Въведение
“Децата трябва да развиват своето критично мислене и грамотност в боравенето с цифровите технологии и медии, за да играят активна роля в едно приобщаващо общество. Те се нуждаят от възможност и насоки как да ползват подходящи за тяхната възраст инструменти, които ще им помогнат да ползват интернет безопасно и отговорно.“
Децата започват да използват дигиталните технологии на много ранна възраст(3 или 4 години).Ако имат по- големи братя или сестри, те се учат от тях и техните собствени дигитални умения, интереси. Телефон, таблет, лаптоп и компютър. Все предмети от ежедневието на възрастния, които придобиват голямо значение и за децата. И няма как да бъде различно, защото те непрекъснато наблюдават как родителите им ги използват за работа или за удоволствие. Така и малките подрастващи знаят, че на тях се работи или че с тях се играе.Смартфоните са любимите устройства на децата, но по удобни за ползване са таблетите. Лаптопите,както и персоналните компютри също са популярни, особенно за гледане на филми и видеоклипове, но що, се отнася до игрите, не могат да се конкурират с по- малките устройства , който са по-лесни за боравене и най- важното- имат тъчскрийн. Друга важна причина за привързаността на децата към смартфоните и таблетите е , че най- често тези устройства биват възприемани като тяхна собственост, докато компютрите и телевизора принадлежат на цялото семейство.Докато децата растат, натискат на връстниците им да притежават определено устройство и да правят определени неща с него се засилва. Родителите се боят , че децата могат да будат изолираниили изключени, ако нямат същите устройства или нямат подобни интереси.Децата използват устройствата си предимно за забавление.Всички те знаят как да намерят, инсталират и деинсталират игри, могат да правят снимки и да създават видеоклипове.Като се научат да четат и да пишат, децата стават значително по-умели в самостоятелната си употреба на Гугъл и на други търсачки в интернет. За голям процент от родителите на малки деца е абсолютно нормално да дадат на малчугана си да използва таблет или смартфон, когато му е скучно.
Телефоните, таблетите, компютрите са тук и ще останат. Те правят живота ни по-лесен, света по-достъпен, хората по-близки, когато са на разстояние. Но в същото време изглежда родителите започват да ги използват с друга цел – за да си печелят време. А всъщност то е времето за техните деца!
Изложение
1.Проучване на знанията на децата за използването на съвременните дигитални технологии
Средствата за масова комуникация са безспорно достижение на модерния човек.
Макар да се знае, че интернет се е превърнал в неотделна част от всекидневието на децата между 0-7 години, малко изследвания са опитали да определят как най-малките се справят с дигиталните технологии, особено на фона на факта, че техните технически, познавателни и социални умения не са достатъчно развити. Това изследване цели да хвърли повече светлина върху опита на най-малките деца и техните семейства с дигиталните технологии. По-точно, неговата цел е да разгледа как децата и техните семейства ползват интернет, както и какви са потенциалните ползи и рискове от употребата на дигитални технологии вкъщи от толкова ранна възраст на децата. Проучването бе базирано на анкета и интервюта както от деца на 5-7 годинишна възраст , така и на част от родителите. Целта му е да провери какво знаят малките деца за дигиталните технологии и как се справят в дигиталния свят.
Проучването опита да предостави отговори на два главни въпроса:
Какво знаят децата за използването на новите съвременни дигитални средства?
Какво е влиянието на родителите за използването на дигиталните средства от техните деца
На практика не е трудно да се оцени факта, че децата живеят в поколението на дигиталните технологии, те по–лесно възприемат подадената им информация и ефективността е на много добро ниво.Те по-лесно се научават да работят с технологиите, отколкото един възрастен човек ,децата от ранна детска възраст знаят как да пускат клипове, слушат музика и много други неща. На теория децата не са наясно с дигиталните съвременни средства, не знаят за вредите, който може да получат от продължителното използване на тези средства. Онлайн технологиите заемат много важна роля в живота на децата и родителите, които анкетирахме и нтервюирахме. С много малко изключения, родителите ползват дигиталните устройства и интернет в работата си, а практически всички ги ползват вкъщи за развлечения и комуникация. Всички деца са много активни потребители на технологиите, макар дигиталните им умения да варират сериозно. Децата на тази възраст приемат дигиталния свят за даденост. Те знаят, че игрите, които обичат, музиката, която слушат и филмите, които харесват, са „там“ и знаят какво трябва да направят, за да ги достигнат (да включат устройството си и да кликнат върху правилната иконка). Те могат да различават и между онлайн съдържание и съдържание, запаметено на устройството им. Основната разлика между двете, според тях, е, че за да достигнеш това в интернет трябва Wi-Fi сигнал, а за запазеното на устройството – не. Повечето деца имат силна емоционална привързаност към устройствата си. Изглежда, че това е свързано с начина, по който родителите им обясняват стойността на тези устройства, основно подчертавайки тяхната цена. Други родители пък умишлено не придават важност на устройствата, за да не гледат децата на тях като на много ценни.В същото време, макар устройствата да са важни и много популярни „играчки“, те не са незаменими. Няколко от интервюираните деца са имали таблет или смартфон в миналото, но след като устройствата са се повредили или счупили и след като е минал началният период на тъга, децата са приели новата ситуация и бързо са намерили други интереси. Дигиталните забавления са добавки към, а не заместители, на „класическите“ детски игри. Децата продължават да си играят навън, да си играят с играчки, да рисуват и да правят неща от хартия и пластилин, да карат колела. Ако им бъдат предоставени активни и атрактивни алтернативи, децата лесно могат да забравят за дигиталните устройства за дълги периоди от време. Въпреки това, когато устройството се появи, то лесно може да привлече пълното им внимание. Например, някои родители споменават, че децата могат да си играят съвсем спокойно с приятелите си в парка или на площадката до момента, в който някое дете не донесе смартфон или таблет. Тогава всички деца престават да си играят, формират кръг около детето с устройството и го/я наблюдават как играе, като коментират и дават предложения за играта. Също така си личеше, че децата усвояват знания и умения от дигиталния свят. Много от тях имитират любимите си герои. Понякога, родителите гледат на това като на полза, например когато децата разширят репертоара си на игри или развият някой свой талант. От друга страна, децата често имитират агресивно поведение или повтарят обиди, които са чули в някой филм. Както с много други аспекти на живота на най-малките деца, любопитството е основен фактор в тяхното разбиране на дигиталните технологии. Преди да получат собствено устройство, таблетите, смартфоните и лаптопите пробуждат голямо разнообразие от емоции у децата, които варират от вълнение до завист. Някои деца, които не са имали достъп до такова устройство, биват привлечени към таблетите и смартфоните на другите деца като с магнит. Когато същите тези деца получат собствени устройства, тяхното любопитство се задоволява и дигиталното устройство се превръща в поредната играчка.
Благодарение на нагледната форма, децата бързо усвояват техническите средство за обучение, даже и тези от тях, които нямат опит при работа с персонален компютър.Използването на интерактивни методи и мултимедийни продукти в обучаващи ситуации в предучилищното образование допринася за пълноценно и ефективно реализиране на обучението на децата, стимулира мисленето, активира опита им, осигурява разнообразни форми и интеграция между отделните направления в учебният процес, допринася за осъществяване
Навсякъде виждаме деца, който още на годинка знаят как да боравят със смартфона.Израстват с устройството в ръце, гледат клипове, играят игри, прекарват часове с поглед забит в екрана. Децата ясно разграничават устройствата, които смятат за свои, и тези, принадлежащи на друг член на семейството. В случаите, когато устройствата не са лично техни, те са по-склонни да се съобразяват със семейните правила за употребата и ги спазват по-стриктно. Децата проявяват много голям интерес и желание да работят с иновативните технологии. Обучителният процес преминава занимателно, ученето става по начин, който забавлява децата и в процеса на съвременни педагогически игри те усвояват знания и компетенции.
Работата на децата с таблети в организирана образователна среда, напълно отговаря на интересите и способностите на съвременните деца с развита дигитална памет и компютърни умения. На кратко казано това би могло да бъде полезен, даващ много добри резултати в обучението на деца от предучилищна възраст и особено в подготовката им за ролята на бъдещи ученици.Развитието на дигитални умения, необходими за успешното преминаване към училищното образование, чрез използване на образователен софтуер.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Дигиталните технологии, използвани от 5-7 годишни деца
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 296660
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 367992
- Местоположение: Somewhere In Time
Дигиталните технологии, използвани от 5-7 годишни деца
- Прикачени файлове
-
Дигиталните технологии, използвани от 5-7 годишни деца.rar
- (295.03 KиБ) Свален 15 пъти

-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Предимства и недостатъци на дигиталните технологии - презентация
Предимства и
недостатъци
на
дигиталните
Изготвено технологии
от: Йоана Първанова 32969,
Преслава Неделчева 33022
Надежда Кирова 820229
Предимства... - 0 Отговори
- 230 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон яну 27, 2025 00:15
-
-
-
Предимства и недостатъци на дигиталните технологии - презентация
Предимства и недостатъци
на дигиталните технологии
Съдържание:
Същност на дигиталните
технологии
Предимства на дигиталните
технологии
Недостатъци... - 0 Отговори
- 226 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон яну 27, 2025 00:18
-
-
-
Две 5-годишни деца и жена са в болница след сблъсък с пиян шофьор край Казанлък
от Mozo » пон май 05, 2025 12:12 » в Любопитни новиниТежка катастрофа, станала късно в неделя вечерта, прати семейство в болница. Ударът, станал 10 минути след 21.00 часа, е бил между кола и микробус в... - 0 Отговори
- 25 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон май 05, 2025 12:12
-
-
-
Турците все още предпочитат телевизията пред дигиталните платформи
от Mozo » пон фев 17, 2025 11:29 » в Любопитни новиниТурците все още предпочитат телевизията пред дигиталните платформи, показва проучване. Телевизията остава най-популярната медия в Турция въпреки... - 0 Отговори
- 59 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон фев 17, 2025 11:29
-
-
-
Хиляди годишни е-винетки изтичат в първите два месеца на 2025 г.
от Mozo » ср дек 04, 2024 12:00 » в Любопитни новиниПрез първите два месеца на 2025 г. изтича срокът на валидност на над 723 000 годишни е-винетки за леки автомобили, съобщават от Агенция Пътна... - 0 Отговори
- 54 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср дек 04, 2024 12:00
-