Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

» Възрожденската архитектура в България(Доклад)

Безплатни реферати, доклади, есета, анализи и всякакви теми свързани с техническите науки.
Архитектура, биотехнология, компютърни науки, корабостроене, космонавтика, материалознание, механика, машиностроене, химично инженерство, електротехника, ядрена енергетика, технически университет, инженерна дейност, строително инженерство, електроинженерство.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 296698
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 368022
Местоположение: Somewhere In Time

» Възрожденската архитектура в България(Доклад)

Мнение от Mozo »

» Възрожденската архитектура в България(Доклад)

След 50-те години на XIX в. в културния модел на народността настъпват съществени промени. Изменените политически и социални предпоставки подтикват процеса на формиране на нацията, а освобождаването на другите балкански народи от османското владичество подхранва надеждите за скорошно освобождение. Възраждането на спомените от миналото вече не е достатъчно. Пространствените представи на българите се подхранват от посещенията им в страните на Средна Европа и Русия, представите им за представителна църква се свързват с куполните сгради, видени “в далечните страни”, които са опознали. Нарастването на благосъстоянието, разделянето на българското общество на прослойки с различни финансови възможности, движението за национално освобождение, чийто първи етап е извоюването на църковна независимост, насочва стремежите към създаване на архитектура, в която да се въплъщава образа на бъдещето.

Признаването на независимостта на Българската църква бележи нов етап в развитието на храмовата българска архитектура. Ръководителите на църквата, които са високо просветени духовници, много бързо осъзнават, че бъдещето ще донесе сливане на църковното и държавното духовно начало и архитектурата на храмовете трябва да изрази това чрез своя език, създавайки църковни сгради с един или няколко купола, въплъщавайки в тях осветената от традицията идея за връзката между божествената и царската власт, която се възражда от усещането за близостта на свободното българско царство. Църквите стават по-компактни като обем, във вътрешните им пространства се очертават зони за различни по обществено положение люде, в архитектурата и художествената украса се търси подчертана представителност. Тематичното съдържание и художествената форма с еднаква сила внушават, че красотата и хармонията на божествения свят са възможни и тук, в земното битие, че щастието ще осени всички българи, които се стремят осъзнато към свободното бъдеще. Творците, които успяват да претворят тези идеи с най-голяма убедителност, са Никола Фичев и Генчо Кънев, чието творчество е “архитектурен наръчник” за духовните движения на нацията през ХІХ в.

Катедралната църква “Св. Троица” в Свищов издигната през 1867 г. и църквата “Св. Константин и Елена”, построена в 1873 г. във В. Търново, представляват завършек на дългогодишните усилия на големия майстор на възрожденското строителство Никола Фичев да свърже трикорабната, надлъжно решена сграда с купол, който да играе ролята на централен елемент във вътрешното й пространство. В “Св. Троица” той постига това като прави колоните, които подразделят трикорабното, издължено, тридесетметрово тяло на църквата, много тънки и високи и огъва надлъжните стени така, че да създаде илюзията за напречен кораб. Прибавено към съвършенното оформление на фасадите, това решение превръща сградата в еталон за възрожденската стилистика.

Последното произведение на Фичев - търновската църква “Св. св. Константин и Елена”, предлага нов композиционен вариант на същия проблем. Във вътрешното пространство, такова каквото е било, преди да пострада силно от земетресение през 1913 г., има само четири колони. При това притворът е бил отворен към наоса, засводяванията преливащи едно в друго, стълбищата за емпорията скрити, и се е създавало впечатление за зално пространство, в средата на което се извисявал купол, стъпил върху висок барабан, пробит от многобройни прозорци. Външният обем на храма е също така хармоничен и цялостен. Сградата, построена на стръмен склон, стъпва върху три тераси и завършва с елегантна камбанарийка, подчертаваща живописността на архитектурния подход.



В архитектурната композиция на енорийската църква “Св. Кирил и Методий” в Свищов, дело на Генчо Кънев, са видни силни влияния и заемки от католическата архитектура. Плановата схема на храма е комбинация между октогон и надлъжен трикорабен наос, творчески експеримент, в който големият майстор проявява своя стремеж да бъде новатор по “европейски маниер”, качество, което го прави първият, макар и не академично образован, архитект на нова България.

Основни видове български обществени сгради са: църковните и училищните, които обикновено се изграждат в църковния двор, където са и помещенията на българската община и “одаята” на видните представители на отделните еснафи. Друг вид са търговските сгради, които се развиват под формата на два основни типа: търговско-жилищни и самостоятелни, т.нар. “маази”.

Производствените сгради са: караджейки, мелници, тепавици. В тях с помощта на безкрайно остроумни приспособления се развива манифактурното производство на възрожденците, чиито продукти завладяват пазарите на Империята и в средата на ХІХ в. една трета от имперският стопански живот се движи от българите
Прочетено: 156 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Технически науки”