ТЕХНИЧЕСКИ УНИВЕРСИТЕТ – ВАРНА
КАТЕДРА „ТРАНСПОРТНА ТЕХНИКА И ТЕХНОЛОГИИ”
ДИСЦИПЛИНА „ЕКОЛОГИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА ТРАНСПОРТНАТА ТЕХНИКА”
НА ТЕМА
СИСТЕМИ ЗА НЕУТРАЛИЗАЦИЯ НА ОТРАБОТИЛИТЕ ГАЗОВЕ
СЪДЪРЖАНИЕ:
Увод.
I.
Начини за неутрализация на отработилите газове в изпускателна система.
II.
Неутрализация на отработилите газове в изпускателна система на бензинови двигатели.
Еволюция на каталитическите катализатори
Устройство и принципът на действие на каталитическите неутрализатори
Подгрягряване на каталитическите неутрализатори
Обратна връзка
Кислородни датчици
Условията за нормалната работа на каталитическите неутрализатори
III.
Неутрализация на отработилите газове в изпускателната система на дизелови двигатели
Комплексно прочистване на отработените газове на дизел
Саждеви филтри с каталитическо покритие
Системата DRNR (TOYOTA)
Системата SCR (MERCEDES–BENZ)
Обратна връзка на дизел
Заключение
Увод
Замърсяването на въздуха с вредни газове отделяни от автомобилите е един от глобалните екологични проблеми. Пътя за решаването му е един – автомобила трябва да стане екологично чист. Важно място в тази насока заемат системите за неутрализация, чрез които е възможно няколкократно да се намали токсичността на изгорелите газове.
Общо в отработилите газове са открити около 280 компонента. По своите химически свойства и характера на въздействие върху организма на човека веществата, съдържащи се в тях се разделят на няколко групи:
1.нетоксични: азот, кислород, водород, водни пари, въглероден двуокис;
2.токсични: въглероден оксид, азотен оксид, въглеводороди, алдехиди, сажди. Саждите сами по себе си са нетоксични, но абсорбират на повърхността си канцерогенни полициклични въглеводороди, в това число и най-вредния и токсичен-бенз(а)пирен. При горене на сернисти горива се образуват и неорганични газове – серен диоксид и сероводород.
Токсичните компоненти съставляват 0,2–5,0% от обема на отработилите газове, в зависимост от типа на двигателя и режима му на работа.
От възникването на проблема за опазване на атмосферния въздух от автомобилните газове и замърсявания са разработени множество методи и способи, позволяващи да се намали количеството им или да се снижи тяхната токсичност. В днешно време насоките, по които се работи за постигане на тези цели са:
1.усъвършенстване конструкцията на двигателите и повишаване качеството им на изработка;
2.разработване и употреба на нови видове горива и различни присадки към тях;
3.създаване на енергетични устройства за автомобилите, изхвърлящи по-малки количества вредни вещества;
4.усъвършенстване на системите за електронно управление на двигателя
5.разработка на устройства, намаляващи съдържанието на вредни компоненти в отработилите газове.
Досегашната практика е показала, че за да се достигнат нормите на токсичност на отрабо-тилите газове, въведени от законодателствата на развитите страни, първите три начина са недостатъчни. Затова широко разпространение получи неутрализацията на отработилите газове. В този случай токсичните пари, излизащи от цилиндъра на двигателя, се неутрализират преди попадането им в атмосфера.
Когато през октомври 2005 Европейската Комисия въведе нова, още по - строга екологична норма за контрол на вредните емисии - Euro 4, бяха разработени три нови технологии за намаляване на вредните емисии в отработилите газове:
• DPF - Diesel Particulate Filter/ FAP – Filtre a partiсules (Дизелов филтър за твърди частици)
• SCR - Selective Catalyst Reduction(Селективна каталитична редукция) - Третиране на отработените газове с Ad Blue
• EGR - Exhaust Gas Recirculation (Рециркулация на отработените газове)
I. Начини за неутрализация на отработилите газове в изпускателната система
Съществува няколко начина за неутрализация на отработилите газове в изпускателната система на автомобила :
1.Окисляване на отработилите газове чрез подаване към тях на допълнителен въздух в термични реактори. Термични реактори се поставят най-вече на японски и американски двигатели. Термичния реактор представлява топлоизолиран обем със специална организация на изтичане на изходящите газове, установен в изпускателната система на двигателя и осъществява термично доокисляване на токсични компоненти за сметка на собствената топлина на газовете. Термичната неутрализация не зависи от вида на горивото, наличието на присадки и позволява да се използва за гориво етилов бензин. Увеличаване температурата на отработилите газове в реактора се постига, като се намалят загубите на топлина с помощта на използване на екрани, топлоизолация на корпуса на реактора, използване на топлината от реакцията на окисляването, а също така и с кратковременно намаление на ъгъла на запалване. Реакторите са особено ефективни при работа на двигателя с обогатена горивна смес при големи натоварвания, не се развалят с времето, обаче доокисляването на СО и СН е непълно и не повлияват върху NOx, затова се използват като допълнителни устройства пред каталитическия неутрализатор.
2.Поглъщане на токсични компоненти със течност в течни неутрализатори. Този способ не е получил широко разпространение поради низка ефективност и необходимост от честа смяна на течността.
3.Приложение на каталитически неутрализатори и саждеви филтри (в автомобилите с дизелов двигател) – в настоящо време много актуален.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Системи за неутрализация на отработилите газове в автомобила
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 283773
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 334127
- Местоположение: Somewhere In Time
Системи за неутрализация на отработилите газове в автомобила
- Прикачени файлове
-
- Системи за неутрализация на отработилите газове в автомобила.rar
- (452.68 KиБ) Свален 46 пъти
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Спадът на емисиите парникови газове в българската икономиката е сред най-големите в ЕС
от Mozo » чет фев 15, 2024 12:26 » в Любопитни новиниЕмисиите на парникови газове през третото тримесечие на 2023 г. са намалели в 23 държави от ЕС в сравнение с третото тримесечие година по-рано.... - 0 Отговори
- 13 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет фев 15, 2024 12:26
-
-
-
Как жегата вреди на автомобила ви
В разгара на летните месеци жегата се превръща в огромен враг не само за нас, но и за автомобилите ни. Интензивните слънчеви лъчи създават редица... - 0 Отговори
- 24 Преглеждания
-
Последно мнение от шони
чет авг 10, 2023 16:23
-
-
-
10 автомобила, които изпревариха времето си
Историята познава много автомобили, които са резултат от факта, че ръководителите на големи производители са дали на своите дизайнери и инженери... - 1 Отговори
- 25 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
нед мар 24, 2024 14:13
-
-
-
Автомобилен куиз: Познайте автомобила
В днешния куиз сме ви подготвили снимки на десет различни автомобила, а вашата задача е да ги познаете само по част от страничната им линия. Колко от... - 7 Отговори
- 104 Преглеждания
-
Последно мнение от Montoya
пон апр 24, 2023 07:28
-
-
-
Как шофьорите убиват алтернатора на автомобила си
Малцина шофьорите рядко си спомнят, че в колата има устройство, наречено алтернатор (генератор). Дори при отваряне на капака на модерен автомобил... - 1 Отговори
- 46 Преглеждания
-
Последно мнение от Montoya
нед ное 05, 2023 09:18
-