпва място пред тази на ученика, неговата задачата се свежда до създаване на условия за развитие на учебни инициативи и стимулиране на мисленето.
Използването на интерактивни методи на обучение изисква моделиране на жизнени ситуации, използване на ролеви игри, съвместно решаване на даден проблем. Изключва се доминирането на който и да е участник в учебния процес или на която и да е идея. Това е основа на хуманния, демократичен подход към обучението.
Много методически иновации са свързани днес с прилагането на интерактивни методи за обучение. Интерактивното обучение е преди всичко, диалогово обучение, в хода на което се осъществява взаимодействието между учителя и ученика.
В този смисъл интерактивното обучение е по-различно като организация на познавателните дейности. То създава такава обучителна среда, в която се реализира продуктивно и ефективно обучение. Затова интерактивната образователна среда (като среда, подкрепяща ученето) се характе­ризира с партньорски взаимоотношения; с приложение на интерактивни методи, похвати и техники на работа; със съчетаване на различни форми на контрол ( групов, индиректен и неавторитарен контрол от страна
на обучаващия); с възможност за избор на времето, мястото, средствата и ритъма на учене; с работа по двойки, в група, в екип; доброжелателна атмосфера и подходящ интериор.
ИЗЛОЖЕНИЕ
Целият обем от възможности на човека в сферата на общуването се определя като негова комуникативна компетентност. Тя има сложен характер и се състои от компоненти, които в реални ситуации съпътстват актовете на общуване на отделната личност. През последните години проблемите с общуването се очертават като най-актуални в различните сфери на социалния живот в това число и в обучението по физическо възпитание и спорт.
В процеса на общуване учениците получават информация за техниката на изпълнение на изучаваните двигателни действия, обменят мисли, ценности, позиции, изграждат потребностно-мотивационната си сфера, личностни качества, богата гама от чувства и
преживявания. Чрез него се осъществява познавателната и двигателната подготовка на обучаваните
Междуличностната комуникация в урока по физическо възпитание и спорт в началното училище изисква специално внимание, защото двигателната дейност се реализира в тясно сътрудничество с околните. То е необходимо за постигане на целите и задачите на обучението. Сложността на процеса на общуване в урока е детерминиран от редица фактори. Сред тях особено значение имат: броят на учениците, техният пол, индивидуалните възрастови, личностни особености и различия на обучаваните. Ето защо общуването е по-просто в еднотипни по пол групи в сравнение със смесените.
Всъщност взаимодействието в “диада”, при това от един пол е най-обикновения модел на общуване в процеса на двигателната дейност в училищна възраст поради наличието на:
Динамичен характер на дейността и комуникативните роли в системата комуникатор – реципиент.
Недостатъчна комуникативната компетентност на учениците във взаимодействието, свързана с липса на умения за установяване на контакти.
Нееднозначна разбираемост на информационните послания от страна на всички участници във взаимодействието, което е предпоставка за създаване на атмосфера на скованост, недоверие, отчужденост, възникване на противоречия и конфликти.
Ниска потребност от общуване и разбиране на другите. Затруднения при декодиране на информацията.

Целият материал:
Прикачени файлове
Интерактивните методи за комуникация в обучението по физическо възпитание и спорт.rar
(339.21 KиБ) Свален 64 пъти
Прочетено: 938 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Физкултура и спорт”