ТЕХНИКУМ ПО МЕХАНОТЕХНИКА - РУСЕ
Ул.”Алеи Възраждане”2
ДИПЛОМНА РАБОТА
Тема : Проектиране на окачване на лек автомобил
Изходни данни: номинална мощност 46 kW
при 5600 min-1
Разработил: Ръководител-консултант:
Милен Василев инж. Емилия Червенкова
спец.Автомобили и кари
профил: Двигатели с вътрешно горене
ХII Г клас
Съдържание : стр
1.Основни характеристики, предназначение, изисквания
и класификация на окачванията…………………………. 3
1.1.Основни данни за окачване……………………………….. 3
1.2.Предназначение и изисквания към окачването………… 4
1.3.Структура на окачването ………………………………… 5
1.4.Характеристики на окачването………………………… 6
2.Видове окачване и анализ на конструкцията на окачването.. 9
2.1.Предно трапецовидно окачване……………………………. 10
2.2.Полусвещно окачване………………………………………. 12
2.3.Еднолостово окачване………………………………………. 13
2.4.Независимо окачване……………………………………….. 15
2.5.Торзионно окачване………………………………………… 16
2.6.Зависимо ресорно окачване………………………………… 17
2.7.Зависимо пружинно окачване……………………………… 20
2.8.Пневматично окачване……………………………………… 21
2.9.Гумено окачване…………………………………………….. 24
2.10.Пневмо-хидравлично окачване……………………………. 26
3.Проектиране на окачване на лек автомобил............................ 31
Използвана литература………………………………………… 38
1.Основни характеристики, предназначение, изисквания и класификация на окачванията.
1.1.Основни данни за окачване.
Окачването е група от възли, чрез които колелата, респективно мостовете на автомобила се свързват с неговата каросерия или рама. Основно окачването се състои от (фиг.1) направляващо 9, еластично 10 и гасящо устройство 3. Направляващото устройство определя кинематиката на движение на колелата 1 и предава на рамата 8 (каросерията) възникналите надлъжни и напречни сили и техните моменти.
Фиг.1 Основна схема на окачване.
Еластичното устройство омекотява вертикалните динамични натоварвания (ударите) възникващи при движението на автомобила по неравна повърхност и подобрява плавността на движението. В някои случаи се използва допълнителен еластичен елемент- стабилизатор, който служи за намаляване на наклоняване на каросерията. Гасящото устройство (амортисьорът) осигурява бързото затихване на трептенията на каросерията и колелата.
1.2 .Предназначение и изисквания към окачването.
Предназначение. Окачването изпълнява следните функции:
• осъществява еластичната връзка между каросерията (рамата) и колелата (мостовете) на автомобила. Еластичната връзка е необходима за намаляване на силата на ударите и вибрациите, които се предават към каросерията вследствие неравностите по пътя. Чрез нея се осигурява необходимата плавност (комфортност) на движението и се повишава дълготрайността на много от възлите на автомобила.
• предава силите и въртящите моменти които възникват между колелата и каросерията при различни режими на движение.
• Определя със своята кинематика посоката и големината на страничния наклон на колелата при нормално и ри наклонено в страни положение на каросерията. С това то влияе върху склонността на автомобила към завой и върху сцеплението на гумите с пътя, т.е. върху управляемостта и устойчивостта на автомобила, а също и върху износване на гумите.
Изисквания. Специфичните изисквания, на които трябва да отговаря окачването са :
• оптимална еластична характеристика със най-благоприятна честота на свободните трептения на каросерията, която честота по възможност трябва да бъде постоянна, т.е. да не зависи от натоварването на окачването.
• Достатъчна големина на динамичния ход на окачването за избягване на удари в крайните ограничители освен при претоварване.
• Малки неокачени маси, особено за бързоходни автомобили.
• Оптимална кинематика на страничното наклоняване на колелата.
• Минимално наклоняване на каросерията в страни при завой, напред при спиране и назад при ускоряване, минимални люлеения на каросерията около надлъжната, напречната (галопиране) и вертикалната й ос.
• Бързо поглъщане на енергията (затихване) на трептенията.
• Минимално изменение на колеята в границите на страничната еластичност на гумите при трептене на независимото окачване.
• Минимални жироскопни моменти върху управляемите колела при страничното им наклоняване, за да се избегне самозавъртането им около шенкелните болтове (явлението “шими”).
• Минимално износване на гумите на автомобила.
• Безшумност.
Доколкото някои от горните изисквания са трудно съвместими на практика според конкретния случай се търси най-приемливия компромис между тях.
1.3 . Структура на окачването .
Главната съставна част на окачването е еластичния елемент (елементи), а освен него в зависимост от случая окачването може да включва лостово направляващо устройство, амортисьор, стабилизатор, крайни ограничители (тампони), допълнителен ограничител и регулатор на височината на каросерията.
Еластичния елемент (елементи) трябва да има подходяща еластична характеристика според желаната еластична характеристика на окачването (еластичната характеристика на окачването зависи, но в повечето случаи не е идентична с тази на еластичния му елемент ).
Към направляващото устройство главното изискване е да дава необходимата кинематика на окачването и максимални удобства за компановка на автомобила.
Амортисьорите служат за ефективно поглъщане на енергията на трептене на окачването и за предотвратяване на отлепването (подскачането) на колелата при път с чести неравности (паваж). Действието (съпротивлението) на амортисьора при свиване трябва да бъде по-слабо отколкото при отпускане. Така се намалява силата на ударите към каросерията при срещане на пътни неравности и се ускорява затихването на трептенията след преминаването им. Стабилизаторите имат за задача да намаляват страничния наклон на каросерията при завой (напречни стабилизатори) и надлъжния й наклон при преминаването на неравномерности, респективно “галопирането” (надлъжни стабилизатори).
1.4 Характеристики на окачването.
Основната характеристика на окачването е еластичната му характеристика, която представлява изменението на вертикалното натоварване на колелото Zк в зависимост от преместването на каросерията f (фиг.2.). Преместването f включва провисването на окачването f0 и деформацията на гумата fг. Често в практиката последната се пренебрегва (въпреки че fг не е пренебрежимо малко спрямо f0 ) и преместването на каросерията се отъждествява с провисването (деформацията) на окачването.
Хистерезисът на окачването обикновено също не се отчита. От теорията на автомобила е известно, че плавността на движението на автомобила се определя от честотата на собствените трептения на каросерията. Доказано е също, че трептенията на предната и на задната част на каросерията стават независими, ако е изпълнено условието:
l1.l2 = ρy2 ,
където l1 и l2 са разстоянията от центъра на тежестта съответно до предния и до задния мост на автомобила, а ρy - масовият инерционен радиус на автомобила спрямо напречната му ос.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Проектиране на окачване на лек автомобил
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 284528
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 336034
- Местоположение: Somewhere In Time
Проектиране на окачване на лек автомобил
- Прикачени файлове
-
- Проектиране на окачване на лек автомобил.rar
- (764.68 KиБ) Свален 26 пъти
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Кои са колите с най-проблемно окачване?
Когато купувате кола на вторичния пазар, е важно да знаете кой модел ще има по-малко проблеми с ремонта. Привидно надеждна кола от известна марка... - 9 Отговори
- 83 Преглеждания
-
Последно мнение от Ivaylo Dimov
ср фев 28, 2024 13:48
-
-
-
Ново независимо окачване променя електрическите автобуси
На неотдавна проведеното изложение Busworld Europe в Брюксел компанията Brist показа своето ново виждане, свързано с окачването на електрическите... - 0 Отговори
- 23 Преглеждания
-
Последно мнение от шони
съб яну 13, 2024 14:29
-
-
-
Германци „променят играта“ с иновационни двигатели и интелигентно окачване
Германският производител на части и оборудване ZF разработва ново семейство от мощни и компактни двигатели, високоефективни скоростни кутии и... - 1 Отговори
- 33 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
нед авг 13, 2023 10:26
-
-
-
Най-екологичният автомобил не е електрически
от Mozo » чет мар 14, 2024 12:07 » в Любопитни новиниЗареждащият се хибрид Toyota Prius бие моделите на ток
Най-екологичният автомобил в САЩ е плъгин хибридът Toyota Prius, следван от четири... - 0 Отговори
- 19 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет мар 14, 2024 12:07
-
-
-
Как ще изглежда лекият автомобил на утрешния ден?
Независимо дали е под формата на голям, тежък автомобил или лек, пъргав роудстър, това, което прави страхотна една кола за водача, е съвкупността от... - 0 Отговори
- 32 Преглеждания
-
Последно мнение от шони
нед ное 12, 2023 12:55
-